Är alltid ett lägre pris billigare?

61 inlägg 0 nya
Är alltid ett lägre pris billigare?

Som rubriken säger, är ett lägre pris alltid billigare? Vad tycker ni?

Man läser ofta både här inne på forumet och i artiklar skrivna av vad som borde vara fackfolk, all man använder orden billigare respektive dyrare så fort något kostar en mindre respektive större hög med pengar.

Och nu menar jag inte nödvändigtvis bilar, utan kan vara annat med, kläder, verktyg, mat, resor m.m......

Orden billigt respektive dyrt är ju ord som beskriver en jämförelse, så utan ett referensobjekt kan man aldrig använda dessa ord korrekt. Då kommer man ju till nästa fråga, kan man jämföra med vad som för att få fram sin tes att något är billigt eller dyrt, eller bör/måste man använda sig av en så korrekt jämförelse som möjligt?

Om vi går till affären där samma vara kan vara förpackad i olika storlekar och därmed ha olika prislappar men den högre prissatta kan bli billigare då dess innehåll har ett mervärde än prisskillnaden från den lägre prissatta produkten.

Kan då detta även gälla bilar? Är nödvändigt vis en bil med lägre prislapp av ett märke automatiskt billigare än en likvärdigt stor bil av annat märke med högre prislapp men där det ingår större motor, mer säkerhet och mer utrustning?

Eller kan det ibland vara så att den bilen med högre prislapp är billigare än den med lägre prislapp då mervärdet är större än merkostnaden?
Om den lägre prissatta bilen hade kostat mer än prisskillnaden till den högre prissatta att rusta ikapp med större motor och mer utrustning/säkerhet än vad skillnaden är, är inte då den högre prissatta bilen billigare?

Intressant ämne.......vad anser ni? Och som sagt menar inte bara bilar, kan detta appliceras på allt annat med? Är lägre prislapp alltid billigare? Och om ni anser det vara så vad gäller bilar, hur ser ni på saker i övrigt som ni handlar?

Billig eller dyr innehåller en värdering av objektet i förhållande till priset. I mitt arbete som säljare har jag aldrig dyra saker, men ganska gott om produkter med ett högt pris.

I skolan, för många, många år sedan, fick vi lära oss att ett pris aldrig kan vara billigt eller dyrt, enbart högt eller lågt.
En vara kan däremot vara billig eller dyr, men om den är prisvärd eller inte är det ju enbart upp till eventuell spekulant att avgöra och det oavsett det gäller en förpackning spik eller en lyxigt utrustad bil.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag blir vansinnig när dotter köper kvalitetsunderkläder för minst 400:- och 30 graders tvätt när man kan köpa fyra par på HM till samma pris och som går att tvätta på ett vettigt sätt tillsammans med annat.

Jag är en enkel man och har en lågavlönad hustru och några barn har hunnit bilda familj.
För dessa ungdomar handlar det om att spara ihop en handpenning på helst minst 30% vid ett bilköp.
I det läget kan man värdera ett bilköp med lite andra ögon tycker jag.
Billigt eller dyrt det skall trots allt fram en mindre eller större hög pengar.
Och vad det gäller säkerheten på nyare bilar i dag så är nivån ganska hög överlag.
Synar men riktigt och provkör riktigt så ser man exempel på riktigt prisvärda bilar och mindre prisvärda utifrån behov och den man är tycker jag.
Det som är värt för mig är inget för dig och tvärt om osv osv.
Vad det kostar totalt per mil ser man ju bara vid försäljningen om någon ens orkar bry sig då för då står ju den nya och blänker på garageuppfarten.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1073612.html

Mäkinen och Saabnisse förstod vad jag menade här, och vad jag var ute efter. Jag tror du kanske missuppfattade vad jag menade mso, jag har full förståelse att det kan finnas mindre utrymme så man är tvungen att välja det med lågt pris. Vad jag menade var som sagt att är det alltid att likställa med billigt?
Du var på rätt väg med underklädesliknelsen, där kan man ju ifrågasätta prislappen och kanske tycka att dotterns val är både högt pris och dyrt. Jag köper själv varken de underkläderna med högst eller lägst pris utan landar mitt mellan. De med lägst priser brukar tappa spänsten i linningen lite för fort tycker jag.

