Vi Bilägares forum

Bil med stort bagage 150000kr bensin

Bil med stort bagage 150000kr bensin

Letar bil typ Grand picasso med bensinmotor, gärna manuell och sjusitsig för enstaka tillfällen med barn. Rejält bagageutrymme och bekvämt flexibelt baksäte. Glastak. 70% stadskörning, 30% längre körningar. 1300 mil per år.

Finns något vettigt kring 150000-170000kr, där elektronik och kamkedjor inte haverar? Har inte koll på zafira och de där.

Uppdaterat: 2018-07-25 21:14

Kommentarer

Redigerar mig själv lite i brist på svar =) Spanar närmare på Grand Picasso från 2015 som väl ska köras så länge den håller och det är rimligt. Ont om bensinvarianter och gott om dieslar på marknaden, mitt intryck är att prisskillnaden inte är så stor pga utbud och efterfrågan?

Barnen och jag har fastnat för en röd med glastak, dessvärre med diesel 120 BlueHDI euro6 klassad.

Körmönstret är 1300-1400mil om året, någon längre körning i månaden och annars mycket korta kallkörningar till aktiviteter, men inget jobbpendlande eller så. Har ju läst om nackdelar med detta körmönster och dieslar, och antar att det även gäller nämnd motor? Partikelfiltret får väl det jobbigt (men det borde väl gå att bränna bort om bilen varnar) - men det är kanske även annat som tar stryk, dyr service etc jämfört med bensin?

När jag har hört mig för så menar vissa att det funkar. Men jag ställer mig lite avvaktande.

Uppdaterat: 2018-09-13 18:50

Skall nog funka
Och om nu filtret blrjar krångla finns händiga mekaniker som kan spola rent det, alternativt ta bort det helt.
Förövrigt kan du väl vara extra miljövänlig och köra på HVO100.

Uppdaterat: 2018-09-13 19:00

Är HVO100 snällt mot bilen också, så tankar jag gärna det.

mso, det är den typen av körningar det handlar om. Vi bor precis i utkanten av staden på gränsen till landet, men cyklar in på 10min. Att köra landsväg 10min är lätt, men tråkigt om det blir några gånger i månaden. Vi lämnar staden åtminstone någon gång per tank.

Citroensäljarna har varit väldigt positiva när de har vetat vilken bil jag tittar på. Men får kanske mörka mina intentioner och fråga igen.

Alternativet är en 1.2 puretech130hk bensin. Jag vet inte om bilen är att bedöma som "stor" om det påverkar något.

Uppdaterat: 2018-09-14 06:39

Har snarlika erfarenheter som mso 1000 när det gäller dieseldrivet med många och relativt korta körningar i och omkring städer. Mina körningar låg ofta på 5--15 km men också en och annan kortare körning och ett par något längre varje vecka.
Visst måste man räkna med att en modern bensinare drar lite mera än motsvarande diesel men det behöver inte vara speciellt mycket om man inte har en tung gas-fot. Jag räknade med 0,5--1 dl/mil mera innan jag köpte bensinaren vid senaste bilbytet men till min stora förvåning så ligger förbrukningen med bensinaren på ungefär samma nivå som med dieseln - och med bl a snabbare värme vintertid och en i mina ögon mycket trevligare "gång-kultur". Så med ditt körmönster skulle jag nog undvika en diesel - sen vet jag inte speciellt mycket om PSA-bensinarna som är alternativet men många och dominerande kortkörningar är inte det idealiska drift-fallet för dieslar. Provkör gärna båda motorvarianterna och kolla förbrukningen via färddatorn - om förbrukningen är viktig för dig.

Uppdaterat: 2018-09-14 09:32

Tack för era erfarenheter! Antar att detta även gäller för en nyare diesel BlueHDI120 också.

Förbrukning är inte avgörande - det är väl en faktor bland flera i en totalkostnad. Kan lägga några tusenlappar extra på bensin ett par år, om jag i gengäld slipper dyra diesel-kortkörnings-problem i längden.

Skälet till diesel-frågan var mer en konsekvens av utbudet på begagnatmarknaden.

Sticker försäkrings och servicekostnader också med diesel jämfört med bensin?

I grannskapet här står mycket dieslar och efter vad jag begriper så kör de flesta i stan korta sträckor. Vi försöker cykla mycket, men sen är det lite ICA Maxi, simning, längdåkning, mtb-cykling, barnens matcher etc. och då blir vi bekväma.

Uppdaterat: 2018-09-14 10:08

Jag har ingen erfarenhet av PSA-gruppens dieslar vilket jag inte heller tror att mso 1000 har men jag har svårt att tro att skillnaden mot VAGs motsvarande skulle vara speciellt stor i dessa avseenden.
F ö ser jag inga avgörande skillnader i försäkrings- och servicekostnader mellan dessa motortyper - i alla fall så länge vi talar om normal underhålls-service.

