Får säljaren välja vilken verkstad han vill?

23 inlägg 0 nya
Får säljaren välja vilken verkstad han vill?

Kortfattat:
Köper Audi A6 allroad 2014 med 8400 mil på mätaren.
Upptäcker rasslande och tjutande vid gaspådrag efter 2 veckor.

Tekniker på Audi är schysst och testkör och säger att han tror det kan vara kamkedjespännaren som är kass och lämnar offert för felsökning.
Jag lämnar då bilen till bilhandlaren som ska felsöka/laga på egen verkstad.
Bilhandlarens verkstad ”hittar” inget (kopplar upp mot dator/läser av felkod)
OBS! Jag har berättat vad Audi sa om kamkedjespännaren)

Bilhandlarens egen verkstad säger att allt är bra och bilhandlaren hade även han kört bilen och allt är som det ska inga konstigheter.

Jag lämnar då bilen själv till Audi för en felsökning.
Audi har bilen i 2 dagar sen ringer dom och säger att kamkedjespännaren måste bytas ut.
Pris 70.000:-
Ringer bilhandlaren och berättar att det är kamkedjespännaren som jag hade fått berättat för mig men som dom struntade i. Han säger då att han lagar det på egen verkstad.

Meeeeen... den verkstaden kan man ju uppenbarligen inte lita på eftersom dom inte ens kan felsöka när man till och med berättar vad dom ska titta extra på. Jag vill få den fixad på Audi.

Så min fråga är kan bilhandlaren välja vilken verkstad han vill att utföra detta? Är ett ganska omfattande jobb.

Bilhandlare har ju skyldighet att rätta till detta felet. Han kan göra det på sin egna verkstad eller om bilhandlare inte har den möjligheten anlita någon. Sedan frågan om det måste vara en auktoriserad verkstad eller inte tycker jag är mer intressant.

Det är lite det jag undrar. För verkstaden som han samarbetar med är absolut inte en auktoriserad.

Jag undrar om kompetensen finns där för att göra ett så här stort arbete.

Låt oss säga att jag får problem med något om 1år, (då gäller fortfarande motorskadegarantin)
Lämnar jag in den på Audi och dom märker att en verkstad som inte är auktoriserad har varit och pillat i motor & växellåda kommer dom ens röra den då? Dom kan ju aldrig garantera eller veta vad den andra verkstaden har gjort.

Fråga vilken AUKTORISERAD verkstad det är.
Om han inte vill nämna vilken skall man dra öronen åt sig. Häva köpet?

Jag vet vilken verkstad det är och dom är verkligen inte auktoriserade. Därför jag inte vill skicka dit bilen.

Ja kan man häva köpet hade det varit det bästa så klart.

Men jag pratade med Länsförsäkringar precis och jag kan ta det på min försäkring så får bilhandlaren betala mig sen. Ända är väll att min premie/självrisk kanske blir lite högre.

Yxxxi wrote: Jag lämnar då bilen själv till Audi för en felsökning.
Audi har bilen i 2 dagar sen ringer dom och säger att kamkedjespännaren måste bytas ut.
Pris 70.000:

Man blir ju mörkrädd när man ser priset 70000:- för byta av kamkedjespännare. Vad är det som gör AUDI så speciellt så att priset blir så högt???

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Vad offererar t ex en Mekonomen-verkstad för kostnad för detta jobb ? Dom tillhör ju en etablerad kedja så där är det nog OK att genomföra en reparation sett ur maskinskadeförsäkrings-perspektiv.

Jag reagerar också över kostnaden, det verkar ju alldeles åt pipan att behöva pröjsa 70000:- efter 8000 mil för att byta en kamkedjespännare!
Nu vet man förstås inte vad den här bilen fått för service, men är den skött riktigt är det en riktig skitbil som kräver den här reparationen.
Bättre att skippa eländet snarast och skaffa något annat, men kanske ändå idé att kolla med VAG och få ett utlåtande därifrån över deras produkter.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

christer_1 wrote:
Yxxxi wrote: Jag lämnar då bilen själv till Audi för en felsökning.
Audi har bilen i 2 dagar sen ringer dom och säger att kamkedjespännaren måste bytas ut.
Pris 70.000:
Man blir ju mörkrädd när man ser priset 70000:- för byta av kamkedjespännare. Vad är det som gör AUDI så speciellt så att priset blir så högt???

För 70000 borde man nästan få en ny motor

Apex wrote:
christer_1 wrote:Yxxxi wrote: Jag lämnar då bilen själv till Audi för en felsökning.
Audi har bilen i 2 dagar sen ringer dom och säger att kamkedjespännaren måste bytas ut.
Pris 70.000:
Man blir ju mörkrädd när man ser priset 70000:- för byta av kamkedjespännare. Vad är det som gör AUDI så speciellt så att priset blir så högt???

För 70000 borde man nästan få en ny motor

Precis Apex.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Ja när motorn måste lyftas ur med framvagn och allt då blir det dyrt.

Det kostar att ligga på topp.

Dyr lyxbil kostar satan så stora pengar när det går sönder.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Skulle köpt en Lexus istället, säkrare köp. Försök att låta köpet gå tillbaka på Audin.