Nej, för att tala klartext. Billigt i inköp är inte lika med mest ekonomiskt i längden. Där tycker jag Toyotas bilar tillhör de bättre om man ser till helheten ekonomiskt. De har varit billigast att äga helt enkelt i längden med mindre reparationer etc, men de är inte billigast i inköp, men i slutändan som sagt har de varit det. Likaså Lexus om vi jämför premiumbilar i längden, där är de bäst av den erfarenhet vi har av premiumbilar vi ägt med mindre reparationer genom ägandet. Vilket märke av kalsongerna de motsvarar vet jag inte, in fisna kanske......;o)

Bilar med högt pris framstår som dyra för dem som ser bilar enbart som transportmedel. För många är bilen bara ett sätt att frakta levande köttstycken mellan olika punkter. De skulle lika gärna kunna cykla eller åka buss. Då är en bil för en halv miljon alltid dyr.

Man kan fylla i en bilkalkyl om man vill räkna reda pengar http://www.bilkalkyl.be/
Mervärde..att köra en billig bil som man älskar är väl det optimala? Att köra en dyr bil som man älskar ännu mera är för vissa värt den högre ägandekostnaden.

Det märks verkligen att jag var nåt på spåren iaf att uttrycken används fel.......ett par förstår vad jag menar och en del maler på på samma sätt som jag menade görs felaktigt.....

Ett område jag själv som förälder märker det är billigare att handla till en högre prislapp är ytterkläder och skor till barn. Utan tvekan så håller de som kostar lite mer procentuellt längre än vad de är procentuellt högre prissatta. Köpt barnskor akut nångång på närmsta affären till lågt pris, och snabbt fått byta.....sen köper man Kavat eller Viking eller liknande och de håller tills de är urväxta och kan ärvas vidare....likaså med overaller m.m...

Billigare, ja det beror så klart på vad man jämför med.
Jag själv köpte en billig bil. Totalt sett ca 110.000kr billigare än om jag köpt en precis lika dan bil som jag ville ha, fast en årsmodell nyare men exakt samma mätarställning (0km)
En riktigt billig ny premium-SUV. Utifrån komfort och nöjdhet den skänker mig och frugan så är den absolut billig, troligen blir det den premiumbilen jag haft som kommer få lägst milkostnad och därmed förhållandevis billig.
Sen har jag en annan bil som även den är billig, ja mycket billigare, 400.000kr lägre inköpspris. Den är bara billig och praktiskt oöm samt skänker lite omväxling att få växla själv.

Köpte en fabriksny segelbåt av märket Bavaria för ett antal år sedan, det var mycket pengar som skulle ut(över 1 mkr). Då tyckte jag att det var billigt i jämförelsen med andra nya segelbåtar, fick mycket för pengarna. Nyligen så valde vi att byta till motorbåt av ett svenskt kvalitetsmärke, den var dyrare sett till ålder och utrymme men förmedlar en helt annan kvalitetskänsla än segelbåtsfabrikatet. Fast båten var dyrare så känner jag ett klart mervärde, en skön känsla att det var helt rätt att satsa på bättre kvalitet för en liten högre summa.

En sak jag ständigt har övervägt hela mitt liv, alltid, hela tiden, vid alla köp oavsett vad.
Därför att jag är fanatisk i behovet att aldrig göra fel, aldrig göra en dålig affär och aldrig bli lurad.
(Ibland spelar det ingen roll för det kanske rör något som är oviktigt - för mig, och då kan alltid något bli fel men då gör det inget.)
Jag tar helt enkelt inte livet med en nonchalant axelryckning.

För mig är det mycket enkelt, jag går helt på att göra en total analys av - vad det nu är - in i minsta lilla detalj - bokstavligen, och räknar ut nivån av prisvärdhet och den som ger mesta möjliga för minsta möjliga vinner.
Vilket inte automatiskt innebär att det billigaste vinner (lägst pris) utan att ibland kan det dyraste vinna därför att alternativ helt enkelt saknas.
Väldigt ofta är alla produkter som existerar, mer eller mindre, skit och inget bra finns att få.
Då får man ta det som går, men då gör man en dålig affär oavsett, då är allting dyrt.

