Volvo V60 D6 erfarenheter

101 inlägg 0 nya
Volvo V60 D6 erfarenheter

Vi köpte en Ambersvartmetallic diesel laddhybrid V60 D6 med Summum paket, Business PRO paket, Volvo On Call, plus backkamera, taklucka, navigation, svarta lädersportstolar, BLIS, driversupportpaket med automatisk skyltavläsare, vingelvarnare, döda-vinkeln-kamera, HP stereopaket inkl subwoofer, dragkrok mm. Totalpris 459 000 kr.

Vi har hitintills kört drygt 150 semestermil med den och har en medelförbrukning på 0,28 liter HVO100 per mil. Vi laddar bilen minst en a två gånger per dag. Allt för att utnyttja batteriet fullt ut. Korta körningar under 5 mil drar Volvon i princip noll liter per mil givet att batteriet är fulladdat. På långkörning drar den strax under 0,5 liter HVO100 diesel per mil.

Fördelar:
Volvon är enormt tyst, otroligt bränslesnål, bekväm och riktigt robust och sportig att köra då den har totalt nästan 290 hästar under huven sk systemeffekt dvs el och dieselmotor tillsammans.

Nackdel:
Nackdelen är två labradorer tar nästan hela bagageutrymmet i anspråk så lite semesterpackning måste stuvas in i baksätet. Detta miniproblem löser vi snart genom att köpa en skidbox som fästs på railsen på taket. Baksätet är förresten inte alls så trångt som vissa påstår åtminstone så länge man är normalbyggd och inte alltför tjock.

Frågeställning:
Jag undrar hur bilen fungerar på vintern med tanke på att den är bakhjulsdriven då den körs i ”Pure” läget? Då elen är slut eller då man kör i ”Hybrid” läget växlar den mellan fram och bakhjulsdrift. Sedan kan man såklart köra Volvon i ”AWD” läget där Volvon driver på alla hjul samtidigt. I veckan testade jag att köra bilen upp med ett vanligt bilsläp i en brant grusad uppförsbacke och konstigt nog gick det alldeles utmärkt då man har ”AWD” läget inkopplat. Utan ”AWD” gick det inte alls lika fint då bilen mest slirade. En annan sak jag har märkt är att bilens fläkt går så fort jag sätter in laddkabeln i bilen för att ladda batteriet. Det tycker jag är lite underligt. Är det någon som vet hur länge Volvos hybridbatteri håller? 5, 10 år eller bilens livslängd? Jag anar att det kan bli dyyyrt att byta om hållbarheten är undermålig...

Summering:
Så kontentan av bilen, so far, blir att jag verkligen kan rekommendera den men som vanligt ska man själv bilda sig en uppfattning om den innan ev köp. Orsaken till att det blev ett förhastat / impulsköp är att min fru numera arbetar i Järfälla och ”måste / vill” köra bil till arbetet och då ville vi ”fira” med en ny laddhybridVolvo.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Kanske är det samma fläkt som används för kylning av laddkomponenter samt batteri?

Jag misstänker att ditt användarnamn inte representerar din kroppstorlek med tanke på ditt påstående om baksätet där knappt ett barn får plats:)

X:
Det kan nog vara så att det är a/c kylfläkten som kyler hybridbatteriet, inneklimatet etc då den laddas med sladden. Det sim talar emot denna tes är att hybridbatteriet sitter i bakluckan.

FXX:
Jag är normalviktig och ca 1,84 lång och jag får faktiskt plats ”bakom mig själv” i baksätet som faktiskt är rymligare än man först tror men det är ju självklart inte alls lika rymligt som i en Volvo V90 eller någon annan av Volvos större bilar. Dock tycker jag att Volvo V60’s innerutrymmen är tillräckligt stort för de allra flestas behov. Vill man ha än mer stuvutrymme på semesterresan kan man göra som vi just har gjort, köpt en svart / silvrig strömlinjeformad Volvoskidbox som just nu sitter på taket.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Det kan ju gå kylkanaler dit eller cirkulera kylvätska. Har dålig koll på hur de gjort på Volvo.

Jag ska inte låta det bli en prestigefråga men jag hade gärna köpt en V60 CC men den föll bort ganska omgående efter en provsittning, på grund av just baksätet och det obefintliga bagageutrymmet. Valet föll på en Golf Alltrack istället, 605L bagage mot V60's 430L, och baksätet är inte ens i samma division. Jag skulle tyvärr påstå att V60 är hopplöst för liten om man är fler än 2 personer i familjen, vilket vi också konstaterat i min jämförelsetråd som du säkert läst.
Men som sagt, hade vi inte haft två ungar så hade valet varit V60 CC.

FXX jag håller med om att en V60 inte är en familjebil.
Jag kan sitta bakom mig själv men väldigt obekvämt. Är 187.
Fast bilen används 99% av en eller två personer och då räcker den perfekt både att sitta bekvämt och även att lasta i...
Jag testade Golf Alltrack men tyckte att V60cc var mer bekväm för mig.

*Robban

Robban:
Efter att ha kört fruns Volvo V60 D6 måste hag nog ändå säga att en V60 absolut är en fullt tillräckligt stor familjebil om man är fyra stora i familjen eller två vuxna med tre barn. Så här långt knappt 200 mil ligger dieselförbrukningen under 0,3 liter per mil då vi laddar morgon och kväll. Vi har tankat knappt 1,25 tank och har ca 3/4 delar kvar sv den andra tanken där tanken verkar rymma knappt 45 liter. Det verkar som om man dvs vi kommer drygt 160 mil per tank med vårt körmönster. Inte illa!

