Ännu en "första bilen vad ska jag köpa" tråd..

51 inlägg 0 nya
Ännu en "första bilen vad ska jag köpa" tråd..

26 år och fick körkortet klart för 3 dagar sedan, känner nu för att köpa en bil men det finns ju en del att välja mellan och alla har sina egna åsikter om vad som är bra och vad som är skit.

Leasa vill jag inte för jag vill inte vara fastlåst i tre år till bilen.
Alternativt köpa något stabilt för 40-50k som vissa har tipsat om, betala lite mer direkt istället för att behöva betala mycket på verkstad senare.
Eller något mer skrotigt för att få känsla för bilen bara på 10-30k som andra har tipsat om, de säger att en bil för 40k+ ska jag inte ha i början utan istället vänta några år.

Jag tänker mest ekonomiskt, jag behöver inget flashigt men gärna lite motor iaf, låg skatt, låg försäkring, manuell.

Jag kommer inte ta bilen till jobbet och läste något intressant om att kanske välja en bil som inte är lika bränslesnål pga det men som då är billigare med annat, än att ta en bränslesnål bil som ändå inte pendlar fram och tillbaka till ett jobb utan mest används då och då, kommer mest använda lite på kvällar och helger.

Har frågat, läst och hört efter, hittils verkar jag ha lärt mig detta;

* Köp en vanlig bil som det är lätt att hitta reservdelar till.
* Köp helst med kamkjedja, om kamrem så se till att den är bytt relativt nyligen.
* Noga med servicebok.
* Köp inte bil äldre än 3 år hos bilhandlare för att det oftast inte blir lyckat.
* Bakhjulsdrift och kombi.
* Inte tidigare år än 09 (men är det 09 rätt och slätt eller var det inte euro 5/6?) pga nya lagändringarna som kan komma nästa år om bilar i stan (bor i sthlm).
* Ingen diesel.
* Nyservad och besiktigad.
* Inga gamla skulder på bilen.
* Hellre gammal tant som har kört bilen än ung vuxen.
*Inte franskt, inte ford.
* Första bilen du köper, speciellt billig, är en lottodragning.

Tips på bilar jag har fått är vw golf, volvo 940, suzuki swift, toyota yaris/urban, mazda 6.

Har kollat runt massa på blocket mig, ändrat mig osv, såg den här precis nu, inte direkt vanlig bil men jag gillade infon som stod, några åsikter? https://m.blocket.se/stockholm/Chevrolet_Aveo_1_2_LAGA_MIL_NyBes_2019_01_01_75833949.htm?ca=11&w=1

Det var all info jag hade hittils, fråga gärna om jag har missat något.

Måste det vara en kombi?
Alltså, vad är syftet med bilen? Att transportera dig och någon medåkande och ibland lite packning. I sällsynta fall större föremål?
Jag skulle då i så fall satsa på till exempel Mazda 3 eller motsvarande storlek.
Mazda för att de är rätt driftsäkra och praktiska, samtidigt med bra andrahandsvärde.
Trean för att den rymmer förvånansvärt mycket om man fäller bak, men är samtidigt inte onödigt stor för de flesta.
Satsa på en krok om du sällafraktar större saker.

"Inte franskt, inte ford"!
Där har du nog lärt dig fel. Många franska bilar är utmärkta och kan gå bekymmersfritt många billiga mil, men det är riktigt att de kan ge bekymmer också. Det påstås att man ska se till att de är tillverkade mitt i veckan i Frankrike. Men en billig fransk bil har säkert fått mycket av sina event. problem åtgärdade, det gäller att få en så komplett historia som möjligt från tidigare ägare.
När det gäller Ford är du nog helt snett ute, t.ex. en Focus kan nog vara det mest problemfria och billigaste i reparation och underhåll du kan komma över, den matchar utan tvekan äldre Toyota.
När det gäller Cvevan som du hänvisade till på Blocket, så kan den ge billiga mil, men den är inte lika tålig och den är udda, så den kan därför bli lite dyrare att hålla igång när det gäller reservdelar och underhåll.
För den går sönder förr eller senare, det gör alla bilar.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Eftersom vi faktiskt har en Mazda 3 av senaste modell så kan jag säga att det är ingen modell man väljer om man regelbundet vill använda baksätet - i så fall finns det avsevärt bättre bilar (rymligare). Dess formgivning är elegant men det medför också dåligt utrymmes-utnyttjande så "rymlig" är nog inte ordet jag riktigt förknippar med vår Mazda. Likaså är jag själv lite irriterad på att passagerarsätat fram inte har nån justering i höjdled så man får finna sig i att sitta på golvet. Men alla i familjen har inte samma preferenser så det blev ändå en sån bil - främst för utseendet och förmodad problemfrihet och dessa kriterier har hittills uppfyllts väl. Dessutom helt OK bränsleekonomi trots 2 l sugmotor. Vi saknade också dubbelgolv i bagaget men med lite jobb så finns det ett sånt numera även om det givetvis påverkade den inre höjden av det återstående bagageutrymmet.