Uppdaterat: 2018-09-14 10:36

Fördelen med en diesel, om man väljer ”rätt” märke är att man får värmare till den. Jag tror våran golfdiesel mår betydligt bättre när värmaren fått snurra 15 min innan körning än vad en bensindriven dito utan gör. Dvs. problemet med kondens, som också drabbar bensinaren vid kortkörning, är ett minne blott. Sedan mår man ju själv ganska bra av att ha en värmare, eller hur mso? :)

Uppdaterat: 2018-09-14 16:08

Finns ju värmare till bensinbilar också, men det är nog vanligare på dieselbilar. Men det stämmer nog att det är gynnsamt för motorn om man kör mycket korta körningar. Bara man ser till att köra långt någon gång så att batteriet inte laddas ur.

Uppdaterat: 2018-09-14 16:27

Kalle.
Dagliga Till och från aktiviteter innom staden.
Är det det du menar?
Några km i stadsmiljö per resa och upp till 50 km/h i hastighet på resorna?

Är det så tycker jag du skall fråga en eller några olika bilsäljare och kanske en verkstad vad han rekommenderar utan att nämna vad du tänker köpa.
Jag har fått väldigt negativa svar när jag ställt frågan och Ford säljaren sa rent ut att han vill inte sälja en diesel till mig med så mycket stadskörning.

Jag bytte bort min diesel när jag flyttade till stan men oas så blev det så att i bland så lämnade jag inte stadsgränsen på 11/2 tank och på vintern märktes ofta regenereringar på grund av det med ökad förbrukning och ökat tomgångsvarvtal mm ovh bland fick jag ta en extra sväng på landsvägen och bränna ur den.
Ja så var det och min känsla var att det inte skulle funka i längden.
Kanke min körprofil var extrem ibland vad vet jag med det finns dom som åkt på problem.

Uppdaterat: 2018-09-14 16:49
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Får och får... Skillnaden är väl att det finns som fabriksmonterade tillval till hyfsat pris till främst Volvo och VAG-bilar men där kan du ju lika gärna få bensinvärmaren till en bensindriven bil om du köper nytt. Att dieslar oftare säljs med detta tillval torde väl bero på att det är "segare" att få igång kupé-värmen på en diesel jfr en bensinare - gissar jag. Och köper man begagnat bland "tjänstebils-modellerna" så är ju dessa ofta dieseldrivna och utrustade med bränslevärmare.

Uppdaterat: 2018-09-14 17:15

Precis Pi. ”Segheten” betyder högre verkningsgrad=lägre förbrukning på dieselmotorn. Bensinmotorn kommer snabbare upp i temperatur=sämre verkningsgrad, mer spillvärme=högre förbrukning. Precis enligt fysikens lagar.
Min gissning är att det går ungefär 100 dieselbilar med värmare på varje bensindriven dito. I Volvos dieslar är det närapå standard sedan några år tillbaka.

Uppdaterat: 2018-09-14 21:53

Nåja - det finns bensinare också med dålig värmekapacitet trots hög förbrukning - och vice versa. Så värmekapaciteten är inte bara beroende på effektiviteten även om det finns en fysikalisk koppling.

Uppdaterat: 2018-09-15 00:14
Pi skrev:

Nåja - det finns bensinare också med dålig värmekapacitet trots hög förbrukning - och vice versa. Så värmekapaciteten är inte bara beroende på effektiviteten även om det finns en fysikalisk koppling.

Ja visst är det så Pi. En Ford Sierra från 1985 är ett exempel jag kan komma på...sedan vet jag inga andra, inte som jag har varit dum nog att köpa iaf. Tror det är svårt att hitta en bil tillverkad idag som inte har tillräcklig kupevärme, men det går säkert att googla fram nån licenstillverkad Polo från Argentina eller liknande om man verkligen vill.

Uppdaterat: 2018-09-15 07:51

75m till garage i länga och oregelbundhet i körtider. Svårt med värmare då?

Men nu var infotainmentsystemet segt på 2015 modellen och kunde heller inte läsa mina MP3 utan att de hackade vid provkörning. Fransk intuition.

Men det kräver kanske tillvänjning och pill. I övrigt en trevlig upplevelse med motorn. Modellen passar oss som familj bättre än kombi.

Säljaren stod på sig med diesel så länge man kör över 1000 mil. Det är vad de får till sig.

Men det får bli att pröva bensin i höst när det blir läge.

