Toyota

23 inlägg 0 nya
Toyota

Jag undrar om det finns några kloka skribenter / tänkare typ "AL", "Saabnisse"och några till som vet om / varför Toyotas bilar håller så bra som de trots allt oftast gör? Beror det på att Toyota har duktiga ingenjörer / konstruktörer som kan skapa hållbara ting eller beror dess hållbarhet på att Toyota anställer noggranna och flitigt kvalitetsmedvetna bilbyggare som är måna om att slutprodukten ska bli "tipp topp"? Eller beror hållbarheten på någon ytterligare faktor än de som jag just funderar kring?

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Det beror nog mest på alla återkallningar.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Beror nog på myter.

Här kan man se Toytas felfrihet.
Ingenjörerna kanske inte alltid har så mycket att säga till om efter att ekonomerna sagt sitt.

http://www.toyotaproblems.com/trends/excessive-oil-consumption/

Många nick här.......;o)

jeg tror ikke det er myter, jeg har kørt mange forskellige bilmærker lige fra mange wv ,audi ,opel, ford, citroin, fiat, renault. mm de 2 bedste mærker ang fejl og kvalitet var toyota og et stykke efter citroin. De fleste fejl og mangler var hos wv og opel samt renault, men hvor -for toyotas kvalitet er bedre er nok selve processen og brugen af LEAN og KAIZEN . de retter fejl hurtigt og der er mange hjemkaldelser, det virker ærligt ,bilerne er iøvrigt ikke særlig inspirerende, men holdbarheden er fin ex celica corolla og avensis samt nu auris.

Hacken, återkallningar, låter tufft!

Toyota

hvad bil kører du Vidstige ?

Jorgenn borde köpa sig en Troll, det är en bra bil av vad jag har hört ifrån Norska bilägare.

:-D den var go den Vidstige. Tummen upp.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hackenbush wrote:
Det beror nog mest på alla återkallningar.

Vad bra med en tillverkare som tar eventuella konstruktionsfel på allvar och åtgärdar dom istället för att låta kunderna betala.

Toyota har onekligen gjort mycket för bilbranschen, och för industriell produktion ö.h.t. Man har så att säga utvecklat produktionen mot en perfektion, med allt från individuellt medbestämmande till abstrakta ekonometriska kalkyler där slöseri skall minimeras. Och detta tog omvärlden med storm när det uppdagades. Många kunde inte förstå hur man gjorde. Numera har dock de flesta företag implementerat Toyotas produktionsmodell, även om många anser att man fortfarande inte är på samma nivå som Toyota.

Studerar man felnivån över tid har det nu visat sig att det övertag som Toyota tidigare hade, med relativt sett väldigt låga nivåer av fel, faktiskt har ökat. Samtidigt har konkurrenterna blivit bättre. Numera har i alla fall jag svårt att påvisa några större skillnader mellan olika biltillverkare med avsikt på andelen fel. Toyota har helt enkelt blivit sämre, troligtvis kopplat till deras expansion samt att bilarna blivit allt mer tekniskt komplexa. Problemet har bekräftats av Toyotas egen ledning vid ett flertal tillfällen och det kommer också till uttryck i koncernens årsredovisning, med dubbelt så höga garantikostnader per bil i jämförelse med tidigare.

Så saker och ting har ändrats.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Jag kan bara yttra mig om äldre bilar, och tror det ligger mycket sanning i historien som berättas. Nu handlar inte den om Toyota utan Honda, men jag som mekat mycket bil ser likheter mellan alla Japaner.
Historien är som följer.
Amerikansk MC tillverkning höll på att gå i graven när Honda kom med sina MC i slutet på 60 talet, och hade en kvalité långt över allt annat.
Amerikanerna åkte till Japan på ett studiebesök. På frågan vilka toleranser man hade i tillverkningen fick man svaret " vi har inga toleranser, vi gör alla delar lika"

Jag som skruvat med många olika bilmärken kan skriva under på det, Japanerna har inga justernåner, inga ovala hål, inga knepiga instuktioner hur saker saker ska monteras, fåtal specialverktyg. Man bara smackar dit saken, och den passar till 100%.

