MHEV. Mildhybrid teknik i framtiden.

38 inlägg 0 nya
MHEV. Mildhybrid teknik i framtiden.

Inför nästa bilbyte om några år funderar man på att det skall vara någon typ hybrid och helst en laddhybrid så jobbresorna blir ”gratis”
Frågan är ju hur mycket kommer priset att sjunka om två år när det är fler aktörer som förmodligen har systemen som idag är lite för dyra.
För en vanlig löntagare är priset en viktig faktor.
Mild hybrid alternativet är ju en snik variant som egentligen inte känns riktigt rätt.
Men till rätt pris och till en lätt bil med redan snål motor och ett lågt pris och en vettig funktion som inte förstör bilens utrymmes index så kan det ju vara ett prisvärt alternativ.
Suzuki stiften verkar vara ett dåligt exempel med 12v mildhybrid på sin trepip som presenteras i vibil med test och ändå med högre Förbrukning än motsvarande polo med trepip.
VW verkar ju ha ett enkelt 48v system på gång med 34 extra el hp och inte nämnvärt tungt och utrymmeskrävande system.
Undrar om det är rätt väg för ett prisvärt koncept.
Det testades på en 1,5 tsi i artivkeln men motor bilden som visas är ju på lilla trepipen så det lär ju komma på den också.
Jag kan redan i dag på sommaren ligga på 0,5-0,53 vid stadskörning om det inte är stop end go hela tiden med min trepip octavia och man kan ju fundera på vad dessa extra mhev 34 el hp skulle innebära i stadskörningarnas stop end go körning på denna hyfsat stora bil.
Jag väntar med spänning på vad framtiden kommer att erbjuda vid nästa bilbyte om ett par år.

http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20171127/volkswagens-plan-for-att-sanka-forbrukningen-nu-kommer-mildhybriderna/

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Är det enskilt största syftet med en laddhybrid att du ska känna att du åker "gratis"?

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Reverend Benny wrote:
Är det enskilt största syftet med en laddhybrid att du ska känna att du åker "gratis"?

Nej jag har också en tanke på barnbarnen som skall ta över elendet vi lämnar över till dom, men kan jag fylla på energi på jobbet gratis så är det ju ett plus.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nu har jag ju ingen kristallkula men tror att "gratistankandet" kommer upphöra rätt snart när el och PHEV blir vanligare.
Tror istället att, lite som du är inne på, utsläppen men framförallt smidigheten att slippa tanka är det man ska lyfta fram.
Sen är det rätt mysigt att glida iväg ljudlöst.

Att stirra sig blind på dropparna tror jag är direkt farligt då det inte är den största kostnaden vid bilägande.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Fast en mildhybrid är väl trots allt ingen ladd-hybrid så att "fylla på" på jobbet är knappast aktuellt.

Pi wrote:
Fast en mildhybrid är väl trots allt ingen ladd-hybrid så att "fylla på" på jobbet är knappast aktuellt.

Nej men om laddhybriderna fortfarande är 100 tusen upp kanske mildhybriden är ett bättre alternativ om det är ett effektivt system.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Gissar, och det är verkligen en gissning, att en mildhybrid med bensinmotor förbrukningsmässigt kommer att ligga nånstans emellan en Toyota HSD-drivlina och en effektiv, modern bensinmotor-drivlina - allt övrigt lika. Personligen känns detta med mildhybrider mest som ett sätt att kunna påvisa att man som biltilverkare tänker på miljön och tillverkar "eldrivna" bilar även om eldriften är väldigt marginell.

Reverend Benny wrote:
Nu har jag ju ingen kristallkula men tror att "gratistankandet" kommer upphöra rätt snart när el och PHEV blir vanligare.
Tror istället att, lite som du är inne på, utsläppen men framförallt smidigheten att slippa tanka är det man ska lyfta fram.
Sen är det rätt mysigt att glida iväg ljudlöst.
Att stirra sig blind på dropparna tror jag är direkt farligt då det inte är den största kostnaden vid bilägande.

3.000 mil per år, bilen drar 0,7 (inget ovanligt för en normal bil i dag, i snitt) och bränslepris på över 14 kr/litern (helt normalt i dag det med).
Jämför med elkostnad för ren eldrift under samma sträcka så sparar man väl en sisodär 23.000-24.000 kronor per år. 2.000 per månad...
Sedan får du ju göra avdrag för resor till och från arbetsplatsen med 18,50 per mil, vilket ger en reell vinst på dryga 8 kronor per mil för elbilen jämfört med bensin/diesel.

För mig är inte det där småsummor i det stora hela.
Bara att vi nu kan minska vår förbrukning med runt 1-2 dl per mil ger oss en ren besparing på mellan 3 och 6.000 per år. Servicen är så att säga betald i och med det.
1.000 kronor per år är alltid 1.000 kronor. Och över 2.000 per Månad är... Mycket!

