Vi Bilägares forum

Byta bromsklossar efter 4000 mil?

Byta bromsklossar efter 4000 mil?

Har nyligen lämnat in bilen på service nr 2. Det skulle kosta drygt 4 tusen. Dessutom, påstår?!, servicekillen som utförde servicen att bromskivorna behövs bytas fram. Detta skulle kosta ca 2000 kr att åtgärda.

Bilen har gått 4000 mil och är en Hyundai i40 -2013.

Känns som om han menade bromsklossarna eller?

Är det mer logiskt att han helt enkelt sade fel till mig?

Har servicekillen rätt, eller vill han bara blåsa mig på (mer) pengar?

Uppdaterat: 2016-05-12 19:56

Kommentarer

Bromsskivorna är ju inget som kan hänföras till normalt slitage så om det är dessa ska de gå på garantin. Klossarna går däremot inte på garantin, men visst kan det vara märkligt att de tar slut så snart, kanske kärvande ok?

Uppdaterat: 2016-05-12 22:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Verkstäderna har fått pippi på att byta bromsskivor i tid och otid, det verkar som om dom inte hittar nått annat fel, så drar dom till med bromsskivor.
Men nått är skumt, 2000:- låter billigt för skivor och klossar som man alltid byter samtidigt som skivor.
Men den stora frågan är, varför behövs dom bytas efter bara 4000 mil. Bak är det vanligt med tidigt byte om man kör lugnt, då kan dom rosta fort, men fram bör dom gå 10-20.000 mil beroende på hur bilen används.

Uppdaterat: 2016-05-13 00:05

Tydligen hade jag missuppfattat servicekillen, för det var såklart bromsoken som skulle bytas ;)

Bytet skulle som sagt landa på ca 2000 kr, och skulle fixas på en dag.

Har en annan fråga, skall man ta den här direkt istället för att starta en ny tråd?

Uppdaterat: 2016-05-13 20:48

Är det inte fem års garanti på Hyundai? Bromsok som bara håller tre år och 4000 mil kan väl inte klassas som normalt slitage?

Uppdaterat: 2016-05-13 21:20
muskorv skrev:

Är det inte fem års garanti på Hyundai? Bromsok som bara håller tre år och 4000 mil kan väl inte klassas som normalt slitage?

Garantin gäller inte vanligt slitage tyvärr.

Vad är normalt slitage enligt dig då?

Uppdaterat: 2016-05-13 22:45

Nej, jag är medveten om att garanti inte omfattar normalt slitage vilket jag även poängterade i mitt inlägg.

Det jag ifrågasatte var om Hyundai menar att det är normalt slitage att bromsoken måste bytas ut efter 3 år och 4000 mil? Låter som konstruktions- eller fabrikationsfel, vilket rimligen bör omfattas av garanti.

Skulle jag råka ut för samma sak skulle jag av princip försöka få tillverkaren att stå för kostnaden.

Uppdaterat: 2016-05-13 22:57

Bromsok är inget som slits, dom brukar kärva av rost efter 10-15 år.

Uppdaterat: 2016-05-14 00:40

Det är nog inte oken, utan klossarna, byte av ok kan inte kosta 2000 kr ,det låter som styckepris på mekonomen över disk, om ens det räcker.
Låter billigt med skivor också, eftersom man då även byter klossar, borde hamna på det dubbla.....
En sats klossar med byte kan däremot kosta nåt sånt.....
Skivor kan ju möjligen vara slitage, klossar är ju inget onormalt på 4000 mil om man kör i stad en del, ok definitivt inte på den tiden, som rikard menar, fram går dom väldigt långt vanligtvis, uppåt 10 år, bak är en annan femma, sällan slitet men rostigt istället....

Uppdaterat: 2016-05-14 08:50

Reagerar nog som muskorv - d v s skulle åberopa garantin eftersom bilen är såpass ny och inte gått speciellt långt.

Uppdaterat: 2016-05-14 09:33
muskorv skrev:

Nej, jag är medveten om att garanti inte omfattar normalt slitage vilket jag även poängterade i mitt inlägg.
Det jag ifrågasatte var om Hyundai menar att det är normalt slitage att bromsoken måste bytas ut efter 3 år och 4000 mil? Låter som konstruktions- eller fabrikationsfel, vilket rimligen bör omfattas av garanti.
Skulle jag råka ut för samma sak skulle jag av princip försöka få tillverkaren att stå för kostnaden.

Återigen ett skrivfel av mig, det skall vara bromsklossarna.

Mer rimligt då?

vad är skillnaden mellan bromsok och bromsklossar?

