Vi Bilägares forum

Bil max 30000

Bil max 30000

Nu har jag sökt på nätet gällande olika bilmodeller under 30 000 och jag är inte mycket klokare nu. Snarare mer förvirrad.

Jag har en liten budget och jag vet att med denna budget handlar det ganska mycket om lotteri - bilarna behöver lagas förr eller senare.

Men jag behöver ändå hjälp av er kloka människor.

Jag behöver en bill som har plats för två framåtvända bilbarnstolar, två vuxna, en nätt tonåring och har bra bagageutrymme. En bil som är behaglig att köra/åka längre sträckor, så säker som det är möjligt och som är relativt billig att lämna in hos verkstaden. Gör ju dessutom inget om den drar lite och har låg skatt.

Jag har kollat Saab 9-5 och 9-3 men även volvo som deras v70

Som den estet jag är anser jag att av dessa ovan är Saab 9-3 snyggast men har förstått att den även är liten.

Jag behöver som sagt er hjälp så kom gärna med förslag på modell och varför och väldigt gärna även andra bilmodeller som jag inte nämnt. Det är lätt att bli blind i denna bildjungel.

Uppdaterat: 2020-01-29 15:51

Kommentarer

Välj 9-5 om du hittar en hyfsad, men försök att få tag på en "Biopower" inte för att den blir billigare att åka med utan för att den har lägre skatt.
V70 är lika bra, men för de pengarna får du en bil som gått ganska långt och gemensamt med Saab tar den ganska mycket bränsle.
9-3 är mindre, men räcker den är den ok, lite snålare på bränsle än de andra två och även här gäller Biopower.
Det här är bilar som det finns många av, de är väl kända, lätta att få reparerade och det finns gott om reservdelar, både nya och begagnade.
Annars myllrar det ju av andra bra bilar, tänk bara på att om du hittar en billig bra bil, se till att den sålts i tillräckligt antal just med tanke på reservdelstillgången.

Uppdaterat: 2020-01-29 20:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mondeo flexifuel eller kanske minsta dieseln årsmodell 07-08? Flexifuel Uppfyller nog alla kraven förutom snål, men den drar nog inte mer än Volvo/Saab som du funderar på.

Uppdaterat: 2020-01-29 21:26

Är lite tveksam till en 9-5, i alla fall 06-09. Polarn hade en sån och den hade redan börjat bli kexig vid innerskärmarna bak (inte bara skärmkanten. Tror den hade gått typ 18k, under 20' i varje fall. Han sålde den sedan ganska snabbt.
V70n 05-07 är ju en bra bil men ganska dyr då det är en volvo. Finns ju också Opel Vectra och Citroën C5 Break.

Men varför inte en liten MPV? De brukar ju ofta vara bra för 3 pers i baksätet. Då tänker jag på Ford S-max,Citroën C4 Grand Picasso eller Opel Zafira.

Förbrukningen blir väl kanske inte så låg om man väljer bensin, som oftast är mer pålitligt och med lägre underhållskostnader än diesel. Skulle kunna rekommendera en Ford eller Citroën med diesel, fast då är det ännu viktigare med servicehistorik och tidigare skötsel.

Uppdaterat: 2020-01-30 09:08
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
rover_micke skrev:

Är lite tveksam till en 9-5, i alla fall 06-09. Polarn hade en sån och den hade redan börjat bli kexig vid innerskärmarna bak (inte bara skärmkanten. Tror den hade gått typ 18k, under 20' i varje fall. Han sålde den sedan ganska snabbt.
V70n 05-07 är ju en bra bil men ganska dyr då det är en volvo. Finns ju också Opel Vectra och Citroën C5 Break.
Men varför inte en liten MPV? De brukar ju ofta vara bra för 3 pers i baksätet. Då tänker jag på Ford S-max,Citroën C4 Grand Picasso eller Opel Zafira.
Förbrukningen blir väl kanske inte så låg om man väljer bensin, som oftast är mer pålitligt och med lägre underhållskostnader än diesel. Skulle kunna rekommendera en Ford eller Citroën med diesel, fast då är det ännu viktigare med servicehistorik och tidigare skötsel.

