Bränsleförbrukning och kallstarter.

35 inlägg 0 nya
Bränsleförbrukning och kallstarter.

Kallstarter och kort körning och stadskörning kostar skjortan och dessutom ofta halvdålig värme på moderna bilar?
Eller.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Intressant vintertest i AMS.
Bra värme =hög förbrukning verkar det som.
Och dieseln är inte speciellt snål längre vid kallstart.
Kör man mycket kortkörning dagligen då blir det rejäl överförbrukning på dubbel förbrukning första milen på vissa bilar oavsett bensin /diesel.
Första 1,4 milen och vi pratar 1,4liter milen för Ford, Lexus och diesel Volvon.
Jag är inte förvånad men vissa är nog det.

Bensin Forden hade snabbast värme men också törstigast.

Bensin Audin snålast men långsammaste värmen

Diesel Volvon som testas med bränslevärmare som inte aktiverades före start ger förmodligen en hyggligt falsk bild av uppvärmningsfas och förbrukningen eftersom en bränslevärmare har en uppstartsfas på minst någon minut eller två innan den börjar ge värme effekt.
Tror att om man startat värmaren bara typ 5 minuter före start som man förmodligen gjort i verkligheten när det är minus 12 ute hade Volvon varit betydligt snabbare i värme och även snålare då motorn fått bättre förutsättning.

Angående bränslevärmare så är min egen erfarenhet att även om man snabbt kommer på att man iväg på en kall vinterdag så startar man bränslevärmaren när man tar på sig på kläderna så får motorn en sommar start och tempen stiger omgående när motorn startas och motorn beter sig som en varmstart med lägre förbrukning.

I sammanhanget så hade det ju också varit riktigt intressant med en elbil i vintertestet kan man tycka.

Bränsleförbrukning och kallstarter.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Förhoppningsvis har motorn på alla bilar blivit varm innan 100 km.
Det vore mer intressant hur fort motorerna blir varma, tex vad de drar efter 1 km, 2km, 3km osv.
Test/jämförelse med/utan värmare, både ur ekonomi, miljö och komfort perspektiv.

Rikard wrote:
Förhoppningsvis har motorn på alla bilar blivit varm innan 100 km.
Det vore mer intressant hur fort motorerna blir varma, tex vad de drar efter 1 km, 2km, 3km osv.
Test/jämförelse med/utan värmare, både ur ekonomi, miljö och komfort perspektiv.

Det ett ganska utförligt test på 28 sidor med utsläppsvärden på alla faktorer och övrig fakta.
Och jag tror vissa bilar inte får motortemp på 100km i stadstrafik.
Riktigt läsvärt om man nu får göra reklam.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Stadstrafik måste väl ändå vara då en förbränningsmotor får som snabbast motortemp. Acc-broms-acc-broms och låg hastighet så liten kyleffekt därifrån.

Hade varit intressant att läsa hela testet, för den inklippta bilden säger inte så mycket.

mso 1000, "Och jag tror vissa bilar inte får motortemp på 100km i stadstrafik"!
Får inte motorn upp tempen på den sträckan får den det aldrig!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

K_Klabbe wrote:
Stadstrafik måste väl ändå vara då en förbränningsmotor får som snabbast motortemp. Acc-broms-acc-broms och låg hastighet så liten kyleffekt därifrån.
Hade varit intressant att läsa hela testet, för den inklippta bilden säger inte så mycket.

I dag är det ofta inte så då många bensin motorer är snål optimerade och kräver belastning för att få extra spillvärme till värme i cupe..
Sedan får man kanske skilja på stadskörning och förortskörning osv och det är ju ganska individuellt med hur gasfoten hanterar stop end go körning också.
En snål bensinmotor av i dag kommer inte ens upp i någon motortemp på en timmes tomgångskörning.

Forden som var törstigast med bäst värme har förmodligen det största ptc värmeelementet som belastar motorn/generatorn mest skulle jag tro och då stiger även vattentempen snabbare..
Audin, har den ens ptc element, man kan tro att den var utan då man ser värmeresultatet.

Exakt så SaabNisse.
Men direkt du svänger ut på landsvägen kommer värmen och motortempen snabbt när motorn blir belastad.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000, det kanske gäller i Arktis, men jag som bor i de någorlunda beboeliga, uppvärmda delarna av Sverige har aldrig varit med om en bil som inte fått upp motortempen i stadstrafik om den varit i drift och haft fungerande termostat.
Jag kan ju ta Swift som exempel som jag kör då och då, den behöver inte många km i stadstrafik för att få upp värmen och då är det ändå en liten fjuttbil med liten motor.
T.o.m. VW typ 1 fick snabbt upp värmen även om den inte släppte ifrån sig något nämnvärt till kupe´n.
Förr hade ju de flesta bilar kylargardin och ännu tidigare på trettiotalet fanns ju termostatstyrda jalusier på finare bilar.,

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

För mig får bilen gärna dra några dl extra i början, bara det blir varmt i bilen.
Flera av mina dieseldrivna skåpbilar har gett dålig värme om man bara åker iväg hemifrån, 70 landsväg i 2 mil. Har en längre raksträcka efter ca 7 km, växlar man ner 2 hack gasar på några hundra meter kommer värmen ordentligt.
Servade en Audi A6 2,7tt (svensksåld) åt en kompis, och noterade en väldigt långsam värmen när jag provkörde bilen, märkligt på en bil av den kalibern och med den motorn. Bytte både vattenpump och termostat utan framgång.
Jag hade då själv en av mina Mitsubishi Sigma, en bilmodell med osannolikt bra värme trots att den var tillverkad i Australien, så skillnaden mot Audin blev extra tydlig.