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Stoor, vi har uppenbarligen olika inställning hur klaustrofobi ser ut... fast det beror ju på hur lång/stor man är.
Nä, man stuvar inte in två vuxna där bak och ger dem någon form av bekväm resa, annat än till lunchrestaurangen på jobbet.
Även lastmässigt är det i så fall för en barnfamilj som gillar Compact living...
I övrigt tycker jag att bilen är mycket trevlig och bekväm samt går tyst.

*Robban

V60 är en plutt bil i baksätet, att det är en dieselbil är också helfel köp om man ska ha låga utsläpp för både miljö och hälsa. En elbil vore mer rätt om inte ekonomin passar ännu så väljer man en elhybrid som har lägre utsläpp än en dieselbil. Så trådskaparen har gjort ett felköp, återigen......

Shogun wrote:
V60 är en plutt bil i baksätet, att det är en dieselbil är också helfel köp om man ska ha låga utsläpp för både miljö och hälsa. En elbil vore mer rätt om inte ekonomin passar ännu så väljer man en elhybrid som har lägre utsläpp än en dieselbil. Så trådskaparen har gjort ett felköp, återigen......

Diesel är väl ett ypperligt val för miljön.
Låg förbrukning och lägre utsläpp av Nox och CO2 än en direktinsprutad bensinare. Å att kunna tanka 50% förnybar HVO inen vanlig mack gör väl inte saken sämre. Bäva månde den som köper en törstig bensinare i en tung Volvo eller en hybrid på 400hk med törstig bensinmotor.

Shogun wrote:
V60 är en plutt bil i baksätet, att det är en dieselbil är också helfel köp om man ska ha låga utsläpp för både miljö och hälsa. En elbil vore mer rätt om inte ekonomin passar ännu så väljer man en elhybrid som har lägre utsläpp än en dieselbil. Så trådskaparen har gjort ett felköp, återigen......

Om trådskaparen gjort ett felköp är din ytterst personliga åsikt och delas säkerligen INTE av TS eller många andra. Jag är övertygad om att det är en bra bil och att diesel kommer att överleva i många många år. Dessutom redovisar TS en förbrukning på 0.28 liter diesel (HVO dessutom) per mil. Hur detta kan vara miljöfarligt är för mig en gåta... Vill man inte, kan man inte..

Ja det är trådskaparens erfarenheter om denna Volvo laddhybrid och det är intressant.

Det finns en liknande tråd om optiman laddhybrid och det är intressant.

Man behöver inte dömma ut någon och spy galla utan det är väl bara bra info för alla som läser inför framtida bilköp tycker jag.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Drivlinan som sådan är intressant men om Volvo själva inte tror på den så skulle jag inte heller köpa den just från dom. Återstår således för Volvo att visa att deras nya fossila elektrifierade drivlinor inte är sämre än de beprövade ur olika aspekter såsom förbrukning, miljöpåverkan, körbarhet och användbarhet.

6.15

Shogun wrote:
V60 är en plutt bil i baksätet, att det är en dieselbil är också helfel köp om man ska ha låga utsläpp för både miljö och hälsa. En elbil vore mer rätt om inte ekonomin passar ännu så väljer man en elhybrid som har lägre utsläpp än en dieselbil. Så trådskaparen har gjort ett felköp, återigen......

Du har ju ägt en ny bil diesel med Mazda 6 Wagon 2.2 DE 184 hk, 6 aut, AWD och 142 CO2. Tycker jag felköp du har.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF wrote:
Du har ju ägt en ny bil diesel med Mazda 6 Wagon 2.2 DE 184 hk, 6 aut, AWD och 142 CO2. Tycker jag felköp du har.

Äger och brukar. Det borde vara ett felköp vid varje tankningstillfälle med den inställningen...

6.15

pinjong wrote:
GF wrote:Du har ju ägt en ny bil diesel med Mazda 6 Wagon 2.2 DE 184 hk, 6 aut, AWD och 142 CO2. Tycker jag felköp du har.
Äger och brukar. Det borde vara ett felköp vid varje tankningstillfälle med den inställningen...

Helt rätt! Det är ett felköp att köpa en dieselbil idag. Helt rätt att köpa el-laddhybrid eller renodlad elbil i jämförelse om man tänker på miljö och hälsa. Dieselbil är precis tvärtom, det är fakta. Volvo lämnar dieselspåret precis som Toyota mfl följer efter, varför då?

Kia Optima laddhybrid är ett betydligt bättre köp, desseutom större och passar till familjebil. V60 är för trång helt enkelt. Att man friserar förbrukningssiffror frekvent här hjälper inte. Diesel och bensin fasas ut helt korrekt. Och därmed är det en återvändsgränd som alla borde förstå, men vill man inte , kan man inte......

Vet inte riktigt vad jag skulle vinna på att frisera mina förbrukningssiffror??

Shogun wrote:
Kia Optima laddhybrid är ett betydligt bättre köp,

Nja, Kia Optima är en fossil laddhybrid med tveksam funktion på vintern. Du får komma igen när du bytt in din egen dieselkärra mot något du tycker alla andra bör satsa på. Tills dess är du en hycklare.

6.15

Det är ju så att många kör ganska många mil med bilen och därav så kanske ekonomiskt försvarbart att ha disel istället för bensin, hybrid eller elbil.

Man är ju sig själv alltid närmast!

Håller med Patrik till fullo! Dom allra allra flesta köper nog bil efter plånbok. Elektrifierat och hybridiserat är fortfarande på tok för dyrt för medelsvensson för att det ska vara intressant. Att köpa en euro6-diesel idag är nog en ganska säker investering, en bensinbil likaså. Har el/hybrid 1% av marknaden idag?

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.