Bil för ungefär 140-180k

37 inlägg 0 nya
Bil för ungefär 140-180k

Hej!

Går runt i köptankar om nyare bil.
Har kollat på några olika och dom jag fastnat för är: v70/xc70, Opel insignia, superb och Subaru outback.

Krav är att bilen ska vara automat och fyrhjulsdrift!
Någon som är bättre än den andra? Vet ganska lite om opeln och subarun.

Insignias fyrhjulsdrift är svårslagen, minst lika bra som Subarus.

Vad som är bäst beror väl på vad man ska ha bilen till och vad man prioriterar.
Men om maximalt lastutrymme är mindre viktigt än resten av bilen, är insignia (igen) svårslagen.
Även när det gäller säkerhet.

.

Subaru Outback, orginalet!

Insignia verkar ju kunna vara ett bra val av dessa bilar om man skall tro alla entusiastiska Insignia-ägare här på forumet.
Och har ju lite trevligare formgivning än t ex Subaru Outback. Volvon torde väl kosta mera av vad den ger tillbaka kan man gissa. Men behöver man bra utrymmen lär väl Superben vara oslagbar bland dessa.

Ska den användas som praktisk familjebil går Insignia bort enligt mig, vi hade en fullutrustad Cosmo. Fruktansvärt uselt bagage, och smal invändigt i baksätet, inte speciellt följsam fjädring heller. Det köptes för det var ett bra pris o kändes som mycket bil för pengarna men lite som vanligt, man får vad man betalar för....den såldes redan efter några månader igen.
Jag vidhåller fortfarande att Volvo XC70 är en av de mest kompletta allround familjebilar man kan ha. Haft 2 stycken, den senaste en 15 års D4 AWD jag körde 12000 mil med på 2 år. Den är säker som bara den, otroligt följsam bekväm fjädring, driftsäker,(enbart service på de 12.000 mil), rymligt lättlastat bagage, bra inre bredd, otroligt bra stolar och rejäl markfrigång om det behövs.

Personligen tycker jag att man inte sitter bra i baksätet på en V70 - men det är ju högst personligt. Men testa innan...

N-iklas wrote:
Insignias fyrhjulsdrift är svårslagen, minst lika bra som Subarus.
Vad som är bäst beror väl på vad man ska ha bilen till och vad man prioriterar.
Men om maximalt lastutrymme är mindre viktigt än resten av bilen, är insignia (igen) svårslagen.
Även när det gäller säkerhet.

Har två små mindre barn så det blir en familjebil sen dessutom ska jag köra till jobbet som är en bit och det är dåligt före där speciellt på vintern (bor i Norrland) så behöver bra fyrhjulsdrift!
Väljer just nu mellan opel och Subaru tror jag

Xector wrote:
N-iklas wrote:Insignias fyrhjulsdrift är svårslagen, minst lika bra som Subarus.
Vad som är bäst beror väl på vad man ska ha bilen till och vad man prioriterar.
Men om maximalt lastutrymme är mindre viktigt än resten av bilen, är insignia (igen) svårslagen.
Även när det gäller säkerhet.
Har två små mindre barn så det blir en familjebil sen dessutom ska jag köra till jobbet som är en bit och det är dåligt före där speciellt på vintern (bor i Norrland) så behöver bra fyrhjulsdrift!
Väljer just nu mellan opel och Subaru tror jag

Jag säger som de flesta, ut själv och testa! Kör du mycket och vill då även ha komforten, då är XC70:n överlägsen de andra. Samt att den är den säkraste familjebilen av dem. Väljer du bara mellan Opel och Subaru, då hade jag nog valt Subarun då jag som sagt vet hur usel Insignian var som familjebil. Provlasta gärna med. Vi hade en Emmaljunga combivagn till lillkillen, när den var inknökad i Insignian var det mer eller mindre fullt....väldigt smalt bagage då de valt att låta hela bagaget vara lika smalt som smalaste stället. Volvon har en bredd i bagaget de andra inte kan jämföra sig med. Vi körde Europa runt med den, all packning under insynsskyddet.
Men som sagt, leta upp ett ex av varje hos handlare och låna hem ett dygn och känn efter vad som passar er, sätt in barnstolar, hur blir det med plats kvar? Lasta in barnvagn och fundera på hur övrigt bagage räcker till? Sätt dig och kör några mil i sträck och känn efter hur stolen passar just dig....

