Hur illa att köra länge med tomt AC-system?

19 inlägg 0 nya
Hur illa att köra länge med tomt AC-system?

Hej,

Har ett litet dilemma som jag inte riktigt vet hur jag ska förhålla mig till, hoppas få lite kloka inspel från er...

Köpte begagnad bil av en bilhandlare för knappt ett år sedan, en Renault Espace, en 09:a. När jag köpte bilen var AC:n ur funktion. Handlaren sa att man var medveten om problemet och lokaliserat felet men att det saknades en del. Det var ett rör som läckte vilket gjorde att AC:n var tom, och de hade inte fått något leveransdatum på röret ännu. Jag köpte bilen och de skulle såklart fixa AC:n så snart röret kom hem.

Efter ett par dagar var bilen stendöd, batteriet slut. Bilen bogserades till verkstad där de laddade batteriet och upplyste mig om att en lampa i kupén lämnats tänd av mig. En av ungarna som pillat lite och svårt att se att en lampa lyser i bilen när det är sommar och ljust ute. Otur tänkte jag även om jag tyckte det var lite väl bra att batteriet var stendött efter en natt med en fjuttig innerlampa igång, det har jag varit med om ett antal gånger under de 10 år jag haft barn utan problem. Batteriet dränerades dock ett antal gånger till under de första veckorna, batteriets skick undersöktes men allt var bra. Drog ur säkringen till innerbelysningen för att "bevisa" att det inte var jag som dränerade batteriet och det dränerades ändå. Då felsökte handlaren äntligen och upptäckte att det var ett relä som inte släppte som det skulle, felet fixades och allt var frid och fröjd.

Det drog ut på tiden och inte förrän senare på hösten fick de röret och kunde fixa AC:n. Jag fick tillbaka bilen och tänkte inte mer på det, AC behövdes inte längre utan snarare körde man värme i fläkten då. När vårsolen dök upp i våras började det dock bli uppenbart att AC:n inte fungerade. Åkte tillbaka till handlaren och tänkte att de får ju fixa vad det nu är så den funkar på riktigt, men dels tog de 1800 för felsökning och dels fick jag domen att AC-kompressorn lagt av. Som okunnig konsument menade jag på att jag aldrig upplevt att AC:n fungerat. Handlaren menar dock på att AC:n fungerade när de bytt röret, de provtryckte med lyckat resultat och uppenbarligen fungerade kompressorn då. Vad som hänt därefter är ju mitt problem. De upplyste om att reläet som krånglade direkt efter att jag köpt bilen hade med AC:n att göra, pga att systemet var tomt drog reläet hela tiden vilket det inte skulle göra, och tillslut gav det upp.

Har försökt att läsa på allt jag kan just nu om hur AC-systemet fungerar och jag begriper såpass mycket som att AC:n inte mår bra av att stå still för länge. Packningar osv kan torka ut förstår jag. Att kompressorn inte får köras tom är solklart, men å andra sidan sitter det väl en tryckgivare som förhindrar detta, byggs inget tryck upp så stoppas kompressorn. Vad det krånglande reläet var för något och hur det påverkades av att AC:n var tom har jag inte riktigt lyckats bena ut.

Det jag funderar på är hur den här tryckgivaren påverkar kompressorn. Startar kompressorn ett tag varje gång bilen startar men stoppas efter en stund när tryckgivaren inte registrerar att något tryck byggs upp? Kör man med tomt system länge bordet det väl i så fall gå illa åt kompressorn, tanken är väl att ett fel i AC-systemet bör fixas snarast. Jag kan inte annat än förutsätta att AC:n kan ha varit paj lång tid redan innan jag köpte bilen, det handlaren berättar om reläet stödjer den teorin. Handlaren säger också att en AC-kompressor vanligtvis inte går sönder under vinterhalvåret utan under högsäsong när den jobbar som mest. Så det vore inte helt orimligt att tänka sig att ägaren före mig råkade ut för AC-haveri mitt under sommaren men inte ville lägga pengarna att fixa AC:n. Denne körde säkert bilen vidare under höst/vinter/vår och bytte in bilen när det började närma sig sommar igen, förmodligen var problemet med reläet redan då ett faktum (det var uppenbart att bilen stått utan spänning när jag köpte den pga att rutorna var i "serviceläge" och stereon likaså, men det är ju inte säkert att bilen stått utan spänning pga reläet förstås) och strax efter detta stövlar alltså dumma jag in och köper eländet till bil. Om vi utgår från att AC:n kan ha varit paj under ett år, är det då inte tänkbart att kompressorn tagit stryk av detta även om det finns en tryckventil som ska förhindra att den går? Och om vi väl byter kompressorn, vad är nästa komponent i kedjan som också kan tagit skada? Finns ett filter som ska torka luften som också kan torka ut när det aldrig går har jag fått för mig.