Franska bilar har jag tyvärr väldigt dålig erfarenhet av. Dels har det varit problem med de vi haft och dels har det kostat så sjukt mycket att laga dem. Just nu har vi en Renault grand scenic, som är en fantastisk familjebil när den fungerar :) Dock är vi inte i behov av det stora utrymmet.

Uppdaterat: 2020-01-30 09:17
K_Klabbe skrev:

Mondeo flexifuel eller kanske minsta dieseln årsmodell 07-08? Flexifuel Uppfyller nog alla kraven förutom snål, men den drar nog inte mer än Volvo/Saab som du funderar på.

Tack för tipset, ska kolla in den

Uppdaterat: 2020-01-30 09:18
saabnisse skrev:

Välj 9-5 om du hittar en hyfsad, men försök att få tag på en "Biopower" inte för att den blir billigare att åka med utan för att den har lägre skatt.
V70 är lika bra, men för de pengarna får du en bil som gått ganska långt och gemensamt med Saab tar den ganska mycket bränsle.
9-3 är mindre, men räcker den är den ok, lite snålare på bränsle än de andra två och även här gäller Biopower.
Det här är bilar som det finns många av, de är väl kända, lätta att få reparerade och det finns gott om reservdelar, både nya och begagnade.
Annars myllrar det ju av andra bra bilar, tänk bara på att om du hittar en billig bra bil, se till att den sålts i tillräckligt antal just med tanke på reservdelstillgången.

Efter att ha kollat runt lite på olika forum blir jag dock lite orolig när det gäller v70, att den ska bli dyr att laga. Det har varit en del som har påpekat det och att Saab då är att föredra. Kan det stämma tror du?

Uppdaterat: 2020-01-30 09:23

Det ligger en hel del Ford Mondeo ute, mest bensinare. Många har gått under 20'. Fördelar/nackdelar?

Uppdaterat: 2020-01-30 09:30

Rostkänsligheten kan vara ett problem med Mondeo - den har ju inte direkt rosat marknaden i det avseendet och när vi talar om bilar i denna prisklass kan man nog oroa sig lite i alla fall när det gäller rosten.

Uppdaterat: 2020-01-30 10:29
Pi skrev:

Rostkänsligheten kan vara ett problem med Mondeo - den har ju inte direkt rosat marknaden i det avseendet och när vi talar om bilar i denna prisklass kan man nog oroa sig lite i alla fall när det gäller rosten.

Ja, jag har förstått att en ska hålla lite kolla på avgasrör och något med hjulen (?) när det gäller gamla bilar men att det oftast handlar om kosmetiskt intryck. Några Saab jag har varit nyfiken på har haft lite rost på dörrar.

Uppdaterat: 2020-01-30 11:36

Nja - det är nog inte bara de ställena man bör kolla och Mondeo är nog en av de modeller man skall kolla extra noga.

Uppdaterat: 2020-01-30 11:46
österlenskan skrev:

rover_micke wrote:Är lite tveksam till en 9-5, i alla fall 06-09. Polarn hade en sån och den hade redan börjat bli kexig vid innerskärmarna bak (inte bara skärmkanten. Tror den hade gått typ 18k, under 20' i varje fall. Han sålde den sedan ganska snabbt.
V70n 05-07 är ju en bra bil men ganska dyr då det är en volvo. Finns ju också Opel Vectra och Citroën C5 Break.
Men varför inte en liten MPV? De brukar ju ofta vara bra för 3 pers i baksätet. Då tänker jag på Ford S-max,Citroën C4 Grand Picasso eller Opel Zafira.
Förbrukningen blir väl kanske inte så låg om man väljer bensin, som oftast är mer pålitligt och med lägre underhållskostnader än diesel. Skulle kunna rekommendera en Ford eller Citroën med diesel, fast då är det ännu viktigare med servicehistorik och tidigare skötsel.
Franska bilar har jag tyvärr väldigt dålig erfarenhet av. Dels har det varit problem med de vi haft och dels har det kostat så sjukt mycket att laga dem. Just nu har vi en Renault grand scenic, som är en fantastisk familjebil när den fungerar :) Dock är vi inte i behov av det stora utrymmet.

o
Med din behovsbeskrivning är ju er Scenic perfekt.. En stor kombi har ju ungefär liknande utrymmen men längre och trängre i baksätet. Ofta är det mer värt att reparera sin gamla bil istället för att köpa en ny(are)... Renault har jag skruvat för lite, men Citroën och Peugeot har jag haft mycket god erfarenhet av.

