Vi Bilägares forum

Är begagnad hybrid ett vansinnesköp?

Är begagnad hybrid ett vansinnesköp?

Jag har precis fått bilen löst av försäkringsbolaget pga krock och är i akut behov av bil. Min budget är ca 250 000 kr och jag funderar på en begagnad Golf GTE eller A3 e-tron. Jag har bara en mil till jobbet så hybrid känns ekonomiskt. Även om när jag åker till sommarstugan 20 mil bort. Men är jag dum i huvudet?

Det är väl allmänt känt att ett batteri försämras över tid och garantin på batteriet sträcker sig bara 8 år för Volkswagen tror jag? Det innebär att om jag köper en 3 år gammal bil och använder den i 3 år så bör värdet på bilen vara nära 0 kr när jag ska försöka byta in den? Batteriets kapacitet borde ju vara riktigt dålig efter dessa 6 år.

Tänker jag fel? Hur resonerar ni? Det vore ju kul om man fick någonting för bilen när man ska kika på en ny om tre år.

Uppdaterat: 2020-06-24 11:20

Kommentarer

Om du tänkte rätt skulle Blocket vara fullt med skänkesannonser med 6 år gamla hybrider.

Uppdaterat: 2020-06-24 13:12

Bilen blir ju inte värdelös även om batteriet skulle ha tappat viss kapacitet. Rekonditionering av batteripackar för rimliga priser lär bli bra mycket vanligare kommande åren.

Uppdaterat: 2020-06-24 13:23
Power to the people

Ragnur: Det har visat sig att batterierna håller betydligt bättre än vad man tror, och många fortfarande tror. Så kör på du med en laddhybrid om det passar ditt vardagliga körmönster! Åker du 75-80% på el vågar jag nästan lova att du köper en riktig elbil nästa gång sen.

Uppdaterat: 2020-06-24 13:24

Ragnur: Alternativet är ju om du inte behöver större bil att redan nu slå till på en begagnad Ioniq Electric istället.

Uppdaterat: 2020-06-24 13:26

Just nu är det hybrid som är intressant med tanke på mitt körmönster: kort dagligt pendlingsavstånd och längre resor på helgen till stugan 40 mil t/o/r. Jag var helt inställd på att kika på Golf och Audis alternativ men läste på lite om batterier, laddcykler, kapacitet och garantier... och började fundera på om det var en idiotisk affär? Men det kanske det inte är? Problemet är att jag är extremt okunnig men i lika akut behov av bil.....

Muskorv har ju en poäng så klart :)

Uppdaterat: 2020-06-24 15:33

Batteriet kommer ju såklart att bli sämre på 6 år. Men hur mycket finns ju inget riktigt facit på, för 6år sedan fanns inte många till salu. Men även om det skulle ha försämrats märkbart så är ju inte bilen värdelös.

Uppdaterat: 2020-06-24 16:00

Jag skulle oroa mig mera för servicekostnaderna än batteriet, Passat GTE är svinigt dyr att serva, och jag gassar att Golfen inte är mycket billigare.
Toyota har haft batterier i sina hybrider i 22 år, och det har knappt gett några problem alls, varför skulle VW ha sämre batterier ??

Uppdaterat: 2020-06-24 18:01

Toyota har haft NiMh-batterier i sina HSD-hybrider under den större delen av denna era och relativt låga effektuttag. Laddhybriderna har i allmänhet LiIon-batterier och betydligt större effektuttag (kraftigare motorer) så det är nog lite svårt att dra några allmängiltiga slutsatser baserat på batterierna i Toyotas HSD-system. Sen skall vi inte glömma att det blir avsevärt många flera kompletta laddcykler i en laddhybrid kontra en vanlig elbil så visst kan detta ha påverkan på livslängden. Men även om en stor del av kapaciteten så småningom försvunnit så har man säkert minst lika mycket som i batterierna i de flesta av Toyotas HSD-bilar så visst kommer man att få lite hjälp av hybridsystemet även då.

Uppdaterat: 2020-06-24 19:09

VW har alltid sämre grejer än Toyoda. Köp en självladdande Auris, dom är grymma. Fråga bara Shogun.

