Skrapljud från bakbromsar vid lågfartsbroms

23 inlägg 0 nya
Skrapljud från bakbromsar vid lågfartsbroms

Hej!

Som titeln beskriver så kör jag en 2017 års Opel Astra och när jag bromsar i väldigt låg hastighet, ca 10-20km/h så skrapar/skorrar det från bromsarna. I högre hastigheter låter det ingenting.
Vad kan detta vara? Bromsbeläggen verkar se bra ut så vitt jag kunnat se. Det har inget med ytrost att göra då det uppkommer oavsett körsträcka.

Mvh Andreas

Sten/ större grus som fastnat vid bromsarna?
Kan avhjälpas med att backa och svänga åt olika håll....

Kolla insidan av skivorna. Det är oftast där det är problem med rost och ojämnt slitage.

Hmm.. sten eller grus bör ha försvunnit efter 130 mil.
Insidan av skivorna säger du. Det är möjligt, men det låter från båda bakbromsarna samtidigt? Är det rimligt att det ojämna slitaget uppstår på båda samtidigt?

Jag har sett i andra trådar att ett visst liknande ljud kan uppstå på "Nyare" bilar trots 2000mil. Det som egentligen oroar mig är om jag ska fortsätta köra med den. Har anmält det som garantiärende då bilen köptes för 3 veckor sedan.

Gör några rejäla inbromsningar
+100 och tvärnita så mycket det går tills bilen står stilla
Bra motion för gnirkande och kärvande bakbromsar

Den kan ju ha stått stilla en längre tid efter tvätt och rekond. Då kan oken fastna och klossarna tar bara på ena sidan om skivan.

FXX wrote:
Den kan ju ha stått stilla en längre tid efter tvätt och rekond. Då kan oken fastna och klossarna tar bara på ena sidan om skivan.

Ja det är ju ett vanligt fenomen att när man tvättar bilen på fredagen och den sedan får stå till måndag morgon så har skivorna rostat runt om och det är ett jävla liv tills man kört någon kilometer. Sedan är allt normalt igen tills skivorna rostat lite igen p.g.a tvätt eller regnväder.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Viktigast är ändå att faktiskt använda bromsarna ibland. Dvs trycka rejält på bromsen så att även dom på bakaxeln används ordentligt. Och är väl snarare utsidan som oftast rostar då oken kärvar och bara kolven, som är på insidan, rör sig vid bromsmanövern.

Guran wrote:
Viktigast är ändå att faktiskt använda bromsarna ibland. Dvs trycka rejält på bromsen så att även dom på bakaxeln används ordentligt. Och är väl snarare utsidan som oftast rostar då oken kärvar och bara kolven, som är på insidan, rör sig vid bromsmanövern.

Det första du skriver håller jag helt med om , men det sista får du förklara lite bättre vad du menar.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Bästa är att åka till en halvöde väg med väldigt lite trafik när det är blött på vägen och ligga i typ 70 och bromsa fullt så abs'en pumpar. Tryckstötarna som uppstår gör gott för att motionera oken.

christer_1 wrote:
Guran wrote:Viktigast är ändå att faktiskt använda bromsarna ibland. Dvs trycka rejält på bromsen så att även dom på bakaxeln används ordentligt. Och är väl snarare utsidan som oftast rostar då oken kärvar och bara kolven, som är på insidan, rör sig vid bromsmanövern.
Det första du skriver håller jag helt med om , men det sista får du förklara lite bättre vad du menar.

Menar du det med att oken fastnar? Är ju ganska så logiskt och även av egen erfarenhet på frugans förra bil. Själv har jag med min körstil aldrig råkat ut för bromsproblem, förutom på Mazdan där jag kört ganska mycket på adaptiva farthållaren och bakbromsarna ser fördjävliga ut. Fick nya belägg och skivor efter 4000 mil och nu 1500 mil senare ser dom redan sämre ut än på dom bilar jag kört mångdubbelt längre med.
Men om nu oket kärvar/fastnar så sitter ju den yttre bromsbacken fast orörlig. När du då bromsar ”normalt” så anläggs trycket från bromscylindern mot den inre bromsbacken som ensam står för bromsandet på bakaxeln.

Jag har haft att den inre klossen rostat fast i glidskenorna och då har bygeln kunnat röra sig så bara yttre klossen har funkat fint.
Slutade med att jag varje vår plockade loss klossarna och fettade in glidskenorna. Aldrig mer problemet efter det.

