Bil med stort bagage 150000kr bensin

70 inlägg 0 nya
Bil med stort bagage 150000kr bensin

Letar bil typ Grand picasso med bensinmotor, gärna manuell och sjusitsig för enstaka tillfällen med barn. Rejält bagageutrymme och bekvämt flexibelt baksäte. Glastak. 70% stadskörning, 30% längre körningar. 1300 mil per år.

Finns något vettigt kring 150000-170000kr, där elektronik och kamkedjor inte haverar? Har inte koll på zafira och de där.

Redigerar mig själv lite i brist på svar =) Spanar närmare på Grand Picasso från 2015 som väl ska köras så länge den håller och det är rimligt. Ont om bensinvarianter och gott om dieslar på marknaden, mitt intryck är att prisskillnaden inte är så stor pga utbud och efterfrågan?

Barnen och jag har fastnat för en röd med glastak, dessvärre med diesel 120 BlueHDI euro6 klassad.

Körmönstret är 1300-1400mil om året, någon längre körning i månaden och annars mycket korta kallkörningar till aktiviteter, men inget jobbpendlande eller så. Har ju läst om nackdelar med detta körmönster och dieslar, och antar att det även gäller nämnd motor? Partikelfiltret får väl det jobbigt (men det borde väl gå att bränna bort om bilen varnar) - men det är kanske även annat som tar stryk, dyr service etc jämfört med bensin?

När jag har hört mig för så menar vissa att det funkar. Men jag ställer mig lite avvaktande.

Skall nog funka
Och om nu filtret blrjar krångla finns händiga mekaniker som kan spola rent det, alternativt ta bort det helt.
Förövrigt kan du väl vara extra miljövänlig och köra på HVO100.

Kalle.
Dagliga Till och från aktiviteter innom staden.
Är det det du menar?
Några km i stadsmiljö per resa och upp till 50 km/h i hastighet på resorna?

Är det så tycker jag du skall fråga en eller några olika bilsäljare och kanske en verkstad vad han rekommenderar utan att nämna vad du tänker köpa.
Jag har fått väldigt negativa svar när jag ställt frågan och Ford säljaren sa rent ut att han vill inte sälja en diesel till mig med så mycket stadskörning.

Jag bytte bort min diesel när jag flyttade till stan men oas så blev det så att i bland så lämnade jag inte stadsgränsen på 11/2 tank och på vintern märktes ofta regenereringar på grund av det med ökad förbrukning och ökat tomgångsvarvtal mm ovh bland fick jag ta en extra sväng på landsvägen och bränna ur den.
Ja så var det och min känsla var att det inte skulle funka i längden.
Kanke min körprofil var extrem ibland vad vet jag med det finns dom som åkt på problem.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Är HVO100 snällt mot bilen också, så tankar jag gärna det.

mso, det är den typen av körningar det handlar om. Vi bor precis i utkanten av staden på gränsen till landet, men cyklar in på 10min. Att köra landsväg 10min är lätt, men tråkigt om det blir några gånger i månaden. Vi lämnar staden åtminstone någon gång per tank.

Citroensäljarna har varit väldigt positiva när de har vetat vilken bil jag tittar på. Men får kanske mörka mina intentioner och fråga igen.

Alternativet är en 1.2 puretech130hk bensin. Jag vet inte om bilen är att bedöma som "stor" om det påverkar något.

Har snarlika erfarenheter som mso 1000 när det gäller dieseldrivet med många och relativt korta körningar i och omkring städer. Mina körningar låg ofta på 5--15 km men också en och annan kortare körning och ett par något längre varje vecka.
Visst måste man räkna med att en modern bensinare drar lite mera än motsvarande diesel men det behöver inte vara speciellt mycket om man inte har en tung gas-fot. Jag räknade med 0,5--1 dl/mil mera innan jag köpte bensinaren vid senaste bilbytet men till min stora förvåning så ligger förbrukningen med bensinaren på ungefär samma nivå som med dieseln - och med bl a snabbare värme vintertid och en i mina ögon mycket trevligare "gång-kultur". Så med ditt körmönster skulle jag nog undvika en diesel - sen vet jag inte speciellt mycket om PSA-bensinarna som är alternativet men många och dominerande kortkörningar är inte det idealiska drift-fallet för dieslar. Provkör gärna båda motorvarianterna och kolla förbrukningen via färddatorn - om förbrukningen är viktig för dig.

