Bil med krav på låg ljudnivå....mission impossible?

27 inlägg 0 nya
Bil med krav på låg ljudnivå....mission impossible?

Hej. Första inlägget blir en fråga (kanske mer än det)........har sedan en tid tillbaka letat efter bil att byta till från nuvarande; Honda CRV 2007. Orsak till detta är att jag upplever den som väldigt bullrig (väg-/däckljud?). Har inte känt så när vi skaffade den för tre år sedan men har under denna tid haft en period av utbrändhet och en konsekvens av det är en bestående tinnitus. Ja, det är bättre med bakgrundsljud då, men jag står inte ut med bullret i bilen längre. Kanske har föregående ingen koppling till bullerkänsligheten. Tills idag har jag provkört Lexus RX 450h - 2012, Lexus NX 300h - 2015, Toyota Avensis - 2013, MB C180 - 2012 samt Skoda Octavia 2014. Den bil som jag kunde tänka mig när det gäller "komfortabelt kupe'ljud" var RX 450h, de andra är inget att tänka på. Men....den var då inte helt "fläckfri" när det gäller buller. Det fanns allt tendenser till skrammelburk när vägen var lagd med sämre asfalt. Nu kanske jag sticker ut huvudet en del men - åker nån gång emellanåt med grabben och hans Volvo 940 och den känns ju onekligen skönare och tystare än många av dagens bilar. Beror alla dessa skrammelburkar på styvare chassie, större hjul/lågprofildäck, optimerad inredning, dålig/ingen isolering etc? Vilken bil bör jag kolla efter för max 200' som kan ge en rofylld åktur? Options och finesser är sekundärt. Krav - automat och bensinare. Ska jag backa tio-femton år till tidiga premium-/lyxbilar? Någon kommer väl att nämna en 940 också men, nej tack. Kanske är det budgeten som sätter stopp för "rätt" bil?! Tacksam för åsikter/förslag. Kanske ska tillägga att bilen ej används för pendling till/från arbete, bara fritidskörning/resor/allmän(?) vardagskörning.

På "billigare" bilar så spelar profilen på däck stor roll. Idag är 16" standard men det är inte ovanligt att även 17" är det.
Sen så spelar ju typ av ljud roll, olika frekvenser kan upplevas som jobbiga och det är inte hur många dB som det handlar om.

Mitt tips är att leta på en vaniljbil, ta en bog-standard bil och ut och testa.
Är grabbens 940 en sedan så kan ju även det påverka ljudnivå och ljudtyp.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Udda tips: Ford Crown Victoria / Mercury Grand Marquis / Lincoln Town Car. Dessa bilar är de nyaste "940-liknande" bilarna du kan få tag på. Finns upp till 2011 års modell. Mjuka, sköna och snudd på knäpptysta. Stora, klumpiga och värdelösa vid fickparkering och slingrig landsväg. Driftkostnader i klass med en V70 med en bensinförbrukning kring litern. Hållbara. Fråga taxichaufförerna och poliserna i Amerikat. De senare modellerna kan köras på E85 om så önskas. Problemet löst?

Nyare Mondeo påstås vara rätt tysta.

Lexus är ett bra val, tycker jag som haft 5st. Prova Lexus Gs och Ls också, de går tyst mycket tyst. Men Lexus Rx är väl också ett bra val om du ska åka tyst. Nog inte många andra märken som kan konkurrera här, ett förslag är att välja hybrider versioner för lägre förbrukning också. Men bullernivå är också mycket individuell upplevelse vad man tycker, men generellt är Lexus tysta komfortabla bilar i mitt tycke.

Tack för förslagen. Benny - jänkarna där, verkar inte finnas många till salu eller ligger de kanske till salu under diverse märkes-/bilforum? Pi - kanske kan vara nåt, ska kolla på dessa. Har faktiskt inte ägnat en tanke åt Ford.

Jag har kört en enda Lexus så jag är långt ifrån insatt i ämnet. Bilen jag körde var en fyrcylindrig modell. När jag satte mig bakom ratten trodde jag det skulle vara åtminstone lite extra men jag tyckte bilen kändes som vilken bil som helst. Lite mer ombonad än en vanlig Toyota kanske men detta klarar väl de flesta att uppnå.

Shogun - bägge Lexus modellerna jag provkörde var hybrider. GS och LS ska jag prova när sådana dyker upp i närheten. Har läst en del om GS modellen.....uteslutande positivt. Ja, buller är såklart helt individuellt upplevt. Åkte en längre sträcka (18-20 mil) i våras i en BMW 3xx touring -2018, ej helt säker på vilken 3 serie, och det var för mig en riktig bullermaskin (motorvägsfart 110+). Övriga medföljande tyckte att " njae, inte så värst bullrig men klart under förväntan."