Uppdaterat: 2020-01-30 12:15
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja rost måste man nog kolla på mondeo. Tror Ford hade lite extra rostskydd från 07, så de är nog inte så dåliga faktiskt. Ett bra exemplar är nog mycket prisvärt!

Uppdaterat: 2020-01-30 13:00
rover_micke skrev:

österlenskan wrote:rover_micke wrote:Är lite tveksam till en 9-5, i alla fall 06-09. Polarn hade en sån och den hade redan börjat bli kexig vid innerskärmarna bak (inte bara skärmkanten. Tror den hade gått typ 18k, under 20' i varje fall. Han sålde den sedan ganska snabbt.
V70n 05-07 är ju en bra bil men ganska dyr då det är en volvo. Finns ju också Opel Vectra och Citroën C5 Break.
Men varför inte en liten MPV? De brukar ju ofta vara bra för 3 pers i baksätet. Då tänker jag på Ford S-max,Citroën C4 Grand Picasso eller Opel Zafira.
Förbrukningen blir väl kanske inte så låg om man väljer bensin, som oftast är mer pålitligt och med lägre underhållskostnader än diesel. Skulle kunna rekommendera en Ford eller Citroën med diesel, fast då är det ännu viktigare med servicehistorik och tidigare skötsel.
Franska bilar har jag tyvärr väldigt dålig erfarenhet av. Dels har det varit problem med de vi haft och dels har det kostat så sjukt mycket att laga dem. Just nu har vi en Renault grand scenic, som är en fantastisk familjebil när den fungerar :) Dock är vi inte i behov av det stora utrymmet.
o
Med din behovsbeskrivning är ju er Scenic perfekt.. En stor kombi har ju ungefär liknande utrymmen men längre och trängre i baksätet. Ofta är det mer värt att reparera sin gamla bil istället för att köpa en ny(are)... Renault har jag skruvat för lite, men Citroën och Peugeot har jag haft mycket god erfarenhet av.

Ja, den är jättebra men sjukt dyr i rep. kostnader och känslig i fuktigt väder. Nä, någon Renault blir det inte på ett tag. Får i så fall bli en när det är dags för småbil :)

Uppdaterat: 2020-01-30 14:11

Vad säger ni om Opel Astra?

Uppdaterat: 2020-01-30 14:52

K_Klabbe - Fords extrabehandling varade nog som sagt bara nåt år och frågan är om det gällde andra modeller än Focus från -08, Sen när den nya generationen kom runt 2010/2011 så var det nog slut igen. Tillverkarna basunerar gärna ut att nu gör vi en extrabehandling vid importen men dom berättar inte när dom slutar - typ 2 år senare.

Uppdaterat: 2020-01-30 16:12

Opel Astra är väl en bra bil, men känns spontant liten för dig. Fast det vet du ju bäst själv.

Uppdaterat: 2020-01-30 17:48
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är riktigt att V70 kan bli dyr att reparera, men den behöver inte bli det om man hittar en billig verkstad, den är så vanlig att många känner till att jobba med den och det finns gott om beg. delar.
Kopplingsbyte är inte billigt. En automat som fått oljebyte i rätt tid är ofta bättre, tyvärr rekommenderar inte Volvo oljebyte mer än på taxi.
Saab kan bli billigare i reparation, även den är välkänd bland reparatörer och det är få delar som inte går att hitta, men t,ex. turbobyte är inte så billigt. När det gäller automat är det samma låda som på Volvo, men här är säkert oljan bytt.
När det gäller synlig rost är V70 bättre än 9-5, det är sällan man ser någon rost, men den kan givetvis finnas under.
9.5 rostar främst i bakskärmarnas främre nedre del och bakom hjulet upptill samt tankluckan, äldre modeller hade även rostkänslig baklucka. Det är dock sällan det är genomrostning och brukar gå att fixa.
Men man ska komma ihåg att V70 och 9-5 rostar betydligt mindre än andra beg. bilar i samma prisläge.
Framvagnen är bättre på 9-5 än på V70, men bakvagnen hade usla bussningar (Opel!) fram till -05, men de är säkert bytta på de flesta bilar.
Det är säkert lättare att hitta en hyfsad V70 för de här pengarna, 9-5 i bra skick börjar öka i pris även om man kan ha tur och hitta ett bra exemplar.