Tack för era erfarenheter! Antar att detta även gäller för en nyare diesel BlueHDI120 också.

Förbrukning är inte avgörande - det är väl en faktor bland flera i en totalkostnad. Kan lägga några tusenlappar extra på bensin ett par år, om jag i gengäld slipper dyra diesel-kortkörnings-problem i längden.

Skälet till diesel-frågan var mer en konsekvens av utbudet på begagnatmarknaden.

Sticker försäkrings och servicekostnader också med diesel jämfört med bensin?

I grannskapet här står mycket dieslar och efter vad jag begriper så kör de flesta i stan korta sträckor. Vi försöker cykla mycket, men sen är det lite ICA Maxi, simning, längdåkning, mtb-cykling, barnens matcher etc. och då blir vi bekväma.

Jag har ingen erfarenhet av PSA-gruppens dieslar vilket jag inte heller tror att mso 1000 har men jag har svårt att tro att skillnaden mot VAGs motsvarande skulle vara speciellt stor i dessa avseenden.
F ö ser jag inga avgörande skillnader i försäkrings- och servicekostnader mellan dessa motortyper - i alla fall så länge vi talar om normal underhålls-service.

Fördelen med en diesel, om man väljer ”rätt” märke är att man får värmare till den. Jag tror våran golfdiesel mår betydligt bättre när värmaren fått snurra 15 min innan körning än vad en bensindriven dito utan gör. Dvs. problemet med kondens, som också drabbar bensinaren vid kortkörning, är ett minne blott. Sedan mår man ju själv ganska bra av att ha en värmare, eller hur mso? :)

Finns ju värmare till bensinbilar också, men det är nog vanligare på dieselbilar. Men det stämmer nog att det är gynnsamt för motorn om man kör mycket korta körningar. Bara man ser till att köra långt någon gång så att batteriet inte laddas ur.

Får och får... Skillnaden är väl att det finns som fabriksmonterade tillval till hyfsat pris till främst Volvo och VAG-bilar men där kan du ju lika gärna få bensinvärmaren till en bensindriven bil om du köper nytt. Att dieslar oftare säljs med detta tillval torde väl bero på att det är "segare" att få igång kupé-värmen på en diesel jfr en bensinare - gissar jag. Och köper man begagnat bland "tjänstebils-modellerna" så är ju dessa ofta dieseldrivna och utrustade med bränslevärmare.

Precis Pi. ”Segheten” betyder högre verkningsgrad=lägre förbrukning på dieselmotorn. Bensinmotorn kommer snabbare upp i temperatur=sämre verkningsgrad, mer spillvärme=högre förbrukning. Precis enligt fysikens lagar.
Min gissning är att det går ungefär 100 dieselbilar med värmare på varje bensindriven dito. I Volvos dieslar är det närapå standard sedan några år tillbaka.

Nåja - det finns bensinare också med dålig värmekapacitet trots hög förbrukning - och vice versa. Så värmekapaciteten är inte bara beroende på effektiviteten även om det finns en fysikalisk koppling.

Pi wrote:
Nåja - det finns bensinare också med dålig värmekapacitet trots hög förbrukning - och vice versa. Så värmekapaciteten är inte bara beroende på effektiviteten även om det finns en fysikalisk koppling.

Ja visst är det så Pi. En Ford Sierra från 1985 är ett exempel jag kan komma på...sedan vet jag inga andra, inte som jag har varit dum nog att köpa iaf. Tror det är svårt att hitta en bil tillverkad idag som inte har tillräcklig kupevärme, men det går säkert att googla fram nån licenstillverkad Polo från Argentina eller liknande om man verkligen vill.

75m till garage i länga och oregelbundhet i körtider. Svårt med värmare då?

Men nu var infotainmentsystemet segt på 2015 modellen och kunde heller inte läsa mina MP3 utan att de hackade vid provkörning. Fransk intuition.

Men det kräver kanske tillvänjning och pill. I övrigt en trevlig upplevelse med motorn. Modellen passar oss som familj bättre än kombi.

Säljaren stod på sig med diesel så länge man kör över 1000 mil. Det är vad de får till sig.

Men det får bli att pröva bensin i höst när det blir läge.

Tack för tips

FXX - lite utanför ämnet men vi hade för ett antal år sen en Opel Corsa 1,2 -02 under flera år och den förvånade positivt i två avseenden nämligen att den var så bränslesnål och då i stadstrafik som den bara användes i samt att värmekapaciteten var väldigt hög och synnerligen snabb även i riktigt kall väderlek. F ö ingen höjdare även om hustrun älskade sin lilla Corsa...:) Många reparationer blev det tyvärr.