Tack för tips

Uppdaterat: 2018-09-15 08:49

FXX - lite utanför ämnet men vi hade för ett antal år sen en Opel Corsa 1,2 -02 under flera år och den förvånade positivt i två avseenden nämligen att den var så bränslesnål och då i stadstrafik som den bara användes i samt att värmekapaciteten var väldigt hög och synnerligen snabb även i riktigt kall väderlek. F ö ingen höjdare även om hustrun älskade sin lilla Corsa...:) Många reparationer blev det tyvärr.

Uppdaterat: 2018-09-15 10:18

Det ena behöver inte utesluta det andra Kalle. Hälften av resorna ska ju ändå ta dig till hemmet. Oregelbundna tider är inga problem, dom flesta bränslevärmare startas med app eller fjärrkontroll. Efter 10-20 min, beroende på yttertemp, har du full motortemperatur. Att värma 8-10L kylarvätska går fort med en 5kw-värmare.
Att parkera bilen i garage vintertid har fungerat för mig i 15 år utan rostproblem, även om många hävdar motsatsen. Även om man har garage så är en värmare som komplement väldigt bra, oavsätt bränsletyp, vid korta körsträckor då du får upp tempen på motorn även vid körsträckor på bara några km. Så mitt tips är att kika efter en bil med värmare oavsätt.

Uppdaterat: 2018-09-15 11:48
FXX skrev:

Fördelen med en diesel, om man väljer ”rätt” märke är att man får värmare till den. Jag tror våran golfdiesel mår betydligt bättre när värmaren fått snurra 15 min innan körning än vad en bensindriven dito utan gör. Dvs. problemet med kondens, som också drabbar bensinaren vid kortkörning, är ett minne blott. Sedan mår man ju själv ganska bra av att ha en värmare, eller hur mso? :)

Jo visst fxx det är så bra och härligt med bränslevärmare och att slippa skrapa rutan och bara kliva in i en varm bil med varm motor efter en kvart.
Min lilla bensin trea blir varm riktigt snabbt.

Har man bränslevärmare tänker man varje morgon när man ser folk stå och skrapa rutor, hur dum får man va.
Men har man inte så fattar man inte. :)

Uppdaterat: 2018-09-16 19:31
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Jo visst fxx det är så bra och härligt med bränslevärmare och att slippa skrapa rutan och bara kliva in i en varm bil med varm motor efter en kvart.
Min lilla bensin trea blir varm riktigt snabbt.
Har man bränslevärmare tänker man varje morgon när man ser folk stå och skrapa rutor, hur dum får man va.
Men har man inte så fattar man inte. :)

Nä detta är något som jag inte kan begripa. Flera stycken på gatan med nya bilar i 500K-klassen som står och skrapar varenda morgon. Även om man inte vet att det finns bränslevärmare att beställa så är det så enkelt att montera iaf. ett kupeuttag och en fläkt, så slipper man eländet varenda morgon, om inte annat hemmavid iaf. där man kan dra fram en kabel från garaget.
Jag tror det är okunskap i dom allra flesta fallen. Hade jag frågat dom på gatan "vet du att det kostar typ 2-3000kr att montera en kabel och en fläkt så du slipper stå med skrapan varje morgon" så hade dom nog svarat "oj det hade jag ingen aning om".
En granne på gatan hade några år en XC60 D5 med värmare, men han använde aldrig den. Antingen så fattade han inte att den fanns eller så hade han inte låtit Volvo aktivera tiduret i den. Jag tror tyvärr att det är ganska vanligt bland "vanligt folk" som köper en begagnad bil där man tex. inte aktivt väljer klimatpaket som vid nybilsköp hos Volvo. Då har man ingen aning om att det finns en bränslevärmare i bilen, tyvärr.
Min fru fattade inte alls vad jag yrade om när jag berättade om värmaren i nya bilen. "Jaha, behöver jag inte stoppa i kabeln på kvällarna då eller" svarade hon frågande:)

Uppdaterat: 2018-09-16 20:24

En anledning till att man inte kör med bränslevärmare kan ju vara att avgasreningen på dessa är i princip obefintlig.

Skitkul när grannen kör sin Tiguan i garaget bredvid längan och det är en dieseldimma när man öppnar porten.

Personligen föredrar jag elvärmare...

Uppdaterat: 2018-09-19 12:17
Desmoholic skrev:

En anledning till att man inte kör med bränslevärmare kan ju vara att avgasreningen på dessa är i princip obefintlig.
Skitkul när grannen kör sin Tiguan i garaget bredvid längan och det är en dieseldimma när man öppnar porten.
Personligen föredrar jag elvärmare...

Elvärmen fungerar dåligt i skidbacken och på stan. ;)
Småpengar när man många gånger får både komplett bränslevärmare och dragpaket under 10t.

Eller har man både elvärme och bränslevärmare.

Och jag håller med om att det inte är helt okey med bränslevärmare i gemensamma garaget.

Uppdaterat: 2018-09-19 15:56
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det är väl aldrig OK att köra en bränslevärmare inne i garaget - såvida inte garagedörren står på vid gavel.
F ö skall du inte generalisera med "många gånger" mso 1000 - det är inte alltför ofta man får både dragkrok och bränslevärmare för 10.000 kr. I så fall skulle nog ingen som har behov av dragkrok fundera speciellt mycket över valet av bränslevärmare.

Uppdaterat: 2018-09-19 16:07

Det är väl bara Skoda som erbjuder detta paket? Vet inte vad klimatpaketet kostar till Volvo, 10 kanske. Startar man värmaren inomhus är man ju bra puckad, det fattar väl vilken idiot som hellst att man inte ska göra!

Uppdaterat: 2018-09-19 17:21

Nja om man håller ögonen uppe så skulle man sett att både Opel modeller och på octavian så såldes bilar med fabriksmonterat drag/bränslevärmare paket och lite till för 4900:- under förra året och det är ofta olika kampanjer på olika bilfabrikat ovh dessutom ett komplement som brukar vara bra prutmån på eftersom det är fabriksmonterat.

Och många betalar 7500:- för att få ett Defa /calix elvärme i en ny bil och kanske man vill ha drag på nya bilen och verkstaden river ner hela kofångaren och inredning för att sätta på eftermarknads drag för minst 7500:-.
Ett senarie på många öst bilar.
Jag gillar inte när en verkstad skall börja med att riva ur detaljer i flagnya bilen och borra plåt hål för kablar och grejor.

Uppdaterat: 2018-09-19 19:01
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Nja om man håller ögonen uppe så skulle man sett att både Opel modeller och på octavian så såldes bilar med fabriksmonterat drag/bränslevärmare paket och lite till för 4900:- under förra året och det är ofta olika kampanjer på olika bilfabrikat ovh dessutom ett komplement som brukar vara bra prutmån på eftersom det är fabriksmonterat.
Och många betalar 7500:- för att få ett Defa /calix elvärme i en ny bil och kanske man vill ha drag på nya bilen och verkstaden river ner hela kofångaren och inredning för att sätta på eftermarknads drag för minst 7500:-.
Ett ssenarie på många öst bilar.
Jag gillar inte när en verkstad skall börja med att riva ur detaljer i flagnya bilen och borra plåt hål för kablar och grejor.

Är det verkligen så Mso? Jag har sällan sett någon kampanj för värmare hos några andra märken än Skoda? Mazda CX5 vet jag att man kan beställa värmare till, men Toyota? Lexus? VW Golf? Bmw? Jag skulle nog påstå att det är ganska ovanligt att ens kunna kryssa för tillbehöret bränslevärmare när man beställer ny bil. Och om det mot förmodan finns så är det inga Skoda eller Volvopriser.

Uppdaterat: 2018-09-19 19:17

Håller med dig FXX - så billigt som mso 1000 säger är det få bilmärken som erbjuder. Och sen skall det ju passa med den bilmodell och övrig utrustning jag vill ha och vid det tillfälle jag avser byta bil.

Uppdaterat: 2018-09-19 19:52

En kommentar till Desmoholic i #20 är att avgaserna ju helt riktigt är i princip orenade, men när värmaren fungerar som den ska har den väldigt hög verkningsgrad, den släpper givetvis CO2 och en del annat från bränslet, men låg halt NOx genom att förbränningstemperaturen är förhållandevis låg.
Man kan ju jämföra med villabrännare, som ju som väl är, blir alltmer sällsynta, men de släpper ut avsevärt mer skit än en brännare i en bil.
Det gäller att se helheten, brännaren går ganska kort tid.

Uppdaterat: 2018-09-19 21:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det sägs ju att en bil som kallstartas släpper ut betydligt mer dom första km än om den startas med driftstemperatur då det tar lång tid innan katalysatorn kan börja arbeta. Så det är mer gynnsamt att köra med en bränslevärmare innan, för även bilen går ju utan avgasrening dom första kilometrarna.

Uppdaterat: 2018-09-20 13:46
FXX skrev:

Det sägs ju att en bil som kallstartas släpper ut betydligt mer dom första km än om den startas med driftstemperatur då det tar lång tid innan katalysatorn kan börja arbeta. Så det är mer gynnsamt att köra med en bränslevärmare innan, för även bilen går ju utan avgasrening dom första kilometrarna.

Om det är mer gynnsamt med brännare måste ju bero på en hel massa faktorer, t.ex omgivningstemp. Jag tror på det när man har mätt i verkligheten, allt annat är spekulationer.