Men det är skillnad mellan att "tro" "tycka" "uppleva" något som kostar mycket eller lite, som billigt eller dyrt och att det sedan också faktiskt är så i den krassa, tekniska, fysiska verkligheten.

Ju mindre arbete man lägger ner på att undersöka och studera och ju mindre kunskap och information man har att basera sitt beslut på, desto osäkrare blir det och till slut kommer man ner till en nivå då det bara handlar om känslor och en lös åsikt och då kan man lura sig själv genom att tro något som inte är riktigt.

Man tror att något är prisvärt fast det inte är det, tror att något är dyrt fast det inte är det, tror att något är billigt fast det inte är det.

Har en person i närstående familjeförhållande som badar i pengar (flertalet miljoner) men som ändå alltid bara ser på vad saker kostar och ständigt är ute efter det som kostar minst pengar och kommer med förslag när vi någon gång är ute och handlar tillsammans och jag häpnar i tysthet bakom ett småleende över den smörja som rekommenderas och undrar hur korkad man får vara.
Kunskap om varors kvalitet och innehåll och funktion är absolut noll, bara lösa åsikter och tro.
Så här är någon som tror sig vara ekonomisk men som i själva verket slösar pengar som en tok utan att ha en aning om det.

Skor, köpte en gång ett par på rea för 150 kr, mockaliknande material, delvis vattentäta, gummi-plast klädda hättor och nedre sidor, rejäl stark stomme och med grova rejäla sulor och mönster passande för bergsklättring, snö och is och de visade sig outslitliga, fyller väl 26 år nu.

Den som tror att pengar speglar vilken kvalitet man får skulle aldrig ha köpt dem, jag däremot bedömer tekniken och utförandet och inte prislappen - eller för den delen varumärket.
Ett namn är nog bra, men det måste bevisa sitt värde i en kritisk granskning och faktiskt prestera.

Det finns inga genvägar till hårt arbete om man verkligen bryr sig om att fatta ett korrekt beslut.

Köpte en Opel Ascona Sprint 1988 som gått 43 000 mil för 3000 en gång, den var förmodligen ursprungligen tänkt att skrotas, (hade exempelvis använts som lastbil för att köra matjord direkt i bagaget) en av de finaste bilar jag kommer att minnas från mitt liv.
Recarostolar, tweedklädsel i rött-svart-grått, dubbeltonad vindruta och gröntonade kemiskt värmeabsorberande rutor, (skulle en ruta bytas måste den beställas från Brasilien, finns ej att få i Europa) himmelsblått innertak, taklucka i spegelglas, färddator, krocksensor för centrallåset, läderratt, sportväxellåda, gastryckstötdämpare, aluminiumfälgar - inklusive reservdäcket osv...

Man måste väl upp på mer än 300 000 kr för att hitta en motsvarighet i dag som "hyggligt" kommer i närheten.
Det var prisvärt och billigt men det som erbjöds för pengarna var värt en förmögenhet.

Även om du inte tar upp det @N-iklas så är du ändå inne och snuddar på det.
Något som många ständigt verkar glömma är att ta en funderare på varför saker kostar det dom gör.

Jag fastnar ofta i diskussioner då man pratar om en lägre prissatt varas förträfflighet kontra en dyrare och att personer som köper dyrare varor är puckon som blir lurare.
Kanske en snabb egoboost eller ett sätt att övertyga sig själv om att man gjort en bra affär, men det visar ju att man kanske, lite som N-iklas är inne på, inte funderat över varför varor kostar det dom gör.

En del av en varas kostnad handlar ju om tillverkningskostnaden, där kan man lätt tvinga ner kostnader genom att lägga produktion i ett låglöneland och under slavliknande och miljövidriga förhållanden verkligen få ut produkter billigt men som kanske har en riktigt hög kvalitet. Vill man stödja detta?
Ett bra exempel är t.ex. mediciner, vissa länder där ställs väldigt mkt lägre krav rörande rening av avfall, en säker tillverkningsprocess och personalens välmående.
Samma går självklart att applicera på kläder, elektronikprylar eller vad ni vill.