Det ena behöver inte utesluta det andra Kalle. Hälften av resorna ska ju ändå ta dig till hemmet. Oregelbundna tider är inga problem, dom flesta bränslevärmare startas med app eller fjärrkontroll. Efter 10-20 min, beroende på yttertemp, har du full motortemperatur. Att värma 8-10L kylarvätska går fort med en 5kw-värmare.
Att parkera bilen i garage vintertid har fungerat för mig i 15 år utan rostproblem, även om många hävdar motsatsen. Även om man har garage så är en värmare som komplement väldigt bra, oavsätt bränsletyp, vid korta körsträckor då du får upp tempen på motorn även vid körsträckor på bara några km. Så mitt tips är att kika efter en bil med värmare oavsätt.

FXX wrote:
Fördelen med en diesel, om man väljer ”rätt” märke är att man får värmare till den. Jag tror våran golfdiesel mår betydligt bättre när värmaren fått snurra 15 min innan körning än vad en bensindriven dito utan gör. Dvs. problemet med kondens, som också drabbar bensinaren vid kortkörning, är ett minne blott. Sedan mår man ju själv ganska bra av att ha en värmare, eller hur mso? :)

Jo visst fxx det är så bra och härligt med bränslevärmare och att slippa skrapa rutan och bara kliva in i en varm bil med varm motor efter en kvart.
Min lilla bensin trea blir varm riktigt snabbt.

Har man bränslevärmare tänker man varje morgon när man ser folk stå och skrapa rutor, hur dum får man va.
Men har man inte så fattar man inte. :)

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:

Jo visst fxx det är så bra och härligt med bränslevärmare och att slippa skrapa rutan och bara kliva in i en varm bil med varm motor efter en kvart.
Min lilla bensin trea blir varm riktigt snabbt.
Har man bränslevärmare tänker man varje morgon när man ser folk stå och skrapa rutor, hur dum får man va.
Men har man inte så fattar man inte. :)

Nä detta är något som jag inte kan begripa. Flera stycken på gatan med nya bilar i 500K-klassen som står och skrapar varenda morgon. Även om man inte vet att det finns bränslevärmare att beställa så är det så enkelt att montera iaf. ett kupeuttag och en fläkt, så slipper man eländet varenda morgon, om inte annat hemmavid iaf. där man kan dra fram en kabel från garaget.
Jag tror det är okunskap i dom allra flesta fallen. Hade jag frågat dom på gatan "vet du att det kostar typ 2-3000kr att montera en kabel och en fläkt så du slipper stå med skrapan varje morgon" så hade dom nog svarat "oj det hade jag ingen aning om".
En granne på gatan hade några år en XC60 D5 med värmare, men han använde aldrig den. Antingen så fattade han inte att den fanns eller så hade han inte låtit Volvo aktivera tiduret i den. Jag tror tyvärr att det är ganska vanligt bland "vanligt folk" som köper en begagnad bil där man tex. inte aktivt väljer klimatpaket som vid nybilsköp hos Volvo. Då har man ingen aning om att det finns en bränslevärmare i bilen, tyvärr.
Min fru fattade inte alls vad jag yrade om när jag berättade om värmaren i nya bilen. "Jaha, behöver jag inte stoppa i kabeln på kvällarna då eller" svarade hon frågande:)

En anledning till att man inte kör med bränslevärmare kan ju vara att avgasreningen på dessa är i princip obefintlig.

Skitkul när grannen kör sin Tiguan i garaget bredvid längan och det är en dieseldimma när man öppnar porten.

Personligen föredrar jag elvärmare...

Desmoholic wrote:
En anledning till att man inte kör med bränslevärmare kan ju vara att avgasreningen på dessa är i princip obefintlig.
Skitkul när grannen kör sin Tiguan i garaget bredvid längan och det är en dieseldimma när man öppnar porten.
Personligen föredrar jag elvärmare...

Elvärmen fungerar dåligt i skidbacken och på stan. ;)
Småpengar när man många gånger får både komplett bränslevärmare och dragpaket under 10t.

Eller har man både elvärme och bränslevärmare.

Och jag håller med om att det inte är helt okey med bränslevärmare i gemensamma garaget.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.