Vi Bilägares forum

"Motorcykel" på B-körkort

"Motorcykel" på B-körkort

Detta stör mig som fan. Jag har ju funderat på att ta körkort för motorcykel för att det är kul att köra, men alla kostnader och tid det innebär att ta ett körkort från grunden trots att man redan har haft B-kort i snart 20år är inte kul.

Men då hittar man detta. Det är på sätt och vis en MC, men med två hjul fram och ett bak.
Hur i hela friden är det OK med 3 hjul på B-kort, men inte två? Vad är skillnaden, jo ett hjul.

https://www.kopenscooter.nu/sv/mc-scooter/piaggio-mp3-500lt-sport-abs-asr-mattgra.html

Varför ska man betala massor av pengar och tid för nytt körkort om "MCn" har två hjul, men inte om den har tre?

Nästan så jag funderar på att lägga ner tanken på A-kort när jag kan köra en sån där utan extra investering på körkortet.

Sjukt dock att det är där gränsen går. Som sagt det är bara ett hjul som skiljer, annars är det lika i form av att man inte sitter instängd som i en bil t.ex.

Uppdaterat: 2019-05-28 20:05
- Peugeot e-208 GT 2022

Kommentarer

Problemen uppkommer väl om du skall söka medlemskap i nån hojåkarförening, som har skinnvästar, och kommer åkandes på den där.

Uppdaterat: 2019-05-28 20:10

Det är betydligt billigare att ta riktigt mc-kort och köpa en tvåhjuling än att köpa en med tre hjul. Det ger fler möjligheter att välja olika typer av motorcyklar också.

Uppdaterat: 2019-05-28 20:16

L. Mäkinen har onekligen en poäng där. Dessutom får du lära dig ett och annat - som inte undertecknad fick eftersom jag fick mitt AB-kort 1976. Fram tills 2006 hade jag inte kört en en tung hoj (nästan). Sen köpte jag några och lärde mig den hårda vägen;-)

Uppdaterat: 2019-05-28 20:22
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Guran skrev:

Problemen uppkommer väl om du skall söka medlemskap i nån hojåkarförening, som har skinnvästar, och kommer åkandes på den där.

Det kommer aldrig hända, så det är inget problem.

L. Mäkinen skrev:

Det är betydligt billigare att ta riktigt mc-kort och köpa en tvåhjuling än att köpa en med tre hjul. Det ger fler möjligheter att välja olika typer av motorcyklar också.

Det är så klart sant och det är troligen roligare att åka på riktig MC även om jag aldrig testat denna typ av trehjuliga "MCs", men pengarna har jag, frågan är bara om jag vill lägga dom på en sån här hoj eller om jag vill skaffa hus så snart som möjligt.

Vill köpa hus, men får inte ta det lån som behövs utan att frun också kommit ifrån sjukskrivning och jag har massa pengar i fonder som växer så det knakar så ja, det vore kul med en extra "leksak" :D

Uppdaterat: 2019-05-28 20:25
- Peugeot e-208 GT 2022
Audi A5 SB skrev:

L. Mäkinen har onekligen en poäng där. Dessutom får du lära dig ett och annat - som inte undertecknad fick eftersom jag fick mitt AB-kort 1976. Fram tills 2006 hade jag inte kört en en tung hoj (nästan). Sen köpte jag några och lärde mig den hårda vägen;-)

Köra kan jag ju. Har kört moppe, Lätt MC och tung MC många gånger, så frågan är vad mer jag ska lära mig utöver det man lär sig av att ta B-kort?

Och frågan är vad mer man måste lära sig av att ta A-kort för att köra A-motorcykel jämfört med att köra B-motorcykel? (Den jag länkade till)

Uppdaterat: 2019-05-28 20:34
- Peugeot e-208 GT 2022

Tja, hur man svänger;-) Motstyrningens ädla konst. Och sen är det bra att kunna bromsa;-)

Uppdaterat: 2019-05-28 20:56
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Det dumma (men ändå helt rimligt) är ju att jag inte bara kan säga att jag kört bil i 20 år, kör moppe och MC många gånger och sen är det bra med det. Jag måste ju bevisa det.

