Följden av att inte bromsa?

47 inlägg 0 nya
Följden av att inte bromsa?

Bytte skivor och belägg bak på hustruns Golf Alltrack. En 2017 som rullat snart 3500 mil. Jag har aldrig ägt en bil där bromsskivorna haft så mycket rost. Lite märkligt för jag har inget minne av att jag noterade något avvikande med skivorna bak när vi köpte bilen i somras. Den hade inte stått någon längre tid till försäljning på bilfirman heller. Jag misstänker att den rullat mycket landsväg och bromsarna bak fått väldigt lite motion. Eller har någon annan nån teori? Usel kvalitet?


Nya skivor och belägg samt vinterdäck på

Bromsskiva nummer 2 fick sig några slag med släggan för att släppa. Lossnade stora bitar av rost!

Följden av att inte bromsa?

Jag har vart med om det många gånger men vet inte varför.
Körning och stillestånd en vecka eller två mellan körningarna och lite bromsning är min teori.
3000 mil är obra.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Mina skivor på min Golf SV -15 var blanka och fina trots att jag inte på nåt sätt kör aggressivt eller bromsar hårt. Bilen har gått ca: 7000 mil. Använder däremot den adaptiva farthållaren väldigt mycket och låter den ändra hastigheten vid förändrade hastighetsgränser - d v s kör mycket med "10-knapparna" på ratten.

Lite väl tidigt, låter det som. Min bil står ofta still en vecka och få mil per år, men jag brukar i och för sig motionera bromsarna ibland. På dom Volvo jag haft på slutet har skivorna bak varit blanka ännu efter 4-5 år. Får väl se hur det blir på Toyotan, som verkar ha sämre kvalité på skivorna att döma av min frus bilar, men efter 1.5år är mina fortfarande blanka i alla fall.

Jag googlade lite och enligt många engelska/amerikanska forum så har man på dom tyngre Golfarna med starkare motorer lagt väldigt mycket broms bias fram, därför används knappt bakbromsarna vid normal/försiktig körning. Många som fått byta skivor bak efter bara 1-2 år för att dom rostat som mina. Det är samma skivor fram på Alltrack som på Golf GTI, 312mm. Vanliga Golf typ 1,2 brukar ha 288mm.

Rutger> Beträffande Volvo så stämmer det väl med mina erfarenheter när jag kikat på begagnade såna. Väldigt blanka fina skivor bak trots upp till 7000 mil.

Gått mycket på saltade vägar kanske, i kombination med att dom sällan använts. Du får låna bilen ibland och göra några hårda inbromsningar. ;) Jag brukar göra så med min frus bil eftersom jag vet att hon är dålig på att motionera bromsarna.

En kombination tror jag, en del skivor idag är riktigt dåliga.
Skivorna bak på Swiften börjar se lite vissna ut, men dom är snart 8 år och har gått 12.000 mil, men inte i närheten av skivorna på bilderna.
En gissning är att man gör skivor av skrot som inte är riktigt rent.
Biltema hade riktigt bra skivor för några år sen, rostade inte alls lika mycket som tex Brembo standardskivor.
Pratade med en som pysslar med bromsar, han sa "Vete fan vad Biltema gör sina skivor av, svarvar man en vanlig skiva blir det spån som från vanligt stål, Biltemas blir pulver, som gjutgods"

Man ser ju på navet också att det är dålig kvalité, det påverkas ju inte om man bromsar el inte.

Jag köpte Mekonomens skivor, segmentet "bäst", tillverkade av Bosch, hoppas dom håller bättre än original.
Lite tråkigt när stora biltillverkare upphandlar avtal med underleverantörer och tar det billigaste. Men VAG har väl ofta råkat ut för tråkigheter pga. sina avtal. Vissa årsmodeller har ofta samma standardfel över nästan hela linan. Vissa år är det hjullager som går sönder efter 5-6000 mil där andra tillverkare rullar 20.000 utan problem. Vissa år är det länkarmar/bussningar som ställt till det, vissa år är det taskig plåt som rostar.

FXX - du reklamerade inte detta till VAG ? På den korta tiden och körsträckan så borde det ju inte kunna bli som på dina bilder - det ser ju hemskt ut helt enkelt.

Jag skulle tro att kombinationen av salta vägar och att bilen stått stilla nån eller ett par månader hos en handlare eller så kan orsaka detta fenomen.
Mina skivor ser som nya ut efter 3000 mil.

Pi wrote:
FXX - du reklamerade inte detta till VAG ? På den korta tiden och körsträckan så borde det ju inte kunna bli som på dina bilder - det ser ju hemskt ut helt enkelt.

Ja pi du har nog rätt, bilen är en 2017 så han borde svängt förbi vag handlaren och krävt garanti byte.
Hur ofördelaktigt bilen än används borde det inte se ut så på 3500 mil och ca 2år.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Pi wrote:
Mina skivor på min Golf SV -15 var blanka och fina trots att jag inte på nåt sätt kör aggressivt eller bromsar hårt. Bilen har gått ca: 7000 mil. Använder däremot den adaptiva farthållaren väldigt mycket och låter den ändra hastigheten vid förändrade hastighetsgränser - d v s kör mycket med "10-knapparna" på ratten.

Lite kul att höra din körstil Pi.
Jag använder också 10+- knapparna fast spaken i mitt fall.
Likadant set och reset vid korsningar och tillfälliga tveksamheter framför mig.
Och att jag även ett par ggr i veckan bromsar tvärt med högre fart och belastning för att slipa klossar och få riktig värme på alla skivorna runt om. ;)
Inbillar mig att man håller skivorna i skick då.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nej jag har inte reklamerat. Jag är sån som person att jag inte orkar hålla på och reklamera begagnade grejor, jag orkar inte bråka, jag köper nytt istället.
Jag kollade lite mer noga nu. Bilen stod hos handlaren i 2 månader, april och maj. Inne eller ute vet jag inte, det tog iaf. 5 veckor innan den kom ut på annons efter inbytet. Kan ju hända att den stod utomhus hela den tiden innan dom tog in den för rekond.
Stillestående utomhus i kombination med väldigt lätta bromsningar och usel kvalitet på skivorna kanske är orsaken.

Fast du hade väl rimligen fabriksgaranti kvar och den skall man ju i första hand åberopa - och utan att känna att man bråkar.

Jo men då ska man passa nån tid, ta ledigt från jobbet, lämna in bilen, greja med hyrbil osv. Nu tog jag en lördag-eftermiddag i garaget då jag ändå skulle byta däck, saken ordnad, ur världen..

Detta med hyrbil har jag aldrig behövt på VW-verkstan utan man ber bara om lånebil så fixar dom det. Kan visserligen ta en vecka ytterligare innan man får komma in men jag har aldrig betalat nåt för lånebilen - möjligen fyllt soppa om jag åkt långt.

Att WV skulle byta rostiga bromsskivor på garanti ser jag som en utopi.

Du har antagligen rätt Rikard men jag skulle trots allt alltid göra ett försök för det kostar ju inget.

Bromsskivorna ser ut att ha blivit för lite använda p g a väldigt försiktigt körande och att bilen stått oanvänd längre perioder. Ordentliga inbromsningar ibland så även bromsarna bak får jobba, är antagligen bästa medicinen.

"Hur skulle stigande temperaturer kunna vara ett problem för amerikanerna? Allt de behöver göra för att få lägre temperaturer är ju att byta från Fahrenheit till Celsius."

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.