Konstiga problem med ryck i motorn, skiljer sig diesel i Sverige & Tyskland?

4 inlägg 0 nya
Konstiga problem med ryck i motorn, skiljer sig diesel i Sverige & Tyskland?

Hej,

jag bor mestadels nere i Tyskland nuförtiden men har en svenskreggad Peugeot 5008 från -11 med 1,6 HDi dieseln,
som rullat 10K mil i Sverige.
När jag är hemma i Sverige och kommer hem ner till Tyskland igen börjar bilen krångla (tankat i Sverige). Krånglet ligger i att i 50-70km/h på hög växel med lite gaspådrag börjar det rycka i bilen. Kollat med en lokal verkstad i Tyskland som såg en liten avvikelse på sista spridaren, hemma i Sverige körde de i ny programvara och allt funkade fint igen. Tills jag kom hem, samma problem. Körde i alla möjliga rengöringsmedel och fick tips på att köra med Shells V-racing diesel som ska vara fri från alla miljö-inblandningar. Efter 2 tankar fungerar bilen felfritt i Tyskland. Efter ett halvår en ny tur till Sverige och samma problem igen, nu hjälper dock inte 3 tankar Shell soppa...
Vad är det för fel?

Änvänder i och för sig inte diesel men märkte att motorn drar bra mycket mer bensin här i Sverige. Tankade Statoil Miles Plus 98 numera Cirkle K. Innan hade jag tankat OMV Maxx motion 100 och Shell V-Power 100 tills jag såg en Aral mack nära Puttgarden där jag tankade Aral Ultimate 102 som räckte till Linköping. Sedan blev det Miles Plus 98 och det första jag märkte var ganska stor skillnad i bränsle förbrukning. 4 oktan lägre kanske gjorde sitt där. Fast Aral Ultimate 102 är ganska dyr å andra sidan så det kompenserar nog.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Lite beror det på var du tankade aralsoppan också.
För bilar drar mindre i tyskland och danmark än dom gör här, asfalten är tätare än vår, vilket ger lägre rullmotstånd.
Jag tror att aral 102 och även 100 oktan i tyskland är etanolfri, det spelar in, och oktanhöjningen kan göra sitt på vissa bilar.
Min gamla förgasar-mc går otroligt bra på högoktanig soppa, trots att den är specad för att klara 87 oktan (usa-import).
Något snålare, trots hårdare körning och högre hastigheter, men jag tror rullmotstånd spelar in mer där, men den går mjukt och känns piggare.
Något den för övrigt gjorde även i norge, där den vanliga 95 luktar misstänkt likt bensin....

Låter ju onekligen som något mekaniskt problem som återuppstått. Så kallat intermittent fel på spridaren eller styrningen av den. Men ja Peugeot, vetifan... är snällt sagt ensidigt inställd den punkten.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.