Automatväxlade manuella lådor

50 inlägg 0 nya
Automatväxlade manuella lådor

En bekant tänker byta bil. Hon undrade vad jag tycker om automatväxlade Ford Focus av 2016 års modell. Jag var tvungen att läsa på. Det verkar vara en mycket bra bil men Ford tycks ha haft stora problem med tillförlitligheten när det gäller automatlådorna. VAG's DSG-lådor har inget vidare rykte. Själv har jag haft med strulande automatiserade manuella lådor att göra i Citroën och Renault. Fråga 1: Finns det någon biltillverkare som fått till sina automatiserade manuella växellådor utan att det funnits barnsjukdomar? Fråga 2. Finns det några nyare bilar i storlek med Focus som fortfarande har en gammaldags hederlig automatlåda med momentomvandlare?

Svar på fråga 2 borde kunna vara Mazda 3 även om jag inte testat automaten på den. Däremot på Mazda 2 och där var det en konventionell automat om inte minnet sviker. I segmentet under (B-segmentet) så har väl både Hyundai och Kia modeller med, tyvärr lite gammalmodiga, momentomvandlar-lådor kombinerade men likaså lite gammaldags sugmotorer så dom är nog inte speciellt snåla.
Möjligen kan Opel Astra också får med momentomvandlar-låda men det finns det nog andra specialister som kan svara på. Annars är det nog inte så många vanliga bilar i den klassen som har klassiska automater längre. Kanske också nån fransman ?

Har själv en andrabil i familjen, Opel Corsa 2016, med en robotiserad manuell låda(heter MTA på Opel språk). Den går också att växla manuellt, sekvensiellt trycka spaken uppåt eller nedåt. Märkligt är om man kör den i manuell mode, så är den kvickare och slirar inte så mycket på "kopplingen". Denna växellåda fanns i alla kvar i Opels sortiment fram till årsmodell 2016 även för Opel Astra, vet inte om den finns för 2017 och 2018(har inte kollat detta). Opel kom med en ny 6 vxl automatlåda för något/några år sedan som ett alternativ till denna MTA-låda, vet inte om den är av typen momentomvandlare eller ej.

Det jag hört och läst om Ford focus automaten är att den är ganska törstig.
Tror jag läste nån gång i brochyr att Ford automat var +15% på soppan.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Mazda har ju någon variant av automatlåda (vet inte vilka modeller den sitter på dock) som, vad jag lyckats klura ut, förefaller vara en kombination av typ momentomvandlarlåda, CVT och dubbelkopplingslåda.
Inte helt lyckats förstå hur den fungerar i praktiken men det finns på min intresselista helt klart.

Världens vackra... wrote:
En bekant tänker byta bil. Hon undrade vad jag tycker om automatväxlade Ford Focus av 2016 års modell. Jag var tvungen att läsa på. Det verkar vara en mycket bra bil men Ford tycks ha haft stora problem med tillförlitligheten när det gäller automatlådorna. VAG's DSG-lådor har inget vidare rykte. Själv har jag haft med strulande automatiserade manuella lådor att göra i Citroën och Renault. Fråga 1: Finns det någon biltillverkare som fått till sina automatiserade manuella växellådor utan att det funnits barnsjukdomar? Fråga 2. Finns det några nyare bilar i storlek med Focus som fortfarande har en gammaldags hederlig automatlåda med momentomvandlare?

Jag har haft fd Ford Fiesta 2014 körde 1 år och 10 månader och verkstadsbesökt 4 ggr som har problem med Powershift.
Det var ryser och rycker. Det finns också även Focus. Kolla nedan och läsa om problemet.

http://www.caradvice.com.au/546286/ford-powershift-transmission-issues-are-you-affected-what-steps-should-you-take/

http://www.caradvice.com.au/570740/ford-powershift-transmission-issues-explained-australian-boss-talks-on-troubles-and-remedies/

http://www.carconversation.com.au/opinions/ford-powershift-transmission-problems

https://www.youtube.com/watch?v=Z-kFZrOli2A

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Världens vackra... wrote:
En bekant tänker byta bil. Hon undrade vad jag tycker om automatväxlade Ford Focus av 2016 års modell. Jag var tvungen att läsa på. Det verkar vara en mycket bra bil men Ford tycks ha haft stora problem med tillförlitligheten när det gäller automatlådorna. VAG's DSG-lådor har inget vidare rykte. Själv har jag haft med strulande automatiserade manuella lådor att göra i Citroën och Renault. Fråga 1: Finns det någon biltillverkare som fått till sina automatiserade manuella växellådor utan att det funnits barnsjukdomar? Fråga 2. Finns det några nyare bilar i storlek med Focus som fortfarande har en gammaldags hederlig automatlåda med momentomvandlare?

