Ägandekostnad ny eller begagnad bil

15 inlägg 0 nya
Ägandekostnad ny eller begagnad bil

Jag har en fundering angående ägandekostnad på nyare beg bil jämfört med att köpa en ny bil.

Vi har idag en Skoda Superb 2014 köp för 11 månader sen för 179 000kr.
Denna bil har vi köpt kontant. Den har ingen vagnskadegaranti kvar.

Min fundering är om ägandekostnaden blir mycket större om man tex köper en ny Superb eller Passar med finans och restvärde? Försäkringen blir ju billigare och skatten något billigare.

Är det någon som gjort denna kalkyl tidigare så tar jag gärna del av den. Vi kör ca 2000 mil om året med denna bil och har en till bil som extra bil.

Fast rent krasst så står ju helförsäkringsdelen bara för en ringa del av de årliga ägarkostnaderna så den orsaken till att ha en nyare bil kan du nog strunta i.

Pi wrote:
Fast rent krasst så står ju helförsäkringsdelen bara för en ringa del av de årliga ägarkostnaderna så den orsaken till att ha en nyare bil kan du nog strunta i.

Det beror helt på var man bor och hur man bor...
Min Mazda 6 jag hade låg på ringa... nästan 11.000 per år (ja, billigaste bolaget jag hittade!). Har för mig vagnskadan låg på dryga 6.000 av detta, så sparar 18.000 på tre år om man köper ny. Enbart försäkring...
Sedan har vi ju andra garantier som man förhoppningsvis inte behöver nyttja... Och så beroende på bolag, på Mazdan så de första tre åren fick man en då ny motsvarande bil om den kvaddades (ingen nedskrivning), med Mazdaförsäkring.
Sedan beror ju på vad för tillbehör och annat man får med, som nu med Volvo som har - vad var det, vinterhjul komplett för 5.000? Det är ju tusenlappar sparade där. Var det Dassiga Duster jag såg i någon reklam som hade vinter för 900 typ.
Service kan man ju ibland spara på också om det finns förmånligt serviceavtal t.ex. Vår Vovlo nu är 200 kr/månad de första tre åren. Vet inte vad ordinarie pris på service är men lär ju ligga betydligt högre tyvärr. Vissa har ju service som 'ingår' eller att det är längre intervall i början.
Sedan besiktning - med dagens skenande priser så är det ett par tusenlappar på tre år. Miljöpremie? En del pengar även där.
Det lär ju inte gå plus med ny jämfört med begagnad, men skillnaden behöver inte vara så stor som man tror alla gånger.
Kolla vad din nya skulle kosta, med rabatter och allt för det som ingår. Kolla en motsvarande begagnad - vad behöver du lägga på där? Sedan har du skillnaden ungefär. Ska du ha bilen länge så är det ju hur länge motorförsäkring finns, och om den beräknas gå ut, och eventuella kostnader som kan tillkomma där.

Det måste var ytterst ovanligt att bara frånvaron av kostnad för helförsäkringen skulle motivera köpet av en ny bil - och det var just den kostnaden jag ifrågasatte - inte om man t ex kan få billiga vnterhjul till nya bilen.
Andra orsaker "köper" jag absolut även om dessa också i de allra flesta fall blir en dyrare lösning men inte försäkringskostnaden - i alla fall om ägaren inte är en yngling med nytt körkort. Och TS har ju en bil som bara är 3 år gammal.

Pi wrote:
Det måste var ytterst ovanligt att bara frånvaron av kostnad för helförsäkringen skulle motivera köpet av en ny bil - och det var just den kostnaden jag ifrågasatte - inte om man t ex kan få billiga vnterhjul till nya bilen.
Andra orsaker "köper" jag absolut även om dessa också i de allra flesta fall blir en dyrare lösning men inte försäkringskostnaden - i alla fall om ägaren inte är en yngling med nytt körkort. Och TS har ju en bil som bara är 3 år gammal.

Nu tolkade jag ju frågan som öppen, där försäkring och skatt var två saker som TS tog upp som exempel som hen själv funderat över som del av kostnaderna. Det handlade ju inte om att köpa bil enbart för att försäkringen skulle vara lägre.
Och som jag sade: Min Mazda skiljde det 6.000 ungefär i hel och halvförsäkring, varje år! Och jag är ingen yngling sett till försäkringsbolagen. Skadefri dessutom och jag valde högsta självrisk för att få ner priset.
Men bor man på fel ställe och med fel bil så blir det så inihelsike dyrt med försäkring.

