Beg kombi, bensin, 85000 - 120000:-

48 inlägg 0 nya
Beg kombi, bensin, 85000 - 120000:-

Hej!

Kravspec på beg bil, räknar med att äga i 3 år:

Kombi i minst storlek "Golf variant-klass"
Prutat pris mellan 85 000 - 120 000:- hos seriös handlare...
bensin (turbomotor av nyare sort.)
Årsm. 2013 (försäkring maskinskada ska gälla hela perioden)
6500 mil max (försäkring maskinskada ska gälla hela perioden, kör ~1800 mil/år)
Tysk inkl hela VAG eller svensk ej V50/Focus
Kamrem om det är VAG TSI
ej koreansk, ej fransk
Så mycket lull-lull som möjligt
Sköna stolar. Är lång...

Hittar:
Opel Astra Sports Tourer:
Vettig bil med rätt mycket utrustning och sedan några år schysst känsla på det man "tar på".

Seat Leon ST Style:
Snygg Golf variant. Spartansk och stolar som är sådär. Prisvärd + finns många ex-privatleasing.

Golf Variant:
Som Leon fast skönare stolar. Finns aningen mindre utbud.

Missar jag nåt? Nån som har erfarenhet av ovanstående. Tex VAG's 1.2 TSI?

Kan lägga till några tusingar...

Skoda Octavia är väl ett till tänkbart alternativ. Behöver du dragkrok/dragkapacitet ? Annan utrustning - autobroms, adaptiv farthållare, backkamera - ja, det finns mycket att fundera över. Sen är väl i alla fall den nedre delen av prisklassen såpass låg att du säkert får avvara några av de egenskaper jag nyss nämnde.

Drag kan jag ordna i efterhand.

Det enda i utrustningsväg som är ett måste är "sköna" stolar. Normalt sett sitter jag bra i alla stolar som har lite mer sidostöd, dvs inte standard.

Octavia hittar jag inte många i rätt miltal med nya karossen och de "moderna" bensinmotorerna. (eller diesel)

Skall du ha en octavia bör du gå på minst nya 13-14 men priserna är inte låga.
Antagligen eftertraktade bilar av någon anledning

Precis som för Octavia så är det antagligen svårt att hitta Golf 7 SC för det pris som TS är villig att ge och med "rätt" miltal.

...ja blir det VAG får det bli en Golf. Kommit lite längre i velandet nu. Tack för svaren!

Vad skulle ni välja? Har 2 alternativ som är näst intill identiska sånär som på lite tillval.
Bil X, fräsch, 1 ägare, har gått 4000 mil, 2011, bra utrustning. "Skyddad" av försäkring 1,5 år. 95 000:-
"gubbkörd"
eller
Bil Y, 1 ägare, har gått 7000 mil, 2015, bättre utrustning, "Skyddad" av försäkring i 3 år. 125 000:-
barnfamilj, pendlarbil

Y!
2011 är säkert Golf 6, 2015 är Golf 7 och det är en avsevärd skillnad mellan dessa!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Definitivt "Y", 95k för en 2011 är alldeles för mycket.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Golf 2011 ÄR en Golf 6 - tror inte att Golf SC kom förrän modellår 2014.
Jag skulle definitivt kolla "bil Y" i första hand.
Golf 6 hade kamkedje-motorn om det är en TSI-motor.

Pi, Golf 7 kom väl som 2012 års modell och "X" kan kanske vara det, levererad sent 2011.
Men "Y" är definitivt en 7 och måste vara ett avsevärt bättre alternativ.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse - Golf 7 premiärvisades för att vara väldigt exakt den 4/9 2012 i Tyskland och kom nog inte att säljas i Sverige förrän i början av 2013 skulle jag tro. Och då fanns inte kombi-versonen - vill minnas att den dök upp ungefär 1 år senare. Jag hade själv en Golf Variant 2012 och det var definitivt en Golf 6 och tillverkad 2:a halvåret 2011. Och det tog ett bra tag innan vanliga Golf 7 dök upp och ytterligare runt 1 år innan kombin av Golf 7 dök upp.

Golf 7 kom 2013.

Det var väl det jag sa, Shogun. Dock inte kombiversonen utan den var på sedvanligt VW-manér senare.

Pi, ok jag trodde nog att det var så och det var därför jag tyckte Y var ett bättre köp.
Jag har lite erfarenheter av bägge och tycker det är en avsevärd skillnad.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo, även om min Golf 6 Variant fungerade mycket bra så skulle jag inte tveka att istället välja en Golf 7 - bl a beroende på att denna har autobroms och adaptiv farthållare och går lite tystare. Och vill man dessutom ha turbo-bensinare så är nog en Golf 7 ett bättre val med tanke på den nya motorn.

Jo jag har alltid gillat Golf, från den första, men jäklar vad den väsnas nu när man jämför med en sjua och vad liten den är!
Det är kul när man får chans att jämföra med gamlingar, man glömmer lätt hur det var.
Det var förresten en väldig skillnad mellan ettan och tvåan som i GT var riktigt pigg med sina 90 hk!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Förstår att det blir en Golf om man är lång och prioriterar att sitta bekvämt.
Av dom trea syskonen har Golf absolut bäst stolar för på längden fullvuxna.
Förövrigt är det vän en Golf som lockar mest om jag skulle köpa något VAG:s sortiment. Synd att dom har så tråkig design bara

Ja som vanligt ligger jag lågt i dessa fall, men jag noterade en detalj jag inte kan undgå att reflektera över, detta med maskinskada?
Oavsett bakgrund till det.

Så är ju 1.4 Turbomotorn i Astra en av de mest felfria motorerna på marknaden, fel och problem finns helt enkelt inte på den och rätt rena avgaser inklusive partiklar gör det inte sämre.

Ja man får onekligen betydligt mycket mer bil för pengarna om man köper en beg Astra 1,4t än en överprissatt Golf. Astrans sportsäten, dom med utdragbart lårstöd, är riktigt bra. Bilen går billigt och tyst och ser man till att få en med Xenonljus så ser man även bra.

Sen beror det ju på om man t ex behöver använda baksätet också för det har aldrig uppskattats i Astra vid proivkörningar med familjen. Lågt och instängt är väl kortfattat vad som sagts. Men används inte baksätet är det säkert en OK bil men i egenskap av förare tycker jag att även förarplatsen är lite lägre i Astra än i många av klasskonkurrenterna. Så provkörning rekommenderas absolut för att se hur bilen passar ens egna krav.

När vi kollade bil nu så hittade jag en Golf 7 SC 1.2 TSI från 2015 med masterpaket och runt 3000 mil för 119.000 så borde gå att hitta ett bra exemplar för din budget. Fördelen är ju som andra har skrivit autobroms, adaptivfarthållare.

Man får kolla Wayke, Bytbil och Blocket som "minst".

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.