Att Toyota är etta gällande driftsäkerhet finns det gott om statistik på, bara att leta upp större undersökningar. De flesta bilarna idag håller väl bra i minst 5 år, så om man ofta byter bil så stämmer det att Toyota inte är signifikant bättre än andra. Men efter 10,15,20 år är Toyota rätt överlägsna. Ex. besiktningsstatistiken (Finland) på 14 år gamla bilar visar att Toyota i snitt har 18 % underkända, medan så gott som alla andra ligger i närheten av 35 %! Amerikansk statistik enligt länken nedan visar att servicekostnaderna på Toyota är långt lägre än för de flesta andra tillverkare, 2-3 gånger lägre än för tyska premiumbilar... Så driftsäkerheten tycker jag är svår att ifrågasätta, sen kan man ju förstås ha olika åsikter om utseende, köregenskaper etc.

https://www.yourmechanic.com/article/the-most-and-least-expensive-cars-to-maintain-by-maddy-martin
https://www.trafi.fi/filebank/a/1485257522/aaaff45ea4471727307174deb5ae4ef4/23884-Kov2002_M1_Kv16.pdf

Ja det er fakta Granlundii

AL, blir intressant att se vad som händer nu när Toyota går över till TNGA.
Det är alltså samma tänk som VW har med MQB.

Dvs man minskar antalet komponenter och delar dom istället mellan modeller.
Även så minskar man variationen på drivlinor och delar även dom mera mellan modeller.

Finns plus och minus med det förfarandet.
Plus är sånt som man kan lägga mer energi och pengar på att göra delar med rätt kvalitet och det blir ju också så att dom säljs i större upplagor, vilket i sig på sikt kan ge högre kvalitet genom att man får mer feedback på eventuella problem (som man sen kan rätta till).

Nackdelar är sånt förstås som att om en del visar sig dålig kan det handlar om många modeller och stora upplagor, en mardröm för återkallelser.

Jag har en annan ide oxå. Tidigare var Toyota sin egen underleverantör och kunde själva styra kvalité o pris.
När man vill ha samna pry från en utomstående leverantör, som i sin tur vill tjäna pengar, kanske inte kvalitén blir det samma.

Ett konkret exempel är bromsok där Toyotas egna haft en kvalité långt över det mesta annat, och vi vet ju här på forumet vad som hände när man anlitade en annan leverantör.

Rikard wrote:
Jag har en annan ide oxå. Tidigare var Toyota sin egen underleverantör och kunde själva styra kvalité o pris.
När man vill ha samna pry från en utomstående leverantör, som i sin tur vill tjäna pengar, kanske inte kvalitén blir det samma.
Ett konkret exempel är bromsok där Toyotas egna haft en kvalité långt över det mesta annat, och vi vet ju här på forumet vad som hände när man anlitade en annan leverantör.

Precis! Något jag tagit upp tidigare här att det är stor skillnad på och som jag själv har erfarenhet av också. Det var på en Avensis 2003 när den nya generationen kom och Auris 2007 där man började med Bosch bromssystem på europatillverkade som dessa är på vår marknad. Det var problem på bägge två. Pratade med mekanikerna på verkstaden som säger, "ja, upp till den japanska kvaliten på Japan byggda modeller når de aldrig" Tog ett bra tag innan de fick ordning på grejorna och fick ett åtgärdspaket från Bosch, men Toyota fick ju ta smällen. Bättre när man tillverkade själv och hade fullständig kontroll över kvaliten själv hos Nippon Denso, numera Denso.