Sen beror det på vad man menar med "få upp värmen" eftersom många bilar verkar visa lite glädjesiffor med sin vattentemp-mätare.

En av de segaste av mjna förkrigsbilar var en Chevrolet som trots 3,6 liters motor ändå behövde minst 30 km för att bli varm, men kylsystemet rymde 17 liter!
Den var försedd med rejäla element som höll värmen lång tid efter att bilen parkerats.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

"Få upp värmen" i min värd är hur fort det går att få upp värmen i kupén. Har inte nån mätare i min bil att kolla på, konstaterar bara att det blir varmt o skönt fort.
I en annan tråd diskuteras skinnklädsel och värme, mina ljusgula skinnstolar blir inte i närheten så varma som ett par svarta en solig dag. Angående kyla har BMWn värme i stolarnas sidostöd likt Volvo, så de är skapligt uthärdliga.

Min gamla M5 kunde man köra tvärs genom Stockholm utan att oljan var uppe i rätt temperatur för att lasta hårt.

Rikard wrote:
För mig får bilen gärna dra några dl extra i början, bara det blir varmt i bilen.
Flera av mina dieseldrivna skåpbilar har gett dålig värme om man bara åker iväg hemifrån, 70 landsväg i 2 mil. Har en längre raksträcka efter ca 7 km, växlar man ner 2 hack gasar på några hundra meter kommer värmen ordentligt.
Servade en Audi A6 2,7tt (svensksåld) åt en kompis, och noterade en väldigt långsam värmen när jag provkörde bilen, märkligt på en bil av den kalibern och med den motorn. Bytte både vattenpump och termostat utan framgång.
Jag hade då själv en av mina Mitsubishi Sigma, en bilmodell med osannolikt bra värme trots att den var tillverkad i Australien, så skillnaden mot Audin blev extra tydlig.

Dom två senaste diesel firmabilarna transit conekt och nu kango är totalt utan värme på vintern i stan om inte dieselvärmaren går in och stöttar.
Ingen landsväg ingen gratisvärme.

Och visst håller jag med om att visst betalar man gärna en slant extra bränsle bara det är bra värme i bilen.
Men ponera om man har en Ford focus som i testet och man har en dryg mil till jobbet och en mil hem så har man ju en bränsleförbrukning på typ 1,5 liter milen under dom tor jobb resorna.
Tycker det låter svettigt men det kanske är normalt numera men vi pratar ju egentligen volvo 740 förbrukning som det var för 20 år sedan men oas så hade den också bra och snabb värme .

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

För övrigt såg jag att dom gör samma test på elbilar i nästa nummer av ams.
Intressant jämförelse.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja med stadskörning menar jag sådan där man måste stanna och starta hela tiden. Förortskörning med jämnare hastighet är kanske närmare landsvägskörning.

Men tror fortfarande att stadskörning går mycket snabbare för att få upp värmen än landsvägskörning. Då accar du ju bara en gång sen väldigt låg belastning för att hålla bilen rullande. Det syns ju också i bränsleförbrukning för stads resp. Landsvägskörning med betydligt lägre per mil ute på landsvägen.

Läste testet och reflekterar över att om man inte använder den medföljande bränslevärmaren på rätt sätt så blir det ganska missvisande resultat åt fel håll då den behöver en relativt lång stund på sig för att börja värma motorn.
Jag har bränslevärmare i min bil och startar den alltid minst en stund före avfärd vid nollan och kallare och upplever nog att den totalt sparar en del bensin och framför allt så kliver man minst in i en ljummen eller varm bil .

Är inte 100 % säker men tror att AMS slutsatser var att vid stadskörning tog det betydligt längre tid att "få upp värmen" än vid landsvägskörning - men det är som sagt bara en minnesbild.

Pi wrote:
Är inte 100 % säker men tror att AMS slutsatser var att vid stadskörning tog det betydligt längre tid att "få upp värmen" än vid landsvägskörning - men det är som sagt bara en minnesbild.

Alla bilar tog minst något längre tid på sig för att bli varm i cupen i stadstrafik,.
Man kan också konstatera att bilarnas utsläpp med kall motor är höga och vissa extremt höga jämfört med varm motor.
Och Volvo vann vintertestet totalt som bästa vinterbilen.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:

Och Volvo vann vintertestet totalt som bästa vinterbilen.

Blir väl så då inte SAAB finns längre...,,

Jag kanske får krypa till korset och hålla med er. Man kanske inte hinner köra så lång sträcka innan bilen blir varm i stadstrafik, men det går ju heller inte så fort så tiden är kanske längre än om du kört på landsvägen.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.