Bör man satsa på en elbil?

75 inlägg 0 nya
Bör man satsa på en elbil?

Hej!

Jag funderar på att köpa en gammal Tesla och undrar ifall detta verkligen är ett smart köp från en ekonomisk synvinkel?

Tack på förhand.

Det är ju helt beroende på vad du jämför med?!
De har ju hållt andrahandsvärdet väldigt bra och köper du en som tappat en hel del redan så lär ju tapptakten avta ännu mer.
Hur gammal och hur många mil tänker du?
Tänk på att du väljer ett ex med efterfrågad utrustning, då det i början såldes en del som saknar t.ex. stolsvärme m.m. De anar jag är lite mindre eftertraktade.
Men köper du en riktigt fån lågmilare med all utrustning har du ju en bil med låga driftskostnader och prestanda som en sportbil för ett i fortsättningen lågt värdetapp vad jag tror.
Sen har säten, materialval, detaljkvalitet, hårdvara m.m. blivit bättre efter hand så ju äldre desto mindre såna förbättringar.

Sen kostar ju en ny Model 3 SR+ som en 4-5 år gammal Model S så behöver du inte utrymmena i en S är ju det helt klart ett smartare val.

Se upp med en del barnsjukdomar som kan bli dyrt i model s.
Tex flashminne som ger upp efter 4-5 år i huvuddatorkortet, kostar bara sisådär 40000:-

Vilka garantier lämnar Tesla ?

Här är förresten en artikel om det:
https://www.thedrive.com/news/27945/a-single-component-can-brick-older-teslas-and-tesla-wont-fix-it

Det finns datanissar i USA som lagar korten men det är inte enkelt och billigt.

Man har alltså lött fast flashminne på det största datakortet i bilen, detta minne används bland annat till loggar och det skrivs mycket.
Ett flashminne har som bekant en begränsad livslängd för antal skrivningar så detta är två dumheter i ett, loggarna skulle inte skett mot ett flashminne och flashminnet borde inte varit fast monterat.
Det ironiska är att samma kort har en plats för löstagbart SD-kort (flashminne).

Tesla model 3 har dessvärre samma tokiga lösning men det kommer ta längre tid innan fel uppstår där eftersom minnet är betydligt större och nyare flashminnen är betydligt bättre.

Priset jag sett i USA för nytt kort är runt 40000:- så här är väl det ca 60000:-

Pi wrote:
Vilka garantier lämnar Tesla ?

4 år eller 8000 mils nybilsgaranti samt 8 år utan milbegränsning på batteriet är det på min.

junkers wrote:
Se upp med en del barnsjukdomar som kan bli dyrt i model s.
Tex flashminne som ger upp efter 4-5 år i huvuddatorkortet, kostar bara sisådär 40000:-

Det där har jag faktiskt inte hört talas om en enda bil här i Sverige som drabbats av, men visst de är ju bara 6 år de äldsta bilarna nu så det kanske kommer på löpande band snart.
Men helt klart en dum lösning än att ha det separerat.
Men överlag har ju Teslorna helt klart visat sig vara väldigt driftsäkra. TS kan ju googla på Tesla och Taxi så finns det en del att läsa med.
Men som jag skrev tidigare, samma prislapp på en ny Model 3 SR+ som en 4 år gammal S, så behöver man inte de större utrymmena eller vill ha en Performance som drar från det mesta så är det ju helt klart en smartare affär.

Klart att grabben ska ha elbil!

Första årsmodellen av MS i Sverige var ett fåtal 2013, sen desto fler 2015 och 2015. Känns väl rätt otroligt att många av de ca 1500 i första generationen skulle vara drabbade av det. Bästa är väl att egentligen leta efter en facelift 2016+.

Men som sagt med premium följer premiumpriser. Mycket småfel har ju åtgärdats löpande på de modeller som finns i landet.

Power to the people

Såklart att du ska köpa en Tesla! Min bror bytte från bensinbil till en ny Tesla modell X i våras och har kört nästan 2 000 mil med den och njuter av tystnaden och de låga driftkostnaderna varje dag. Om han saknar sin bensinfossilbil?

- Inte ett dugg!

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Stoor wrote:
Såklart att du ska köpa en Tesla! Min bror bytte från bensinbil till en ny Tesla modell X i våras och har kört nästan 2 000 mil med den och njuter av tystnaden och de låga driftkostnaderna varje dag. Om han saknar sin bensinfossilbil?
- Inte ett dugg!

Tystnaden? Det jag hört från mina Norska kollegor är att det är ganska så mycket oljud bland annat från däcken när man kommer upp i landsvägsfart med dom.
Men så klart kör man sakta så går det väl tyst. Men annars inte alls.