Borde man ta strid mot handlaren och stödja sig mot att ett AC-system ska köras då och då för annars havererar prylarna, eller har handlaren rätt som menar på att kompressorhaveriet (och eventuellt framtida haverier av återstående komponenter) inte har något att göra med att AC:n stått still under okänd tid?

Jag tror inget av det här hade varit ett problem om det där röret dykt upp tidigt. Då hade de fixat röret, hade kompressorn rasat en vecka efter det pga att den stått still för länge hade det varit svårare för handlaren att ducka för detta, upptäcker man saker som händer under första halvåret ligger ju bevisbördan hos handlaren om denne inte vill ta ansvar. När det nu dragit ut på tiden och jag som dum bilförare inte fattat att kompressorn varit paj (eller kan ha varit paj) under lång tid så ligger ju bevisbördan hos mig om jag vill få handlaren att ta ansvar mot dennes vilja.
Hur borde jag tänka?

Jag är ganska säker på att kompressorn aldrig startar när trycket i systemet understiger ett visst lågt tryck.

Och du får nog svårt med handlaren skulle jag tro.
Jag säger lycka till.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Tack mso 1000, i så fall är det ju korrekt som det är och då är det bara för mig att lyfta på hatten och bita i det sura äpplet. Otur att sakerna händer i anslutning till varandra bara. Hade känts bättre om det bara hänt en sak i taget, då hade det varit lättare att avfärda allting som att "shit happens".

Handlaren försöker komma undan och lura dig. Du har köpt bilen av en skumrask bilnasare och du behöver sätta hårt mot hårt. Givetvis säger de att den funkade, för att slippa betala.

Tror det blir en svår bevisbörda tyvärr. Som MSO säger så sitter det en trycksensor som känner av trycket i systemet. Läcker gasen ut och trycket går ned så kan inte kompressorn starta. Ibland, vid små läckor, på gamla bilar, så kunde man brygga sensorn och ”köra ett tag till” med fungerande ac men med något reducerad effekt. Kan inte vara så att nån bryggat reläet istället?

Har faktiskt inte en aning om huruvida någon bryggat relät eller ej. Om det nu är så att systemet överlag inte far särskilt illa av att stå still längre perioder så är det ju bra, om jag väl bestämmer mig för att fixa ac:n så har jag ju ingen anledning att misstänka att ännu fler komponenter i AC:systemet rasar. Att kompressorn rasade strax efter att man tätat och återfyllt var väl bara en slump helt enkelt. Men rekommendationerna man läser om överallt om att man ska köra ac:n då och då även under vintern, det ligger det inte mycket i eller? Ungefär som att man inte ska bada efter att man ätit...

Jo det är ingen myt att AC’n ska gå gå emellanåt. Knappen ska alltid vara intryckt. Dom flesta AC startar ändå inte under typ +5gr för då fryser kondensen till is ganska omgående så där finns en temperatursensor som känner av detta. Jag brukar som regel under vinterhalvåret parkera bilarna i garaget (+20gr) nån gång emellanåt för att AC ska starta om det är en bister vinter.

FXX wrote:
Jo det är ingen myt att AC’n ska gå gå emellanåt. Knappen ska alltid vara intryckt. Dom flesta AC startar ändå inte under typ +5gr för då fryser kondensen till is ganska omgående så där finns en temperatursensor som känner av detta. Jag brukar som regel under vinterhalvåret parkera bilarna i garaget (+20gr) nån gång emellanåt för att AC ska starta om det är en bister vinter.