Uppdaterat: 2020-07-02 12:02
Rikard skrev:

Jag skulle oroa mig mera för servicekostnaderna än batteriet, Passat GTE är svinigt dyr att serva, och jag gassar att Golfen inte är mycket billigare.
Toyota har haft batterier i sina hybrider i 22 år, och det har knappt gett några problem alls, varför skulle VW ha sämre batterier ??

Man behöver inte serva hos VAG, bilen går utmärkt att serva hos vilken auktoriserad verkstad som helst och det brukar bli avsevärt billigare, speciellt om man håller sig borta från storstäderna.

Uppdaterat: 2020-07-02 12:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Jarl Karlsson skrev:

VW har alltid sämre grejer än Toyoda. Köp en självladdande Auris, dom är grymma. Fråga bara Shogun.

En självladdande Auris, där den extra elmotorn och batteriet inte minskat förbrukningen ett jota jämfört med de flesta småbilar med liten modern bensinmotor, måste väl ändå vara ett av de dummaste köpen man kan företa sig.
Däremot så är nya drivlinan som den som Shogun har ett ganska smart köp.
Dom gamla är bara tröstlöst tråkiga till inget mervärde.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

Jarl Karlsson wrote:VW har alltid sämre grejer än Toyoda. Köp en självladdande Auris, dom är grymma. Fråga bara Shogun.
En självladdande Auris, där den extra elmotorn och batteriet inte minskat förbrukningen ett jota jämfört med de flesta småbilar med liten modern bensinmotor, måste väl ändå vara ett av de dummaste köpen man kan företa sig.
Däremot så är nya drivlinan som den som Shogun har ett ganska smart köp.
Dom gamla är bara tröstlöst tråkiga till inget mervärde.

Det är en sak att vara okunnig, men en helt annan att avslöja det ;)

Bara att kolla tidningens långtester, betydligt snålare än någon liknande drivlina och knappt ingen skatt alls, bästa och billigaste köpet

Uppdaterat: 2020-10-27 15:53
Simon no1 skrev:

Guran wrote:Jarl Karlsson wrote:VW har alltid sämre grejer än Toyoda. Köp en självladdande Auris, dom är grymma. Fråga bara Shogun.
En självladdande Auris, där den extra elmotorn och batteriet inte minskat förbrukningen ett jota jämfört med de flesta småbilar med liten modern bensinmotor, måste väl ändå vara ett av de dummaste köpen man kan företa sig.
Däremot så är nya drivlinan som den som Shogun har ett ganska smart köp.
Dom gamla är bara tröstlöst tråkiga till inget mervärde.
Det är en sak att vara okunnig, men en helt annan att avslöja det ;)
Bara att kolla tidningens långtester, betydligt snålare än någon liknande drivlina och knappt ingen skatt alls, bästa och billigaste köpet

Nej du där håller jag inte alls med. De gamla är helt vidriga att köra. Den nya generation 4 är ett rejält lyft. Nu börjar dom bli lika snåla på soppan som en diesel. Men bara nästan.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

Nej du där håller jag inte alls med. De gamla är helt vidriga att köra. Den nya generation 4 är ett rejält lyft. Nu börjar dom bli lika snåla på soppan som en diesel. Men bara nästan.

Fast det beror på att du aldrig ägt en, jag har kört hybrid sen 2011 och vet att den är otroligt billig och snål, men visst har de förfinat och förbättrat

Uppdaterat: 2020-11-04 22:03
Simon no1 skrev:

Guran wrote:Nej du där håller jag inte alls med. De gamla är helt vidriga att köra. Den nya generation 4 är ett rejält lyft. Nu börjar dom bli lika snåla på soppan som en diesel. Men bara nästan.
Fast det beror på att du aldrig ägt en, jag har kört hybrid sen 2011 och vet att den är otroligt billig och snål, men visst har de förfinat och förbättrat