Du kommer inte att få några värdefulla tips på ett bilforum. Bilval handlar om tycke och smak och du kommer att få lika många tips som du får svar.
Sätt en budget, åk till ett par olika bilhandlare och provkör lite bilar som passar och välj sedan den du gillar bäst.

+1 på Swembas svar !

En ældre toyota er et fint valg ex toyota avensis fra 09 stw. 2,0 benzin med 7trins cvt auto med alt i udstyr. Også en Volvo og fokus og corolla.

#5 Mycket bra råd av Swemba.

Lås inga trådar.

Swemba wrote:
Du kommer inte att få några värdefulla tips på ett bilforum.

Det borde ju vara möjligt att få bra svar baserat på olika användares erfarenheter genom ett längre bilägande. Problemet här är väl att många saknar en neutral faktabaserad inställning till sitt bilägande. Jag märker det bl a på när man talar om lackförsegling på ordinära modeller. Då ser man inte bilen som ett bruksföremål utan något som man beundrar och kanske har känslor inför.

6.15

Nej behöver inte vara kombi men blev rekommenderad det bara.
Ja precis, ska köra kortare sträckor mest och ibland lite längre med surfbräda antingen på taket eller i bilen.

Mm det är det enda felet som jag tänkte på, att den bilen inte är vanlig, polaren skrev det också att han aldrig har sett en sån bil förut.

Okej så bilhandlare.. Jag hörde att det var bättre att försöka hitta något privat men okej.

Gällande nya reglerna för stockholm, någon som har koll på om det är just bilar innan 09 som blir "olagliga"? Jag läste bara om 3 olika zoner och att bilar under euro 5 och diesel inte ska få köra där.

Blir ju väldigt mycket mer resultat på blocket om man får söka längre bak än 09, men är kanske bättre ändå att ha lite nyare.

Cheva som många tror det är i värkligheten daewoo från korea och borde vara sist på listan europeiska är bäst i europa och jo ni vet vad som är bäst i sverige byggd för nordiska forhållanden.Ford är utan tvekan en bra bil som hanteras mycket bra på vägarna.
Viktfördelinig och bredd gjör den en utav dom mest "dynamiska". Toyota corolla t.ex.är en utav dom bästa i världen.själv har jag en c5v6 carlsson 2004 som inte har nån rost inga mystiga el fel eller inga co halter,och inte än haft höga reperation kostnader.koreanska och annat östblock skrap bör man akta sig för där överaskningar väntar och skyhöga verkstadskostnader.volvo's som är i bra skikk och servisad som dom ska är ju en bra bil som man kan alltid lita på.om fen inte är byggd i kina.

pinjong wrote:
Swemba wrote:Du kommer inte att få några värdefulla tips på ett bilforum.
Det borde ju vara möjligt att få bra svar baserat på olika användares erfarenheter genom ett längre bilägande. Problemet här är väl att många saknar en neutral faktabaserad inställning till sitt bilägande. Jag märker det bl a på när man talar om lackförsegling på ordinära modeller. Då ser man inte bilen som ett bruksföremål utan något som man beundrar och kanske har känslor inför.

Du får svar, men de är i princip oanvändbara eftersom de inte är jämförbara. Ingen väljer bil enbart utifrån "neutrala faktabaserade" parametrar. Det finns alltid ett mer eller mindre stort mått av hjärta och subjektiva bedömningar. Därför går det inte att dra någon som helst slutsats av att fråga X personer om vad de tycker man ska köpa för bil.

Att fråga/söka information på nätet om bedömningar, vanliga fel och annat om en specifik modell är en annan sak. Men att gå ut vitt och brett utan krav och budget och be allmänheten om tips är lika meningslöst som att studera Autoindex.

Honda Civic 1.8 2006-2011 om du gillar designen. Rolig att köra, fantastisk växellåda, härlig motor, mycket bra utrymmen, välutrustade, driftsäker och hyfsat snål. Nackdelarna är lite stötig fjädring med 17”(som var standard på den) och att det inte är den tystaste bilen. De är även relativt dyra begagnade.

Hmm, bakhjulsdrift och kombi, inte äldre än 09 och max 50k. Sorry, det finns ingen som klarar den "kravspecen". Både BMW 3-serie kombi och MB C-klass är avsevärt dyrare. Och 740/940 avsevärt äldre.

Sen nämner du Golf, Swift och Yaris och det bör ju gå lättare att hitta. Golf 09 hamnar t.ex ganska precis runt 50k, dom övriga något lägre. Men hur stor bil behöver du? Det är ju en avsevärd skillnad på en 940 kombi och en Swift... Fundera på det och åk ut och "känn o kläm" vad du trivs med. Provkör sen det som känns bäst. Om den sen heter Volvo, VW, Ford, Opel, Toyota, Suzuki eller något annat kan väl kvitta. Det valda exemplarets skick är nog viktigare och att du trivs med bilen. Sen är märken som Volvo, VW och Toyota oftast dyrare än motsvarande bil från Ford, Opel, Peugeot m.fl. och BMW, Mercedes ändå dyrare, men det kanske inte var någon nyhet. I gengäld får man tillbaka mer den dan man säljer dom, om man inte avser att vara "slutanvändare". Populära märken är även mera lättsålda än allt för udda, vilket kan vara värt tänka på, så man en dag kan sälja den.