Uppdaterat: 2020-01-30 19:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nöjer man sig utrymmesmässigt med en C-segments kombi (Astra kombi t ex) så finns det ju rätt många andra bilmodeller man kan kolla på. Dock är väl priset man vill betala ett problem i kombination med kraven. Största sannolikheten att hitta nåt är nog bland lite mera udda märkena/modellerna för de mera vanliga ligger nog lite för högt i pris med rimliga årsmodeller och mil på mätaren.

Uppdaterat: 2020-01-30 19:35

Ja som Pi skriver blir det ju mer ekonomiskt när det gäller driftkostnader med en C-segment och där finns ju en mängd att välja på, förutom Astra så föreslår ja Focus som ju också finns som flexifuel.

Uppdaterat: 2020-01-30 19:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Sist jag skulle köpa bil i den prisklassen, en vinterbil till familjen, så kikade jag först på lite olika c-segmentare som hade låga driftkostnader, men de kändes alla så otroligt pappiga, sen hittade jag en Jaguar S-type 4.2 med all utrustning för 28.500 kr, 12.000 mil på mätaren och 2 ägare, helt underbar med betydligt bättre komfort.

Uppdaterat: 2020-01-30 19:45

Ja det finns många roliga bilar bland de mer udda, men de kan bli väldigt dyra att reparera, om det nu finns delar överhuvudtaget.
Jag vet en 407SW, väldigt snygg, bekväm och rolig bil med sin V6a, den är ca tio år och står och väntar på delar som inte finns!
Sedan blir de ofta dyra i skatt och försäkring.
Ser man det ekonomiskt gäller det att välja en så vanlig bil som möjligt som sålts i stort antal i Sverige och gärna en flexifuel, miljöbil.

Uppdaterat: 2020-01-30 20:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Ja det finns många roliga bilar bland de mer udda, men de kan bli väldigt dyra att reparera, om det nu finns delar överhuvudtaget.
Jag vet en 407SW, väldigt snygg, bekväm och rolig bil med sin V6a, den är ca tio år och står och väntar på delar som inte finns!
Sedan blir de ofta dyra i skatt och försäkring.
Ser man det ekonomiskt gäller det att välja en så vanlig bil som möjligt som sålts i stort antal i Sverige och gärna en flexifuel, miljöbil.

Lite OT men delar som inte finns?? Det finns väl skroten?

Uppdaterat: 2020-01-30 21:16
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja jag är inte hundra på huruvida mondeo fick någon extra rostskyddsbehandling eller inte.

Men på en så gammal bil så måste man ju ändå kolla innan köp. Vidhåller ändå att en mondeo av förra generation, den som kom -07, är väldigt mycket bil för pengarna.

Uppdaterat: 2020-01-30 21:44

Tja när jag läser önskemålen dyker ju genast Vectra Kombi upp i tanken, en av de rymligaste bilarna av alla när den var ny.
Jag skulle själv köpa den för de pengarna om jag hade de önskemålen.
De flesta har gått ganska mycket numera men de tycks hålla bra.

(Sedan får jag som traditionen bjuder igen nypa nisse i baken med att påpeka, som vanligt, att bussningarna från Opel i 9-5 endast var dåliga när de satt i 9-5 men inte i dåvarande Vectra (som inte är den som avses ovan från 2002, utan den äldre från 1996) förmodligen orsakat av att 9-5 är större och tyngre än dåvarande Vectra, rätt självklart.
Man kan inte ta komponenter från en liten lättare bil och sätta dem i en större och tyngre och tro att det ska gå finfint, speciellt inte bussningar.
Saab gjorde likadant med bakaxeln på 900, den hämtades otroligt nog från lilla Astra, när det fanns en individuell axel utformad för såväl 4WD som hög vikt och över 200 hk, men den ville man inte använda... förmodligen för att den kom från bakhjulsdrivna Omega, PR problem var tydligen orsaken då Saab ansåg bakhjulsdrift som satans svartkonst, otänkbart att hämta komponenter därifrån.)

