Vi Bilägares forum

Audi S3 Koppling

Audi S3 Koppling

Hej! Vänder mig hit för att få lite tips och synpunkter.

Jag driver bilfirma och sålde för ett par månader sedan en Audi S3 med manuell växellåda (2014 & 7000mil) till en kund. Informerade muntligt om att Steg 1 Optimering från Superchips var installerat. Bilen är och har alltid varit fysiskt orginal, endast modifierad mjukvara. Erbjöd mig även att återställa bilen (visa hur mjukvaran fungera och stänga av) efter provkörning, varpå kund säger att det inte behövs. 

Vid 7200 mil och ett par veckor senare kontaktar kund mig och informerar om att kopplingen slirar på högre växlar. Jag berättar att det troligtvis beror på att de kör bilen med Steg 1 aktiverad då lamellerna inte orkar stå emot det ökade vridmomentet. Kund hävdar att jag aldrig nämnt att optimeringen var aktiverad, utan att jag endast erbjöd mig att aktivera den. Det faller på sin orimlighet att jag skulle erbjuda mig att aktivera något som redan var aktiverat så kunden har isåfall missuppfattat helt. Det stod i annonsen att "bilen är och har alltid varit orginal" samt att "steg 1 optimering (mjukvara) finns tillgänglig vid önskemål". Jag menade att bilen fysiskt alltid har varit/är orginal, mjukvaran är ju bara en modifiering. Jag har frågat flera kunden flera gånger om hon testat att stänga av optimeringen och om kopplingen slirar när den är avstängd, men har inte fått något svar.... Hon har däremot sagt att hon stängt av optimeringen och undviker att använda bilen i minsta möjliga mån. 

Men, 100 mil senare så har kund fortfarande aktiverad optimering och har begärt en felsökning hos bilverkstad som anmärkt på följande:

1. Koppling slirar vid gaspådrag i femman och sexans växel. Vid optimering av motor så ökar vridmomentet och det klarar inte en orginal koppling av. Ökar även slitage på övriga drivlinedetaljer.

2. Oljeläckage mellan motor och växellåda (antagligen toppbox-packning?)

3. Kylvätskeläckage rörstuss/plasthus på framsidan av motor

Kunden har nu kontaktat advokat och vill göra en stämningsansökan till tingsrätt och häva köpet. Gällande oljeläckage/kylvätskeläckage så kan det väl ha uppstått av att kund fortsatt köra med optimeringen aktiverad? Sedan är väl kopplingen en slitagedel? Verkstaden har endast noterat att kopplingen slirar med optimering aktiverad, men de har inte testat utan optimering eller undersökt kopplingen närmare...

Vad tycker ni om denna situation och hur bör jag gå tillväga?

 

Uppdaterat: 2021-10-12 19:33

Kommentarer

Läckaget får ni nog laga. Beror definitivt inte på steg 1 optimering. Har svårt att se att ni åker på kopplingen, den borde visserligen hålla uppåt 20k mil även med optimering men en dålig förare kan slita ut en koppling snabbt. Surt att ni inte provade vid i bytet dock.

Uppdaterat: 2021-10-12 19:50
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Tack för input. Enligt verkstad var läckaget minimalt, det är ingenting som upptäcktes när jag/mekaniker undersökte bilen vid inköp utan måste ha uppstått i efterhand. Erbjöd mig att undersöka bilen/åtgärda felet när jag fick reda på att det fanns läckage men det var inte kunden intresserad av utan vill häva köpet istället...

Uppdaterat: 2021-10-12 19:54

Har inte jättebra koll vad gäller ångerrätt vid bilköp men konsumentköplagen sist jag kollade så skulle ni iaf få chansen att göra rätt från er innan kunden kan häva köpet.

Uppdaterat: 2021-10-12 20:11
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Vad jag vet har firma 3 försök på sig att laga felet innan kund kan begära återköp.
Kopplingen är en knepig komponent. Den kan ha varit på gränsen när kunden köpte bilen, och enkelt att slita ut det sista med optimeringen.
Å andra sidan kan en mindre god förare slita ut en frisk koppling på 5 minuter med eller utan optimering.

Uppdaterat: 2021-10-12 20:53