En annan aspekt som är ännu mer viktig idag är livslängd och support på saker.
Livslängden och supporten styr ju också ett andrahandsvärde.
Ta telefoner, du kan t.ex. köpa en iPhone idag och sälja den för halva priset om 2 år om du tagit väl hand om den. Under den tiden så får du bra support rörande uppdateringar och den kommer säkerligen få support från tillverkaren i form av säkerhetsuppdateringar i en 5-6 år.
Tillverkare som inte tar något som helst ansvar för sina produkter kan självklart sälja telefoner till ett lägre pris.

Så är ett lägre pris billigare?
Svar: Det är omöjligt att svara på.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Pris på en vara har generellt inget med vad den kostar att tillverka utan baseras i största del av vad man kan ta betalt för den utifrån ett marknadsperspektiv, vilken plats på marknaden som produkten kan ta.
Väldigt många säger att en iPhone är dyr, men eftersom de säljer en gizziljon telefoner med det priset så har de ju hittat rätt med prissättningen. Om den är VÄRD det har inget med saken att göra.

Samma sak med bilar, det gäller att ta en plats på marknaden som helst är ledig eller annars inte är helt upptagen för då blir pris allt för avgörande. Att BMW, MB och Audi ligger där de ligger prismässigt har bara att göra med att de kan sälja så många enheter som de vill för den pengen.
Skulle de sälja fler som de sänkte priset? Ja, kortsiktigt, men det skulle samtidigt urvattna varumärket från att ha varit "premium" till att bli "premium-light"

Volvo har ju siktat mot att ta fighten med "de tre" men många har rynkat på näsan och sagt att de har en produkt som inte platsar där och att de har lämnat "folket" i och med de nya modellerna...
Men de säljer som aldrig förr, inte bara i Sverige utan framför allt utomlands. De säljer mer än de klarar att att producera, med 4-6 månader på de "enkla" modellerna och 9-12 månader på allt som har elektrifiering.
Många frågar varför man väntat med att släppa en V60 T6TE när det ju är samma rakt av som T8, fast strypt, men tänk efter, de säljer full orderbok av T8 så varför sälja en T6 för mindre pengar som kostar dem lika mycket? Det handlar bara om att produkten har en efterfrågan utifrån det priset. Dessutom om du beställer en T8 idag så är det 7-8 månader och en T6 typ 10 månader... fast det är samma bil :-)
Är Volvo då körda eftersom de har valt att gå för 4-cylindrigt rakt av? Tydligen inte eftersom de har fullt i orderböckerna och trots att de har hoppat upp ett pinnhål rent prismässigt. Ja, den som promt vill åka mer fler cylindrar under huven kommer inte att välja Volvo, men även MB och BMW har ju valt att bygga allt vassare 4-cyl och bara erbjuder 6-cyl i de högst specade modellerna så...

*Robban

Att tala om att något är dyrt eller billigt är en svår boll.

Min gamla morfar hade sina åsikter om saker och ting men eftersom han drev ett jordbruk var vissa saker mer viktiga än andra förstås. En historia som jag ofta tänker på är om ett par nya stövlar. Morfar hade precis köpt nya stövlar, de stod på trappen och morfar var inne och drack kaffe. Då kommer grannbonden in. Denna man var känd för sin synnerliga sparsamhet. Han fick syn på morfars stövlar och frågade vad ett par sådana stövlar kunde tänkas kostat. Morfar berättade vad de kostat och grannbonden baxnade. OJ VAD DYRT! Tja, säger Morfar, de förra jag hade, var av samma märke och modell, de hade jag i 8 år, det var dags för nya nu. De är prisvärda med tanke på hur länge de gillat mina fötter. Grannbonden höll inte med. Han var glad att han inte behövde köpa nya stövlar, iaf inte nu och isf skulle det bli en billigare modell. Tja, vet inte vad detta hade på ett detta forum att göra men det illustrerar olika tankegångar och var man vill satsa sina pengar och skälen till detta.