Självklart räknar jag inte in inköpet av bilen nu, eftersom diskussionen delvis handlade om hur det blir när priserna jämnar ut sig.

Fast reseavdrag är ju inget man per sutomatik får göra längre utan jobbresorna får ju för väldigt många betalas helt ur egen plånbok.
Sen kanske du inte sparar riktigt 23.000--24.000 per år när du åker ladd-hybrid för du måste räkna med en del bränsle i snitt per mil ändå - inte minst med de elektrisk räckvidder dagens plugin-hybrider ger samt att de flesta, tror jag, använder förbränningsmotor för att generera värme och kyla. Visst - det finns nåt undantag men ännu så länge inte så många och inte i en prisklass som intresserar speciellt många privatköpare.

Pi wrote:
Fast reseavdrag är ju inget man per sutomatik får göra längre utan jobbresorna får ju för väldigt många betalas helt ur egen plånbok.
Sen kanske du inte sparar riktigt 23.000--24.000 per år när du åker ladd-hybrid för du måste räkna med en del bränsle i snitt per mil ändå - inte minst med de elektrisk räckvidder dagens plugin-hybrider ger samt att de flesta, tror jag, använder förbränningsmotor för att generera värme och kyla. Visst - det finns nåt undantag men ännu så länge inte så många och inte i en prisklass som intresserar speciellt många privatköpare.

Därav jag skrev "ren eldrift". Har en kollega på jobbet, han kör Tesla och har typ kring 7,5 mil enkel varje dag. Blir hyfsat stor skillnad mot en förbränningsbil räknat på bränslekostnaden.
Självklart får man inte det men jag tror att de flesta som Inte får göra avdrag faktiskt kan ta sig till och från på ett vettigt sätt. Många är bara lata...
Och åter igen, priset på bilen räknar jag inte med - frågan var ju det där med dropparna. Varje dl man sparar på 2-3.000 mil per år blir rätt bra summor i slutänden trots allt.

Håller inte med om att de flesta som inte får göra avdrag kan ta sig till och från på annat sätt för idag är ju kraven för reseavdrag klart högre än förr om åren så om man är ärlig i deklarationen så är nog möjligheterna rätt begränsade för de flesta. Och alla bor ju inte i Stockholm med sin utbyggda kollektivtrafik trots allt...
Men visst skulle jag också gärna vilja åka eldrivet, till 100 % eller så mycket som möjligt, men i egenskap av privatköpare tycker jag att prisnivån vid inköpet för tänkbara fordon är alltför högt fortfarande.
Sen var väl trådens huvudsakliga ämne "mildhybrid-teknik" och den är jag som jag redan deklarerat klart tveksam till - annat än som ett miljö-alibi för biltillverkarna.

Pi wrote:
Håller inte med om att de flesta som inte får göra avdrag kan ta sig till och från på annat sätt för idag är ju kraven för reseavdrag klart högre än förr om åren så om man är ärlig i deklarationen så är nog möjligheterna rätt begränsade för de flesta. Och alla bor ju inte i Stockholm med sin utbyggda kollektivtrafik trots allt...
Men visst skulle jag också gärna vilja åka eldrivet, till 100 % eller så mycket som möjligt, men i egenskap av privatköpare tycker jag att prisnivån vid inköpet för tänkbara fordon är alltför högt fortfarande.
Sen var väl trådens huvudsakliga ämne "mildhybrid-teknik" och den är jag som jag redan deklarerat klart tveksam till - annat än som ett miljö-alibi för biltillverkarna.

Alla som har cirka 1,5 mil eller mer enkel till arbetet (och då inte kan åa kollektivt och så) kommer kunna göra avdrag. Och poängen var ju att jämföra med en förbrännings. Det är ju inte så att om du nu gör avdrag och skaffar el så får du plötsligt kortare till jobbet.

Mildhybrid ser jag som en rätt meningslös återvändsgränd då tekniken kanske kommer att kunna sänka förbrukningen litet, men inte alls i den grad som kommer att behövas framöver. Då krävs ordentligare elektrifiering -- elbil eller laddbydrid med rimlig räckvidd. Av samma skäl tror jag inte på hybrider a la Toyota framöver.

För en tillverkare som vill kosta på (och ta betalt för) mildhydbridteknik är det bättre att lägga de pengarna på en dieseldrivlina med bra rening (SCR+adblue, eller framtida bättre/billigare teknik), och se till att motorn fungerar med biodiesel som HVO100. Likaså är en sådan bil (och bränsle) kanske bästa valet för bilister utan laddmöjlighet?