Uppdaterat: 2020-01-31 02:17

N-iklas, du vet tydligen inte mycket om de här bussningarna och varför de hamnade på Saab.
Det var inte Saabs beslut utan GM!
Saab förstärkte bakvagnen för att passa 9-5, men behöll första åren materialet i bussningarna, men det byttes till uretan under 2005 och problemet med gradvis ändrade hjulvinklar som orsakade däckslitage var löst.
Helt klart hade det varit önskvärt om Saab sluppit Opeldelar. Bortsett från motorn i 9-3 som vi inte haft mycket problem med har det varit en del onödiga reparationer. Om det varit för att de inte passat just till Saab, om de varit felkonstruerade, dålig kvalité eller underdimensionerade vill jag inte uttala mig om, men Saab hade klarat sig bättre utan GM.
Och förmodligen gör Opel det också!
Men jag kan hålla med om att en Vectra Kombi kan vara ett gott köp, om det nu finns någon kvar.

rover-micke, i exemplet jag nämnde finns inget på skroten, det såldes helt enkelt inte tillräckligt med den typen av bil, de delar som behövs och fanns har tagit slut och det är just vad som kan hända med udda bilar. Man får ut och jaga utomlands och det tar tid och är dyrt.

Jag vidhåller att man ska köpa en vanlig bil i det här prisläget.

Uppdaterat: 2020-01-31 09:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ska en köpa bilen från en privat säljare eller bilhandlare?

Uppdaterat: 2020-01-31 10:15

Det finns en del Vectra som har gått runt 25' och de är rätt billiga. Hittar bara en som är i rimligt avstånd från mig som har gått 20', en 2005:a.
Just nu lutar det åt en Saab 9-3 men mest för att jag är så himla osäker. Vi har dock beslutat oss för att ta en tur till ett par bilhandlare på måndag och se vad som finns. Försöka få sig någon form av uppfattning.

Uppdaterat: 2020-01-31 10:24
österlenskan skrev:

Nu har jag sökt på nätet gällande olika bilmodeller under 30 000 och jag är inte mycket klokare nu.

Ärligt tror jag att jag hade tagit ett banklån och åtminstone kommit upp i 60.000 kr. Räntan är ju otroligt låg just nu - särskilt om man har en bra säkerhet. Det högre priset tror jag att man förhoppningsvis kan tjäna in i färre reparationer.

Uppdaterat: 2020-01-31 14:41
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

österlenskan wrote:Nu har jag sökt på nätet gällande olika bilmodeller under 30 000 och jag är inte mycket klokare nu.
Ärligt tror jag att jag hade tagit ett banklån och åtminstone kommit upp i 60.000 kr. Räntan är ju otroligt låg just nu - särskilt om man har en bra säkerhet. Det högre priset tror jag att man förhoppningsvis kan tjäna in i färre reparationer.

Ja, det är klar en kan göra det. Men det tänker jag inte göra. :)

Uppdaterat: 2020-01-31 15:05

Saab 9-3 är inte stor, Vectra kombi är jättestor i bagaget.
Och en så gammal bil finns väl inget som talar för att köpa av en handlare mer än för att reka marknaden.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Mondeo från 07 och framåt är absolut inte mer rostbenägen än andra bilar... iallafall inte"karossen"...
Är en väldigt bra och prisvärd bil...
Se bara till att servicarna är skötta särskilt om du köper med dubbelkopplingslådan.....

Uppdaterat: 2020-01-31 18:00

...har du njo415 sett resultatet av rostskyddsundersökningen på ViBs långtest-Mondeo (5 år) - den bilen vill nog ingen ha...

Uppdaterat: 2020-01-31 18:50

Riktigt, 9,3 är inte så stor, men kombin lastar ändå en hel del, hittar du en bra 9,5 är den bekvämare och större, behöver du ännu mer utrymme är det Vectra som gäller.