Själv värmer jag motorn och kupen med el. Känns helrätt för miljön och ”helheten”. Men visst, i skidbacken är det dåligt med uttag. Kanske skulle man kombinera laddstolpar med möjlighet att använda motorvärmare vid framtida utbyggnader?

Uppdaterat: 2018-09-20 21:32
Desmoholic skrev:

Om det är mer gynnsamt med brännare måste ju bero på en hel massa faktorer, t.ex omgivningstemp. Jag tror på det när man har mätt i verkligheten, allt annat är spekulationer.

Värmaren anpassar ju sig efter dom yttre faktorerna, och då temperatur specifikt. När kylarvätskan nått 90gr så går värmaren ned i effekt.

Dekra har gjort tester som bevisar det jag skriver.
”Tvärtemot vad många tror så har en parkeringsvärmare en positiv inverkan på fordonets totala förbrukning och utsläpp. En viktig orsak till detta är att en motor som förvärmts till näst intill optimal drifttemperatur drar mindre bränsle och släpper därför ut betydligt färre utsläpp under de första kilometrarna.
Oberoende tyska Dekra institutet bevisade detta i en test de nyligen utförde.”

Är du lite haj på tyska så finns testen här:
https://www.webasto-group.com/fileadmin/webasto__media/Group/Downloads/Presse/Press_Releases/webasto-press-pm02-dekra-umwelteigenschaften-standheizungenx.pdf

Uppdaterat: 2018-09-21 15:56

Hej FXX!

Spännande test. Intressant att de fick bäst resultat för bensinbilarna (22% minskning mot dieselns 5%). M.a.o. ger det bra effekt på bensinbilar men marginell för dieselbilar. I stand corrected som de säger. Men det bygger ju också på att alla använder den på exakt rätt sätt. Står ett par bilar här hemma där parkeringsvärmaren även går vid 06:00 på helgerna trots att ingen ska iväg ;)

Själv är jag övertygad om att elvärmaren är att föredra för miljön ;) Dessutom betydligt billigare.

AMS har en artikel om detta;
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20180124/motorvarmare-med-smutsigt-samvete-ingen-kan-svara-om-utslappen/

Men jag är inte prenumerant. Dock ger ju titeln ett lite annat intryck än dekras test. Någon prenumerant som kan återge vad som står där?

Uppdaterat: 2018-09-21 18:01
Desmoholic skrev:

Hej FXX!
Spännande test. Intressant att de fick bäst resultat för bensinbilarna (22% minskning mot dieselns 5%). M.a.o. ger det bra effekt på bensinbilar men marginell för dieselbilar. I stand corrected som de säger. Men det bygger ju också på att alla använder den på exakt rätt sätt. Står ett par bilar här hemma där parkeringsvärmaren även går vid 06:00 på helgerna trots att ingen ska iväg ;)
Själv är jag övertygad om att elvärmaren är att föredra för miljön ;) Dessutom betydligt billigare.
AMS har en artikel om detta;
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20180124/motorvarmare-med-smutsigt-samvete-ingen-kan-svara-om-utslappen/
Men jag är inte prenumerant. Dock ger ju titeln ett lite annat intryck än dekras test. Någon prenumerant som kan återge vad som står där?

Och hur var det med den absolut viktigaste, CO-halten?
Den som alla skatter och all form av miljöpolitik krestar kring?
Jo den sjönk med 45% för bensinaren och 30% för dieseln!

Uppdaterat: 2018-09-21 18:25

Jag vet inte hur andra märken än våran Golf fungerar, men att den snurrar klockan 6 en Lördag är nog ingen risk. Våran Webasto måste man aktivera starttiden för varje tillfälle, ingen repeterande tid varje dag mao. Eller så startar vi den med fjärrkontrollen.
Annars håller jag med dig om att den elektriska är...okej. En blockvärmare på 300watt klarar säkert att värma kylarvattnet till 10-20gr på 5-6tim när det är -20gr utomhus. Webaston i Golfen är på 5kw så det blir lite annan komfort när man bara behöver 15-20min försprång med aktiveringen när man ska iväg. Jag tror nog snarare att den som har en elektrisk värmare som behöver stå på i timtal för att öht. göra någon som hellst effekt är något som ofta får gå helt i onödan. Men visst, för miljösamvetet kanske det är en bra lösning.

Uppdaterat: 2018-09-21 18:34

AMS frågor till Eberspächer och Webasto ang utsläpp kan kort sammanfattas med ett stort frågetecken som svar. Eberspächer hänvisar till slut till att dom uppfyller bilarnas (?) krav men utan dokumentation. Och Webasto var som en kort sammanfattning lika dåliga när det gäller info om utsläpp ifrån själva värmarna.

