Utombordsmotorer och aktersnurror

103 inlägg 0 nya
Utombordsmotorer och aktersnurror

När det gäller snurror som ju ofta används betydligt mindre än man önskar är det ju ännu värre att lägga avsevärda pengasummor än på bilar.
Jag har en liten öppen plåtbåt som från början fick en väl beg. snurra på 8hk där hälften var försvunna i dyn. Efter något år kom jag över en Archimedes 12hk, en alldeles utmärkt motor som alltid gjorde vad den skulle, men sönerna ansåg att det gick för sakta, åka långsamt hade man ju nog av i segelbåten och därför byttes den mot en 25hk samtidigt som båten halvruffades och försågs med ratt.
Nu var det lugnt några år tills det bråkades om att det var för segt att åka skidor och därför inhandlades en 45hk av en bekant, en visserligen gammal motor som inte gått så mycket, jag kände den som köpt motorn som ny.
Vad jag inte tänkte på var att bekantingen var av den typen som om han tappade en M6 skruv kunde den utan problem ersättas av en träskruv!
Nåja, båten byggdes om ännu en gång och försågs med en kraftig akterspegel delvis i rostfritt för att klara belastningen.
Pulpit med hög bygel och linring midskepps monterades och det blev en utmärkt dragare tills problemen kom, det visade sig att motorn är mer eller mindre sönderskruvad!
Jag har försökt få tag på en passande tvåtaktare så lätt som möjligt och trodde det skulle vara enkelt eftersom det byts till fyrtakt, men icke!
Fyrtakt är uteslutet eftersom de nästan väger mer än båten och några större summor kan inte läggas eftersom båtens värde inte är så stort.
Men vart tar alla gamla tvåtaktare vägen?
Jag har hittat en 50hk tvåtakt hos Alibaba för ca 17000:- och det är ju en bråkdel av vad motorer kostar normalt.
Men motorn jag har är egentligen utmärkt om man renoverar alla förstörda gängor och byter tändsystem, men sådant tar tid!
Vissa personer borde ha körkort för att få använda verktyg!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

De moderna fyrtaktarna börjar faktiskt komma ner redigt i vikt.
Vi letar nu efter ersättare till vår 8 hk Mercury och den jag fastnat för (tack vare bland annat den fantastiska rorkulten med ibyggd växel!) är en Mercury 9,9 och den väger faktiskt bara några kg extra mot den 8 hk tvåtaktare vi har nu (typ 18-19 år gammal).
Nu vet jag inte vad för vikt du letar efter men Mercurys lättaste 40-hästare ligger på 93 kg torrvikt.

Jag har haft mängder med utombordare genom åren. Den som tar priset i form av att tåla stryk är en Suzuki DT2, 80-81 nånting. Efter en överförfriskad kväll så skulle tidigare ägare lossa motorn från jollen men det sa "plump". Dagen efter med viss baksmälla så fiskades motorn upp ur västerhavet och jag fick den till skänks. Lite rengörning så funkade den sedermera och skänkte mig glädje i många år. Alltifrån som trollingmotor på en styrpulpetare till jollemotor på en insjöeka.

Nuvarande motor på hyttbåten är en riktig klumpeduns på 189kg, 2 liters fyrtaktare på 90hk.
Till pojken köpte jag för några år sedan en gummibåt med en Suzuki 6hk fyrtaktare. Tänkte jag skulle göra miljön en tjänst och tankade alkylatbensin. Efter 2 timmars drift så började bränslepumpen läcka, så tji fick man för det. Denna motor är en riktig skitmotor tycker jag, made in Thailand och den känns inte som att den alls lever upp till Suzukis kvalitet. Encylindrig och bullrar och vibrerar och den orkar knappt få gummibåten i plan med mina 80kg ombord. Nu har den gått knappt 10 tim sedan jag köpte den ny och pojken vill ha en större båt och motor. Kul att man kan överföra intresset på sina barn som min far gjorde en gång i tiden. Det är väl som Aschberg uttryckte det när man blir matad med båtlivet i modersmjölken, antingen så kommer barnen att hata båtar eller så älskar dom det i framtiden.

Xanthopteryx wrote:
De moderna fyrtaktarna börjar faktiskt komma ner redigt i vikt.
Vi letar nu efter ersättare till vår 8 hk Mercury och den jag fastnat för (tack vare bland annat den fantastiska rorkulten med ibyggd växel!) är en Mercury 9,9 och den väger faktiskt bara några kg extra mot den 8 hk tvåtaktare vi har nu (typ 18-19 år gammal).
Nu vet jag inte vad för vikt du letar efter men Mercurys lättaste 40-hästare ligger på 93 kg torrvikt.

Min 90 hk från 2008 väger 189 och efterträdaren som kom 2009 som baseras på en mindre modell med 1,5 liter slagvolym väger in på 155kg. Så visst börjar man få ned vikterna lite. En småmotor som genom åren gjort sig känd för att väga lite i förhållande till effekt och väldigt prisvärd är Tohatsu. Deras 9,9 fyrtakt väger ca. 37kg och tvåtaktaren 27kg.

