Fel luftryck i däcken

40 inlägg 0 nya
Fel luftryck i däcken

Att det skiljer på mackarnas luftpåfyllningar det vet man sedan tidigare och att det kan skilja mycket.
Jag brukar ha ca 2,6 fram och 2,5 bak som regel.

Jag fick en punktering som jag akut fick åka på gummiverkstaden och fixa.
Efteråt sa han att han fyllt och kontrollerat alla däcken till samma tryck.
Efter ett par dagar så kontrollerade jag alla däcken för säkerhets skull och för att det kändes stötigt och konstaterade då att jag hade 3,4 kg på samtliga däck!
Kan tyckas vara konstigt av ett proffs för ingen har väl så mycket luft i däcken?

Såg i teknikens värld där dom testade lite olika portabla mätare och kanske dags att köpa en egen att ha i handskfacket för att vara säker på att det är rätt tryck.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Det var inte så att däcken var varma när du mätte?
Det låter iofs ändå som 3,4 är för mkt även om dom är varma, hade det varit 3.0 så hade det däremot varit rätt ok för varma däck.

Fördelen med en portabel mätare (om man köper lite kvalitet) är att man just kan mäta när dom är kalla.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

I Folkan har jag 3,3 bar bak och 2,9 fram. Första gången jag hört nån som har mer tryck fram än bak, men du har väl nån anledning.
Jag har en https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/luftpafyllare/digital-luftpafyllare-2000034438 och en digital mätare i samma prisklass som tyvärr har utgått. Men dom visar exakt samma med 2 decimaler. Så mitt tips är att undvika dom där för 100-lappen, köp en för 4-500kr så får du en grej som visar rätt, annars kan du lika gärna köra en däcksspark.

Ja dom där däcksverkstäderna har en förmåga att pumpa i minst 3 bar
Helt åt helvete, låter som att köra på glasdäck och prestanda och komfort tas bort.
Jag får alltid släppa ut minst 0,5 bar efter däckbyte.
2,4 bar har jag i däcken, egentligen något högt.

2,3 runtom på min Mustang, 2,2 ska det vara enligt handbok.
Men efter 10 mil körning är det 2,7 så mät för guds skull med kalla däck för skillnaden är stor.
De drivande hjulen ligger också 0,1 till 0,2 högre efter 10 mils körning.
Kalla är mina alltså 2,3 och efter 10 mil kan det vara 2,6 fram och 2,8 bak.

2,2-2,3 här med 205/55-17 och 2,4-2,5 med 225/45-17. Fick rådet att köra med minst 2,7 i dom bredare för många år sen men dom slets väldigt snabbt i mitten och det gick väldigt stötigt...

Det värden som junkers nämner är rätt normala och det räcker med ett par kilometers körning för att däcken kan anses vara varma.
Så 0,3 plus på varma däck från tillverkarens rekommendation är en bra generell siffra att addera på lufttrycket.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Stämmer det räcker ofta med 5km för att höja 0.2
Båda mina bilar har sensorer som visar tryck så det är lätt att se.

Mäter med min gamla hederliga Dunlop däcktrycksmeter och brukar följa biltillverkarens rekommendationer vid mätning med kalla däck.

Ja jag har nog haft dålig koll på vad varma däck kan ge i ökning.
Tänkt typ 0,2 men det kanske kan bli betydligt mer.

Ni som nu kan läsa av det i bilens instrument.
En sval morgon och säg att ni kör iväg en timme eller två i landsvägsfart.
Hur mycket har trycket ökat då eller säg såhär , vad är den största skillnad ni sett efter pumpning.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Den KIA e-Soul jag provade för några dagar sen visade 44-48 psi med varma däck. Jag tycker att det är väl mycket.

L. Mäkinen wrote:
Den KIA e-Soul jag provade för några dagar sen visade 44-48 psi med varma däck. Jag tycker att det är väl mycket.

Hmm. Varför skriver du i psi?

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

mso 1000 wrote:
Ja jag har nog haft dålig koll på vad varma däck kan ge i ökning.
Tänkt typ 0,2 men det kanske kan bli betydligt mer.
Ni som nu kan läsa av det i bilens instrument.
En sval morgon och säg att ni kör iväg en timme eller två i landsvägsfart.
Hur mycket har trycket ökat då eller säg såhär , vad är den största skillnad ni sett efter pumpning.

0,3-0,4 som jag skrev tidigare.

junkers wrote:
mso 1000 wrote:Ja jag har nog haft dålig koll på vad varma däck kan ge i ökning.
Tänkt typ 0,2 men det kanske kan bli betydligt mer.
Ni som nu kan läsa av det i bilens instrument.
En sval morgon och säg att ni kör iväg en timme eller två i landsvägsfart.
Hur mycket har trycket ökat då eller säg såhär , vad är den största skillnad ni sett efter pumpning.

0,3-0,4 som jag skrev tidigare.
0,2 ökar det blixtfort.
Jag använder en Ryobi luftkompressor som är batteridriven i deras 18v sortiment och den stämmer väldigt bra med vad däcktrycksensorerna visar.

Det är som med blodtrycket, man ska mäta det precis när man går ur sängen på morgonen:) Det räcker att åka 2-3km till macken så har man ökat trycket såpass i däcken av värmen att det är felvisande. Det var nog 20 år sedan jag kollade mitt tryck på macken.

Tack för bra info och förhoppningsvis fler som får sig en tankeställare. :)

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

mso 1000 wrote:
L. Mäkinen wrote:Den KIA e-Soul jag provade för några dagar sen visade 44-48 psi med varma däck. Jag tycker att det är väl mycket.
Hmm. Varför skriver du i psi?

Vi som upplevt 60-70 talets bilägande pratade om lufttrycket i däcken i kg. Sedan kom bar som ersättare och är ungefär samma som kg. Men att däremot blanda in psi igen, är ju som att börja snacka tum igen eller aln och famnar. Nää, det är bar som gäller och när det gäller all slags mätning så är det att mäta likadant,kalla däck, med samma slags mätutrustning och så får man därifrån avgöra om det stämmer eller inte.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Som vanligt när det gäller elektroniska instrument - låt er inte luras av att dessa visar många decimaler. Det har inget med mätnoggrannheten att göra. Den kan visa lika mycket fel ändå även om det låter exakt så kolla gärna mot ett par andra mätare så att ni ser att mätvärdet är rimligt.
Håller f ö med christer i hans senaste inlägg !

mso 1000 wrote:

Hmm. Varför skriver du i psi?

För att bilens mätare visade i psi. Orkade inte leta i menyn efter hur man byter enhet.
Skulle jag ha skrivit 303-331 kPa?

L. Mäkinen wrote:
mso 1000 wrote:
Hmm. Varför skriver du i psi?
För att bilens mätare visade i psi. Orkade inte leta i menyn efter hur man byter enhet.
Skulle jag ha skrivit 303-331 kPa?

Hade varit bättre.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

L. Mäkinen wrote:
mso 1000 wrote:
Hmm. Varför skriver du i psi?
För att bilens mätare visade i psi. Orkade inte leta i menyn efter hur man byter enhet.
Skulle jag ha skrivit 303-331 kPa?

Ja det är i alla fall en begriplig metrisk enhet och begriplig, eller är det tjänstepensionsförvaltarna du menar ? :)
Pound och Tum är bara krångligt.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.