Uppdaterat: 2016-05-14 10:34
duccedriver skrev:

Det är nog inte oken, utan klossarna, byte av ok kan inte kosta 2000 kr ,det låter som styckepris på mekonomen över disk, om ens det räcker.
Låter billigt med skivor också, eftersom man då även byter klossar, borde hamna på det dubbla.....
En sats klossar med byte kan däremot kosta nåt sånt.....
Skivor kan ju möjligen vara slitage, klossar är ju inget onormalt på 4000 mil om man kör i stad en del, ok definitivt inte på den tiden, som rikard menar, fram går dom väldigt långt vanligtvis, uppåt 10 år, bak är en annan femma, sällan slitet men rostigt istället....

Det är klossar som det skall vara, inte lätt när man är lekman i sammanhanget ;)

Ny tid bokad för byte av bromsklossar fram alltså ;)

Uppdaterat: 2016-05-14 10:36

Personligen har jag aldrig "lyckats" slita ut bromsklossar på 4000 mil men det går säkert. Dock ovanligt så mitt grundtips kvarstår att försöka få det på garantin. Borde klara i alla fall 10.000 mil normal körning.

Uppdaterat: 2016-05-14 10:39
Pi skrev:

Personligen har jag aldrig "lyckats" slita ut bromsklossar på 4000 mil men det går säkert. Dock ovanligt så mitt grundtips kvarstår att försöka få det på garantin. Borde klara i alla fall 10.000 mil normal körning.

Ok, hur resonerar jag som okunnig bilköpare gentemot en kunnig servicetekniker?

Uppdaterat: 2016-05-14 10:48

Svårt att "resonera" för andra personer när man inte vet hur bilen körts men att klossarna skulle vara utslitna för mig personligen efter 4000 mil är närmast omöjligt. Men ligger du på bromsarna mer eller mindre hela tiden så visst kan det inträffa men kör man inte på det sättet så skall det mycket till om man skall lyckas med det konststycket.

Uppdaterat: 2016-05-14 11:12

Man ser ju ofta många bilister köra fram till skyltarna vid en lägre hastighetsbegränsning och sedan bromsa för att få ned hastigheten istället för att lite innan skyltarna släppa på gasen och lagom till skyltarna ha rätt hastighet.
Skall man bromsa vid varenda skylt blir det mycket extra bromsande.

Uppdaterat: 2016-05-14 11:34
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Man ser ju ofta många bilister köra fram till skyltarna vid en lägre hastighetsbegränsning och sedan bromsa för att få ned hastigheten istället för att lite innan skyltarna släppa på gasen och lagom till skyltarna ha rätt hastighet.
Skall man bromsa vid varenda skylt blir det mycket extra bromsande.

Hhmm. nu blev man fundersam. Kör ju precis som du menar att man släpper gasen och motorbromsar istället för att "panikbromsa".

Så summa av detta; försöker bilverkstaden lura mig på ett onödigt bromsklossbyte?

Någon annan som varit i liknande situation/situationer?

Uppdaterat: 2016-05-14 14:03

Då låter det märkligt att dina klossar skulle vara slut såpass snabbt - och ändå viktigare att ifrågasätta och åberopa garantin i så fall.

Uppdaterat: 2016-05-14 14:12

Ett onödigt bromsklossbyte?
Japp, jag tror dom försöker blåsa dig. Varför inte åka till en annan verkstad för ett utlåtande?
Eller kanske Bilprovningen!

Uppdaterat: 2016-05-14 15:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Varför helt enkelt inte ta av ett hjul och titta?
Jag vet inte serviceintervall på en hynda, men man bör ju rekommendera byte av klossar om dom inte ser ut att hålla till nästa service, eftersom konsekvensen av helt nerslitna klossar är förstörda skivor.
Är det så, kallar jag det seriöst att rekommendera byte.
Säg att intervallet är 2000 mil, sen kommer kunden efter 1500 med uppslitna klossar och skivor, och ett jävla liv för att man inte tog upp det på förra servicen......
Har svårt att tänka mig att man rekommenderar byte när man ska komma in senare för bytet, och inte gör det innan kunden tittat själv, risken att bli påkommen är stor......
För övrigt är det stor skillnad på förslitning av bromsar, vissa kör långt, andra bromsar för jämnan, och 4000 mil är knappast garantifall, själv kör jag många mil, har aldrig bytt på volvon som jag köpte med halvslitna och kört 6000 mil....
Men då har jag två rondeller och en motorvägspåfart och en avfart på mina 5 mil till jobbet....stannar på jobbet och hemma mao...så jag har kört hälften av dom 6000 milen på samma halvslitna däck också.....resten på dom halvslitna vinterdäcken...
Å andra sidan fick jag nerslag på totalt upprostade bakskivor, och oken tog tid att få igång och ta jämnt......