Hade det räckt med en uppkörning av MC så hade jag tyckt det var rimligt, men nu är det ju samma krav på mig som kört i 20 år som en som aldrig kört varken bil, MC eller moppe. Inte alls rimligt.

Men som jag sa tidigare. Det som verkar ännu mer orimligt om det ens är möjligt, är att jag måste göra allt detta för att få köra ett fordon som har ett hjul mindre än ett annat som också kan ses mer eller mindre som MC.

Det roligare med dessa "trehjulingar" är ju att de har båda framhjulen så pass nära varandra i många fall att det nära nog agerar som ett hjul. Frågan är hur nära dessa hjul får vara innan det blir en A-klassad MC? Säg att de i princip sitter ihop men att det ändå går på B-kort, då är det ju ofantligt löjligt att dra den gränsen kan jag tycka.

Uppdaterat: 2019-05-28 22:12
- Peugeot e-208 GT 2022

Jag skaffade hojkort för några år sen i väl mogen ålder. Det var en del nyheter som inte gick att greja på känsla. Vid Risk 2 fick man bättre förståelse för hastigheter och avstånd.

Att man FÅR köra ett fordon gör inte att det är något man bör göra.

Jag började med en customcykel, men fick ont i ryggen så jag skaffade en japansk fyrcylindrig nakenhoj. Den strulade en del så då blev det en Triumph Street Triple R som jag haft ett par år nu. Har kompletterat med en Husaberg enduro och en off roadpryl också.

Uppdaterat: 2019-05-28 22:15

Känns i många fall som att det inte är värt att ta körkort idag.

Tror jag har nämnt det tidigare, men jag tog körkort år 2000, samma år blev jag stoppad av polisen två gånger samma dag för att jag hade lånat en kompis bil som varken hade betald skatt eller väl fungerande lysen. Då, runt den tiden fanns det poliser synliga. Det gör det knappt idag.

Sedan år 2000 tog det tills år 2018, alltså förra året innan jag blev stoppad av polisen igen i en rutinkontroll. Jag hade alltså kunnat köra utan körkort i 18 år om jag velat.

Har läst mycket i lokaltidningar om folk som aldrig haft körkort, är bortåt 50 år, men kört bil i hela sitt liv ändå. Visst, det har blivit stoppad några gånger och betalt sin böter, men fortsatt att köra ändå. Med dagens priser på att ta körkort och hur sällan man faktiskt ser poliser så kanske det nästan lönar sig för vissa att inte ta körkort och istället lägga undan pengar på eventuella böter som kanske eller kanske inte kommer för olovlig körning.

Uppdaterat: 2019-05-28 22:30
- Peugeot e-208 GT 2022

Såklart man kan göra så bejje, men det säger ju med en hel del om ens personlighet och inställning......vad gör du den dagen något händer? Vad gör du den dagen du orsakar en olycka och någon kanske råkar riktigt illa ut och det kanske hade kunnat undvikas med rätt utbildning/tankesätt?

Ja, det är ont om poliser i vårt land idag, tyvärr! Finns massor man skulle kunna göra utan stor risk att "åka dit", men det är den spärren att ändå inte göra som skiljer vettigt folk från......

Uppdaterat: 2019-05-28 23:40
Henrik M skrev:

Såklart man kan göra så bejje, men det säger ju med en hel del om ens personlighet och inställning......vad gör du den dagen något händer? Vad gör du den dagen du orsakar en olycka och någon kanske råkar riktigt illa ut och det kanske hade kunnat undvikas med rätt utbildning/tankesätt?

Ja, det är ont om poliser i vårt land idag, tyvärr! Finns massor man skulle kunna göra utan stor risk att "åka dit", men det är den spärren att ändå inte göra som skiljer vettigt folk från......