Shogun wrote:
Skulle köpt en Lexus istället, säkrare köp. Försök att låta köpet gå tillbaka på Audin.

Inte alls, betydligt säkrare att köpa en Corgi Toys, en bra begagnad behåller sitt värde, är billig i drift och krånglar sällan med behov för verkstadsbesök.
Komma här och snacka om att Lexus skulle vara ett säkrare köp....

Guran wrote:
Shogun wrote:Skulle köpt en Lexus istället, säkrare köp. Försök att låta köpet gå tillbaka på Audin.
Inte alls, betydligt säkrare att köpa en Corgi Toys, en bra begagnad behåller sitt värde, är billig i drift och krånglar sällan med behov för verkstadsbesök.
Komma här och snacka om att Lexus skulle vara ett säkrare köp....

Tyskt är tyskt= låtsas premium, bara känns som premium när man klämmer och känner på inredningen, annars är inte så mycket premium jämfört med Lexus, kvalitet även på djupet som du inte ser men som märks i längden när milen rullar på....

Shogun, läs frågan i #1 och fundera lite över vad TS vill ha svar på.
Han blir knappast hjälpt av att du anser att han borde köpt en Lexus och du vet inte vilka kriterier som fick honom att välja en Audi.
Nu är det som det är och om man kan gäller det att ge bästa tänkbara råd i den aktuella situationen!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fanatiker lär sig aldrig!

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

saabnisse wrote:
Shogun, läs frågan i #1 och fundera lite över vad TS vill ha svar på.
Han blir knappast hjälpt av att du anser att han borde köpt en Lexus och du vet inte vilka kriterier som fick honom att välja en Audi.
Nu är det som det är och om man kan gäller det att ge bästa tänkbara råd i den aktuella situationen!

Läs mitt svar en gång till, att han bör låta köpet gå åter på Audin om möjligt i den aktuella situationen, sedan kan han köpa en "riktig" premiumbil om det är det han söker.....vad det är enligt honom är upp till honom. Jag säger min åsikt och erfarenhet, och det har jag all rätt att göra precis som alla andra.....och om trådskaparen läser på lite så tar han min råd på allvar oavsett vad andra tror sig veta.

Jag pratar just nu med Audi för att se om man eventuellt kan få det på någon sorts ”goodwill”

Personen jag pratade med höll med om att kamkedjespännaren inte ska gå sönder efter så få mil.
Vi får se vad som händer.

Har även pratat med säljaren som köper tillbaka bilen om inte Audi fixar det på goodwill.

Tack till alla s svarar.

Shogun wrote:
saabnisse wrote:Shogun, läs frågan i #1 och fundera lite över vad TS vill ha svar på.
Han blir knappast hjälpt av att du anser att han borde köpt en Lexus och du vet inte vilka kriterier som fick honom att välja en Audi.
Nu är det som det är och om man kan gäller det att ge bästa tänkbara råd i den aktuella situationen!
Läs mitt svar en gång till, att han bör låta köpet gå åter på Audin om möjligt i den aktuella situationen, sedan kan han köpa en "riktig" premiumbil om det är det han söker.....vad det är enligt honom är upp till honom. Jag säger min åsikt och erfarenhet, och det har jag all rätt att göra precis som alla andra.....och om trådskaparen läser på lite så tar han min råd på allvar oavsett vad andra tror sig veta.

Tydligen så blev bemötandet så som kan förvänta sig från ett Tyskt premiummärke. Inte med så lång tradition som MB, men ändå längre än Lexus :)
Förövrigt så fick jag ett föredömligt bemötande under de tre år jag körde Audi.
Och även de fyra år jag körde BMW, jag kände mig prioriterad och ett väldigt gott bemötande från kundmottagningen.
Även nu tre år efter jag körde BMW så blir jag vänligt emottagen, vill jag provköra så lämnas nycklarna över, inget utfyllande av formulär eller annat. Ett förtroende för kunden och bemötande som är exemplariskt.
Men detta var helt offtopic.
Får ju även samma trevliga bemötande hos Lexus där jag utan knussel fått testa prestandamodeller.
Men kanske har med åldern att göra :)

Av förekommen anledning vill jag bemöda mig att tala om att mina möten med den lokala Lexus-(och Toyota)handlaren inte alls varit till belåtande. Vi hade en sådan där Lexus IS, två faktiskt eftersom det inte gick att byta den första mot något annat än en likadan, för ful front sa handlaren. Hur som helst krånglade bilen så till den milda grad att under de två åren vi ägde den körde vi (min fru mest) lånebil, vilket oftast var en Prius mer än vår egen bil. Och jag vill gärna upplysa om att lånebil hos Lexus inte är gratis.
Nu kör vi enbart Tyskt, utan problem.

Santos:
Tyska bilar är äkta kvalitetsbilar! Det VET jag av egen erfarenhet efter att bytt till flera Audibilar ända sedan 2006 och framåt. Min nuvarande är en 2018 årsmodell och jag är fortfarande väldigt väldigt nöjd.

Japanskt skrammel är heller inget alternativ för mig!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.