Diesel - olika stationer

39 inlägg 0 nya
Diesel - olika stationer

Hej!
Har alltid tankat på St1 pga priset.
Sutit och läst en del om just dieseln och hur det är på olika stationer. Svårt att få fram objektiv fakta.
Verkar vara en del skillnad när man läser om det.
Om jag skulle börja tanka på tex OKQ8 skulle det bli någon skillnad för bilen?

HvO vågar jag inte tanka pga garantier osv när man sitter med en Skoda.

Tankar du på Preem så får du 50% HVO från skogsråvara i tanken.
Men det är väl inget som bilen märker av.
Går du med i Motormännen och skaffar ett Preem kontokort så får du även 40 öre rabatt på alla Preem stationer såväl bemannade som obemannade.

Egentligen inte priset jag är ute efter utan vad som är bäst för bilen. Hörde av en person som tankade på preem och tyckte bilen fick mindre effekt och drog mer.

Vet inte om det är placebo-effekten eller om det verkligen är skillnad mellan mackar a?

Vet inte hur det är i dag, men för ett antal å sedan var det diskussion om vår Svenska MK1 diesel kontra europadiesel. Lägre förbrukning med europadiesel men skitigare avgaser. Nu finns ju bara MK1 diesel att köpa i Sverige

Preems diesel är lika bra som alla andras diesel då all svensk och europeisk diesel uppfyller en standard som heter EN590. Vad gäller HVO100 är det den allra bästa och renaste dieseln som finns som visserligen bara, än så länge, är godkänd för bilar tillverkade av bl.a PSO gruppen tex Citroen, Peugot plus ALLA transport och lastbilar oavsett märke. Dock fungerar HVO100 att tanka i ALLA dieselmotorer även om den ännu inte är certifierad för detta enligt EN590. Det som gäller för EN590 standarden är att dieseln ska väga 820 gram per liter medan HVO100 är ca 3,6% lättare vilket gör att den inte uppfyller standarden. Dock kan många bilägare berätta att de ändå kör sina bilar helt problemfritt på HVO100. Jag kör sedan länge både min "gamla" Toyota från 2016 liksom min helt nya Volvo på HVO100. Om det går bra? Ja, det fungerar alldeles utmärkt!

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Man ska nog undvika allt som inte specifikt är godkänt av tillverkaren om man vill kunna åberopa nån form av garanti. I min instruktionsbok till Golfen står uttryckligen att man inte får tanka biodiesel. Tror tom. det står på luckan till tanken.

Sedan har man läst en hel del skräckhistorier om folk som tankat företrädesvis äldre dieselbilar med Circle K's miles plus diesel. Bilarna har efter ett tag börjat hacka och sedan stannat.
För några år sedan var det väl mängder med bilar som hade tankat diesel på OkQ8 som sedan inte fungerade så bra.

Jag tror man ska vara väldigt försiktig med att ta ut svängarna innan man fått klartecken från sin tillverkare att det är 100% okej.

Jag köpte en sprillans ny utombordare för några år sedan som jag tänkte göra miljön en tjänst genom att köra på alkylatbensin a 169kr/5L. Efter bara några timmars drift så började bränslepumpen att läcka för packningarna tålde inte alkylatsoppa. Garanti? Nej då, Suzuki hade inte godkänt alkylat som drivmedel i motorn.

Guran wrote:
Vet inte hur det är i dag, men för ett antal å sedan var det diskussion om vår Svenska MK1 diesel kontra europadiesel. Lägre förbrukning med europadiesel men skitigare avgaser. Nu finns ju bara MK1 diesel att köpa i Sverige

Jag tankar europadiesel i Värnamo. Någon lägre förbrukning kan dock icke noteras.

Internet är en fluga!

Biodiesel och HVO är inte samma sak.

Kalkyl wrote:
Guran wrote:Vet inte hur det är i dag, men för ett antal å sedan var det diskussion om vår Svenska MK1 diesel kontra europadiesel. Lägre förbrukning med europadiesel men skitigare avgaser. Nu finns ju bara MK1 diesel att köpa i Sverige
Jag tankar europadiesel i Värnamo. Någon lägre förbrukning kan dock icke noteras.

Sista decimalen har jag märkt av, och annan lukt på avgaserna och själva soppan om man råkar kleta ner sig, har jag märkt av när jag tankat i Norge. Men det kanske är placebo.

