Elbil sämre för miljön än fossildriven

89 inlägg 0 nya
Elbil sämre för miljön än fossildriven

https://www.svd.se/elbilar-ar-inte-miljovanliga--laddas-med-kolkraft

"Men idag när vi laddar elbil är det bara med kolkraft"!
Jag är faktiskt inte övertygad om det, jag tvivlar på att det produceras speciell energi just för elbilar!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vilket intressant DEBATTINLÄGG, dessa två debattörer kommer inkommer med. Lite för mycket vrängande med fakta, och ensidighet för att det ska vara trovärdigt. Jag betvivlar inte att det finns stunder och timmar då vi har kraftimport med kontinental mix. Dock är det fortsatt bättre än direkta utsläpp från avgasrör.
Kan vi dessutom använda effekt och energi från att producera och förädla fossila bränslen till drivmedel så hoppar vi ett steg i förlusterna med.

Power to the people

Nu är det ju som så att för varje kWh vi använder så exporterar vi en kWh mindre till länder med sämre elproduktion.
Alltså innebär det att du laddar din bil med 50 kWh och då måste det till 50 kWh på annat håll, exempelvis oljekraft i Estland.

https://www.electricitymap.org/?page=map&solar=false&remote=true&wind=false

Du behöver fortfarande energi för att fixa fram kol och olja, som du ersätter med din el (och som då används på annat håll för att skapa elen). Dessutom kräver tillverkningen av batterierna så pass mycket energi så du kan köra i tusentals mil med bensin eller diesel innan det går jämnt upp.

Den brytpunkten passeras vid ca 2600 mil för min del.

Power to the people

Brytpunkten för att tillverka batteriet? Eller brytpunkten för bränslet du normalt använder?
Och tar du hänsyn till problematiken med att din elförbrukning ökar på fossilskapad el på annat håll?

Det är löjligt komplexa saker det här och det enda som är helt jättesäkert är att den Lokala miljön blir bättre med batteridrift mot bensin-/dieseldrift. Miljönyttan globalt är extremt svårt att räkna på tyvärr. Därför är det så fånigt med dessa svart och vitt-diskussioner som är överallt, särskilt i media.
Diesel är hemskt - bort med diesel!
Vätgas är framtiden!
Vad säger du? Biogas är ju vad som gäller om tio år!
Nej, batterier skall alla ha - Länge leve batterier!
...

I så fall innebär ju varje förbrukad kWh i vårt land att vi istället skall räkna denna som framställd av kolkraft eller annat skitigt trots att det allra mesta är framställt fossilfritt. Nä - nu drar nog detta iväg alltför långt. Gissar att nån med en speciell agenda ligger bakom dessa rapporter - t ex petroleum-industrin.

Ja, det är ju så. Global elmarknad. Därför måste vi alla vara förnuftiga med elen.

Som jag skrivit i många trådar innan så flyttar man bara problematiken till någon annanstans i världen. Men det är väl ganska vedertaget idag att om vi ska ha det bättre, oavsätt vad det än gäller, så måste några andra få lida på något annat stället på planeten. Allt handlar om att minska vårt energiutnyttjande per capita, dvs. förflytta oss mindre med fordon (när det gäller transporter iaf. som vi avser med disk på detta forum), det är det enda sättet att minska vår miljöpåverkan.

FXX
Det jag vänder mig mot är det grovt generaliserande påståendet i artikeln som du länkade till.
Det sista uttalandet är ju helt felaktigt: "Och kom ihåg att Elbil=Kolbil"!
Det är inget annat än trams! Man skulle lika gärna kunna påstå att alla elektriskt drivna tåg = koldrivna, alltså skulle de vara minst lika miljöskadliga som de tidigare koleldade ångloken!

Och man talar inget om de miljöbelastningar som framställning av batterier utgör.
Och att minska energiutnyttjandet genom att minska våra transporter är inte det enda sättet att minska vårt energibehov!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hur mycket energi per personkilometer åtgår för tåg respektive batteribil?

En batteribil i dag, vad gör den av med? 2 kWh per mil? Grovt räknat (kom ihåg laddförluster etc). Vi kör 1.500 mil per person och år i snitt. Det är 3.000 kWh (1 MWh). Ungefär en fjärdedel av en normal villas årsförbrukning (värme, vatten, hushåll).

Alltså är det icke försumbart i det stora hela därför måste man inse att elbil inte per automatik innebär att man kan köra mycket mer med gott samvete, precis som att byte till lågenergiförbrukande belysning inte innebär att man skall låta lamporna lysa längre.
Det viktigaste är fortfarande att minska konsumtionen av energi och råvara, oavsett ursprung!
Kom ihåg att även ananasen du köper bidrar till ett enormt energibehov och råvarubehov.

Jag tycker också rubriken var lite väl overkill. Men den är väl skriven så man ska få sig en liten tankeställare.
Jag vet inte inte hur våran energiförbrukning ser ut här i Sverige generellt genom åren, men jag gissar att vi har blivit bättre. Dom flesta har idag värmepumpar i sina hus, snålare bilar osv. Så nog borde vi ha ett överskott som räcker till elbilarnas laddning utan att importera allt för mycket, om man nu inte stänger ned alla kärnreaktorer.