Har åkt Model S i ett tidigare utförande och den var inte speciellt tyst, sen även M3 och inte heller den var utpräglat tystgående. Men det är väl som vanligt däcken i kombination med vår svenska asfalt som är den största boven i dramat.

Min Model S är betydligt tystare än min V90 jag hade innan.
Jag körde 100 mil i ett svep med bara 2 laddpauser härom dagen och kom fram helt opåverkad i huvudet. Brukar alltid infinna sig en viss trötthet i huvudet annars när jag kört samma. Tänkte efteråt om det kan vara nån frekvens motorljudet gett som man blivit trött i hjärnan av men nu slipper i elbilen....
Alla jag känner/vet om som gått över till elbil säger att de absolut inte vill gå tillbaks till fossilt. Och jag håller med! Kört 2400 mil nu på 5 månader och blir bara nöjdare o nöjdare.
Vill ha en cab som andrabil igen men drar mig för då blir det med sån där jobbig motor som låter....

Inget fel i elbilar Henrik men att dom skulle vara avsevärt tystare "inombords" - nja .... Dagens förbränningsmotordrivna bilar har ju ofta rätt väl isolerat motorljud så det är knappast problemet.

Pi, jag vet att du är en negativ tråkug bitter nymodernighetshatare, det har du visat gång på gång i olika trådar här....
Om jag som kört 12.000 mil i min V90 och nu 2400 mil i Model S säger att Teslan är betydligt tystare så är det väl så, eller menar du att min hörsel vid bytet blev så mycket sämre?! Vissa saker, hur man upplever ljud, frekvenser m.m. tar mer än en provkörning för att uppleva. Som jag skrev, jag är betydligt mycket mindre påverkad i hjärnan av längre körningar nu.

Rätt isolerat ljud ja det stämmer men inte såpass mycket isolerat att det skulle gå under en Tesla. Tror nog rätt fräscht inte det.
Tesla fixa fram en stor kombi nu, inte likvagn iaf

Henrik - personliga påhopp tycker jag inte hör hemma här ! Men när du nu är igång med sådana så får jag väl kvittera med att du har väldigt svårt att ta att andra kan tycka olika än vad du gör. Dessutom är du så fel ute som man kan vara - har alltid varit mycket intresserad av ny teknik och jobbat med sådan i mitt yrkesliv MEN jag kan också tänka själv och inse att allt nytt kanske inte jämt är bra även om mycket givetvis är det.

Rogge wrote:
Hej!
Jag funderar på att köpa en gammal Tesla och undrar ifall detta verkligen är ett smart köp från en ekonomisk synvinkel?
Tack på förhand.

Tycker inte det är smart ur en ekonomisk synvinkel. Dyr bil som tappar ca 300 000kr på tre år. Ganska mycket pengar. Men om pengar inte är ett problem då är det ju en ascool bil!

flat7,
Var får du dina siffror ifrån? Begagnade Tesla Model S finns från 400 000 kr och jag har enormt svårt att se att de skulle tappa 300 kkr i värde på kommande tre år om de inte råkar gå sönder.

Henrik M wrote:
Pi, jag vet att du är en negativ tråkug bitter nymodernighetshatare, det har du visat gång på gång i olika trådar här....
Om jag som kört 12.000 mil i min V90 och nu 2400 mil i Model S säger att Teslan är betydligt tystare så är det väl så, eller menar du att min hörsel vid bytet blev så mycket sämre?! Vissa saker, hur man upplever ljud, frekvenser m.m. tar mer än en provkörning för att uppleva. Som jag skrev, jag är betydligt mycket mindre påverkad i hjärnan av längre körningar nu.

Ja det vore väl tusan inte en sedan inte en sedanbil för dubbla priset skulle vara tystare än en V90 med rasslande oljebrännare. VEA dieslarna är ju allt annat än tysta.
Men Modell 3 är det många som är missnöjda med ljudnivån. Läste en kommentar om en som ansåg att hans Octavia som han bytte in var betydligt tystare än nya Teslan.

L. Mäkinen wrote:
flat7,
Var får du dina siffror ifrån? Begagnade Tesla Model S finns från 400 000 kr och jag har enormt svårt att se att de skulle tappa 300 kkr i värde på kommande tre år om de inte råkar gå sönder.
Det blir intressant när batteribyte blir aktuellt, hur mycket kostar det? Kan vara bra att ta med i kalkylen vid köp av gammal elbil?

Jag kollade på blocket på årsmodell 2016 och de ligger runt 600tkr+ så därav min slutsats. När de är äldre så tappar de såklart mindre jag feltolkade TS litegranna när denne sa att den vill köpa en äldre Tesla, ledsen för det.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.