Vi Bilägares forum

Bensin vs. diesel på begbil för som går korta sträckor

Bensin vs. diesel på begbil för som går korta sträckor

God kväll! Det börjar bli dags för oss att köpa en något nyare och bättre bil än den vi har idag, som är en "övningskörningsbil" (en 13 år gammal Octavia, som skall "avvecklas" ganska snart). Vi kör inte mycket -- under 1000 mil/år -- och de flesta körningar är högst 5 km. Upplagt för bensin med andra ord.

MEN, och här är då problemet (om det är ett problem): många nyare begbilar har en tydlig övervikt mot diesel i vad som finns på marknaden. En modell vi funderar på är MB B-klass (fr o m 2012). I skrivande stund finns 86 bensinare och 211 dieslar ute på Blocket, dvs bara runt 30% av utbudet är bensin, och då blir det också svårare att hitta ett bensin-exemplar som vi gillar vad gäller färg, utrustning, etc. Samma sak gäller många andra modeller av olika märken.

Frågan är då: hur mycket potentiella problem drar man på sig med en diesel med det körmönster vi har? Kommer tidigt byte av partikelfilter som ett brev på posten, eller andra motorproblem? Hur stor vikt skall vi lägga vid att välja en bensinare?

Uppdaterat: 2016-04-01 23:22

Kommentarer

Definitivt (och det oavsett bränsle)! En gång om året räcker i alla fall?

Uppdaterat: 2016-04-02 08:41

Ja man behöver inte byte filter varje gång, det räcker med en gång om året.

Uppdaterat: 2016-04-02 08:54
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Känns något överdrivet att byta olja 2 ggr/år på en bil som går 1000 mil/år - oavsett om det är många kortare körningar. Och de flesta av oss har nog inte möjlighet att "slabba" med oljebyte själv så det är nog trots allt tal om ett verkstadsjobb. Men absolut en bensinare - eller ännu hellre en elbil typ Leaf, Zoe eller e-Up. Enklast att hitta begagnade är nog Leaf.

Uppdaterat: 2016-04-02 10:01

Pi, att byta olja själv är oftast väldigt enkelt, man kan köpa en pump som byter via oljestickan.
Det går ju att använda plasthandskar om man är rädd att skita ner sig, men det bör man göra ändå, motorolja är inget bra hudvårdsmedel.

Uppdaterat: 2016-04-02 10:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

@shogun: två ggr per år -- ok, men jag blir nyfiken på vad argumentet är för att byta oftare när man kör mindre? Eller är det de korta sträckorna du tänker på?

Elbil -- ett möjligt alternativ, helt klart. Men, en körning vi gör ett antal ggr per år är Syockholm-Uppsala t o r, ca 15 mil. Och det måste klaras av. För ev semesterkörning kan vi hyra. En annan aspekt är dock att tre av fyra i familjen är 185 cm långa eller mer, och jag känner litet tveksam till om Zoe är ett bekvämt val då... Just detta är orsaken till art vi kikat på litet högre bilar som B-klass.

Laddhybrid, med bensin, skulle också funka men det finns inte mycket att välja på (Prius går närmast bort av estetiska skäl...).

Uppdaterat: 2016-04-02 10:31

185 cm är ingen extremlängd och jag skulle bli förvånad om inte de flesta vanliga bilars utrymme på höjden skulle räcka till detta. Det är väl bara vissa sportbilar som är riktigt låga.
Clarkson körde en Zoe och han är 196 cm lång.

Uppdaterat: 2016-04-02 10:51
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

@Hacken: Absolut ingen extremlängd, men det är i baksätet som det brukar bli trångt, inte där fram.
Jag har argumenterat runt detta tidigare i inlägg 19 i
http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/kia-sportage-rapport-fran-provkorningen
(inlägg 22 i samma tråd beskriver också varför en inte alltför lång bil är praktiskt för oss).

