Vi Bilägares forum

Typa om släp

Typa om släp

Hej !
Trött på påskjutsbroms har ett 750 släp bromsatt som jag tänkt göra Obromsatt , är det bara att rensa bort alla broms delar och blockera påskjut bromsen och sen typa om den på bil provning . Måste man fylla i något formulär och vad blir kostnaderna för att typa den !

Tacksam för svar 49 star

2016-11-01 12:21

Kommentarer

Ja, du ska ta bort allt som hör till bromssystemet och göra stången stum. Jag gjorde en så'n operation för ett par år sedan, då fick jag skriva på ett intyg att jag hade tagit bort allt som hörde till bromssystemet. Alla papper hanterades av Opus personal, jag behövde bara skriva på och betala. Det kostade 1400:- inklusive ordinarie kontrollbesiktning (våren 2014).

2016-11-01 13:34
Perre_S skrev:

Ja, du ska ta bort allt som hör till bromssystemet och göra stången stum. Jag gjorde en så'n operation för ett par år sedan, då fick jag skriva på ett intyg att jag hade tagit bort allt som hörde till bromssystemet. Alla papper hanterades av Opus personal, jag behövde bara skriva på och betala. Det kostade 1400:- inklusive ordinarie kontrollbesiktning (våren 2014).

Tackar för ditt snabba svar Perre S ;undrar bara hur du gjorde med påskjutet om du satte ett rör eller byte ut hela hansken då skall man bara besikta ljuset i fortsättningen ! Tacksam för svaret !!!!

2016-11-02 07:13

Jag har gjort samma operation och satte på ett rör som stoppar påskjutsbromsen och tog bort bromswire och bromsbackar.
Gjorde besiktningen hos Svensk bilprovning som jag har för mig kostade runt 400, tror att det var 2013.
Besiktningen kollar ljus, slitage av kulkoppling och hjullager.

2016-11-02 08:27
Mr.Wheeler skrev:

Jag har gjort samma operation och satte på ett rör som stoppar påskjutsbromsen och tog bort bromswire och bromsbackar.
Gjorde besiktningen hos Svensk bilprovning som jag har för mig kostade runt 400, tror att det var 2013.
Besiktningen kollar ljus, slitage av kulkoppling och hjullager.

Tackar för svar om påskjutsbromsen undrar om du fixera röret (svets) eller att röret är så långt att passar precis när hansken sätts på ! Min släp är ett 750 kg så det skall väl inte bli några problem Tackar 49 star

Uppdaterat: 2016-11-02 12:29

Nej, jag fixerade inte röret utan kapade bara det så att det precis passade när handsken sattes på.

2016-11-02 12:50

Jag kapade också till ett passande rör som sitter "klämt" bakom handsken. Besiktningsteknikerna tyckte att en så'n lösning är att föredra framför svetsning. Mitt släp är inte galvat så det är möjligt att det senare kommer krav på annan svetsning...

2016-11-02 13:37

Tänk över både en och två gånger för hur stor totalvikt du vill typa om det för. Om det obromsade släpets totalvikt överstiger bilens godkända släpvagnsvikt för obromsat släp så sjunker din tillåtna max hastighet till 40 km/t så snart du lastat det minsta på släpet...

2016-11-02 14:04
Pi skrev:

Tänk över både en och två gånger för hur stor totalvikt du vill typa om det för. Om det obromsade släpets totalvikt överstiger bilens godkända släpvagnsvikt för obromsat släp så sjunker din tillåtna max hastighet till 40 km/t så snart du lastat det minsta på släpet...

Tack alla som bidragit med INFO på ombyggnad av släp här på forumet , tack för tipset om vikten men det hade jag tänkt på har en dragbil på 1600 kg så det bör räcka . 49 star

2016-11-02 15:02

Jo - men det är långt ifrån alla bilar som får dra 750 kg obromsat så jag skulle nog typa in den på 600 kg eller 650 kg. Och det är enklare för Farbror Blå att se att det överhuvudtaget ligger nåt på flaket jämfört med om du t ex skulle köra med 50 kg övervikt med ett 650 kg släp...:) Och tänk på att din nästa bil kanske inte är lika tung som nuvarande... Har en kompis med ett 750 kg obromsat släp och han ångrar sig nu när han troligen går ner lite i bilstorlek... Det släpet får nog typas om för lägre totalvikt.

2016-11-02 16:16
Pi skrev:

Jo - men det är långt ifrån alla bilar som får dra 750 kg obromsat så jag skulle nog typa in den på 600 kg eller 650 kg. Och det är enklare för Farbror Blå att se att det överhuvudtaget ligger nåt på flaket jämfört med om du t ex skulle köra med 50 kg övervikt med ett 650 kg släp...:) Och tänk på att din nästa bil kanske inte är lika tung som nuvarande... Har en kompis med ett 750 kg obromsat släp och han ångrar sig nu när han troligen går ner lite i bilstorlek... Det släpet får nog typas om för lägre totalvikt.