Uppdaterat: 2020-01-31 19:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det pratades väl om 2 barnstolar och en tonåring, då är 9 3 bara all glömma.

Vi har en Zafira -04, rymligare bil med tanke på yttermåtten finns inte, men bilen är inte bra på nått annat än att vara rymlig...jo, den har bra strålkastare. Opel har dessutom på senare år drabbats av väldigt dyra reservdelar där man är hänvisad att köpa orginaldelar.
Vår bil känns som den gått 30-40.000 mil, men den har bara gått 16" mil, och stolarna är väldigt obekväma.

Uppdaterat: 2020-01-31 20:53

Jag har försökt låta bli att yttra mig i tråden, men jag vill ändå inflika att i den prisklassen är märke och modell inte relevant överhuvudtaget. Det är föregående ägare som avgör vilket elände man står inför.
Köp något som känns vettigt vid en provtur. Kolla att bilen inte nyss har varit igång utan verkligen är kall så man kan höra att den startar även efter att ha stått en stund. Kör på dåliga vägar och lyssna efter saker som skramlar.

Sist men inte minst, var inte rädd för att köpa fel bil!
Man kan byta ut den när man insett att det blev fel. Det är inte som med barn och hundar att man får stå ut med dem när de har dykt upp.

Uppdaterat: 2020-01-31 21:07

En Mercedes 220d E-klass kombi. Med en nästan outslitlig dieselmotor. Rejäl och rymlig bil som fort glöms bort. Ett välvårdat exemplar som inte är uppätet av rost kan vara ett ganska bra köp om man söker stor och rymlig bil som även bjuder på komfort.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Pi skrev:

...har du njo415 sett resultatet av rostskyddsundersökningen på ViBs långtest-Mondeo (5 år) - den bilen vill nog ingen ha...

Mondeo finns i olika generationer med olika ursprungsland och olika samarbeten. Vilken bil man vill ha beror ju på vilket fokus som funnits för stunden, inte minst på rostskydd.

Uppdaterat: 2020-01-31 21:50
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Problemet med diesel är bara att den oftast är avsevärt dyrare i reparation och skatt.
Annars kan jag hålla med Mäkinen, det pelar inte så stor roll vad det är för bil om den bara passar, men kolla gärna hur den har servats och även om det är en äldre bil brukar det gå att kolla historiken och det är ju bra om den haft ett fåtal ägare.

Uppdaterat: 2020-01-31 22:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

ViBs rostiga Mondeo är väl den senaste amerikautvecklade modellen.

Uppdaterat: 2020-01-31 22:44

Rikard - oavsett var den är utvecklad så säljs den i Sverige och har så gjort under flera år och det var därför jag protesterade lite mot njo415's påstående. Men ViBs exemplar kanske är undantaget som bekräftar regeln ?

Uppdaterat: 2020-02-01 09:53

Vi har två Mondeo i familjen, ingen har rost, inte undertill där det går att komma åt för att se. Men de är kanske undantag eller är de för nya, en 2016 och en 2019.
Om några år kanske det är annorlunda, men då finns de inte i vår ägo.
Men det är knappast de bilarna TS letar efter och är man ute efter en bil för max 30000:- får man nog acceptera vissa skavanker, men det gäller ju att kolla så det inte blir mer än man står ut med och klarar av.

Uppdaterat: 2020-02-01 10:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, i prisklassen är det inte märket som är viktigt som Mäkinen sa, utan skicket på den aktuella bilen.
Fast det är ju bra att forska lite, så man inte får tag i en modell med dyrbara generalfel, eller som är väldigt dyr att serva/reparera.

Uppdaterat: 2020-02-01 11:33
L. Mäkinen skrev:

Jag har försökt låta bli att yttra mig i tråden, men jag vill ändå inflika att i den prisklassen är märke och modell inte relevant överhuvudtaget. Det är föregående ägare som avgör vilket elände man står inför.
Köp något som känns vettigt vid en provtur. Kolla att bilen inte nyss har varit igång utan verkligen är kall så man kan höra att den startar även efter att ha stått en stund. Kör på dåliga vägar och lyssna efter saker som skramlar.
Sist men inte minst, var inte rädd för att köpa fel bil!
Man kan byta ut den när man insett att det blev fel. Det är inte som med barn och hundar att man får stå ut med dem när de har dykt upp.

