Självläkande bilar

16 inlägg 0 nya
Självläkande bilar

Jag har en granne med en MB- A- 2010 (tror jag).
I september -17 åkte jag en tur med honom och efter påfarten till motorvägen och kraftigt gaspådrag gick motorn plötsligt ner i "limp mode", motorstyrningslampan tändes och bilen började rycka.
Vi körde av motorvägen, stannade och stängde motorn och kollade om det fanns något synligt. vilket det givetvis inte gjorde.
Vi startade och motorn gick normalt, lampan släckt. Jag sa åt honom att åka till en serviceverkstad och koppla in OBDn så han får reda på vad det är för fel.
"Vadå, OBD? Bilen går ju bra!"

I december hände samma sak, då fyllde han 20 liter E85 och motorn gick bra men lampan slocknade inte.
Igår frågade jag om han varit och kollat OBDn så han får reda på vad det är och får lampan släckt.
"Nej, den går ju bra och att kolla på verkstad kostar bara en massa pengar, det är säkert något annat som gör att motorstyrningen lyser."
Ja vad säger man, det är ju bara att hålla med, bilen har ju lagat sig.
-Tillfälligt!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Låg på motorvägen med min Peugeot Partner 2,0 HDi när samma sak hände, hade precis åkt förbi Linköping i riktning mot Stockholm. Stannade o kollade, men hittade inget, motorn gick bara på tomgång.
Åkte i vägrenen med varningsblinkers till Norrköping, när jag svängde av där släcktes lampan och bilen gick normalt igen. Besiktade bilen 3 veckor senare, och det fanns ingen felkod. Bilen gick 18.000 mil till efter det.

Sådär betedde sig min gamla Citroen C5 om man gasade innan motorn var varm. Citropaterna menade att det var ett känt problem med ventiltryckarna som koksade igen vid bruk av fel olja. OBD indikerade tändningsfel, men det var ju ett symptom och inte orsaken. "Invändig motortvätt" löste det till skillnad från byte av tändboxen ovanpå motorn så en sån har jag liggande hemma.
Den "lagade" sig tillfälligt om man startade om den när man kört nån kilometer.

Jag antar att det var nåt liknande som hände en gång på min Golf VR6 syncro. 100 meter från jobbet tappade den orken så jag var övertygad om att kamdrivningen sagt upp sig. Nån timme senare provade jag att starta igen och då gick den som vanligt.

Jo mycket underligt händer och lagar det sig själv tycker jag man har tur, men som på min grannes bil där felet försvunnit men lampan lyser tycker jag det är korkat att inte kolla OBD, det är ju ingen stor kostnad.
Åtgärden kan ju däremot bli kostsam, men kanske ännu värre om han fortsätter att bara köra.
Men ok, det är ju hans val, han är ganska tät så han har råd med det, men han är väldigt dumsnål!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag kan läsa av den för några nybakta bullar. =)

Det kan ju vara nån helt harmlös felkod som tänt lampan, inget som har nån betydelse för körbarheten men personligen skulle jag inte stå ut med en lysande motorstyrningslampa utan se till att få felkoden/koderna nollade sfsm.

Får man inte nerslag vid besiktning om lampan lyser? En Mini ELM327 kostar 119 kr och den kanske de flesta kan hantera.

L. Mäkinen wrote:
Får man inte nerslag vid besiktning om lampan lyser? En Mini ELM327 kostar 119 kr och den kanske de flesta kan hantera.

Får man säkert och han ska snart in!
119:-! Det var inte så farligt, men det är ju en hacka! :-)
Nåja jag ska tala om det för honom, men så var ju det där med att komma sig för....
En OBD kostar 299:- på Bitema och han handlar helst där så det blir nog en sådan.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

På C5 bensin 1,8 fanns det en serie motorer med för små toleranser i ventillyftarna då fick man en motorstörningsvarning oftast efter kallstart,dom varnade för tändningsfel på någon eller några cylindrar,det fanns vissa oljor som klarade problemet bla SHELL Helix ultra 5w-50 , felkoderna fanns lagrade fast dom angav fel diagnos.

hans.antnas

Kom inte på vilken tråd det här borde ligga i, men jag tog denna fast det är en släpvagn som inte lagar sig själv.

