Volvo utvecklar nytt ! Nu har myndigheterna tagit kommandot!

316 inlägg 0 nya
Volvo utvecklar nytt ! Nu har myndigheterna tagit kommandot!

http://teknikensvarld.se/volvo-nu-med-partikelfilter-pa-bensinbilar-ger-sankt-effekt-564431/

Både bensinbilar och dieselpersonbilarna förses med ny, bra reningsteknik av Volvo. Bra!

Men varför alla dessa hästkrafter och tunga, höga, fyrkantiga fordon?

Och vad kostar det konsumenterna i slutändan?

Med XC60 T8 Twin Engine börjar Volvo komma rätt men vad blir priset?

XC60 T8 Twin Engine ligger kvar på oförändrade 0,21 liter per mil och 49 gram per kilometer

Rekommenderar läsning av kommentarerna till artikeln!

Helt överens pekka, det är ett tydligt tecken.

Och med scr på dieseln så har vi då en dieselbil som släpper ut lite partiklar och lite kväveoxider, och en bensinbil som släpper ut lite partiklar, mer kväveoxider, aromatiska kolväten, bensener och ett helt koppel med eländig sörja. Dessutom drar bensinarna mer bränsle (högre koldioxidutsläpp) och kan enbart köras på fossil energi.
Dieselbilarna kan köras på 100% biologiskt bränsle.

En revival för dieselbilar är på gång! Vad härligt! Renare luft och miljö!

X, du har fel där, bensinbilar går att köra på etanol eller gas!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om myndigheterna tar kommandot så har vi det som kallas planekonomi. Jag tror att leo ofrivilligt har missuppfattat, alternativt roar sig lite.

6.15

Ja du har fel där.
En motor som dieselmotorn har dessutom ett kvarvarande problem som inte Otto Diesel, som konstruerade den inte visste om eller tänkte på.

Att under högt tryck få diesel, HVO eller whatsever att explodera i syre/luft utan tändsystem ger alltid en osmaklig biprodukt, nämligen NOx, som vi numera vet är hälsofarligt, särskilt för barn.

Att via regler, lagar och förordningar styra marknaden är inte planekonomi pinjong. Det är ett samhälles både uppgift och skyldighet!

Jo leo, om myndigheterna "tar kommandot" så är det planekonomi. ;-)

6.15

Men gode tid vad du tjatar leo-pekka
För det första hette han Rudolph Diesel, andra det är ingen explosion i en dieselmotor, det är förbränning, men bränsle/luftblandning självantände via hög kompression.
Och tror du verkligen att en T8 med 320 hk bensinmotor går att köra på 0,21????

Nej pinjong, där har du fel.
I myndighetens ansvar ingår också övervakning och kontroll av att reglerna följs. Där brast det i Europa och vi fick dieselgate, avslöjat i USA, resten är historia.

Instämmer Styrman_jansson
Mazdas skyactive-X är mycket intressant.
De investerar mycket i den nu och tror på den.
Om de lyckas tar de fördelarna från båda grundkonstruktionerna!

saabnisse wrote:
X, du har fel där, bensinbilar går att köra på etanol eller gas!

Gas: Bilen måste byggas om, eller konstrueras för det, och infrastrukturen måste byggas ut. Det finns knappt gasmackar i dag. Särskilt inte biogas.

Etanol: Bilen måste byggas om för att klara hög inblandning av etanol (de flesta bensinare kan köra på upp till 50% utan konvertering) eller så måste den vara specialbyggd. I vårat klimat fungerar dessutom inte 100% etanol vilket är anledningen till att det vintertid är 25% bensin i.

Dieselersättaren HVO: Hydrerade vegetabiliska oljor - i princip alla dieselbilar kan köras på HVO100. Anledningen till att det inte godkäns fullt ut hos alla tillverkare är klassificeringen av bränslet. Skillnaden mot diesel är en något lägre densitet, vilket precis faller utanför ramen för EN590. Infrastrukturen finns redan. Bilarna rullar redan. Inga anpassningar behövs. Tuta och kör.

leo_1 wrote:
Ja du har fel där.
En motor som dieselmotorn har dessutom ett kvarvarande problem som inte Otto Diesel, som konstruerade den inte visste om eller tänkte på.
Att under högt tryck få diesel, HVO eller whatsever att explodera i syre/luft utan tändsystem ger alltid en osmaklig biprodukt, nämligen NOx, som vi numera vet är hälsofarligt, särskilt för barn.