Tack! Jag förstår precis vad du menar. Vi ska kolla runt på måndag så får vi se hur vi tänker. Det är väl lätt att tro köpet är superviktigt. Samtidigt finns de dem som köper begagnat och byter bil ofta. Kanske något att lära sig av :)

Uppdaterat: 2020-02-01 14:13

Jag läste på något ställe att en ska undvika bilar som är trimmade. Stämmer det och i så fall varför?

Uppdaterat: 2020-02-01 14:14
saabnisse skrev:

Vi har två Mondeo i familjen, ingen har rost, inte undertill där det går att komma åt för att se.

Min Mondeo tillverkades 2012 och har ett bra rostskydd såvitt jag kan se vid vanliga bilbesiktningar. Oavsett det så låter jag ju inte guck sitta kvar på plåten länge utan tvättar den regelbundet. Ännu bättre hade förstås varit lite vax emellanåt men det har inte behövts tycker jag. Så hur bilen är skött kanske betyder mer för rostrisken än grundskyddet?

Uppdaterat: 2020-02-01 15:16
Mycket vatten har runnit under hjulen...

ViBs mondeo är väl den senaste generationen, den har såvitt jag vet inget förutom namnet gemensamt med den som TS evt. skulle köpa.

Uppdaterat: 2020-02-01 22:23
österlenskan skrev:

Jag läste på något ställe att en ska undvika bilar som är trimmade. Stämmer det och i så fall varför?

Eftersom ingen annan sagt något om det kan jag väl göra det.
Med trimning avses väl vanligtvis mer hk och det ökar påfrestningen på alla komponenter i drivlinan, hela vägen från motor och till hjulen och allt där i mellan.

Det kan fungera på enstaka bilmodeller som av en händelse råkar ha delar som är lite överdimensionerade i styrka, men vanligtvis och framförallt ju modernare och nyare bilen är, desto mer är alla delar utformade för att bara fungera med originalutförandet, huvudsakligen av ekonomiska orsaker, inte så många i dag skänker bort onödigt starka komponenter till sina kunder.

I princip vilka mekaniska fel som helst kan uppstå på en trimmad bil om det inte rör sig om en väldigt omfattande ombyggnad där mycket är bytt och ändrat.

Exempelvis kan högre effekt ge problem med motorns kylsystem så att en av av cylindrarna hela tiden blir varmare än de övriga och till slut kan den cylindern haverera.
Ventiler, kamaxlar, kamaxel drivningen, man kan tänka sig att oljepumpen inte räcker till och smörjsystemet blir otillräckligt.

Ofta brukar växellådan ta stryk, koppling och inte minst drivaxlarna eller drivknutarna, för att vara exakt, vanligtvis på framhjulsdrivna bilar där det är känsligt att gasa på hårt medan man svänger, den dubbla funktionen gör att de oftare slits hårdare än motsvarande på en bakhjulsdriven bil där drivkraften också varierar i kurvor men hjulen ändå förblir i en position rakt farm.

Mycket bror på vad det är för typ av trimning och vem som gjort den, det finns vissa av tillverkaren auktoriserade effektökningar på vissa modeller där man vet att det finns en viss marginal där effekten kan ökas lite extra, men då måste det finnas papper på det så man vet vad det är frågan om.

Personligen har jag också noterat att en bil som flitigt utnyttjats för att dra tunga släp får klart ökat slitage på motor, växellåda och övriga komponenter i drivlinan.
Även komponenter i chassi och fjädring kan ta stryk.

Eftersom Sverige är ett "dragtokigt"... land är många inte pigga på att erkänna det problemet, av rädsla för att värdet på deras dragförsedda bil ska sjunka, så man brukar förneka att ett flitigt utnyttjat drag kan öka slitaget, men det gör det, oavsett åsikter om den saken.

En del har draget bara för en lätt släpvagn någon gång ibland och då går det ju vanligtvis bra, men saken är den, att hur ska man veta vad tidigare ägare pysslat med på en beg. bil? speciellt när den blir äldre och mindre värd händer det att en del misshandla bilen mer och mer eftersom man kanske har den som oviktig andrabil osv.
Så en bil där kulan på draget är blankpolerad av en flitig användning skulle jag nog provköra väldigt noga och lyssna efter konstiga ljud.