A.L wrote:
Toyota har onekligen gjort mycket för bilbranschen, och för industriell produktion ö.h.t. Man har så att säga utvecklat produktionen mot en perfektion, med allt från individuellt medbestämmande till abstrakta ekonometriska kalkyler där slöseri skall minimeras. Och detta tog omvärlden med storm när det uppdagades. Många kunde inte förstå hur man gjorde. Numera har dock de flesta företag implementerat Toyotas produktionsmodell, även om många anser att man fortfarande inte är på samma nivå som Toyota.
Studerar man felnivån över tid har det nu visat sig att det övertag som Toyota tidigare hade, med relativt sett väldigt låga nivåer av fel, faktiskt har ökat. Samtidigt har konkurrenterna blivit bättre. Numera har i alla fall jag svårt att påvisa några större skillnader mellan olika biltillverkare med avsikt på andelen fel. Toyota har helt enkelt blivit sämre, troligtvis kopplat till deras expansion samt att bilarna blivit allt mer tekniskt komplexa. Problemet har bekräftats av Toyotas egen ledning vid ett flertal tillfällen och det kommer också till uttryck i koncernens årsredovisning, med dubbelt så höga garantikostnader per bil i jämförelse med tidigare.
Så saker och ting har ändrats.
MVH AL

Inte om du läser djupt i Carmd som du själv länkat till, allt är som vanligt att de asiatiska tillverkarna är ff bäst, liksom hos andra undersökningar i ämnet. Även om andra har blivit bättre (tack vara Toyota) så är de inte lika bra än. Det är detta vi ser ff när de ligger i topp år efter år.

Om man börjar med att studera Toyotas egna uppgifter så ser man att de har mer än fördubblat sina garantikostnader över tid. För bara några år sedan åt alla återkallelser och åtgärder upp hela årets vinst. Och trenden är att kostnaderna ökar i jämförelse med tidigare. Detta blundar som vanligt Shogun för, men det gör knappast aktieägarna eller Toyotas ledning - som alldeles nyligen var ute och ifrågasatte huruvida man verkligen bygger bilar som kunderna efterfrågar.

Kollar man antalet återkallelser står de som spön i backen och kollar man i bilprovningens statistik ser vi precis samma sak. Fler fel än tidigare - sannolikt relaterat till att Toyota tvingats bygga mer tekniskt avancerade bilar än de simpla småbilar som man tidigare producerade. Man skall ju inte jämföra äpplen med päron bara för att det passar in på den personliga övertygelsen.

Idag har Toyota precis lika många fel som konkurrenterna. I vissa underlag har man till och med fler, och man kallar tillbaka bilar som aldrig förr. Jag tror inte att en ny plattform kommer lösa det (Vidstige). Jag tror tvärtom att det höga kostnadsläget i kombination med stora utmaningar i EU/EFTA och Kina pressat tillverkaren att få fram modeller som även kan konkurrera med produktegenskaper. Då kommer också felen - som sannolika är här för att stanna på samma nivå som övriga delar av branshen. .

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Jag vet inte jag om man ska tordas svara på en sådan kategorisk åberopan av gudarna i huset.
Men varför nöja sig med Toyota när det handlar om den japanska kulturens strävan om perfektion!
Ifrån kampsporterna över till Samurajen och det beryktade Katana svärdet och tekniken bakom nyttjandet.
Jag ska dra en liknelse i nutid om Fender Stratocaster en elgitarr med ikon status.
Skapad av Leo Fender enligt Fords princip för T-Ford, snabbt, billigt och i volym åt massorna, Stratocastern var och är beryktat för sin låga kvalitet men att designen är en fullträff och en ribba i gamet. Japan började plagiera Stratocastern och väldigt bra så att de fick licens på tillverkningen och dem "Stratorna" är betraktade som bäst i världen och betingar ett högt pris.
Det är arbetet bakom. En dedikering och skyhög arbetsmoral där bra inte duger, en produktion med väldigt hårda krav på att produkterna ska ligga väl inom toleranserna och helst exakt lika och det gör en i grunden väldigt simpel gitarr till ett verktyg åt seriösa musiker.
Det är samma sak med bilar så enkelt som så att ett gott arbete och givetvis ett tänk ligger bakom.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.