Uppdaterat: 2018-09-21 18:46
FXX skrev:

Jag vet inte hur andra märken än våran Golf fungerar, men att den snurrar klockan 6 en Lördag är nog ingen risk. Våran Webasto måste man aktivera starttiden för varje tillfälle, ingen repeterande tid varje dag mao. Eller så startar vi den med fjärrkontrollen.
Annars håller jag med dig om att den elektriska är...okej. En blockvärmare på 300watt klarar säkert att värma kylarvattnet till 10-20gr på 5-6tim när det är -20gr utomhus. Webaston i Golfen är på 5kw så det blir lite annan komfort när man bara behöver 15-20min försprång med aktiveringen när man ska iväg. Jag tror nog snarare att den som har en elektrisk värmare som behöver stå på i timtal för att öht. göra någon som hellst effekt är något som ofta får gå helt i onödan. Men visst, för miljösamvetet kanske det är en bra lösning.

Helt rätt fxx.
En 300w block/anliggningsvärmare värmer max 10 grader vid -20, dvs till -10 på typ tre timmar.
Och den kan ju sitta på oljetråget eller uppe på motorblocket men lika tveksamt.
Den typen av värmare är mer ett skämt.
Och dyra är skiten också.

En slang eller insticksvärmare på 550w värmer indirekt vattnet i motorn och ger verkligen en märkbar skillnad.

Uppdaterat: 2018-09-21 18:56
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Helt riktigt, det här har varit uppe tidigare och sammanfattningen är att blockvärmare är ett spel för galleriet!
Slangvärmare med hög effekt är bäst och sedan kommer insticksvärmare, men de går inte att använda på många moderna motorer.
Men överlägset bäst är de bränsledrivna värmarna, de begränsas ju inte heller av något eluttag!

Uppdaterat: 2018-09-21 20:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Helt riktigt, det här har varit uppe tidigare och sammanfattningen är att blockvärmare är ett spel för galleriet!
Slangvärmare med hög effekt är bäst och sedan kommer insticksvärmare, men de går inte att använda på många moderna motorer.
Men överlägset bäst är de bränsledrivna värmarna, de begränsas ju inte heller av något eluttag!

Åtminstonde jag har möjliget till 3-fas 16 vilket ger nästan 11kW så jag tror inte ”uttaget” är någon begränsning.

Och jag kör med insticksvärmare + kupe värmare. Det är aldrig kallt i bilen när jag ska iväg.

Uppdaterat: 2018-09-21 22:09
Desmoholic skrev:

Och jag kör med insticksvärmare + kupe värmare. Det är aldrig kallt i bilen när jag ska iväg.

Och om du ska spontanåka en Lördagsmorgon i februari, -20gr ute. Hur varm tror du din motor hinner bli på den halvtimman från det du bestämt dig att du ska åka och stoppat in sladden i bilen?
Samma när du har varit på bio i 2,5 timmma och bilen stått på gatan i -15, eller varit i köpcentrat några timmar. Har du en bränsledriven värmare med fjärrstart så...
Jag var precis som dig innan, har alltid haft både motor och kupevärmare, på bilen innan drog jag ur en frostplugg och satte värmaren i. Men den fick ju gå i 3-4tim ändå kunde jag inte se tempmätaren röra på sig vid start, men jag hörde ”knastret” från motorn när vattnet började koka direkt efter sladden sattes i. Men det är inte på samma planhalva ,samma liga, som en bränsledriven 5kw. Elektrisk vattenpump så ALLT vatten blir uppvärmt, tom. termostaten öppnar, inte bara den lilla vattenmängd som är lokalt runt det elementet som på den elektriska.

I den bästa av världar så hade man erbjudit en rejäl elektrisk värmare, som typ maxar ett 10A 230-uttag. Integrera den så den styr cirkulationspumpen för kylarvattnet och klimatanläggning som hos en bränsledriven. Det hade ju iaf. fungerat hemmavid.

Uppdaterat: 2018-09-22 07:38

Givetvis är det väldigt bekvämt med en fjärrstyrd bränslevärmare men det fungerar faktiskt även utan en sådan. Har personligen inte ägt en bil med bränslevärmare efter den Opel jag hade i slutet av 70-talet och jag kör trots allt varje dag. Hemma har jag haft endera bara kupé-värmare eller en sån i kombination med en elektrisk motorvärmare och det har fungerat bra. På vissa arbetsplatser har jag haft förmånen att även kunna använda dessa men även utan och under vintern så går det ju - även om det skulle vara bekvämare med en bränslevärmare. Men jag skulle ju inte betala typ 20.000 extra eller mera för en eftermonterad sådan. Kan man få den för nästan inga pengar alls som i Skodas paket så skulle jag definitivt välja den men bilarna fungerar trots allt även utan en sån komfortdetalj. Så jobbigt är det inte trots allt att skrapa rutorna och rejäla kläder har man ju ändå på sig vintertid. Dock är en annan komfort- och säkerhetsdetalj bra att ha vintertid som tyvärr inte så många bilar har och det är eluppvärmd vindruta. I de Fordar jag haft med denna funktion så uppskattade jag den väldigt mycket vintertid. En "sniklösning" istället för bränslevärmare men en bra sniklösning.