Såg att Mercurys 100-hästare (finns inte 90) klockar in på 163. Känns helt okej det med tycker jag, för en fyrtaktare.
8 ventiler, rak 4, 2,1 liter.
Är faktiskt imponerad över vad man lyckats åstadkomma vad gäller vikt på dessa motorer.

Kollade Nangzho 40hp väger 81kg, ca 20000:-.
Ska kolla vidare, min nuvarande Chrysler 45 väger 80kg.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ett tips förresten som jag fick från en här i närheten: Utombordare är ofta sjukt mycket billigare i Norge!
De köpte en fyrtaktare, 20 hästar tror jag det var (eller 25?), nu här i vintras och den var 10.000 spänn billigare i Norge mot i sverige!

Tack för tipset Xanthopteryx, men jag gillinge köpa någon ny till den här gamla båten om denninte är väldigt billig.
Och beg norska har ofta gått i obehagligt vatten för snurror.
Förresten den där Nangzho har jetdrift och det är ju en fördel på grunda vatten, man slipper propellerbyte.
Jet är suveränt vid högre fart, men inte bra vid lägre.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om nya är så mycket billigare i Norge så är säkert begagnade billigare där också. Kolla runt lite?

Xanthopteryx wrote:
Ett tips förresten som jag fick från en här i närheten: Utombordare är ofta sjukt mycket billigare i Norge!
De köpte en fyrtaktare, 20 hästar tror jag det var (eller 25?), nu här i vintras och den var 10.000 spänn billigare i Norge mot i sverige!

En ny Suzuki df90 som jag har kostar 99.000 norska kr inkl. moms hos Suzukihandlare, motsvarande 112.200 sek. I Sverige kostar den 109.900 sek hos Suzukihandlare.
Svenska kronan har ju försvagats otroligt sista tiden, norska kronan har blivit 10% dyrare sedan årsskiftet.

Jo men det är ju det här med saltvatten....
Ett tag för några år sedan funderade jag på att konvertera till jet med en 50hk. tvåtakt mc-motor för att kunna minska vikten och få bättre viktfördelning.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad är det med saltvatten? Motorerna är gjorda för att klara saltvatten. Sitter anoder lite varstans på motorerna. Jag är inne på min 10'e sommar i saltvatten med min och den ser ut som ny under kåpan, förutom nån rostfläck på en eller två skruvar som är kromade av nån anledning.
Det är ju bara nedre delen av motorfästet och tilten som ligger i vattnet när den inte används. Anoden på tilten är som en enkrona, 7mm tjock, byts vartannat år. Under fästet sitter en rejäl anod på 20x5x1cm, aldrig bytt och den håller nog 5-6 år ytterligare.

I utsatt läge så är skagerrak verkligen ingen fröjd. Mycken salt i de norra delarna och allt rostar till förbannelse. Även det så kallade rostfria rostar (finns ju inget rostfritt stål, bara rostbeständigt). Spikarna rostar igenom färgen på hus byggda bara för ett par år sedan. Allt är täckt med salt. När det blåser är fönstrena täckta av stora saltkristaller. För någon dag sedan översköljdes hela båten av saltvatten när det blåste nästan 20 m/s i medelvind och över 24 i byarna. Gång på gång. Efter några timmar var det tiotalet liter havsvatten I båten.

Så det beror helt på i vilken miljö den befinner sig. Det mindre salta nedåt Göteborg, mer skyddat, Eller det mer salta och mer utsatta i norra delarna.

Jag har varit med om värre kan väl tilläggas.
Vi brukar få rädda en eller ett par båtar varje år när de sliter sig. Hittills har ingen slitit sig men en sjönk nyligen, med en tre veckor gammal motor på...

https://youtu.be/B3BlBBDJskg

https://youtu.be/U5wxhbykYlc

Xanthopteryx wrote:
I utsatt läge så är skagerrak verkligen ingen fröjd. Mycken salt i de norra delarna och allt rostar till förbannelse. Även det så kallade rostfria rostar (finns ju inget rostfritt stål, bara rostbeständigt). Spikarna rostar igenom färgen på hus byggda bara för ett par år sedan. Allt är täckt med salt. När det blåser är fönstrena täckta av stora saltkristaller. För någon dag sedan översköljdes hela båten av saltvatten när det blåste nästan 20 m/s i medelvind och över 24 i byarna. Gång på gång. Efter några timmar var det tiotalet liter havsvatten I båten.
Så det beror helt på i vilken miljö den befinner sig. Det mindre salta nedåt Göteborg, mer skyddat, Eller det mer salta och mer utsatta i norra delarna.