Stor motor och låg skatt o försäkring brukar sällan höra ihop, så där får du nog välja vad du vill prioritera. Men kostnaden för det är ju lätt kolla upp när du hittat nåt intressant.

Ett tips kan ju vara, när du hittat nån intressant modell, att läsa t.ex denna och andra biltidningars begbilstester och lära dig vad man ska se upp med/vanliga fel på just den modellen. Lycka till!

Mina punkter är bara vad folk har rekommenderat så om någon tycker att en eller annan punkt är skitsnack så är det bara att skriva det.

Ja jag får nog ta mig till någon bilhandlare och testköra, har ni också hört mycket om att bilar äldre än 3 år på bilhandel oftast inte blir bra affärer eller kan det gå utmärkt också?

En annan nackdel med flertalet är att de ger intryck av att vara allätare som hoppar omkring lite överallt, själva tycker de det är fantastiskt bra att göra så men effekten är att de missar fokus, har åsikter om allt mellan himmel och jord men väldigt få och sällsynta grundliga kunskaper om något.

Grundliga kunskaper kräver att man sitter still i båten och ger det man håller på med tid.

En annan nackdel med sådana som ser bilen som en ren förbrukningsvara är att de självklart inte är intresserade av bilen i fråga och därmed oundvikligen missar åtskilligt.

För egen del anser jag mig vara expert på ett enda bilmärke och föredrar att endast rekommendera det om det skulle passa någon gång, att rekommendera något man inte är expert på anser jag är helt enkelt fel.
Sådana råd innehåller för stora mått av osäkerhet.

"Råd är farliga gåvor och följderna kan bli ödesdigra" som alverna säger.

Skillnaden mellan expert och entusiast är dock milsvid.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Ja, hade jag följt N-iklas åsikter hade jag givetvis rekommenderat Saab, men det gör jag inte, där krävs erfarenhet för att hitta rätt exemplar.
Men kolla gärna Opel Astra och jämför med Ford Focus och givetvis med Golf, där har du tre modeller som du inte behöver förlora så mycket på när du byter.
Som tidigare skrivits här så bör du välja den bil som du tror att du kommer att trivas bäst med oavsett vad utomstående tycker, det är ju du som ska ha bilen.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

A.L wrote:
Skillnaden mellan expert och entusiast är dock milsvid.
MVH AL

Precis, men tyvärr har flertalet mycket svårt att se den skillnaden hur tydlig den än är.

För egen del försvåras att "utomstående" kan se den skillnaden därför att just jag också råkar ha andra agendor utöver "expertandet", jag är också ute efter rättvisa och sanning för ett mobbningsoffer och det grumlar synen för de som har fördomar.

Men det får man leva med.

Ja skillnaden är som sagt stor. Den är till och med enorm. Kännetecknande för en expert är vanligtvis att man inte tar det personligt, och att man har ett brett perspektiv. Därutöver är man konstruktiv och kan se myntet båda sidor.

Rättvisa och sanning är normativa begrepp. En del anser att "mobboffret" förtjänar sin ställning medan andra tycker motsatsen. Sedan finns det sådana som är helt likgiltiga. De som tycker att det finns värre saker och orättvisor i världen än bilval.;-)

Men var och en får givetvis agera utefter sin övertygelse.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

En mer specifik fråga då, två st som jag tittar på nu.

Förövrigt tänkte hoppa att bilen måste vara efter 09 för de reglerna verkar kunna komma in 2020 och inte nästa år som jag först hörde.

https://m.blocket.se/Stockholm/Mitsubishi_Space_Star_1_6__98HK___2_brukare__76726991.htm?sa=1

Mitsubishi space star, vad jag har hört en skön och underskattad bil, pålitlig.
Inte så "rolig" men rymlig.
Speciellt imponerad på om man kollar carfax som är gratis där pga bilhandlare, verkar knappt ha haft några problem alls under alla år.
Kamrem bytt vid 12,5k mil och ligger på ca 19k nu.
Jag tycker att det känns som ett rätt stabilt val och prisvärt på 15k men ja kanske lite tråkig bara, men funderar på att dra och testköra bla den.

https://m.blocket.se/stockholm/Saab_9_3_Norrlandsbil_Ny_Besiktigad_U_A_76750054.htm?ca=11&w=3

Saab 93 godkänd besiktning denna månad, kan däremot inte se hela carfax rapporten.
Har hört att de är riktigt sköna att sitta i, stabil bil som går och går, lite roligare motor, inte lika rymlig men rätt så.
Kemkjedja och nyligen utbytt handbroms, även spindelled men det har jag ingen aning om vad det är. Vinterdäck dubbfria och sommardäck.
Pris 10k.
För mig låter det stabilt som en första bil, men har inte kört en själv än.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.