http://www.caradvice.com.au/546286/ford-powershift-transmission-issues-are-you-affected-what-steps-should-you-take/

http://www.caradvice.com.au/570740/ford-powershift-transmission-issues-explained-australian-boss-talks-on-troubles-and-remedies/

http://www.carconversation.com.au/opinions/ford-powershift-transmission-problems

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Oj vad många bra svar. Tack! PI & Xanto: Nu har jag forskat lite om Mazdas automatlådor (Skyactiv-drive). De verkar väldigt komplicerade men jag hittar inga gråtande inlägg någonstans på internet som säger att de inte är hållbara. Mazda kanske har fått in en fullträff. Jag hittade en video som förklarar hur den fungerar: https://www.youtube.com/watch?v=rqHGnfnQPk4
Optimus: Tack för Opel-spåret. Vilket betyg skulle du ge den lådan på en skala från 1-10? Mso: Jag skulle inte se en aning ökad bränsleförbrukning som ett större problem om bilen var av sådan art att den inte går sönder. Nu verkar ju automatväxlade Focusar både dra mer soppa och dessutom gå sönder. Dålig kombo.GF: Du har hittat samma information som jag fast dina källor är tydligare och bättre. Det är märkligt att inte Fords problem blivit lika uppmärksammade som VW's problemlådor.

Opel Astra 1.4T 150hk och 1.6T 200hk har automat med momentomvandlare.
Lika så 1.6CDTI 136hk om man vill ha diesel istället.

Det är bara med den minsta motorn 1.0T, som det sitter en robotiserad manuell låda ( Easytronic )

Mazda har riktiga automatlådor.

Bmw har konventionella 8-växlade ZF-lådor i alla modeller utom nya X1 och 2active tourer.

När jag startade denna tråd för några dagar sedan hade jag aldrig kört en bil med CVT-automat. Nu råkade jag få köra en sådan i veckan. En Toyota satt den i och jag vet inte vad jag ska tycka... Den kändes inte dålig eller så men jag fick inga vibbar som sa att jag ville äga en bil med CVT. Det kändes märkligt surrande. Är dessa transmissioner hållbara eller svaga? Borde jag ha gillat den och i så fall varför?

Mercedes har CVT på vissa B-modeller och dessa är inte surriga, mycket beror tydligen på hur de programmeras.
Audi hade CVT på A6 en tid, men har slutat med den nu, men inte heller den tycker jag är surrig.
Men det är dyrt med oljebyte.
Jag minns första gången jag körde CVT, en Volvo 66, jag trodde aldrig jag skulle komma upp i fart, efter någon minut med plattan i mattan och ylande motor nådde jag 100! Kanske.
Men där var det ju kilremsvariator som på DAFs personbilsdivision som ju Volvo köpte och blev blåsta!
Man trodde att man köpt DAFs "Transmatic" som var en metallvariator av en konstruktion som licensierades till många biltillverkare, men patenten hörde till lastbilsdivisionen

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om det var en Toyota hybrid så är jag övertygad om att du inte behöver oroa dig för CVT-lådans hållbarhet - det finns inga remmar i den om jag inte missminner mig. Däremot så är det ju högst personligt om man gillar den eller inte.

Världens vackra... wrote:
När jag startade denna tråd för några dagar sedan hade jag aldrig kört en bil med CVT-automat. Nu råkade jag få köra en sådan i veckan. En Toyota satt den i och jag vet inte vad jag ska tycka... Den kändes inte dålig eller så men jag fick inga vibbar som sa att jag ville äga en bil med CVT. Det kändes märkligt surrande. Är dessa transmissioner hållbara eller svaga? Borde jag ha gillat den och i så fall varför?