Xector:
Håller med Henrik att XC70 AWD är det självklara valet om du vill ha en krocksäker, trygg och komfortabel familjebil som ska rulla långt och länge och leverera det man ska förvänta sig av en rejäl kombivagn. Subaru har dessutom stora problem med sina dieselmotorer. Se test:

https://www.vibilagare.se/webb-tv/volvo-xc70-plus-och-minus

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Ja det här med bilar är ju mycket en subjektiv upplevelse, så man måste prova själv. Tycker nog att sittkomforten är ganska lika på min Insignia med elstolar och min XC60 med elstol och fjädringsmässigt väldigt lika trots att XC60n är 8 år yngre. Båda bilarna med diesel och automat är också likvärdiga och även säkerhetsmässigt ganska lika med hänsyn taget till ålder. Däremot är Insignian av den gamla modellen bullrigare och har sämre bagageutrymme än XC70n och kanske även mot storlastarna Mondeo och Skoda Superb. Subaruns akilleshäl är väl deras dieselmotorer som inte är mycket att hänga i julgranen som bränslesnåla och effektiva. XC70n är helt klart en bra bil, men Ford Mondeo är nog bättre på en del punkter och mera bil för pengarna definitivt och glöm inte att kolla på Skoda Superben.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jag håller faktist med Pi här:) Vart förälskad i V60 CC och helt bestämd på en sån, tills jag provsatt baksätet, bara att glömma. På Bilia-anläggningen så fanns XC70-2016 också, provsatt baksätet, vilken parkbänk! Rak i ryggen och hög dyna, kändes som att hoppa in i en gammal 740. Men det är klart, ska man inte sätta där själv så spelar det kanske ingen roll. Dock kändes hela bilen riktigt riktigt gammal, men den kom väl typ 07-08. Men det är säkert en slitvarg. Men vi åkte direkt till Folka efter Biliabesöket och provsatt en Golf Alltrack och den klickade både jag och tanten direkt med. Bättre baksäte och större bagage.
Men som tidigare talare påpekat så är det vad man själv upplever som bra/dåligt. Dom flesta tycker Volvos stolar är supersköna, jag själv också, medans vissa tydligen får ryggskott av densamma;)

christer_1 wrote:
Ja det här med bilar är ju mycket en subjektiv upplevelse, så man måste prova själv. Tycker nog att sittkomforten är ganska lika på min Insignia med elstolar och min XC60 med elstol och fjädringsmässigt väldigt lika trots att XC60n är 8 år yngre. Båda bilarna med diesel och automat är också likvärdiga och även säkerhetsmässigt ganska lika med hänsyn taget till ålder. Däremot är Insignian av den gamla modellen bullrigare och har sämre bagageutrymme än XC70n och kanske även mot storlastarna Mondeo och Skoda Superb. Subaruns akilleshäl är väl deras dieselmotorer som inte är mycket att hänga i julgranen som bränslesnåla och effektiva. XC70n är helt klart en bra bil, men Ford Mondeo är nog bättre på en del punkter och mera bil för pengarna definitivt och glöm inte att kolla på Skoda Superben.

Varit sugen på en Mondeo men några runt om mig pratar bara skit om Ford. Men dom kanske är i samma klass som typ Volvo?

Xector wrote:
christer_1 wrote:Ja det här med bilar är ju mycket en subjektiv upplevelse, så man måste prova själv. Tycker nog att sittkomforten är ganska lika på min Insignia med elstolar och min XC60 med elstol och fjädringsmässigt väldigt lika trots att XC60n är 8 år yngre. Båda bilarna med diesel och automat är också likvärdiga och även säkerhetsmässigt ganska lika med hänsyn taget till ålder. Däremot är Insignian av den gamla modellen bullrigare och har sämre bagageutrymme än XC70n och kanske även mot storlastarna Mondeo och Skoda Superb. Subaruns akilleshäl är väl deras dieselmotorer som inte är mycket att hänga i julgranen som bränslesnåla och effektiva. XC70n är helt klart en bra bil, men Ford Mondeo är nog bättre på en del punkter och mera bil för pengarna definitivt och glöm inte att kolla på Skoda Superben.
Varit sugen på en Mondeo men några runt om mig pratar bara skit om Ford. Men dom kanske är i samma klass som typ Volvo?

