Bränsleförhöjning vid byte till sommarhjul.

12 inlägg 0 nya
Bränsleförhöjning vid byte till sommarhjul.

Undrar vad det kan bero på att jag fått en orimlig bränsleförhöjning vid byte till sommarhjul?
Bytte till sommarhjul i slutet på April vilket medförde en bränsleförbrukningshöjning på 0,8 dl.
Samma dimension på nya sommar/vinterhjul på alu-fälgar med sk. lågenergidäck. Hur är det möjligt?
Sommardäcken är Michelin Primacy 3 med exakt samma lufttryck 2,4 bar som i vinterhjulen Goodyear ultragrip Ice 2.
Har laborerat med att höja, sänka lufttrycket 0,1 bar men då ökar bara skillnaden än mer. Exakt samma körning till och från arbete med samma hastighet av samma förare med skillnaden något varmare nu, vilket skulle göra förbrukningen mindre, inte större. Har följt detta nu sen Apr. i My Peugeot-appen och kan omöjligt förstå den stora förbrukningsskillnaden. På exakt samma sträcka har förbrukningen gått från 4,5 l till 5,3 l/100 km och samma skillnad på andra sträckor.
Kanske någon här har nåt vettigt svar?

Förklaringen kan vara enklare än så, vilket jag skrev i ett inlägg 2011:

"På min bil är bränsleförbrukningen i stort sett oförändrad mellan sommardäck och vinterdäck.

Men det beror på att rullomkretsen är något mindre på vinterdäcket. Vid 120 km/h på mätaren och med sommardäck är rättvisande fart 117 - 118 km/h (mätt med GPS). Med vinterdäck 113 km/h. I den hastigheten står luftmotståndet för ca 70% av det totala motståndet (resten är rullmotstånd). så där har vi en reduktion på i runda slängar 2,7% i bränsleåtgång!

Men inte nog med det, vägmätaren visar ju också nu 3,6 % för mycket! Så där har vi 3,6% till!

Summa: 6,3%!"

Kolla din hastighet med GPS.

Audi A5 SB wrote:
Förklaringen kan vara enklare än så, vilket jag skrev i ett inlägg 2011:
"På min bil är bränsleförbrukningen i stort sett oförändrad mellan sommardäck och vinterdäck.
Men det beror på att rullomkretsen är något mindre på vinterdäcket. Vid 120 km/h på mätaren och med sommardäck är rättvisande fart 117 - 118 km/h (mätt med GPS). Med vinterdäck 113 km/h. I den hastigheten står luftmotståndet för ca 70% av det totala motståndet (resten är rullmotstånd). så där har vi en reduktion på i runda slängar 2,7% i bränsleåtgång!
Men inte nog med det, vägmätaren visar ju också nu 3,6 % för mycket! Så där har vi 3,6% till!
Summa: 6,3%!"
Kolla din hastighet med GPS.

Jag har inte missat att mäta hastighet med GPS med både sommar/vinterhjulen där hastigheten visar 2 km för högt och sträckan som förbrukningen skiljer är exakt den samma på My Peugeot-appen, så nej, där ligger inte förklaringen.
Det ända jag kan komma fram till är att sommarhjulen är så mycket mer tungrullande, vilket så klart verkar osannolikt, även enl. däck-deklarationen.

Vill ändå tacka för din förklaring som mycket väl oftast kunde vara rätt.

Förklaringen är att det endast är skillnad i rullmotstånd på däcken.
Odubbade vinterhjul rullar väldigt lätt.
Självklart märks det mer på en bil med lågt luftmotstånd så som Peugeoten har.
Jag har haft samma ”fenomen” i många år nu med bilar som tar mindre soppa då dom rullar på vinterhjulen.
Förövrigt är detta ett fenomen som även professionella biltestare vittnar om.
Det är väldigt länge sedan som vinterhjulen orsakade högre förbrukning.

Är fälgarna för sommar-/vinterdäcken likadana? Kan aerodynamiken ställa till det mer för sommarfälgarna?

LOL OIL - Power to the people

Nästan 18% ökning. Hur är det ens möjligt? Sommarsulorna måste suga fast nåt otroligt.

Guran wrote:
Förklaringen är att det endast är skillnad i rullmotstånd på däcken.
Odubbade vinterhjul rullar väldigt lätt.
Självklart märks det mer på en bil med lågt luftmotstånd så som Peugeoten har.
Jag har haft samma ”fenomen” i många år nu med bilar som tar mindre soppa då dom rullar på vinterhjulen.
Förövrigt är detta ett fenomen som även professionella biltestare vittnar om.
Det är väldigt länge sedan som vinterhjulen orsakade högre förbrukning.

Ja så måste det vara. Dock kan jag tycka det är väldigt stor skillnad, som jag fick huvudbry med att hitta nån vettig förklaring till.
Får väl köra med vinterhjulen året om då om jag vill spara soppa haha. Nej, den är ändå hyfsat bränslesnål även med sommardäcken men visst känns de ändå lite taskigt med den stora skillnaden.
Ja, fälgarna är lika dana.

ffodil
Kan det inte vara så att du omedvetet är lite gasgladare med sommardäcken? :-)
Gör faktiskt endel om man accelerar lite hårdare än man brukar....

Jag ställer mig högst, högst tvekande till att sommardäcken skulle generera en 17-procentig ökning av bränsleförbrukningen. Med tanke på att luftmotståndet står för närmare 70% av det totala motståndet, blir det hela fullkomligt orimligt. Det måste vara något annat.

ffodil wrote:
Har följt detta nu sen Apr. i My Peugeot-appen och kan omöjligt förstå den stora förbrukningsskillnaden. På exakt samma sträcka har förbrukningen gått från 4,5 l till 5,3 l/100 km och samma skillnad på andra sträckor.
Kanske någon här har nåt vettigt svar?

Jag tror att du har felet i appen, den kan ju ha fått en uppdatering av PSA... Mät vid pump mot körda km. Annars kvarstår bara att ett av hjulen roterar åt fel håll, t.ex. motsols när det borde vara medsols;-)))

Audi A5 SB wrote:
ffodil wrote:Har följt detta nu sen Apr. i My Peugeot-appen och kan omöjligt förstå den stora förbrukningsskillnaden. På exakt samma sträcka har förbrukningen gått från 4,5 l till 5,3 l/100 km och samma skillnad på andra sträckor.
Kanske någon här har nåt vettigt svar?
Jag tror att du har felet i appen, den kan ju ha fått en uppdatering av PSA... Mät vid pump mot körda km. Annars kvarstår bara att ett av hjulen roterar åt fel håll, t.ex. motsols när det borde vara medsols;-)))

Håller med om att det låter på tok för stor skillnad.
Ska fortsätta mäta mer noga vid pump, vilket jag gjort med vinterhjulen, men inte nu med sommarhjulen för det låter även konstigt om man ändrar något i appen.
Som sagt är det vid exakt samma körning för övrigt och på samma vägsträckor.

Jag har nu på sistone märkt en rejäl skillnad mellan sommar och vinterdäck. Och det beror endast på rejält mycket tyngre gasfot senaste veckorna. Kör helt plötsligt väldigt mycket för fort, men är väl hemmakontorets fel. Man blir sugen på att köra lite bil, även om det är en förhatlig SUV med dieselmotor till råga på allt.
Så det är Corona som påverkar bränsleförbrukningen.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.