Haken är väl inte hur mycket vi importerar utan hur mycket, eller då lite, vi exporterar. Se länken en bit upp. Betänk även vilka råvaror som används vid elframställningen i de länder vid exporterar till.
Ju mer vi producerar, desto mer kan vi exportera.
Ju mindre el vi använder, desto mer kan vi exportera.
Ju mer el vi exporterar, desto bättre blir det för miljön eftersom vi hör till toppen i hur pass så kallat klimatvänlig elen är.

Sedan är ju problemen detsamma överallt. Estländarna skall ju också köra bil....

Jag har lite huvudvärk idag av nån anledning, men någon som orkar fördjupa sig lite så hittade jag denna. https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Energibalans-internationellt/Energitillforseln/
Jag vet inte om det finns nån fakta över import-export av el och om man kan dra nån slutsats av hur miljövänliga vi är isf. i Sverige.

Sverige exporterar väl oftast el, men är det kallt ute och någon eller några reaktorer står still så importerar vi nog.

En fördel med elbilar är ju att de kan lagra el, och ladda på natten när övrig förbrukning är låg. Bra sätt att ta tillvara t.ex. vindkraft.

Men vad jag läst så är även en elbil som laddas med kolel (borde också kallas fossilbil?) bättre än bensin/diesel förbränningsmotorer. Men skillnaden blir såklart inte lika stor som om man räknar med vattenkraft.

https://www.svd.se/elbilen-ar-klimatsmart-och-bra-for-miljon

Power to the people

Någon som kan dumpa den som PDF och länka hit?

Xanthopteryx wrote:
Hur mycket energi per personkilometer åtgår för tåg respektive batteribil?
En batteribil i dag, vad gör den av med? 2 kWh per mil? Grovt räknat (kom ihåg laddförluster etc). Vi kör 1.500 mil per person och år i snitt. Det är 3.000 kWh (1 MWh). Ungefär en fjärdedel av en normal villas årsförbrukning (värme, vatten, hushåll).
Alltså är det icke försumbart i det stora hela därför måste man inse att elbil inte per automatik innebär att man kan köra mycket mer med gott samvete, precis som att byte till lågenergiförbrukande belysning inte innebär att man skall låta lamporna lysa längre.
Det viktigaste är fortfarande att minska konsumtionen av energi och råvara, oavsett ursprung!
Kom ihåg att även ananasen du köper bidrar till ett enormt energibehov och råvarubehov.

Om samtliga bilar i Sverige vore eldrivna motsvarar det 7% av landets el. Mindre än vår elexport!

10% får man nog räkna med i alla fall. 7 miljarder mil, 2 kWh per mil, 160 TWh per år som produceras.

Förlusterna blir även större ju högre förbrukning man får i smånäten.
Produktionen av bensin och diesel minskar såklart en gnutta varvid el kan sparas där. Samtidigt finns ju möjligheter till värme från dess produktion. Vet ej om det tas tillvara i dag dock.
Sedan tillkommer då batteritillverkningen och i dagsläget problemet med bristande återvinning av uttjänta batterier.

Missförstå mig inte, det är bra med alternativ till bensin och diesel men batteridrift är ingalunda lösningen på allt, förutom möjligen lokalklimatet.

Länk till Mattias Goldmanns debattinlägg:
https://docdro.id/iVaYDS3

Ytterligare en kommentar:
https://www.teslakalkylen.com/blog/2018/10/07/elbilar-ar-inte-kolbilar/

Energiföretagens sammanställning över energiåret 2017:
https://www.energiforetagen.se/globalassets/energiforetagen/statistik/energiaret/energiaret2017_elproduktion_vers180704.pdf?v=roFaUkzJ0YPsRpp2yIrNswkKIfc

Samtidigt ska vi påminna oss om att den distribuerade produktionen (som fortfarande är försvinnande liten) ökar lavinartat.

Power to the people

Xanthopteryx wrote:
10% får man nog räkna med i alla fall. 7 miljarder mil, 2 kWh per mil, 160 TWh per år som produceras.
Förlusterna blir även större ju högre förbrukning man får i smånäten.
Produktionen av bensin och diesel minskar såklart en gnutta varvid el kan sparas där. Samtidigt finns ju möjligheter till värme från dess produktion. Vet ej om det tas tillvara i dag dock.
Sedan tillkommer då batteritillverkningen och i dagsläget problemet med bristande återvinning av uttjänta batterier.
Missförstå mig inte, det är bra med alternativ till bensin och diesel men batteridrift är ingalunda lösningen på allt, förutom möjligen lokalklimatet.

De flesta forskare och andra i Sverige räknar med 7% men du vet väl bättre?
Runt 1,5kWh per mil är rimligt för en medelstor elbil. I tyska tester kom de över 60 mil i nya Hyundai Kona med en medelförbrukning på 1,2kWh per mil.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.