För nått år sen var glaset till vänster fram positionsljus trasigt, även lampan som är en sån där avlång med en plupp i varje ända, jag brukar kalla den innerbelysningslampa.
Lite konstigt då armaturen sitter väl skyddad i en låda svetsad ihop med flaket.
I brist på ett nytt glas satte jag iaf i en ny lampa. En tid senare var lampan trasig igen, glödlampans glas alltså.
Satte dit en ny och tänkte inte mer på det.
För 2 veckor sen skulle jag använda vagnen, noterade att glödlampan åter var trasig och satte i en ny.
I kväll skulle jag köra sopor, och noterade än en gång att glödlampan var trasig, men hade ingen ny hemma, körde iväg soporna och åkte sen till macken för att köpa nya, satte i glödlampan på macken.
Halvvägs hem fick jag en stressad bil efter mig och höll lite extra koll i backspegeln så jag skulle vara beredd när den for om, och då såg jag live hur lampan på vagnen slocknade.
Väl hemma konstaterar jag åter att glödlampans glas är trasigt !!!

Det måste väl vara stenskott från bakhjulet som skjuter sönder den ??
Börjar fundera på om jag inte ska skaffa ett nytt glas o sätta dit ;)

Låter vettigt med nytt glas och sedan kanske en lite plexiglasskiva att sätta dit framför som extra skydd.

Jag hade en mysko fel på en ganska nyinköpt Xsara. Den kunde gå över på 3 cylindrar vid kallstart, och den fjärde kom aldrig igång. Motorlampan tändes och felmeddelande kom.
Då stängde jag av den och startade igen, och då gick den som den skulle! Ingen varningslampa, inga problem.
Felet borta tills nästa gång jag kallstartade.

Jag tänkte att det kanske var tändkassetten som började krokna, provade en annan = ingen skillnad.
Kollade tändstiften - såg nya ut. Märkligt.

men, jag har ju varit ut för att tändstift lägger av efter några hundra mil, så jag skulle köpa nya. Googlade på dem som satt i, men de blev ingen träff för Xsara!
"någon" duktig verkstad hade satt i fel stift! De var inte alls till den bilen.

En omgång rätt stift så gick den klockrent. Slutsats: bara för att tändstiftet går att skruva i betyder det inte att det är rätt...

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Lagade bilar åt en bonde, en volvo 245a användes som gårdsfordon, gick sällan över tomgång, blev oxå ofta ståendes på tomgång när nån glömt bort den.
Med några månaders mellanrum vägrade bilen starta, då fick jag rycka in o byta tändstift. Jag skruvade i de stiften jag senast skruvade ur, och det funkade.
Höll på så i flera år med samma 2 omgångar tändstift.

Rickard: den surade väl ner stiften, den fick ju aldrig jobba sig varm.
Har varit ute för liknande när bilen bara provkörts några hundra meter, gång på gång. En körning på ett par mil piggar upp surburkarna. :-)
Är mest förgasarmotorer som råkar ut för det där, de slabbar med soppan, men det går med bränsleinsprutade bilar också.

En bekant hade problem med sin Astra 1,6, den gick orent. Han kontaktade märkesverkstaden som var shyssta nog att ge honom ett tips istället för en fet nota:
"Kör du för mjukt? Åk ut på motorvägen, och dra ur den på växlarna ordentligt så ska du se att den piggar på sig"
Så gjordes och bilen gick fint sen.
Tydligen är det inte ovanligt att ventilerna kärvar på just de där motorerna om man mjukkör för mycket.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Fick tips av en polare som jobbar på BMW att gasa varva ur motorn ordentligt ibland på min bil, dom får ofta in lungt körda bilar som går orent, det är spridarna som sätter igen. Har man otur får man byta spridare.

hultarn wrote:
Jag hade en mysko fel på en ganska nyinköpt Xsara. Den kunde gå över på 3 cylindrar vid kallstart, och den fjärde kom aldrig igång. Motorlampan tändes och felmeddelande kom.
Då stängde jag av den och startade igen, och då gick den som den skulle! Ingen varningslampa, inga problem.
Felet borta tills nästa gång jag kallstartade.
Jag tänkte att det kanske var tändkassetten som började krokna, provade en annan = ingen skillnad.
Kollade tändstiften - såg nya ut. Märkligt.
men, jag har ju varit ut för att tändstift lägger av efter några hundra mil, så jag skulle köpa nya. Googlade på dem som satt i, men de blev ingen träff för Xsara!
"någon" duktig verkstad hade satt i fel stift! De var inte alls till den bilen.
En omgång rätt stift så gick den klockrent. Slutsats: bara för att tändstiftet går att skruva i betyder det inte att det är rätt...

Jag hade en Opel Omega - 88 som började misstända någon gång om året och t.o.m.gå ned på 3 cylindrar. I början felsökte jag och hittade att felet var tändkabeln till 3:ans cylinder för den var bränd i tändstiftshylsans kontaktyta mot tändstiftet. Detta fel upprepades typ i gång om året och det var alltid bara att byta 3:ans tändkabel. Aldrig något fel på dom andra. Har fortfarande inte förstått vad som orsakade detta fel, men det var ju å andra sidan lätt att felsöka och åtgärda felet.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.