Uppdaterat: 2018-09-22 10:05

Dagens bränsleeffektiva motorer går oftast kall i all stadskörning hela vintern.
Och man ser ibland nya bilar med pappasiva i fronten.
Undra varför.

Ptc värmaren fixar hyfsad värme och en elruta fram är såklart bra men hur mår motorn efter 19000 mil och eventuell kallkörning hela vintern i stadstrafik.

En bränslevärmare håller 80-90 grader motortemp hela vintern i och före stadskörning och dessutom kliver man alltid in i en varm bil.

Barasåatt ni vet.

Uppdaterat: 2018-09-22 10:59
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 - min lilla 1,2T-motor blir varm riktigt snabbt så att dessa motorer går "kalla" vintertid utan bränslevärmare känns mera som en skröna. Bränslevärmaren är nog främst att betrakta som en bekvämlighets-anordning och inget fel i det.

Uppdaterat: 2018-09-22 11:03
Pi skrev:

mso 1000 - min lilla 1,2T-motor blir varm riktigt snabbt så att dessa motorer går "kalla" vintertid utan bränslevärmare känns mera som en skröna. Bränslevärmaren är nog främst att betrakta som en bekvämlighets-anordning och inget fel i det.

Nja Pi. En modern nykonstruerad motor av 2017-18 kan nog vara skillnaden.
Jag har kört många dieslar och även snåla bensin treor i stan i minus 5-10 grader där tempmätaren inte lämnat bottenläget på 20 minuter i stadskörning.

Det är bara fakta.
Och sedan är det väl kanske ingen big deal.
Bara att klä på sig riktigt när man skrapar rutorna.
Tycker iofs synd om små mammorna som med förlängnings skaften på skraporna som försöker hacka bort isen på kalla suven.

Uppdaterat: 2018-09-22 11:17
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 - jag är inte helt övertygad om dina "fakta". Min erfarenhet av den lilla motorn i min Golf verifierar inte dina "fakta". Och motorn i din Skoda är väl inte heller helt - den fanns väl för flera år sen i andra modeller ifrån bl a Seat. Och så stor skillnad är det nog inte. F ö har jag tidigare nämnt vår f d Corsa -02 med 1,2 l sugmotor - det är nog den bil som snabbast fått upp temperatur i motor och kupé av alla jag haft under åren och den var dessutom väldigt bränslesnål. Sen är det absolut så att dieseln tar längre tid på sig att uppnå rätt arbetstemperatur men nu talade vi väl mest om bensinare.
Sen är det absolut bekvämt med bränslevärmare - det har jag aldrig förnekat. Men det går faktiskt bra även utan vilket de flesta bilister i vårt land faktiskt får leva med.

Uppdaterat: 2018-09-22 12:18

Pi> Du gnäller på att alla vänder resonemangen till sin fördel, lite självransakan tack! Du framhäver din adaptiva farthållare i en annan tråd som guds gåva till Pi, men bränslevärmare viftar du bort som något man klarar sig lika bra utan.

Sedan förstår jag inte hur man som i ditt fall, har en bil som ligger på under 0,5L/mil men ändå får upp temperaturen i ett rasande tempo av ditt resonemang att döma. För mig går det inte ihop, men det är upp till dig. Jag kan hålla med om att värmen kommer relativt fort i 1,2’an, men jag hymmlar inte med att min 1150kg Seat drar 0,65 heller. Förr eller senare målar man in sig i ett hörn då dom olika fakta inte går ihop helt enkelt, men vi är alla olika som människor.

Uppdaterat: 2018-09-22 14:36

FXX - har aldrig påstått att min bil drar 0,5 l/mil - med mitt körmönster med relativt stor andel körning i staden så ligger snittet mellan tankningarna ofta på runt 0,62--0,65.
Du överdriver hela tiden vad jag säger - har inte heller sagt att den får upp temperaturen "i ett rasande tempo" - bara att jag upplever det som att det går förvånansvärt snabbt och avsevärt snabbare än i min förra Golf TDI . Dock inte lika snabbt som i den Corsa jag också nämnt.
Trodde i min enfald att man fick berätta om sina egna erfarenheter i ett diskussionsforum men tydligen är det inte så.
F ö har jag på intet sätt ringaktat bränslevärmaren men problemet är att det är få bilmodeller som har denna som tillval till ett rimligt pris. Och det finns en och annan här som nästan tror att det finns till alla för en ringa kostnad.
Om jag tvingades välja mellan bränslevärmare och adaptiv farthållare så skulle den sistnämnda definitivt vinna. Men som jag också sagt - till det tillvalspris som man till och från haft paketet med dragkrok och värmare till Octavia så skulle jag absolut köpa detta.