Usch så dyrt med bil.
Om man bor på rätt ställe och är helkund så kostar min nya Octavia 1,0 1454:- om året och skatten 360:-. :)
Första servicen gick på 3295:- efter 2952 mil
Men det bästa är att det sällan är någon kö att tala om här där vi bor :)

Med en ny bil får man tre år med halvförsäkring, garanti, nya däck, längre till besiktning och ofta serviceavtal till låg kostnad.
Det kompenserar i många fall för det första värdefallet gentemot att köpa en tre år gammal bil.
Sedan gör många misstaget att jämföra begagnatpriset med listpriset på en ny, listpriset är det få som betalar utan 5-12% rabatt kan man räkna med,

Enligt autovista så bör värdeminskningen på en tre år gammal bil vara någonstans mellan 45-55%. Har svårt att se att någon bil kan klara det. Undantagsfallet är när bilar som närmar sig slutet på modellcykeln reas ut till toklåga priser.

Sedan kan det ju finnas andra värden i att få en nyare bil ofta. Rent ekonomiskt dock...

Får vår egen del hade det lönat sig att byta bil efter fyra eller fem år i stället för som nu åtta år. Den totala milkostnaden (inkl allt) hade varit lägre. Då hade vi sluppit bland annat två uppsättningar däck cirka 11.000, service för 20.000, lägre försäkringskostnad cirka 6.000, lägre skatt 3.600.

Så ett värdetapp på första året med 50.000 skulle motivera ett nybilsköp? Pga av att man tjänar några tusen på försäkringen? Alltså hur resonerar ni?

Nej det går inte att räkna hem ett nybilsköp, kontra en tre år gammal bil. Har aldrig gjort och kommer aldrig göra. Vakna upp och sluta ignorera värdeminskning.

Jämfört med en ett år gammal bil går det inte att räkna hem men mot en tre år gammal kan det gå att räkna hem om man håller sig med bilar i prisklassen under 250000:-

Tänk så här
Bil kostar 200000 efter nedprutning på 8%
Du får 110-120000 efter 3 år
Kostnad service ofta avtal 1-2 ggr för 3600:-
Försäkring 2500:- ggr tre år
Sedan är det kapitalkostnad om ca 5000:- för tre år
Skatt och bränsle skiter vi i för det är lika.
Kostnad 96000-106000.
Kostnad privatlasing motsvarande bil hade varit 97500:- alltså billigare! Men det hänger på andrahandsvärdet.

Tre år gammal bil motsvarande inköp 130000:-
Du får ca 70000 efter tre år.
En ny uppsättning däck 7000:-
Service ca 10000:- (2 eller 3 ggr)
Försäkring 5000:- ggr tre år
Kapitalkostnad 3000:- för tre år
Besiktning 1000:-
Reparationer, säg 5000:- men osäkert
Kostnad runt 100000:-

:-)

Ja så där räknar de som vill tro på att det regnar guld och snöar sedlar.

Nytt är nytt och det måste få kosta lite extra och man sover gott och inget att oroa sig för.
Tycker nog inte att junkers uträkning är jätte tokig.
Det kan skilja på hur populär bilen ifråga är.

VolvoXC90 wrote:
Ja så där räknar de som vill tro på att det regnar guld och snöar sedlar.

För du själv bok över alla kostnader med din bil? Jag gör det och har bekräftat (med facit i hand) att jag hade tjänat på att byta bil för tre eller fyra år sedan (när vår bil var fyra - fem år gammal). Men då är det inte premiumbilar vi talar om. I vårt fall Kia C’eed. Vi tänkte byta till en Golf 7 SC 2014 för 179.000 eller en Fabia Combi för 155.000 2015. Trodde dock benhårt på att behålla bilen i 7+ år skulle löna sig. Det har det inte gjort. Samtidigt har vi fått vara utan funktioner som jag gärna hade velat ha under dessa år (CarPlay, autobroms, adaptiv farthållare).

Kör man en bil tills den är skrot och klarar sig undan dyrare reparationer så kan det kanske löna sig bättre eller om man köper dyrare bilar.

VolvoXC90
Mina siffror är hämtade från verkligheten.
VW Golf står som modell för kalkylerna.
Privatleasing kan vara billigast eftersom de just nu har en Golf Sportscombi för 2495:- inkl försäkring och service eller en Passat TSI 150 inkl service för 2695:-
Då är vi nere på 90000:- för tre år för Golf kombi.
Det har du svårt att köpa en tre år gammal och äga i tre år för.

Vore ju bättre om du själv tog och räknade lite...

Sedan att ha en ännu äldre bil är förenat med stora kostnadsrisker, en motor eller växellådsskada efter att maskinskadeförsäkringen inte gäller längre är inte kul.

Abslout billigast är nog att köpa en ett år gammal bil av ett fabrikat med 7 års garanti och äga den i 5-6 år. Glöm dock inte att jämföra en prutad nybil med den ett år gamla, det är inte säkert att det är stor skillnad...
Men allt är inte pengar.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.