Därför har vi nu SCR för att minska detta, på diselbilar! Men INTE på bensinbilar, trots att de Också släpper ut en hel del NOx!

Xanthopteryx wrote:
Och med scr på dieseln så har vi då en dieselbil som släpper ut lite partiklar och lite kväveoxider, och en bensinbil som släpper ut lite partiklar, mer kväveoxider, aromatiska kolväten, bensener och ett helt koppel med eländig sörja. Dessutom drar bensinarna mer bränsle (högre koldioxidutsläpp) och kan enbart köras på fossil energi.
Dieselbilarna kan köras på 100% biologiskt bränsle.
En revival för dieselbilar är på gång! Vad härligt! Renare luft och miljö!

Ska man köra en bensinbil så ska man köra en hybrid med låga utsläpp och förbrukning. Men det verkar inte finnas i vissa personers värld. Det är det som är finessen med hybrid låga utsläpp jämfört med diesel. Och låg förbrukning, det lägsta AMS har mätt upp hitills i test av någon bil med nya generationen av Prius.

Styrman_jansson wrote:
@Xanthopteryx
Jag etanolkonverterad en gammal Saab 9000 med inget mer än en ställbar bränsletrycksregulator. Gick 10 000mil utan problem på etanol. Så att producera en etanolbil innebär bara andra materialval typ annat material i bränsleledningar samt en annan bränsletrycksgenerator.
Etanol skattades tyvärr sönder. Varför förstår inte jag. Snacket om att vi gjorde bränsle av mat blir ju lika aktuellt för HVO...
Om vi nu ska snacka co2 utsläpp så låg en Ford Focus på 1.6FFV på 70g/km 2014 med etanol i tanken. En 2017 Volvo V60 D2 ligger på 104g/km...
Etanol kan man göra av allt som jästsvamparna gillar. Det om något är väl förnyelsebart...

Problemet med de flesta bilar i dag är att du måste byta munstycken för bränsleinsprutningen då de inte orkar trycka i den mängd bränsle som behövs. Därav får man många gånger problem om man går en bit över 50% inblandning på en omodifierad. Dessutom körde du, antar jag, E85? Det vill säga 25-15% bensin i det.

HVO i dagsläget prodceras av mestadels restavfall.

Strax kommer dieselbilen att hyllas och hissas igen, nu med ännu bättre teknik och ännu bättre rening med tex SCR katalysator i kombination med Adblue. Skulle jag köpa en hybridbil blir det definitivt inte en surt ylande Toyota Prius som bara går drygt 1000 meter innan den bensin och bensenspyende motorn måste startas upp igen och igen och...

Nä, en laddhybrid kan jag tänka mig att köpa som går 5 - 10 mil på el i kombination med en bränslesnål och vridstark dieselmotor som körs på klimatsmart biodiesel såsom HVO diesel. Detta är nästa naturliga utvecklingssteg mot ett bättre klimat.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Om man läser instuderingsfrågorna o facit till kursen om Otto o dieselmotorernas uppbyggnad och konstruktion förstår man varför dieselmotorn är olämplig som drivkälla inom tätorter men på havet helt Ok! (83 sidor men är värt besväret)

http://www.ta-driftteknik.se/laromedel/

Maskinsystem ombord är ett läromedel om
maskinanläggningar i större fartyg.
Ursprungligen var läromedlet avsett för kursen i maskinsystem
vid skeppsteknik på KTH.

Fortfarande aktuellt!

Har läst, men hur hänger en katedralmotor i ett fartyg samman men tvåliters modern dieselmotor försedd med senaste insprutnings och reningsteknik och varför den då skulle vara olämplig i stadsmiljö. Så klart tar den där fartygsmotorn väldig plats i staden så bara att baxa in den i centrum blir ganska utmanade.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.