Vad vissa säger Xector kan du strunta i för det finns "hatare" till alla bilmärken. Generellt så finns det nog inga riktigt dåliga bilar, bilmärken, utan man kan ha tur eller otur med bilarna man köper. Vissa grundregler däremot är att ju äldre en bil blir och ju sämre den är skött så ökar ju risken för ett riktigt dåligt köp.
Du måste alltså läsa på och bilda dig en egen uppfattning om vad DU tycker är viktigt och hur länge du tänker behålla ditt köp. Mycket bil för pengarna kan vara viktigt men om du tänker byta inom ett par år så kan ju en dyrare bil med ett högt andrahandsvärde (VOLVO) vara ett bra köp. Bilhandlare (MHF) har ju garantier men är dyrare och blocket billigare och utan garantier och du kan bli blåst. Valet är ditt och den ångesten har vi alla upplevt som köpt begagnad bil.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Vector
Håller med att det är endel som snackar skit om Ford,dom flesta har ens ägt eller kört en Ford!
Har ägt Fordbilar i ca 27år och enligt min erfarenhet är dom ej dåligare än andra bilar... isåfall hade jag bytt för längesen...viktigaste som med alla andra bilmärken är att man servar och tar hand om dom som man ska....
Tycker absolut du ska prova Mondeo om du är sugen! Kanske är nåt för dig, kanske inte men om du inte prövar får du aldrig veta...
Sen kan du aldrig va riktigt säker för alla bilar kan ha fått fram nåt "måndagsexemplar"

Det är den uppdaterade Insignia från 2014 det handlar om och inte 2009-13, dessutom är det inte den vanliga modellen utan "Contry Tourer" som man bör välja för det priset, det finns många att välja på just nu, och den modellen är snäppet bättre än standardversionerna och har fått väldigt fina betyg i alla biltester.

N-iklas wrote:
Det är den uppdaterade Insignia från 2014 det handlar om och inte 2009-13, dessutom är det inte den vanliga modellen utan "Contry Tourer" som man bör välja för det priset, det finns många att välja på just nu, och den modellen är snäppet bättre än standardversionerna och har fått väldigt fina betyg i alla biltester.

På vilket sätt är Country Tourer bättre som familjebil än den vanliga Insignian? Det är väl både samma trånga bagage och smala kupé? Möjligtvis följsammare fjädring på den med längre fjädringsväg. Men TS skriver han har småbarn, där faller Insignian av föregående generation som jag ser det, och ja, det är självupplevt genom eget ägande.

Precis som FXX skriver så finns det C-segments kombibilar som fungerar betydligt bättre i baksätet än V70 - inte helt oväsentligt om hela familjen skall åka med. Tror att många inte ens testar en lite mindre bil utan tror att den större är bättre i alla avseenden och slipper man t ex åka i baksätet så märker man ju aldrig skillnaden. Med 4 personer i familjen så fungerar dessa lite mindre kombibilar ofta förvånansvärt bra så testa innan köp är tipset. Märkligt nog är dessa mindre bilar också ofta enklare att ta sig i och ur än större bilar som t ex V90.

Henrik M wrote : " Det är väl både samma trånga bagage och smala kupé? "
Så jävla trång är inte kup´en Henrik M. Överdriv inte. I min Insignia ifrån 2009 har åkt 3 personer i baksätet åtskilliga gånger och bredden är väl marginellt smalare än XC70 eller hur?

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer_1 wrote:
Henrik M wrote : " Det är väl både samma trånga bagage och smala kupé? "
Så jävla trång är inte kup´en Henrik M. Överdriv inte. I min Insignia ifrån 2009 har åkt 3 personer i baksätet åtskilliga gånger och bredden är väl marginellt smalare än XC70 eller hur?

Och hur satt samma personer i en 70:a? Vi hade Insignian som andrabil samtidigt som jag hade min XC70 som tjänstebil Christer, och i Volvon var det inga problem att ha 2 bälteskuddar bak samtidigt som en person satt mellan dem. Detta gick inte i Insignian utan att ha bälteslöparna på kuddarna skavandes hårt in i höfterna. Så det var ingen överdrift utan helt enkelt min självupplevda erfarenhet. Sen kan det ju vara så att TS knappt aldrig har behovet av mer än 2 barn bak, då kanske det inte är nåt problem, men jag delar med mig av min erfarenhet av att haft båda bilarna som familjebil. Det kanske är så Christer att du har längre tids erfarenhet av båda bilarna som familjebil med småbarn, då kanske du upplevt andra fördelar jag inte hittade.
Jag vidhåller att Volvo XC70 nog är den mest allround familjebil man kan hitta för en vettig peng om man söker en bil som både är praktisk, rymligt bagage ur användbarhet, säker i topp, komfort som de andra inte når upp till av förslagen m.m.....
Jag har inte haft någon bil jag varit mer nöjd med rakt över sett till helheten som allroundbil.

Farsan har en V70. Den är bekväm, har ett riktigt bra bagage och en fin bredd i baksätet. I längsled är den dock trång för sin storlek.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.