Jag läste dock på mer om elbilarna, och ser att Leaf inte är så liten och kan funka vad gäller utrymmesmässigt, men de första årsmodellerna har sämre räckvidd än de senare (12 mil enl. EPA för 2013 t ex säger Wiki), och det känns litet för kort. Runt 20 mil är någon sorts minimum

Men, ni har övertygat mig om bensin i alla fall. Tack! El/hybrid-spåret hålls öppet litet på glänt.

Uppdaterat: 2016-04-02 11:32

Om du kör max 1000 mil per år så säger väl det sig själv vad du ska välja för bränsle på bilen.... Är det inte bättre att gå med i en bilpool istället för att köpa bil när du knappt kör bil, och sen när du kör längre så hyr du.

Uppdaterat: 2016-04-02 13:26
Pär

@Anti: du har helt rätt, även om 2000 körningar per år, dvs nästan 40 i veckan, är för mycket. Snarare 10 i veckan (för att vara noga, jag skrev inte att snittsträckan är 5 km, utan att "de flesta körningar är högst 5 km" :-) ). Men, precis som du skriver, speciellt om man som vi bor i stor-Stockholm så är det ett vanligt körmönster; flera av mina kollegor kör max 1000 mil om året. För barnfamiljer är det skjutsning till dagis/skola, eller träningar och kompisar. Och så till köpcentrum och andra butiker, även för dem utan barn i hushållet. Har man fritidshus blir det en del längre körningar, men vi har inget sådant. Och bor man som vi i ett villagetto ( :-) ) strax utanför stan så finns en tomt att ställa bilen på, men bilpool vet jag inte ens om det finns i närheten.

Din beskrivning av biltypen är också korrekt (även om jag i stadstrafiken gärna skulle ha autobroms, som jag vet att du inte gillar... :-) ).

Uppdaterat: 2016-04-02 15:10

Bilpool är nästan aldrig lönsamt, alldeles för höga kostnader att hyra bilen.

Uppdaterat: 2016-04-02 15:14

Ok -- got it!

Uppdaterat: 2016-04-02 15:45

En Mercedes B-klass Electric Drive skulle väl passa er körstil med många korta sträckor. Den har fått bra kritik, förutom på räckvidd och laddtid(kanske ack så viktiga saker i en el-bil). Era resor till Uppsala kanske vore väl lite vanskliga, men med lite försiktig körstil så kommer ni väl dit i alla fall. Ni får i.o.f sig tillbringa en rätt lång stund i Uppsala för att ladda batterierna för resan hem, tror det tog upp till 8-9 timmar att ladda fullt. Kanske Verner von Heidenstams ordspråk kan användas här -Det är skönare lyssna till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge

Uppdaterat: 2016-04-03 00:08

Jag föreslår en bensinbil som främst tankas och körs på gas (CNG), för då släpper den ut väsenligt mindre avgaser. Dessutom är det oftast billigare att tanka gas än bensin.

Uppdaterat: 2016-04-03 05:49
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

@Optimus: B-klass electric har jag tittat på, men som du skriver så är räckvidden litet för kort. I Uppsala besöker vi föräldrar som bor i flerbostadshus, utan möjlighet till laddning vad jag vet. Skall det spännas någon båge så blir det Leaf-bågen i så fall... Dessutom är B-klass electric litet väl dyr, vi hade tänkt försöka hålla oss i spannet 100-200 kkr, möjligen litet över 200 om det är en modell och exemplar som vi verkligen gillar. Strikt rationellt/ekonomiskt så skulle vi klara oss fint med en lagom gammal och lagom stor bil för säg 60-70 kkr; allt utöver det är för att ha en "finare" och "roligare" bil! :-)

Uppdaterat: 2016-04-03 23:27

B-klass electric verkar dra mer ström per mil än många andra elbilar så jag skulle inte rekommendera den. Bäst verkar Soul EV vara, men de kostar en smula mer om man hittar någon till salu.

Uppdaterat: 2016-04-04 09:42