#6 ; Fel av mig där Benny....jag menade förstås "Världens vackra" angående jänkarna.

Pizzan wrote:
Shogun - bägge Lexus modellerna jag provkörde var hybrider. GS och LS ska jag prova när sådana dyker upp i närheten. Har läst en del om GS modellen.....uteslutande positivt. Ja, buller är såklart helt individuellt upplevt. Åkte en längre sträcka (18-20 mil) i våras i en BMW 3xx touring -2018, ej helt säker på vilken 3 serie, och det var för mig en riktig bullermaskin (motorvägsfart 110+). Övriga medföljande tyckte att " njae, inte så värst bullrig men klart under förväntan."

Har haft 3st Gs, en bilmodell jag kan rekommendera om du vill ha problemfri premiumbil även om bilen gått långt, samt god komfort i alla avseenden. Hög långsiktig kvalitet, vilket inte är en självklarhet för premiumbilar, men Lexus är inte som andra. Nackdel för Gs i hybridversion av tidigare modeller (2005-2011)är litet bagageutrymme pga batteriets placering på dessa bakom ryggstödet på baksätet,något bättre på senare modeller av Gs. Annars också mycket bil för pengarna, en underskattad och lite bortglömd bilmodell. Se till att få tag på en fullservad bil på Lexus auktoriserad verkstad helst, då är bilen väl omhändertagen vilket är bra för dig i längden fortsättningsvis.

Bmw 3 serien är en bullrande skapelse, speciellt som dom flesta är utrustade med jättestora fälgar.
Citroën DS5 är väl relativt tyst och komfortabel. Eller en C6.

Pizzan: Jänkarna dyker inte upp till salu särskilt ofta men det räcker att hålla koll på Blocket. Åk och provkör en även om den är för gammal och gått för långt för din smak. Dessa bilar utvecklades långsamt eller inte alls så de flesta årsmodeller känns nog likadana. Gillar du modellen kan du hålla utkik tills en i din smak dyker upp. Gillar du den inte kan du strunta i att leta vidare. Reservdelar till dem finns inte på Biltema men allt finns att beställa från Amerika och reservdelspriserna på importerade delar till amerikanare påminner ofta om Biltemas priser även när frakt och tull betalats.

Min första tanke är Mercedes S-klass (ett exemplar som inte är pimpat med enorma fälgar).

Pizzan.

Gå med i Lexus owner club på facebook, där får du råd/tips m.m. www.facebook.com/groups/LexusOwnersClubSweden/?fref=nf

Svårt med tysta bilar i Sverige, eftersom få bilar klara av vår grova asfalt. Bland det tystaste jag kört i Sverige är nuvarande modellen av Audi Q7. Den klarar grov asfalt riktigt bra.

Kolla på Mondeo från 2015 och framåt...

Tack för alla tips och råd! Ska försöka kolla upp samtliga. Har läst lite på denna sida också, dock är en del gammalt....http://elevatingsound.com/

Eftersom ingen säger det får jag väl, Vill man ha låg ljudnivå är det 4-d sedan med vanlig bagagelucka som gäller.
Spelar ingen roll hur låg ljudnivå man lyckas ha i en med någon form av kombiakter, hade det varit en äkta sedan hade den varit ännu lägre.
Dessutom kan man ofta hissa ner bakrutorna på en sedan utan att bli sprängd av luftdunder.

Ofasiken då lärde jag mig något nytt. Deted rutorna bak håller jag med om. Sonen tycker om när det fläktar ibland och då LÅTER DET är det minsta man kan säga.

Jag vill protestera mot Niklas påstående. En tvådörrars sedan är tystare än en fyradörrars.

Tja i och för sig har jag endast hissat ner bakrutorna på Opelbilar, så där är väl en viss osäkerhet med andra märken men en Toyota Camry 1989 fungerade likadant i varje fall.

Det är väl så att jag aldrig åkt i någon tvådörras sedan i hela mitt liv.
Så det ligger inte nära till hands och något bekymmer med dålig ljudisolering vid bakdörrarna har väl aldrig heller förekommit, men en bil med mycket vindbrus och vägljud från bakdörrarna är förstås tystare utan men då är det kanske just den modellen som har vissa brister.

Annars är det ju resonanslådan bagageutrymmet som är roten till buller i det här fallet.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.