Grundregeln är som vanligt att allt som inte används, kommer så småningom att sluta fungera. En regel som gäller på allt mellan människokroppen till teknik på bilen. Det är därför man t.ex. skall köra även bränslevärmaren någon gång på den varma årstiden.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

FXX wrote:
Jo det är ingen myt att AC’n ska gå gå emellanåt. Knappen ska alltid vara intryckt. Dom flesta AC startar ändå inte under typ +5gr för då fryser kondensen till is ganska omgående så där finns en temperatursensor som känner av detta. Jag brukar som regel under vinterhalvåret parkera bilarna i garaget (+20gr) nån gång emellanåt för att AC ska starta om det är en bister vinter.

Vilken kondens är det som fryser till is??
Måste i så fall vara Volvo eller VW specifikt.
Mina AC aggregat startar i alla fall och avfuktar luften då defroster slås på, även vid minusgrader, eller när luften är fuktig och fuktsensorn känner att luften behöver torkas upp för att undvika kondens på rutorna.

Men du har ju en Merca, top of the line, lite skillnad mot gamla Volvos och Folkor:)
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-hur-testa-acn
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=5921871

På den tiden man inte hade klimatanläggning utan bara AC så lät jag den vara påkopplad även på vintern för att få just avfuktning av kupén. Slog man av den så märktes tämligen omgående en klart högre fukthalt och det gör att jag tror att även våra klimatanläggningar, även i en trivial VW, använder sig av AC-aggregatet även vintertid.

Min VW startar inte kompressorn när temperaturen understiger +3gr utomhus. Det står på sidan 121 i min instruktionsbok. Detta för att förångaren som sitter framför värmepaketet då riskerar att frysa sönder.

FXX wrote:
Min VW startar inte kompressorn när temperaturen understiger +3gr utomhus. Det står på sidan 121 i min instruktionsbok. Detta för att förångaren som sitter framför värmepaketet då riskerar att frysa sönder.

Typiskt Folkvagnsräl. Frugans berömda Yaris startade till och med kompressorn om man tryckte in knappen vid kallgrader, behövdes för att få bort imma på framrutan när man dragit in snö i bilen....

Detta med imma som Guran talar om upplever jag också att den tas bort via AC-kompressorn vintertid.

Vag har en fuktsensor i systemet som duttar igång kompressorn även vid minusgrader för att få bort fukt/kondens.
Därför skall den vara i auto hela året.
Även recirk knappen bör vara i autoläge då hela värme systemet och kyla jobbar tillsammans med temperatursensorer och fuktsenorn.

Åtminstone på en Skoda. ;)

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Men på vintern är ju luften snustorr. Ja ja, jag har inga problem med imma då båda bilarna har dieselvärmare och vid minusgrader så har jag aldrig upplevt problem med imma på fönstren om det kommer varmluft ur munstyckena och bilens kupe håller högre temperatur än utomhus.
Men nu är ni 3 experter mot en ”googlare” så jag är inte stoltare än att jag kan ändra mig. Vi får se till vintern;)

Där jag bor så har vi både minusgrader och snö och det brukar innebära att det kommer in snö också på bilgolvet och när sen temperaturen stiger i bilen så omvandlas snö till vatten och då har vi fukt som ett "brev på posten".
Jag kör som sagt också på Auto-läget hela året och som jag redan nämnt - med manuell AC så märkte man en direkt skillnad om man slog av/på ACn när det var fuktigt i bilen. Alltså - med avslagen AC blev det avsevärt större problem att hålla rutorna imfria. Därför är jag övertygad om att de flesta biltillverkare med klimatanläggning har nån form av fuktsensor i systemet för att förbättra funktionen främst vintertid.

Du har nog delvis rätt Fxx men i vissa fall och oftast med några få minusgrader går Ac igång ytterst temporärt när fuktsensorn registrerar hög fukthalt på bilar som har den funktionen.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Påminner mig just nu en provkörning jag gjorde i vintras av en ny Suzuki Vitara. Där frapperades jag av att den inte lyckades hålla ens vindrutan fuktfri trots bara några få minusgrader och det skulle ju faktiskt kunna tyda på att Suzukin saknade denna fuktsensor och alltså inte "avfuktade" bilen via AC-kompressorn. Dessa problem har jag dock inte upplevt med min Golf så nån skillnad bör det vara.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.