Den här artikeln, http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20171212/ny-rapport-laddhybrider-battre-an-vantat-for-klimatet/ , ger en rätt positiv bild av laddhybrider, även om jag kan hålla med om kritiken "Andra tycker tekniken är helt onödig med kort räckvidd på eldrift och en drivlina som är mycket mer komplicerad än en helt eldriven bil.". Men, under ett antal (minst fem?) år framåt kommer batterier till en "hel elbil" att vara rätt dyrt och den globala produktionskapaciteten av batterier att vara under uppbyggnad, och det bör vara bättre, ur ett totalperspektiv, att sprida ut volymen av tillverkare batterier i mindre portioner så att de kan användas för alla kortare körningar. Dvs: laddhybrider.

Sedan är jag en anhängare av att ha en mindre, minimalt komplicerad, och optimerad förbränningsmotor som driver en generator för de tillfällen då man kör längre ("range extender-konceptet"). Xanthopteryx skrev om detsamma i en annan tråd (jag kan dock inte hitta den inlägget just nu.) Tyvärr verkar ingen biltillverkare vara intresserad av den idén för tillfället -- jag har i alla fall inte sett några sådana konceptbilar. Någon annan kanske har?

Fast världen ser ju inte likadan ut överallt.
Mildhybrid ser jag som ett bra och kanske en snabb lösning på att snabbt få ner utsläppen i storstäderna.
Bilar som i rusningstrafik kan drivas på el kortare sträckor är bra och många gånger har dom hunnit laddats upp innan dom når kön.

Just REX tänket ala BMW i3 gillar jag skarpt och tror jag kommer komma mkt mer, kanske t.om. med små bränsleceller istället för bensinmotorer.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

ToRy, du har ju BMW i3 REXmed sin tvåcylindriga scootermotor och laddgenerator.
I Frankrike finns en laddkärra till Zoe som går att hänga på vid långkörning och det kanske vore det vettigaste alternativet även för andra battreribilar, då behöver man inte släpa på mer batterivikt än man behöver vid kortare körningar.
Det tråkiga är att en batteribil med extender räknas som laddhybrid och får då betydligt lägre elbilspremie, även om den går till 99% med batteri!
Jag undrar hur elbilspremien skulle bedömas om man kunde hänga på laddkärra till andra batteribilar, vilken som helst?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo, i3 finns förstås men den är litet för liten tycker jag, litet för "konstig" med sitt utseende och sedan blir den litet dyr pga de speciella materialen (mycket komposit eller kolfiber väl?), och dessutom får man betala en premie på 30-40 kkr (?) för att det är just BMW.

En bil med litet mer vanligt utseende i mellanklass (storlek som säg Octavia eller Ateca), från en icke-premium-tillverkare vore trevligt, och så ett pris på runt 250 kkr säg, kanske efter avdrag för bonus!

Borde gå att kombinera elbilspremie med range extender:

MHEV. Mildhybrid teknik i framtiden.

Eller om man har större effektbehov och dragkrok:

MHEV. Mildhybrid teknik i framtiden.

Undrar vad ett mildhybrid system kan ge i halvkyliga Sverige
Hybrid Niro ägare klagar på förbrukningen när det blir kallt ute..
Påverkar kylan batterierna mycket i negativ riktning eller är det försumbart.
Och andra sidan påverkar ju kylan bränslemotorn i negativ riktning.
Lista på dom snålaste hybriderna och resten upp till 50.
https://www.spritmonitor.de/de/die_sparsamsten_autos.html

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Läste nånstans om planer på att använda en wankelmotor som räckviddsförlängare. Borde ju kunna gå ganska vibrationsfritt.

Audi hade ju det i sin e-tron prototyp som satt i Audi A1, varför man gav upp den vet jag inte, men gissar utrymmes skäl.
Sen så kan jag hålla med ToRy om att I3 inte är för alla, design är en sak men den går ju inte att få med dragkrok osv.
Men konceptet är bra, borde ju gå och paketera snyggt i en "vanlig" bil. Och var inte Opels Ampera en av de första med just REX tänket?

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

L. Mäkinen wrote:
Läste nånstans om planer på att använda en wankelmotor som räckviddsförlängare. Borde ju kunna gå ganska vibrationsfritt.

Jag har länge undrat över varför man inte satsar på en tvåtaktare, den är avsevärt billigare och bränsleeffektivare än en Wankel.
En modern konstantvarvsgående tvåtaktare når snabbt arbetstemperatur, har hög vikt/effektförhållande, är separatsmord och överladdningen skulle kanske kunna ske med en modern variant av DKWs "Ladepump" från 1930-talet?
Och den är inte så kinkig på bränsle, fungerar på gas, sprit eller bensin.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.