Vi Bilägares forum

Bil max 30000

Bil max 30000

Nu har jag sökt på nätet gällande olika bilmodeller under 30 000 och jag är inte mycket klokare nu. Snarare mer förvirrad.

Jag har en liten budget och jag vet att med denna budget handlar det ganska mycket om lotteri - bilarna behöver lagas förr eller senare.

Men jag behöver ändå hjälp av er kloka människor.

Jag behöver en bill som har plats för två framåtvända bilbarnstolar, två vuxna, en nätt tonåring och har bra bagageutrymme. En bil som är behaglig att köra/åka längre sträckor, så säker som det är möjligt och som är relativt billig att lämna in hos verkstaden. Gör ju dessutom inget om den drar lite och har låg skatt.

Jag har kollat Saab 9-5 och 9-3 men även volvo som deras v70

Som den estet jag är anser jag att av dessa ovan är Saab 9-3 snyggast men har förstått att den även är liten.

Jag behöver som sagt er hjälp så kom gärna med förslag på modell och varför och väldigt gärna även andra bilmodeller som jag inte nämnt. Det är lätt att bli blind i denna bildjungel.

Uppdaterat: 2020-01-29 15:51

Kommentarer

Ok, nu har vi köpt en bil. Blev tillslut en Saab 9-3 som har gått 21'. Visst, den är lite mindre än 9-5 men bagageutrymmet var lagom och baksätet var ok. Tonåringen åker inte så mycket med oss och den ena bilbarnstolen försvinner antagligen inom en snar framtid så detta kändes ändå bra.
Dock blev det en bensinare, så skatten är väl sådär. Det kamkedja på bilen. Har läst på olika forum att det finns både fördelar och nackdelar. Handlar kanske mest om ovanan och går den sönder så gör den väl det. Såg att Saabnisse hade skrivit på ett ställe att en hör väl om det börjar rassla. Tänker att det är ett bra tips.

Uppdaterat: 2020-02-04 16:46

Hoppas att allt funkar och en blir nöjd då. ;-)

Uppdaterat: 2020-02-04 17:08
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Grattis, en 9-3 blir säkert trevlig, men givetvis kan den gå sönder, men det finns gott om beg. delar på bilbaserna.
Det senaste felet på familjens var en förstärkare som sitter under förarstolen. Den styr förutom ljudet även klickljudet till blinkersen (!) och det är en sak som brukar krångla.
Kamkedja behöver du nog inte oroa dig för, som jag skrivit förr väsnas den ganska bra när den blir sliten, men se till att inte köra på för billig olja och inte för många mil.
För övrigt tycker jag du ska läsa på den här länken http://forum.saabturboclub.com/forum.php?

Uppdaterat: 2020-02-04 19:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Grattis, en 9-3 blir säkert trevlig, men givetvis kan den gå sönder, men det finns gott om beg. delar på bilbaserna.
Det senaste felet på familjens var en förstärkare som sitter under förarstolen. Den styr förutom ljudet även klickljudet till blinkersen (!) och det är en sak som brukar krångla.
Kamkedja behöver du nog inte oroa dig för, som jag skrivit förr väsnas den ganska bra när den blir sliten, men se till att inte köra på för billig olja och inte för många mil.
För övrigt tycker jag du ska läsa på den här länken http://forum.saabturboclub.com/forum.php?

Tack för tipsen! Ska kolla på länken och börja ha lite koll. Får bilen på fredag så blir att testköra den ordentligt i helgen.

Uppdaterat: 2020-02-04 19:49

Inte för att jag följt hur det gått för Saab, men i varje fall turbomotorn i Vectra (som alltså är i stort sett samma motor) har knappast haft några problem med kedjorna, en handfull har bytts, men en del saker antyder att det gällt mer eller mindre trimmade bilar med höjt turbotryck.
Det finns ju olika Saab versioner av samma motor med olika effekter, medan Opel bara använde en enda version, Saabs varianter är en smula förvirrande.

Uppdaterat: 2020-02-05 12:35

Kan väl passa på och halv kapa tråden eftersom ts redan hittat en lämplig bil. Är just nu inne på att köpa en bil för runt 30 000kr och troligtvis sälja till sommaren. Funderat på 9-3 men öppen för förlag. Vad är lättsålt och borde inte gå ner för mycket i värde (förutsatt att bilen håller)?

Uppdaterat: 2020-02-06 19:58

@Dea Lindquist, 9-3 Kan vara ett utmärkt val, i den här prisklassen kanske det är den säkraste bilen.
Men felfri blir den inte, lika lite som andra jämförbara, men den blir knappast värre.
Men prova den så får du se om den passar.
Och läs gärna vad jag skrev i #54.

Uppdaterat: 2020-02-06 20:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har vi fått reda på vilken årsmodell TS har på sin nya bil ?? Den äldre och den nyare har ju helt olika motorer.

Uppdaterat: 2020-02-07 11:28

Ja den äldre har ju Saab och den nyare en modifierad Opelmotor.

Uppdaterat: 2020-02-07 12:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Rikard skrev:

Har vi fått reda på vilken årsmodell TS har på sin nya bil ?? Den äldre och den nyare har ju helt olika motorer.

Det är en -05 och vad den har för motor vet jag ej

Uppdaterat: 2020-02-10 15:15

-05 så är det en Opelmotor i den, men det saknar nog betydelse.
Gå den sönder är det ju bara att köpa en ny bil, SAABarna är nästan gratis nu för tiden.

Uppdaterat: 2020-02-10 16:37
Rikard skrev:

-05 så är det en Opelmotor i den, men det saknar nog betydelse.
Gå den sönder är det ju bara att köpa en ny bil, SAABarna är nästan gratis nu för tiden.

Stämmer inte riktigt, vissa modeller börjar ta slut och då stiger priset på de som finns kvar och är i skapligt skick.
9-3 och 9-5 i standardutförande är dock ännu så länge billiga, men vill man ha en av de värre eller äldre som det finns få av, kan priset stiga väldigt.
En tvåtaktare 93-96 kan gå för upp till 500000:-, men den enda nyare som kostar mycket är väl 9-5NG Kombi, men den finns ju knappast.

Uppdaterat: 2020-02-10 17:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo, men jag tänkte på modellen vi pratar om, det är ju 15-20"kr med normala miltal. För en 12" milare 175hk begärs det 27"
Jag har ju spanat på BMW i samma klass och årsmodeller på senaste tiden, men det ligger inte riktigt i samma prisklass som begagnade.

Uppdaterat: 2020-02-10 17:46

Rikard, jag skrev ju det också, standardmodellerna, som ju de flesta är, ger mycket bil för pengarna, men det gäller ju också för många andra märken i samma klass.

Uppdaterat: 2020-02-10 18:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre