Programmera om bilen,törs man det.

28 inlägg 0 nya
Programmera om bilen,törs man det.

Numera kan man ju med dator och programvara gå in i bilens system och ändra vissa funktioner och så.
Törs man göra det på en ny bil med garanti och ser verkstaden att det är gjort något i systemet.
Kan det äventyra garantin.
Det känns som det kan gå fel om man inte vet vad man gör.
Fabriks återställning?
Är det någon som har koll på allt runt detta.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Vilken programvara hade du tänkt använda?

L West wrote:
Vilken programvara hade du tänkt använda?

Jag har egentligen ingen koll men vag.com.
Det finns ju dom som har program i datorn för att koppla in sig i bilens system.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Vad tänkte du ändra? VAGcom är ju ett system där du kan se och göra massa saker och ändra parameter osv.

*Robban

EnannanRobban wrote:
Vad tänkte du ändra? VAGcom är ju ett system där du kan se och göra massa saker och ändra parameter osv.

Tex kunna stänga skuff luckan inifrån och ta bort radar funktionen från start/stopp systemet (det sämsta på bilen klart störande).
Man tänker liksom att nåt blir fel typ höger blinkar istället för vänster. Hehe.
Jag vet inte riktigt men typ.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Radarfunktion från start/stopp? Nu är jag borta...
Hur skall du stänga skuffen, med vad?

*Robban

Hehe Robban.
El öppning av bak luckan kan göras med knapp i bil , knapp på luckan eller nyckelknapp.
Stängning kan bara göras vid luckans knapp.
Jag vill kunna använda knappen inne i bilen för stängning.
Start stopp funktionen stoppar motorn vid tex korsning.
Om framförvarande bil kör fram en DM så startar bilen fast det är rött i 60 Sekunder till.
Förr startade motorn bara när man släppte bromsen. ,
Det är så det skall vara.
Är du med.
Jäkla skitbil ;)

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Men startar bilen igen även om du står på broms? Så gör inte Volvon...

*Robban

EnannanRobban wrote:
Men startar bilen igen även om du står på broms? Så gör inte Volvon...

Ja! Fast jag står på bromsen!! Tanken är väl god och man kanske skulle komma igång nån millisekund tidigare men alla som skall dutta fram sin bil 2dm fast det är rött försör ju det.
Helt klart jäkligt störande.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Hehe Robban.
El öppning av bak luckan kan göras med knapp i bil , knapp på luckan eller nyckelknapp.
Stängning kan bara göras vid luckans knapp.
Jag vill kunna använda knappen inne i bilen för stängning.
Start stopp funktionen stoppar motorn vid tex korsning.
Om framförvarande bil kör fram en DM så startar bilen fast det är rött i 60 Sekunder till.
Förr startade motorn bara när man släppte bromsen. ,
Det är så det skall vara.
Är du med.
Jäkla skitbil ;)

Jag har aldrig sett när man trycker knapp genom instrumentpanel vid sitter inne bilen som har utrustad elstängning.
Flesta såg jag ute på olika bilmärken som har utrustad endast en knapp ute som kan stänga på bakdörrar.
Start/stopp är inga problem när du kan trycka på en knapp symbol "A off" rotationsriktning finns på mittkonsol, då motor är kontinuerlig vid korsväg.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jäkla i-landsproblem, det här fanns inte ens för tio år sedan!
Mina första bilar med stopp-startfunktion yttrade sig med motorstopp vid rödljus och sedan start med hjälp av veven vid grönt.
Det var tuffare grabbar förr, nu har mjäkigheten tagit över!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
Jäkla i-landsproblem, det här fanns inte ens för tio år sedan!
Mina första bilar med stopp-startfunktion yttrade sig med motorstopp vid rödljus och sedan start med hjälp av veven vid grönt.
Det var tuffare grabbar förr, nu har mjäkigheten tagit över!

Helt jäkla sjukt, trodde aldrig jag skulle falla dit för sånt här jäkla trams men efter drygt 30 år med ett 40 tal gamm bilar och på ålderns höst kunnat unna mig ny bil med en massa trams lyx som kan rappla om 10 år.
Enda trösten är att jag har mer trams och finesser i min bil mot för grannarnas 100-150000 dyrare suv Volvos som tar nån dl mer än min. haha.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
saabnisse wrote:Jäkla i-landsproblem, det här fanns inte ens för tio år sedan!
Mina första bilar med stopp-startfunktion yttrade sig med motorstopp vid rödljus och sedan start med hjälp av veven vid grönt.
Det var tuffare grabbar förr, nu har mjäkigheten tagit över!
Helt jäkla sjukt, trodde aldrig jag skulle falla dit för sånt här jäkla trams men efter drygt 30 år med ett 40 tal gamm bilar och på ålderns höst kunnat unna mig ny bil med en massa trams lyx som kan rappla om 10 år.
Enda trösten är att jag har mer trams och finesser i min bil mot för grannarnas 100-150000 dyrare suv Volvos som tar nån dl mer än min. haha.

Vet inte hur din beter sig men nyare volvos när man kör i eko-läge kan skrämma slag på vem som helst.
Där stannar motorn nämligen INNAN bilen står still. Så när du bromsar och är nere i ett par km/h ungefär så *blurp* och tyst. =)
Frugan, första gången det hände, typ: GHA! Vad hände?!
Personligen gillar jag start-stopp. Blir så tyst och skönt! Kombinerat med akustikrutor runtom hela bilen dessutom. Riktigt vilsamt att hamna i stillastående kö eller rödljus. Nu återstår bar att konstruera en bur av ultraakustikrutor i femglasutförande runt dottern så är det fulländat!

Dessa funktioner kan du inte ändra med VAG com.
Och tänker du ändra någonting utan kunskap lär du få problem. Vad du kan ändra utan större kunskap är lite olika förprogrammerade olikheter för olika marknader.

En riktig karl doftar diesel.

Xanthopteryx, javisst så var mina första bilar också, motorn stannade innan bilen om man var dum nog att koppla ur!
Men om man var snabb han man släppa kopplingen innan bilen stannade och få igång motorn, möta med gasen, koppla ur snabbt, växeln i friläge och vänsterbromsa samtidigt som motorvarvet hölls uppe lagom med högerfoten.
Det krävdes en utstuderad teknik för att köra äldre bilar och nästan alla var individuella.
Krävdes förresten, det är en ynnest att idag få sätta sig i en bil från förr och en ännu större ynnest att få framföra den.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

mso 1000 wrote:
saabnisse wrote:Jäkla i-landsproblem, det här fanns inte ens för tio år sedan!
Mina första bilar med stopp-startfunktion yttrade sig med motorstopp vid rödljus och sedan start med hjälp av veven vid grönt.
Det var tuffare grabbar förr, nu har mjäkigheten tagit över!
Helt jäkla sjukt, trodde aldrig jag skulle falla dit för sånt här jäkla trams men efter drygt 30 år med ett 40 tal gamm bilar och på ålderns höst kunnat unna mig ny bil med en massa trams lyx som kan rappla om 10 år.
Enda trösten är att jag har mer trams och finesser i min bil mot för grannarnas 100-150000 dyrare suv Volvos som tar nån dl mer än min. haha.

Minns att Peugeot med MCP robotlåda är besvärlig många ggr start/stop och hittar inte knapp på strömbrytare.
Din Octavia finns med se bild:

Programmera om bilen,törs man det.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Att man bara kan stänga bakluckan med knappen på luckan är väl nåt säkerhetstänk? Och man kan väl tillfälligt koppla bort start-stopp systemet om det är störande?

Läste lite för fort att jag inte hann läst på allt.
Nu är det klart på allt jag läst om automatlådan.
Om ett fordon med automatisk växellåda rör sig med en lägre hastighet
(t.ex. i en bilkö) och förblir stående efter en lätt nertryckning av bromspedalen
utförs ingen automatisk motoravstängning. Genom kraftigare nedtrampning
av bromspedalen stängs motorn av automatiskt.
På fordon med automatisk växellåda sker ingen automatisk motoravstängning
om systemet registrerar en fordonsrörelse på grund av ett stort rattutslag.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Det går att göra mkt med en ODB-II kabel och rätt programvara. Tror dock att chansen att sakerna återställs vid service är rätt stor. Men då är det ju bara att ändra tillbaka igen.

Men, som med allt, läs på innan, idag har vi ju alla möjligheter att göra detta iochmed internet.
Och skulle något gå åt skogen så kommer du garanterat lära dig en massa på att fixa det, och då kommer det kännas som en barnlek nästa gång.

Har själv inte pillat med ODB eleven eller Vag.com, men på vissa bilar kan man ändra rätt mkt kul saker. Allt ifrån att ändra så att man får "rinnande" blinkers till att backspeglarna fälls in varje gång vid parkering.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

För många år sedan var jag med några motoringenjörer på en testslinga. Vi var ute under några dagar och sov på hotell på kvällarna. Gruppen som jobbade med detta hade en ganska speciell sorts humor.
Näst sista dagen kom vi till ett hotell där man hade en kille som parkerade bilen åt sig ( vi var i Schweiz) och då kunde inte killarna låta bli att skoja med parkeringskillen lite. Så innan bilen lämnades över vände de på gaspedalen. :-). När han sedan startade motorn tokvarvade den. Ja synen på stackaren var ganska obeskrivlig. Nästa bil som skulle parkeras la man istället in varvalsstoppet på 1100 rpm och tomgåmgen på 1000 rpm. Och det var manuell låda;-).

Så visst går det att göra mycket med ny programvara. Det enda man skall tänka på är att optimeringen sitter där av någon anledning.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Älska pranks sålänge det görs med glimten i ögat :-)

Och som du säger A.L, man bör nog kolla så att det man gör är lagligt, i många fall är det ju ingen fara men om man t.ex. ställer in så att dimljus alltid ska vara på framtill så är det mindre bra.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.