Där ser man, alla dessa tillsatser OKQ8 och Cirkle K skriver om som smörjer/rengör osv är kanske till och ifrån då.
St1/ingo/preem skriver inget om dessa

X har helt rätt! HVO100 och biodiesel är INTE samma sak. Biodiesel är RME dvs rapsdiesel som kräver särskilda packningar i motorerna för att inte börja läcka. Många VW från slutet på 1990 talet tills mitten av 2000 talet körs på RME liksom många lastbilar och de flesta SL bussarna i Stockholm. HVO100 löser däremot inte alls upp packningarna mm i vanliga dieselmotorer och är därför ett mycket klimatsmart bränsle i alla dieselmotorer oavsett var de sitter i. HVO har dessutom bättre förbrännings och lagringegenskaper då HVO inte drar åt sig vatten och innnehåller ingen raps alls vilket gör att det inte kan bildas alger i HVO bränslet vilket gör att HVO100 är väldigt lagringsstabil dvs förändras inte under många många års lagring.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Jonas har helt rätt.
Fiskebåtsdiesel och dieseln på macken är inte heller samma. Men ingen hade väl påstått det heller..

Finns det verkligen olika diesel-typer på resp bränsletillverkares/distributörs depåer så att man distribuerar ut olika typer via olika bränsledistributionsbilar beroende på om det skall användas i olika sorters bilar eller båtar ? Och skiljer det verkligen mellan olika "tillverkare" eller är det samma smörja frånsett HVO ? Vill minnas att en f d skribent här som körde tankbil nämnt att den smörja han körde ut kunde hamna i olika tillverkares/distributörers tankar ute på mackarna. "Same shit" alltså oavsett vad det står på macken man tankar ifrån.

Ja Pi. Vissa mindre bolag som inte har egna raff köper sitt drivmedel från någon av dom andra, det är korrekt.

Nu har ju väldigt få bolag eget raffinaderi. En stor andel av bränslet i sverige kommer från Preemraff (de står för 50% av allt raffinerat i sverige). Har för mig vi bara har tre ställen som gör bensin och diesel. Osäker på om både Preemraff Lysekil och Göteborg gör båda delarna, och så har väl St1 ett ställe i Göteborg tror jag?
Någon som har bättre koll?

Sedan blandas slutprodukten när den väl hamnar i tankbilen och samma tankbil kan ju köra till flera olika mackar med olika bränsle (eftersom det inte är en enda jättetank som lastbilen harvar runt på).

Så med andra ord reklamen OKQ8 och CirkleK gör som inte preem och st1 gör med tillsatser är med andra ord marknadsförning

Jag har jobbat på Preem, Nynäs och Shell raff i Gbg, samt på Scanlube som gör smörjoljeprodukter till Texaco. Shell har sålt sin verksamhet till st1 tror jag. Det var några år sedan som mitt passerkort till hamnen gick ut så jag är inte uppdaterad. Men för några år sedan så var dessa huvudaktörer och dom mindre firmorna tankade sina bilar hos dom olika aktörerna.

Jaha än en gång så har man nästan blivit vilseled av marknadsföring av OKQ8, kan ju lika gärna tanka vidare på CirkelK

Fast tillsatserna blandas i efterpå. Så du har tre raffinaderier i Sverige som gör dieselolja. Alla dessa gör ungefär samma smörja (lite skillnad beroende på råvaran exempelvis). Sedan blandad det, så bolag A har i sörja X och bolag B har i Y och bolag C har i X, Y och Z.
Z, Y, Z kan vara RME, HVO, ABC eller någon annan käck kombination av ämnen.
Sedan kör kanske Preem eller Bosses tanktransport ut samtliga dessa till tre olika mackar, eftersom att lastbilen har tankar som är avdelade.

Alltså är det säkerligen olika beroende på mack och bolag, men, grundsörjan Dieselolja är typ densamma.
Bränsle skiljer ju även i innehåll mellan sommar och vinter som exempel. Antagligen är det större skillnad över året i norr mot i söder.

FXX wrote:
Jag har jobbat på Preem, Nynäs och Shell raff i Gbg, samt på Scanlube som gör smörjoljeprodukter till Texaco. Shell har sålt sin verksamhet till st1 tror jag. Det var några år sedan som mitt passerkort till hamnen gick ut så jag är inte uppdaterad. Men för några år sedan så var dessa huvudaktörer och dom mindre firmorna tankade sina bilar hos dom olika aktörerna.

Nynäs gör väl knappt några bränslen, eller? Främst specialoljor, smörjgegga etc om jag fattat det rätt.

Xanthopteryx wrote:

Nynäs gör väl knappt några bränslen, eller? Främst specialoljor, smörjgegga etc om jag fattat det rätt.

Det kanske var några år sedan. Idag ägs dom av Neste som är världens största tillverkare av förnybara bränslen.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.