Uppdaterat: 2018-09-22 15:29

GF - det fungerar utmärkt även med manuell låda och adaptiv farthållare även om jag håller med om att det blir ännu bättre med en automat. Men man bör ju ha en motor som är flexibel och inte ha krav på max acceleration när det är dags igen.

Uppdaterat: 2018-09-22 15:57

Spelar ingen roll hur viktigt adaptiv farthållare. Jag kan köpa en ny bil enkel farthållare och hastighetsbegränsare har 2 olika alternativ.
Om man vill ha manuell låda passar inte manuell lådan med adaptiv farthållare pga för att när framför bilen sakta kom sänker hastighet automatisk och då blir det varvtal låg så måste växla ned med kopplingspedal.
Ingen problem med automatlåda går bra att använda med adaptiv farthållare. Småbil med automatlåda som jag vilja ha men det har jag provkört 2 st DSG bilar med samma märken blir det inte helt perfekt drivlina då sist med manuell lådan är mycket bättre drivlina. Mellanbil funkar bäst med automatlåda 2 st bilar mycket bättre drivlina har jag provkört. Småbilar har ingen ECO drivning på automatlåda utom mellanbilar är standard med ECO drivning på automatlådan. Båda samma typ automatlåda för små och mellanbil utom skillnad originalnummer och ECO drivning.
Årsmodell 2019 är lite synd på minsta mellanbil 112 CO2 med automatlåda och 109 CO2 med manuell lådan. Jag skulle valt max 105 CO2 för småbil kombi med manuell lådan och tillval rullmotstånd optimering är sänkt 2 gram utsläpp blir det 103 CO2 är det lägsta än automatlådan :-)

Uppdaterat: 2018-09-22 15:58
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Letar ju lite av typen Grand Picasso och där verkar Webasto kosta 18000kr vid nyköp =)

Rullar runt med "nya" 1,4TSI från 2014 (utan någon värmare) nu i kombin och det blir anständigt varmt fort (5 min???). Det funkar fint vintertid. Vi snittar väl typ 0,64 eller nåt sammantaget över året. Men det är alltså jävligare med en blueHDI diesel i detta avseende.

Uppdaterat: 2018-09-22 16:10

Pi>Jag orkar inte leta fram inlägget där flera hävdade att jag ljög eller körde som en biltjuv med mina 0,65L/mil och du hävdade bestämt att din Golf med samma motor låg på 0,5. Men vi släpper det.

Västgötakalle>Jag tror man ska passa sig för att köpa en snåldiesel utan värmare om man vill ha nån form av värme i bilen under den kalla årstiden. Dom är synnerligen effektiva på att spara på dropparna så det blir inte mycket restvärme till övers att värma kupen.

Uppdaterat: 2018-09-22 16:26

FXX - du har nog förväxlat bensinförbruknings-skrytet med mso 1000 och hans Octavia...:) Jag brukar tvärtom undvika att skylta med bensinförbrukning och påpekar också gång på gång att det är onödigt att lägga upp sådana siffror för det säger egentligen inget alls frånsett för en själv. Så du får nog lov att släppa det för jag har inte påstått nåt sånt.

Uppdaterat: 2018-09-22 17:50
FXX skrev:

Desmoholic wrote:
Och jag kör med insticksvärmare + kupe värmare. Det är aldrig kallt i bilen när jag ska iväg.
Och om du ska spontanåka en Lördagsmorgon i februari, -20gr ute. Hur varm tror du din motor hinner bli på den halvtimman från det du bestämt dig att du ska åka och stoppat in sladden i bilen?
Samma när du har varit på bio i 2,5 timmma och bilen stått på gatan i -15, eller varit i köpcentrat några timmar.

Timern för min motorvärmare går på 04:00 och är på till 10:00 alla dagar i veckan då jag har ”gratis” el i garaget så bilen är lika varm när det vankas spontan storhandling som jobbresor.

Och när jag ska handla parkerar jag på jobbets varmgarage där det även finns uttag ifall jag vill ha värmare med ;)

Tempvisaren i min bil brukar visa 25% av arbetstemp vid start i 0 gradigt ( blir sällan kallare i garaget).

Tror inte jag skulle spara in 20k i bränsle på en bränslevärmare och det kan ju även vara värt lite planering att spara de pengarna. Men smaken är som baken...

Uppdaterat: 2018-09-22 22:33