Eco körningen och förbrukningen i almänhet.

79 inlägg 0 nya
Eco körningen och förbrukningen i almänhet.

I vibils artikel om hur bra/dålig eco körning vi har blev det spridda kommentarer.
Men helt klart är körningen helt avgörande och storlek motoreffekt och höjd och tyngd också avgörande.
Bensin, diesel och hybrider av alla slag ger olika förutsättningar.
Eller hur ser det ut.
Jag fann en intresant blogg i artikeln om en killes 15 års bilägande och mätningar av sina bilar.
Kopierar in den i nästa inlägg.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kopierar in bengt39 blog länk från artikeln i vibilägare jag tycker speglar min verklighet och känsla över mina 20 år med diesel bilar.
Intresant läsning tycker jag.

Och en fundering var varför så många kör omkring hela sommaren med takbox och ofta på suv.
Ja det är väl som nån skrev vem bryr sig.
Men för att beakta miljön och den egna börsen så bör man ändå beakta detta.

https://wp.me/p1IAXy-6sB

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Min erfarenhet är att bensinbil drar betydligt mer än uppgiven idag än vad dieseln gör. Varmkörde min 1150kg's lilla Seat 1,2tsi imorse. Tankade, körde direkt ut på 80-vägen, höll hastighetsgränsen heeela vägen till jobbet. Körde hem, samma sträcka, ingen trafik, 80-väg hela vägen hem förutom sista 2km där det är 50. Stängde av motorn hemma, kollade färddatorn, 0,6L/mil på 3 mils färd. Snittfarten slutade på 63km/h.

Ska bli intressant att se nu när WLTP blir standard. En downsized bensinturbo får ju ganska lätt en skenande förbrukning så fort den lilla turbon börjar snurra. En lite större dieselturbo skiljer inte så mycket mellan stadskörning och blandat.

FXX wrote:
Min erfarenhet är att bensinbil drar betydligt mer än uppgiven idag än vad dieseln gör. Varmkörde min 1150kg's lilla Seat 1,2tsi imorse. Tankade, körde direkt ut på 80-vägen, höll hastighetsgränsen heeela vägen till jobbet. Körde hem, samma sträcka, ingen trafik, 80-väg hela vägen hem förutom sista 2km där det är 50. Stängde av motorn hemma, kollade färddatorn, 0,6L/mil på 3 mils färd. Snittfarten slutade på 63km/h.
Ska bli intressant att se nu när WLTP blir standard. En downsized bensinturbo får ju ganska lätt en skenande förbrukning så fort den lilla turbon börjar snurra. En lite större dieselturbo skiljer inte så mycket mellan stadskörning och blandat.

FXX. Vad har du för årsmodell på din din lilla sest 1,2 ? Gammal? Tycker det låter mycket.
Dotterns 2010 fabia drog 0,63 på hennes jobb resor ca 3 mil i betydligt högre fart.

Jag garanterar dig att i ditt exempel med 80km/h kör jag garanterat på under 0,45 eller kanske typ 0.42 med bensin 1,0an.

Får man fråga vad din dieseln tar på den körningen.

Jag är inte helt inne på din kommentar om moderna bensin turbo skenar iväg så som dom gjorde förr.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Seaten är en 2013. Golfen kan jag nog köra på samma som din, eller något lägre, eftersom uppgiven förbrukning är i princip samma.
Observera att när jag menar skenar iväg så avser jag mot angiven förbrukning. Dagens motorer är ju programerade på ett helt annat sätt för att passa körcykeln vid typcertifieringen. För 10-15 år sedan när en vanlig turbomotor låg på under 100hk/liter så hade man inte alls samma teknik eller syfte som idag.
För att förstå vad jag menar. Min fd. T4 hade uppgiven 0,89, jag lyckades vid något enstaka tillfälle få den att dra över litern. Min Seat har uppgiven 0,49, jag kan lätt få den att dra 0,8 om jag nyttjar effekten.

Då har Seaten den äldre 1,2 TSI kamkedjemotorn - om nu det betyder nåt för bränsleförbrukningen.