Uppdaterat: 2016-05-14 16:19
saabnisse skrev:

Ett onödigt bromsklossbyte?
Japp, jag tror dom försöker blåsa dig. Varför inte åka till en annan verkstad för ett utlåtande?
Eller kanske Bilprovningen!

Låter som en bra idé.

Har du någon bra verkstad att rekommendera?

Dock när jag körde tidigare idag, så tar bromsarna väldigt bra och det låter inget.

Hur märker man av att bromsklossarna måste bytas?

Uppdaterat: 2016-05-14 23:37

Tyvärr håller varken bromsklossar eller skivor särskilt länge längre och det är inte helt ovanligt att verkstaden vill byta både klossar/skivor vid 6-8000mil . Dock anser jag (utan att veta hur du kör) att bromsklossarna skall hålla längre än 4000 mil.
Själv har jag tröttnat på att verkstäderna så ofta tycks tycka att bromsarna är slut och tittat runt på lite olika alternativ.
Vad skiljer egentligen mellan de billiga delarna och de dyra som verkstaden förstås hävdar att de monterar? Om nu kvaliteten är så hög på dessa så kallade originaldelar...varför håller de då bara några få tusen mil?

Tycker att du skall avvakta ett bromsbyte och ha lite is i magen tills nästa service. OM klossarna tar slut så hör du att det skrapar då du bromsar. Troligtvis behöver du dock inte oroa dig för detta än på några tusen mil till men om du är osäker så kan du ju be en vän hjälpa dig att montera av ett framhjul och titta på bromsklossarna. Om klossarna tar slut kan skivorna skadas fort och då kan det bli en extra kostnad om ca 2000kr. En låg kostnad mot att byta delar i förtid som inte är slitna.

Det är tyvärr fortfarande mycket fusk på verkstäderna och liknande service/rep kan kosta ifrån några hundralappar till flera tusen utan att man förstår varför. Varannan service brukar man även få byta ett luftfilter och bromsvätskan. På dieselbilar även bränslefiltret och detta tillsammans gör service ganska dyr. ( beroende på vem man frågar men mellan 2-8000kr är enligt mig en allt för stor skillnad på typ samma arbete )
Behovet utav att byta dieselfilter,luftfilter och bromsvätska efter vanligtvis 2-4000 mil kan förstås också diskuteras.

Uppdaterat: 2016-05-15 00:34

Mistro, först säger du att man kan vänta...och att det skrapar när beläggen är slut....
Det tror jag också, om man inspekterar själv.
Sen säger du att om man kör tills beläggen är slut kan det bli följdskador....
Det är väl minsta problemet, att kunden får betala sina skivor som straff för snålhet......värre är att då kör man runt mer eller mindre utan broms på ett eller flera hjul.
Har dessutom råkat ut för, på en mazda 929, att ett slitet belägg kröp ut och fastnade mellan okhållaren och skivan, det blev tvärstopp och krävde åtgärd på plats, med full verktygslåda....
När man gör service på kundbilar, förutsätter man alltid att kunden inte kan eller vill göra nåt själv.
När man ska byta klossar är en bedömningsfråga, håller dom tills nästa service?
För de allra flesta är det ett mek att lämna in bilen, är det värt då att byta klossar mellan servicetillfällena?
Och vad originaldelar respektive sidomarknaden kostar och om det är nån skillnad är en irrelevant fråga, för hyundai har väl långa garantier , och då är man hänvisad till original under den tiden....
Själv använder jag biltema eller annat billigt, men inte fan kör jag ner beläggen till järnet om inte ett ok fastnar, så det kommer som en blixt från klar himmel.....jag bedömer när jag har av hjulen vid höst/vår om dom håller eller det är tid.....dessutom slår jag en flukt inför besiktningen.
Folk som överlåter allt, även hjulbytena till verkstad, och inte är med och tittar då, har ju ingen koll.
Låt dom byta klossarna, be att få närvara om möjligt, eller lita på deras bedömning!
Det rekommenderar jag att den gör, som inte vet skillnaden på ok och klossar, vad som händer när bromsarna är slut osv........
För jag vill inte bli påkörd av nån bromslös i en kö, som inte litade på meken när han sa att bromsarna är snart slut....
I övrigt försvarar jag inte alls alla verkstäder, det fuskas både här och där, men har man ingen koll, är det svårt att förhindra det!
Som en gammal rutinerad mek sa till en av våra kunder, en misstänksam äldre herre "jag bytte oljan med sug, du hade ju målat oljepluggen nyligen, har den gamla här i dunken"

Uppdaterat: 2016-05-15 09:23

Verkar som Hyundai sliter bromsbeläggen såhär snabbt... http://www.hyundaiforum.se/viewtopic.php?t=4290

Uppdaterat: 2016-05-15 19:16