Riktig handbroms med spak som man själv kan rå över är guld värd.
Man drar lite i spaken medans man åker varje gång, och slipper åka runt och tvärnita.
Har man som jag en BMW, eller andra bilar med separata handbromsbackar, gör det dock ingen nytta för skivorna.

En parantes. Smörjning av bromsar ingår i originalservicen hos Honda. Hade under 8 år med CR-V heller aldrig problem med kärvande bromsar.

Guran wrote:
christer_1 wrote:Guran wrote:Viktigast är ändå att faktiskt använda bromsarna ibland. Dvs trycka rejält på bromsen så att även dom på bakaxeln används ordentligt. Och är väl snarare utsidan som oftast rostar då oken kärvar och bara kolven, som är på insidan, rör sig vid bromsmanövern.
Det första du skriver håller jag helt med om , men det sista får du förklara lite bättre vad du menar.
Menar du det med att oken fastnar? Är ju ganska så logiskt och även av egen erfarenhet på frugans förra bil. Själv har jag med min körstil aldrig råkat ut för bromsproblem, förutom på Mazdan där jag kört ganska mycket på adaptiva farthållaren och bakbromsarna ser fördjävliga ut. Fick nya belägg och skivor efter 4000 mil och nu 1500 mil senare ser dom redan sämre ut än på dom bilar jag kört mångdubbelt längre med.
Men om nu oket kärvar/fastnar så sitter ju den yttre bromsbacken fast orörlig. När du då bromsar ”normalt” så anläggs trycket från bromscylindern mot den inre bromsbacken som ensam står för bromsandet på bakaxeln.

Jaha det var så du menade. Ja min devis är att det som inte används det kommer att sluta fungera. När det gäller bromsar så skall man ofta köra som en 20 åring, d.v.s. bromsa för fullt emellanåt så att bromsarna motioneras.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer_1 wrote:
När det gäller bromsar så skall man ofta köra som en 20 åring, d.v.s. bromsa för fullt emellanåt så att bromsarna motioneras.

Ja det håller både bromsar och sinnet friskt :)
Mycket gas och bromsande på en kurvig väg, fortfarande lika kul.

Inget är så bra som en dag på bana för skivorna, dom blir som nya, även om det kan hända att man måste byta klossar när man kommer hem.
Förbrukade fler klossar än jag kan räkna till på min BMW E30 som kördes flitigt på bana under 7 år, men några skivor bytte jag aldrig.

Angående tjärvande klossar har ni rätt båda 2. Om glidfunktionen på oken fungerar är det inre klossen som oftast rostar fast, den rör sig normalt mindre, och har lättare att fastna. Man brukar också se att yttre klossen blir snesliten, då hela oket vrider sig.
När glidfunktionen inte funkar, rostar yttre klossen fast.
Mycket vanligt fel när oken inte glider, är att man använt fel fett, tex koppar el alu pasta.
Vanligt smörjfett är mycket bättre, men bäst är anpassat silikonfett. På ATE ok med gummibussningar ska bara det fettet användas.

Minns med halv förskräckelse/nostalgi mina gamla E30 och Volvos där renovering av oken var vardagsmat för bakbromsarna fastnade så bromsvätskan kokade. Köpte billiga renoveringssatser hos Ikeas biltillbehörsaffär (som jag inte minns namnet på), honade cylindrarna och smärjlade kolvarna för dom hade börjat rosta när dammskydden torkat sönder. Gör man ens sånt längre idag? Idag är det väl utbytes för en helt annan kostnad misstänker jag?

Micro.
Jo, jag lagar ofta bromsok.
Men att nån verkstad gör det är föga troligt.

Rikard wrote:
Micro.
Jo, jag lagar ofta bromsok.
Men att nån verkstad gör det är föga troligt.

Klart det finns verkstäder som lagar bromsok. Finns till och med verkstäder som i stort inte gör annat.

Bond wrote:

Klart det finns verkstäder som lagar bromsok. Finns till och med verkstäder som i stort inte gör annat.

Säger du det så tror vi dig naturligtvis, även om jag har väldigt svårt att tro att någon bilverkstad av välkänt märke står och kladdar med detta när det finns utbytes att bara montera dit.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.