FXX wrote:
Min erfarenhet är att bensinbil drar betydligt mer än uppgiven idag än vad dieseln gör. Varmkörde min 1150kg's lilla Seat 1,2tsi imorse. Tankade, körde direkt ut på 80-vägen, höll hastighetsgränsen heeela vägen till jobbet. Körde hem, samma sträcka, ingen trafik, 80-väg hela vägen hem förutom sista 2km där det är 50. Stängde av motorn hemma, kollade färddatorn, 0,6L/mil på 3 mils färd. Snittfarten slutade på 63km/h.
Ska bli intressant att se nu när WLTP blir standard. En downsized bensinturbo får ju ganska lätt en skenande förbrukning så fort den lilla turbon börjar snurra. En lite större dieselturbo skiljer inte så mycket mellan stadskörning och blandat.

FXX. Hämtade två häst tjejer på stallet.
Efter det du skrev om lill seaten.
Blev tvungen att nolla färdatorn och farthållaren på 80 hela vägen tor och ett par km 50 väg.
Det blev bättre än jag trodde men observera halvvarm motor vid start.
Nu kan man ju inte jämföra så men ändå en fingervisning och vad Eco kan göra.

Eco körningen och förbrukningen i almänhet.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ni har många och långa nedförsbackar i Umeå:)

Nu är det väl iofs inte där men fram och tillbaks på samma väg borde vara ganska rätt.
Och känslan är att din 1,2a inte är riktigt i ordning.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Nu är det väl iofs inte där men fram och tillbaks på samma väg borde vara ganska rätt.
Och känslan är att din 1,2a inte är riktigt i ordning.

Eller att den nyutvecklade vag motorn är snål på soppa om man så vill.
Sonens lika starka, I30 automat med DSG-låda, som min gamla Astra. Samma volym och effekt, samma däcksdimension, men med modern direktinsprutad bensinare som är piggare och går mycket tystare i motor, tar drygt en dl mindre än min äldre bil.
Så utvecklingen har helt klart gått framåt på bensinmotorerna.

Angående varmkörningen, användes nån typ av bränslevärmare eller helt enkelt motorn på tomgång? Att varmköra på tomgång kan väl inte vara ekonomiskt försvarbart på sommaren?

Bilen kanske var använd nyligen L West och därav att motorn var "halvvarm".... Har svårt att tänka mig att nån "varmkör" innan avfärd under sommaren.

Han hämtade två tjejer på stallet. Vägen ditt var varmkörningen av motorn, vägen tillbaks var mätsträckan... antar jag.

Tänkte nog på FXX som varmkörde... men nu förstår jag, antar att han körde en liten runda först tills bilen blev varm innan han tankade och nollade. Sorry, jag borde tänka efter före...

Patrik Österberg wrote:
Han hämtade två tjejer på stallet. Vägen ditt var varmkörningen av motorn, vägen tillbaks var mätsträckan... antar jag.

Bilen hadde använts En timme före körningen för min del.
Dvs inte en kallstart.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Dubbel.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Enkel *ler*

Ny mätmetod! SMVB kallas den (SkodaMicke ViBilägare)

Eco körningen och förbrukningen i almänhet.

Eco körningen och förbrukningen i almänhet.

0,42 är deklarerad förbrukning på landsväg för Octavia med den lilla 1,0tsi
Så jag ser det fullt normalt att vid lugn landsvägskörning komma ned i dom siffrorna.
Har klarat att på flera långa turer, 20-30 mil, komma under deklaranters förbrukning med min Mazda. 0,45 visade färddatorn, 0,49 är deklarerad förbrukning för landsvägskörning, Men attans tråkig körning, har prövat tre gånger, å vad skall man med 420Nm vrid till när man inte använder det. Men det går om man nu gläds av det.

Det är ju det du använder. Ligga och segdra i uppförsbacke på låga varv exempelvis.

Deklarerad förbrukning landsväg 8,5, mitt resultat på 4 mil:

Eco körningen och förbrukningen i almänhet.

Eco körningen och förbrukningen i almänhet.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.