Skagerack är inte värre än nån annan plats med saltvatten. Kattegatt har lite lägre salthalt nedåt Skåne när strömmarna tar med sig sötvatten från östersjön. Men norra delarna av Kattegatt, runt Marstrand, där har vi samma 30 promille som i Skagerack.

I min pool håller jag 4 promille och 32gr:-)

Jag har vad du söker Saabnisse. En 2 cylindrig Yamaha 40 hk, den så kallade Afrikamotorn, byggd för att bara hålla och gå. Inga finesser som trim, tilt el separatsmörjning, och t.o.m fäste för rorkult, den har dock elstart. Den väger in på 67 kg. Motorn gråimporterades av handlare som ville sälja båtar i paket billigt, min är av årsmodell -97.
Motorn väsnades en del när jag köpte den, isolering saknades helt under kåpan, löstes med Biltemas motorrummsisolering, och den väsnas inte mer än nån annan motor. Går inte lika fint på lågfart som en 3 cylindrig Yamaha.

Och apropå Yamaha. Jag har haft flera sportbåtar runt 4-5 meter med 35-50 hk på aktern, samtliga med Mercury el Johnson/Evinrude 2-4 cylindrar. Alla har haft det där typiska skramlande ljudet som en 2 taktare har. När jag köpte min första båt med en Yamaha bakpå var det verkligen en Vov upplevelse.
Motorn small igång direkt utan några extra varv som brukligt, inget skrammel, jämt o fint, det var en 3 cylindrig 40 hk årsmodell -89.
Ännu mer positivt var första turen som gick in till stan, en tur jag åkt många gånger med mina olika båtar, och vet att det går åt ca 20 liter för att komma dit, och lika mycket för att komma hem, man behövde alltså minst ha 50 liter med sig för att vara säker.
Med Yamahan åkte jag fram o tillbaka på en dunk med lite kvar i botten, dvs ca 22 liter !!!

Att en lite nyare motor skulle vara lite bättre trodde jag, men skillnaden var så radikal.
Jag håller utkik efter en 50 hk Yamaha 2T, men fortfarande ligger dom på över 20" för en beg sen 80/tidig 90 tals motor.

Motorn som satt på min båt, en Örnvik 510 -77, när jag köpte den för 4 år sen, var orginalmotorn, en Tohatsu 35 hk, och gick hur fint som helst efter 37 år, blek utanpå, men som ny under kåpan.
Dock gav tändmodulen upp på min första tur, i Sverige skulle man ha 3.500:- för den, fanns i USA för 800:- satte ut motorn på Blocket för 3000:-, en halvtimme senare var den borta, köpt av en ryss "Det här är eftertraktade motorer"

Fick ge 13.000:- för min Afrikamotor.

För några år sen fanns Tohatsu 2T att köpa trots förbudet i EU, det fanns ett stort lager i nått östland som kom in i EU efter förbudet, och fick säljas i hela EU, en 40 hk kostade 37.000:-

Kring Göteborg ligger det på runt 20 PSU (lägre nära kusten) och flyttar du dig uppåt hamnar man på 30 eller lite mer till och med.

Rikard - då är det nog en likadan "Afrika-motor" som jag har i min nuvarande styrpulpetbåt...:) Och av ungefär samma årsmodell som din. Och dessutom hade jag en likadan (fast givetvis äldre) i en då nyköpt Uttern 495 HT runt 1980/82 och då tror jag att denna motor var relativt ny i Yamahas sortiment. Då kanske man kan hoppas att den komemr att fungera några år till i sin relativt snälla driftmiljö i inre Mälaren.

Ja, min motor är bara 21 år,den lika enkelt uppbyggda Tohatsun höll 37 år, den hade haft ett tidigare liv bräckt vatten, och det fanns inga spår av det. Det finns ju gott om både 60 och 70 tals motorer som fortfarande tuffar på.
Hos en del märken verkar kvalitén svika på nyare motorer, Evinrude tex.

Xanthopteryx wrote:
De moderna fyrtaktarna börjar faktiskt komma ner redigt i vikt.
Vi letar nu efter ersättare till vår 8 hk Mercury och den jag fastnat för (tack vare bland annat den fantastiska rorkulten med ibyggd växel!) är en Mercury 9,9 och den väger faktiskt bara några kg extra mot den 8 hk tvåtaktare vi har nu (typ 18-19 år gammal).
Nu vet jag inte vad för vikt du letar efter men Mercurys lättaste 40-hästare ligger på 93 kg torrvikt.

Införskaffade en Tohatsu 9,8hk fyrtaktare förra året. 37kg 19.000kr tror jag den kostade. Ser nu att den är 5000kr billigare i Norge eller rättare sagt 3500kr med valutaeffekten.
Funkar ypperligt och riktigt snål på soppa. Tuffar på behagligt tyst på tomgång. Och inte tyngre än att den fint går att bära
Verkar likvärdig med Mercuryn men har inte rorkulten med inbyggd växel, men verkar vara bra kvalitet på Tohatsu vad jag läst mig till.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.