Hej Pi ja det är nog ingen dum ide ändå att ta 100 kg mindre så har man en möjlighet om man byter till en lättare bil man vet ju aldrig ! Tack Pi för ditt visade intresse i detta obromsade ombyggnad ! 49 star

2016-11-03 07:43

En bra hjälp: https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

Uppdaterat: 2016-11-03 09:23

@49star och pi.
Det är onödigt att handikappa släpvagnen genom att typa ner totalvikt, eftersom den är hel ovidkommande.
Med max släpvagnsvikt obromsad avses bruttovikt numera precis som med bromsad släp.
Det är alltså bara att lasta upp till vad bilen får dra obromsad släp, alltså då 150 kg mindre om regbeviset säger 600.....
http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/trafikant/korkort/tst0032_korkortsbestammelser_personbil_lattlastbil_webb.pdf
Kolla tabellen längst ner i dokumentet.

Alla regler med släp och bilvikter är ändrade, med 3 datum för körkortsanskaffning att ha koll på....
Är glad att jag har fullt alfabet så jag slipper tänka......

2016-11-03 10:25

ducce - men om du kollar via Släpvagnskalkylatorn så får du de svar jag gett. I så fall är det fel i TS Släpvagnskalkylator. Jag hade samma uppfattning som du men efter att ha kollat Släpvagnskalkylatorn så fick jag revidera min uppfattning. Visst är det tillåtet att lasta som du säger men så fort man lastat nåt på vagnen så är det 40 km/t som gäller som max fart om vagnen har högre totalvikt än bilens tillåtna maxvikt för obromsat släp - enligt Släpvagnskalkylatorn. Så frågan är vad som gäller. Dock är detta med släpvagnsvikter tämligen komplicerat.

2016-11-03 10:36

Länken jag lade med är ts egen publikation med de nya reglerna.
Numera är ju totalvikt borttaget som parameter i släpvagnsberäkningen öht, och bruttovikt gäller, det motiveras speciellt i publikationen med att bilarna har alltid en max släpvagnsvikt idag, det räcker, därför behövs inte totalvikten blandas in längre......
Så frågan är vad som är rätt.......

2016-11-03 10:42

Var tvungen att leta vidare och hittade detta, som antyder att dragbilen måste ha tjänstevikt över 1500 kg för att få dra ett 750kg fullt ut.....

högst 40 km/tim med
släpvagn med ledad dragstång och påskjutsbroms (t.ex. styrande framaxel)
obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg)
a) om totalvikten överstiger bilens halva tjänstevikt eller
b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten överstiger bilens halva tjänstevikt.

Dom kan inte ge fan i att röra till det likförbannat.....
Så jag måste ge dig rätt där, är inte bilen stor nog finns en hake.....
Varför bara inte skriva vad bilen får dra brutto med resp släp, utan krusiduller?
Hade det varit för enkelt?

2016-11-03 11:01

Fast enklast är ju att kolla via Släpvagnskalkylatorn med aktuell släpvagn, bil och körkortsklass. Och just släpvagns-reglerna har ju aldrig varit speciellt enkla att förstå av nån märklig orsak.

2016-11-03 11:29

Jag har ett obromsat 750-släp och har insett att det är väldigt få bilar jag får dra det med. I praktiken är det snudd på obrukbart.

2016-11-03 11:39

Min nuvarande bil får dra 660 kg obromsat (=halva tjänstevikten) med 80 km/t och vagnen har en totalvikt på 600 kg och det har alla mina bilar fått dra sen jag köpte vagnen för drygt 16 år sedan. Så det var nog rätt totalvikt på släpet som jag satsade på då...:)

2016-11-03 11:47
Pi skrev:

Min nuvarande bil får dra 660 kg obromsat (=halva tjänstevikten) med 80 km/t och vagnen har en totalvikt på 600 kg och det har alla mina bilar fått dra sen jag köpte vagnen för drygt 16 år sedan. Så det var nog rätt totalvikt på släpet som jag satsade på då...:)

Hej igen ! Kollade upp min bils vikt som är 15082 kg på kalkylatorn . och då upptäcker jag att bilen bara får dra obromsat 735 kg inte 750 kg på obromsat
hur tusan får dom ihop det med vikterna då får jag ner på 650 kg för obromsat kanske du har rätt ändå Pi vad det gäller vikten
49 star

2016-11-05 18:29

Mitt tips är att typa för max 650 kg - det innebär oftast att din dragbil måste ha en tjänstevikt på 1300 kg för att det skall vara lagligt. Vill du vara ännu mera på säkra sidan när det gäller dragbilar så kan du ju gå ner till 600 kg totalvikt - men det beror ju också på hur du tänker använda kärran.

Uppdaterat: 2016-11-05 18:41