Exakt, nu har dom kommit ikapp och börjar närma sig en modern diesel i effektivitet. Dvs inte de Japanaska gamla tröskverken.
Men jag har absolut inget emot generation 4 av hybriddrivlinan. Inte lika snål som en modern Tysk diesel, men tyst och inget galet ylande när man gasar lite mer än vanligt. Men exceptionellt snål på soppan, nej då. En diesel är fortfarande betydligt snålare på soppan vid liknande körning. Jag testade en Lexus ES dryga 30 mil körning över en helg. Trevlig ytterst tyst och komfortabel bil som kördes på strax under 0,5 l/mil. Den föll dock bort från listan över tänkbara bilar då den var synnerligen opraktisk, utan möjligheter till dragkrok och en minimal genomlastningslucka som efter visst bökande till nöds rymde ett par av de skidor jag vill kunna frakta.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Jag har ingen uppfattning om hållbarhet på hybrid batterier över åren men jag har kört auris många gånger genom åren och jag skulle inte kalla dom för snåla och dessutom är det en otroligt tråkig bil och surrig drivlina.
Nya corollan däremot riktigt trevlig men ändå inte supersnål på kort vinterkörning och motorvägsvägskörning.
Ett tips är ju att låna en eller några bilar och kör din dagliga körning och utvärdera.

Jag skulle också säga att Ragnurs en mil till jobbet låter som en dröm för en laddhybrid.
Bränslekostnad i ren el på nån krona om dan eller per mil!!
Och jag inbillar mig att hans 20 mils körningar till stugan och med fullt laddat batteri kommer att snitta kring 0,3 med sladdhybriden.

Funderar för egen del att leasa en sladdhybrid bil bara för att prova på möjligheten att man i princip kan kör nästan gratis i stan om man laddar på billigaste tariffen.
Har provat en del hybrid bilar i c klassen under detta år.
2995:- eller 3100:- leasar man en ny 2020 Golf gte i två år och 3000 mil ink service avtal.
Även om det är den gamla utgåvan och är man nöjd med den relativt korta räckvidden på typ 3-4 mil i rent el läge och att man klarar den dagliga körningen på den sträckan så känns den inte helt ovettig.

Vad jag kan se om man pratar leasing så verkar dom flesta budget laddhybriderna hamna på minst 3500:- och uppåt innan man har monterat defa 230v värme (Golf kan förvärmas via std laddsladd eller bränslevärmare)
Pratar vi nya Corollan med samma avtal på 24 månader så hamnar man på ca 4200:- i månaden och då har man en bil som inte kan köra på 100% el utan har hela tiden en bensinförbrukning på 0,45-0,55 på vintern eller kanske till och med mer om man är tung på foten..

En Gte laddhybrid med sladd då kan man i bästa fall köra flera veckor på enbart billig el utan att ens starta bensinmotorn om man har optimal kort körning till jobbet.
Många laddhybrider startar bensinmotorn vid varje körning på kalla årstiden för att få upp värmen i motor och kupe på gott och ont även om bilen drivs av el till största delen.

Nja det finns nog lite att fundera på när det gäller dessa halv hybrid elbilar.

Och en annan fråga är vad kostnaden för en leasing är kontra ett köp av samma bil när man räknar ihop summan efter några år.

Den andra aspekten är ju dyra service kostnader på begagnad bil men det är väl iofs inte jättte specifikt för denna typ bilar då service kostnader skiljer stort mellan fabrikat och bilmodeller och olika orter.

Uppdaterat: 2020-11-05 07:08
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag tycker det är rätt intressant med folk som hänger på ett bilforum, som då alltså borde vara intresserade av bilar, och självsäkert deklarerar att hybrider inte är det minsta snåla eftersom dom har testat nån på kortkörningar, motorväg, 30 mil över en helg (som gissningsvis är mestadels motorväg/landsväg). Detta eftersom det för alla som är det minsta intresserade av hur motorer fungerar borde vara självklart att veta att en hybrid har sina förtjänster i stadstrafik, ju värre stadstrafik desto bättre, där dom är extremt snåla.

Konstigt hur folk resonerar. Lite som att deklarera att en Koenigsegg Agera är usel eftersom den inte kan ha dragkrok eller att en VW Transporter suger eftersom den har köregenskaper som en skåpbil.