Det beror nog på vad man vill ha hos en bil. Är det sportigt beteende man söker passar nog en dubbelkopplingslåda bäst, som rappt skickar i växlarna. Omärkbart i fart, men tyvärr ofta mer eller mindre ryckiga i låg fart...
Men söker man komfort och mjuka växlingar så tycker jag CVT är riktigt trevlig och bekväm. Aldrig tillstymmelsen till ryck. Att dom upplevs "surriga" beror på att dom oftast sitter på sugmotorer som inte ger samma acceleration som en turbomotor. Men är man ute efter en "komfort-glidare" passar lådan bra. Momentomvandlarlådor kan väl sägas vara ett mellanting mellan dessa, enligt min erfarenhet. Numer jobbar dom med lockup och har blivit både snabba och snåla. Men vissa av dom har en viss ryckighet ibland har jag känt...

Fast att dubbelkopplingslådan skulle vara "ryckig" i låg fart - nja, inget jag upplevt i alla fall. Enda gången jag tycker dom är en aning "ovilliga" är när man t ex i garaget vill flytta bilen bara några få cm - där är t ex en manuellt växlad bil överlägsen. Men väl i rull även om det går långsamt - inga upplevda problem. Så generellt tycker jag att moderna dubbelkopplingslådor, i alla fall de jag kört i nyare VW-bilar, är väldigt trevliga. Men allra mjukast/gummibandsaktiga är ju CVT-lådorna om det är nåt sånt man önskar. Sen köper man ju inte bara lådan utan även motorn den är kopplad till så man får ju bedöma helheten.

Pi - Min V70, med PowerShift lådan (samma som Ford), var svår att starta utan ryck och sänkte man farten i en korsning men gick på gas utan att stanna helt blev det ryckigt. Om någon ovan körde den startade resan alltid med ett rejält skutt. Men i fart växlade den utan att det kändes. Tror VW lyckats bättre med dessa lådor, i varje fall på senare tid, för både nya Tiguan och Golf Alltrack jag provat växlade silkeslent. Men har läst att biltidningar även klagat på VW, så kanske finns det bättre o sämre exemplar...?

Apropå din sista mening, med helheten, så var min tanke att om man söker en "komfort-glidare" så är man inte ute efter extrema accelerationsresurser. Kör man mjukt då lider man inte av vare sig motor eller CVT-lådan. Och så slö är den ändå inte.

ViB klagade på både Audin och VWn i testet mot Opel Insignia i förra numret.

Ur testet: " Både Audi och VW lider en del av den ryckighet vid trafikljusstart som tycks ofrånkomlig i kombinationen vridmomentstark diesel/dubbelkopplingslåda. Det gäller särskilt i Passat som i normalt körläge gärna vill ”tänka” en tiondel eller två för länge innan den sätter fart – och då ofta gör det med ett ryck. "

Om vi skiter i kostnad och jada jada så vore det intressant att testa konceptet momentomvandlare med mycket tidig lockup och en dubbelkoppling.
Då kan du få silkeslen mjuk start, du kan slira som när en båt skall dras upp på en brant ramp, men så fårt du fått upp bara lite fart så har du sedan sömlösa växlar, och så när du bromsar in inför en rondell till exempel så går momentomvandlaren in igen och ger mjuk körning.
Mazda verkar ju ha tänkt något åt det håller där de Påstår(!) att deras nya låda har det bästa från dubbelkoppling, cvt och momentomvandlare.
Inte testat dock så jag vet inte i praktiken.

Rutger Jönåker wrote:
Pi - Min V70, med PowerShift lådan (samma som Ford), var svår att starta utan ryck och sänkte man farten i en korsning men gick på gas utan att stanna helt blev det ryckigt. Om någon ovan körde den startade resan alltid med ett rejält skutt. Men i fart växlade den utan att det kändes.

Just det likadant som min fd Ford Fiesta med PowerShift du menar som sitter Volvo V70. Just har slutat produkt ny Volvo med PowerShift dubbelkoppling är usel istället ny med momentomvandlare är mycket bättre med härligt silkeslen drivlina lika som BMW med ZF modellen.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

saabnisse wrote:
Jag minns första gången jag körde CVT, en Volvo 66, jag trodde aldrig jag skulle komma upp i fart, efter någon minut med plattan i mattan och ylande motor nådde jag 100! Kanske.
Från 0 till 40 var Volvo 66 ganska snabba för sin tid, men jag kan ändå inte låta bli att tänka på att man borde kolla brevlådan när jag hör en bil med CVT. https://sv.wikipedia.org/wiki/Tjorven

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.