Uppdaterat: 2020-02-01 23:45

Att en bil för 30.000 kr skulle ha nåt gemensamt med en ny bil av motsvarande modell är det nog inte speciellt många som tror, K_Klabbe. Däremot är nog en bil för 30.000 kr väldigt ofta rätt påverkad av rost.

Uppdaterat: 2020-02-02 00:10
N-iklas skrev:

österlenskan wrote:Jag läste på något ställe att en ska undvika bilar som är trimmade. Stämmer det och i så fall varför?
Eftersom ingen annan sagt något om det kan jag väl göra det.
Med trimning avses väl vanligtvis mer hk och det ökar påfrestningen på alla komponenter i drivlinan, hela vägen från motor och till hjulen och allt där i mellan.
Det kan fungera på enstaka bilmodeller som av en händelse råkar ha delar som är lite överdimensionerade i styrka, men vanligtvis och framförallt ju modernare och nyare bilen är, desto mer är alla delar utformade för att bara fungera med originalutförandet, huvudsakligen av ekonomiska orsaker, inte så många i dag skänker bort onödigt starka komponenter till sina kunder.
I princip vilka mekaniska fel som helst kan uppstå på en trimmad bil om det inte rör sig om en väldigt omfattande ombyggnad där mycket är bytt och ändrat.
Exempelvis kan högre effekt ge problem med motorns kylsystem så att en av av cylindrarna hela tiden blir varmare än de övriga och till slut kan den cylindern haverera.
Ventiler, kamaxlar, kamaxel drivningen, man kan tänka sig att oljepumpen inte räcker till och smörjsystemet blir otillräckligt.
Ofta brukar växellådan ta stryk, koppling och inte minst drivaxlarna eller drivknutarna, för att vara exakt, vanligtvis på framhjulsdrivna bilar där det är känsligt att gasa på hårt medan man svänger, den dubbla funktionen gör att de oftare slits hårdare än motsvarande på en bakhjulsdriven bil där drivkraften också varierar i kurvor men hjulen ändå förblir i en position rakt farm.
Mycket bror på vad det är för typ av trimning och vem som gjort den, det finns vissa av tillverkaren auktoriserade effektökningar på vissa modeller där man vet att det finns en viss marginal där effekten kan ökas lite extra, men då måste det finnas papper på det så man vet vad det är frågan om.
Personligen har jag också noterat att en bil som flitigt utnyttjats för att dra tunga släp får klart ökat slitage på motor, växellåda och övriga komponenter i drivlinan.
Även komponenter i chassi och fjädring kan ta stryk.
Eftersom Sverige är ett "dragtokigt"... land är många inte pigga på att erkänna det problemet, av rädsla för att värdet på deras dragförsedda bil ska sjunka, så man brukar förneka att ett flitigt utnyttjat drag kan öka slitaget, men det gör det, oavsett åsikter om den saken.
En del har draget bara för en lätt släpvagn någon gång ibland och då går det ju vanligtvis bra, men saken är den, att hur ska man veta vad tidigare ägare pysslat med på en beg. bil? speciellt när den blir äldre och mindre värd händer det att en del misshandla bilen mer och mer eftersom man kanske har den som oviktig andrabil osv.
Så en bil där kulan på draget är blankpolerad av en flitig användning skulle jag nog provköra väldigt noga och lyssna efter konstiga ljud.

Tack för förklaringen. Har sett att det finns en del Saab ute som är trimmade. De ska vi helt enkelt inte välja en sådan :)

Uppdaterat: 2020-02-02 16:19
Pi skrev:

Att en bil för 30.000 kr skulle ha nåt gemensamt med en ny bil av motsvarande modell är det nog inte speciellt många som tror, K_Klabbe. Däremot är nog en bil för 30.000 kr väldigt ofta rätt påverkad av rost.

Absolut, men någon verkar göra det iaf eftersom någon tog upp ViBs mondeo i tråden.

Uppdaterat: 2020-02-03 08:51