Uppdaterat: 2020-11-05 11:47

Panapticon
Gissa kan du så klart få göra på hur mina totalt ca 50 mils provkörande av ES var.
Men så klart du vet troligen bättre hur min körning är, men jag kan härmed upplysa dig om att du gissade helt fel på vart och hur jag körde. Eller så körde jag helt fel då det inte stämde alls med din gissning.
Och jag både vet hur en hybrid fungerar och provkörde ganska mycket stadskörning och såklart var sporten att köra maximalt på bara el, vilket den fixar eminent.
Körde ganska likt mitt normala körmönster. Ca 0,5l/mil tycker jag är helt ok för en såpass stor bil.
Men jag körde nog fel och har därmed ingen rätt till en egen uppfattning om hur en Toyota/Lexus hybrid skulle passa mig....

Panapticon
Har du provkört en LexusES/Camry? Jag vill faktiskt påstå att det inte bara är i stadsmiljö du har fördelen av hybriddriften, det är nått helt annat jämfört med den gamla gen3 drivlinan. Den nya går på ström förvånansvärt mycket i normal landsvägshastighet. På plan mark växlar den ofta över till ren eldrift i 80km/Tim och betydligt bättre respons från motorn vid gaspådrag.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Guran, det är klart jag kan ha fel, men jag tog lite för givet att ingen kör 50 mil kors och tvärs genom Stockholm under en helg. :)
Om den drog 0,5 och var något sämre än en motsvarande tysk diesel så innebär det alltså att du kör typ en Audi A6(?) på typ 0,48 kan vi säga. Jag ställer mig ytterst tveksam till att den kommer ner till såna siffror om det är några betydande delar stadskörning.

Huruvida den skulle passa dig sa jag inget om, men ditt konstaterande att "En diesel är fortfarande betydligt snålare på soppan vid liknande körning." är som sagt väldigt beroende på vilken körning det är man pratar om. På motorväg och landsväg så köper jag att dieseln kan vara snålare, "betydligt" ställer jag mig tveksam till, men där beror det ju på hur vägarna ser ut också. Stadstrafik, inte en chans.

Och sporten att köra maximalt på el kan vara rätt kul, jag gör det själv ibland, men det kan faktiskt vara kontraproduktivt vad gäller förbrukningen, batteriet måste ju trots allt laddas upp ändå.

Nej, tyvärr har jag inte provat den nya drivlinan, hade gärna bytt upp mig till en Camry om det hade varit vettigt för mig, den känns lockande. Att hybridlinan hjälper till bättre i höga farter är ju guld värt, där är min gamla Auris horribel.. Men så länge man låter bli att pressa motorn (vilket ju är extremt svårt på Aurisen) så är även den dugligt snål i högre farter. Inte på grund av hybridlinan, för den är ju i princip borta då, men på grund av den snåla atkinson-motorn som ju också är anledningen till den dåliga prestandan jämfört med en normal bensinare. Fast då gäller det att det är jämn fart och platt landskap. Inte direkt världens vanligaste sak..

Uppdaterat: 2020-11-05 14:23

Frågan var ju om man vågade köpa en begagnad ladd hybrid och det kan man väl diskutera i både batteri kapacitet och driftseffektivitet och miljövinsten.

Men om man tänker dom äldre eller dom första eller även i dag finns det bilar som tex Niro som hela vintern startar bensinmotorn vid kallstart och då kan man väl fundera på vilken vinning man har i slutändan beroende på körning.
Och om man har mycket kort körning under milen på den typen av ladd hybrid så starar alltid bensinmotorn och går kanske 5-10 minuter eller hela sträckan känns ju inte 2020.
Laddhybrider utan värmepump är en vanlig företeelse vilket inte är bra utan kortar räckvidd mycket på vintern.
Möjlighet till förvärmning på vintern via laddningen fattas ofta på dom tidigaste modellerna.
Inte kul med dubbla sladdar för att få bilen varm innan avfärd på vintern.

Kort räckvidd vill man ju inte ha men man kanske inte måste lägga ribban på en rav4 för 550000:- med 7-8 mils räckvidd.
Ja i slutänden så är det väl en riktig analys på den egna dagliga körningen som är viktigast och möjligheten av laddning hemma och kanske på jobbet.
Och att man verkligen provar bilen ifråga och testar elräckvidden mot dina behov.

Uppdaterat: 2020-11-15 22:27
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html