Själv lever jag efter devisen att det är dumt att betala för lite om det man då köpt inte mötte upp mot de krav och förväntningar man hade på det man köpt, då blir det dyrt eftersom man inte kan vara vare sig nöjd eller använda produkten som man tänkt sig.

/Hilife

Jag tror ändå att bara fundera tanken på varför saker kostar som dom gör och försöka göra det utan att låta sina personliga egenskaper (om man är snål eller slösar, rik eller fattig) styra så har man kommit en bra bit.
Problemet är väl att när man väl börjat fundera på saken så blir det svårare att spontanköpa eller övertyga sig själv om vissa saker.

Det som kommer bli intressant är när vi tonar ner "ägarhetsen" och kanske tänker längre och börjar köpa saker som tjänster eller äga saker men att man måste prenumerera på den även som tjänst.
Tror det är ett måste för att komma runt slit och släng mentaliteten och den kosta livslängden på prylar.

En annan reflektion rörande "om ett lägre pris alltid är billigare" är ju för vem man syftar på.
Ibland så kommer ju en billig vara med en dold kostnad såsom någon annan förkortade liv eller sämre hälsa, ett djur som behandlats sämre eller en natur som förstörs.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Hm, klurig fråga och vilket svar man kommer fram till skiljer nog beroende på vad man tittar på för typ av produkter.

Sedan ska man inte blanda ihop värde med pris. En pryl kan ha affektionsvärde, samlarvärde, marknadsvärde vilket inte alltid återspeglar sig i priset vid köp/försäljning.

Jag tror att när det kommer till lyxprodukter så innebär oftast det högre priset att det även är dyrare.

Generellt gäller ju att används inte prylen oavsett pris så blir den dyr.

När det kommer till bilar så är det väl snarare när man säljer den man kan konstatera ifall det var en dyr affär. Att ha massa tillval och funktioner som inte används innebär egentligen en dyrare bil och man betalar ett högre pris än att välja samma modell utan de tillval man ändå inte kommer använda.

@Axa
Intressanta funderingar kring värde.
Det man kanske kan lägga till (eller som jag vill lägga till) är att något du betalar extra för och gjort bilen dyrare kanske gör att bilen har ett bra andrahandsvärde och att någon annan värdesätter stort. På så sätt så har du visserligen betalat dyrt men fått tillbaka pengarna vilket gör att det inte blev så dyrt i slutänden.
Min poäng är att man ska inte alltid stirra sig blind på ett inköpspris.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag köper numera dyrt direkt.
Har lärt mig att det blir billigare än att köpa billigt först för att sedan köpa dyrt för att det billigare inte uppfyllde mina förväntningar.

Exemplet med underkläder.
Min fru köper också dyra underkläder istället för 3-pack på HM och det är helt ok för mig.
De dyrare håller ofantligt mycket längre än 3-packet, både form, färg och slitage, så det blir nog billigare i längden.
Själv köper jag kalisipper i det övre segmentet. Sitter bra, göttigt material och resåret slits inte snabbt.

Man får oftast vad man betalar för. Därför betalar jag gärna lite mer ;-)

Pengar går lätt att räkna på men blandar man in känslor då man ska mäta prisvärdhet så blir det betydligt mer komplext. Egentligen, om man ser krasst på saken så betyder en bil med ett högre pris ett större tapp i pengar på värdeminskningen än en bil med lägre pris med små variationer beroende på modell och utrustningsnivå.

Deeds wrote:
Jag köper numera dyrt direkt.
Har lärt mig att det blir billigare än att köpa billigt först för att sedan köpa dyrt för att det billigare inte uppfyllde mina förväntningar.
Exemplet med underkläder.
Min fru köper också dyra underkläder istället för 3-pack på HM och det är helt ok för mig.
De dyrare håller ofantligt mycket längre än 3-packet, både form, färg och slitage, så det blir nog billigare i längden.
Själv köper jag kalisipper i det övre segmentet. Sitter bra, göttigt material och resåret slits inte snabbt.
Man får oftast vad man betalar för. Därför betalar jag gärna lite mer ;-)

Dubbelpost

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.