Jag säger inte på något sätt att det är rätt, men jag vänder mig från beskrivningen att det skulle göra skillnad om man har "rätt utbildning"

För det första, det finns folk på vägarna idag som aldrig kört motorcykel, men har tillstånd att köra det eftersom de fick det på köpet för länge sedan.

För det andra. Det finns många som kört moppe i unga år, sedan tagit B-körkort och kört prickfritt i många herrans år samt kört motorcykel på sidan om med vänner i kontrollerad miljö.

Finns ingenting som säger att den personen i beskrivningen ovan skulle vara mer trafikfarlig än än ungdom på 25år som tog motorcykelkort för 5 år sedan. Inte heller att han skulle vara bättre på att hantera hojen eller klara en farlig situation.

Det är bara ren spekulation och jag tror ändå att den viktigaste faktorn av allt är trafikvana och erfarenhet. Har man kört bil i många år och kanske även 2-hjulade fordon så skulle jag nog säga att man är mer säker på vägen och gör mer rätt än en ungdom som nyss tagit sitt MC-kort.

Uppdaterat: 2019-05-28 23:52
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Vill köpa hus, men får inte ta det lån som behövs utan att frun också kommit ifrån sjukskrivning och jag har massa pengar i fonder som växer så det knakar så ja, det vore kul med en extra "leksak" :D

bejje skrev:

Köra kan jag ju. Har kört moppe, Lätt MC och tung MC många gånger, så frågan är vad mer jag ska lära mig utöver det man lär sig av att ta B-kort?

Och frågan är vad mer man måste lära sig av att ta A-kort för att köra A-motorcykel jämfört med att köra B-motorcykel? (Den jag länkade till)

Du har pengarna och kan köra, så vad är problemet? Rädd för att inte klara teoriprovet? Jag tror den rädslan, som många har, är överdriven. Ta körkortet, så får du reda på vad mer du måste lära dig. ;) Kanske får du rent av roligt under tiden och, hemska tanke, kanske bättrar på dina kunskaper och rent av lär dig nåt helt nytt. :) Sen är du fri att köpa valfri hoj och kan ge dig ut på vägarna med den när du vill, i många år framöver. Det låter väl som en bra investering. :)

Uppdaterat: 2019-05-29 08:08

Ha ha Beije, om du nu anser att du kan köra, vad är problemet? Bara att skaffa en tung hoj, göra alla riskövningar, teoriprov, uppkörning och ut och köra! Idag kan du tom. köra upp på helgerna.

Jag har själv hoj och mc-kort, kört moppe, varit aktiv inom motorcross och enduro, och i min värld så är det inte bara att ge sig ut i trafiken i tron om att det "bara är att köra". Jag tog A & B med bara nått år mellan och bilkörkortet var en barnlek i jämförelse med MC-kortet. I bilen sitter du skyddad, klimatorn med trevlig temperatur, väldigt lite som påverkar din körning. På en hoj har du en skruvpress på huvudet, otympliga kläder så du knappt kan röra dig, sitter på en bit skrot som kan flyga i diket av vinddraget från en lastbil, alla ljud, temperatur och nederbörd, att behöva tänka åt alla bilister, innebär en otrolig stress.

Jag och mina icke mc-åkande kompisar hade en jämförelse-diskussion om detta när vi tog körkort för 30 år sedan. Dom tyckte att ta MC-kort är ju löjligt enkelt i jämförelse med bilkort, det är ju som att köra trimmad moppe, något vi gjort sedan vi var 15. Vi som tagit kort för bägge sorter vet att det inte riktigt förhåller sig på det viset.

Uppdaterat: 2019-05-29 16:26

Köra hoj = ta körkort!

Vad är problemet, det är bara att köra igenom det som behövs.

Om du kan alla regler och Vet hur man kör då är det ju en enkel uppgift som säkerligen dessutom är ganska kul

Uppdaterat: 2019-05-29 18:51
*Robban

När man sätter sig på en hoj och skall ut i trafiken, får man nästan ha som synsätt(tyvärr) att alla bilister är idioter och ser ingenting, absolut inte dig på en hoj. Det är märkligt vad dålig uppmärksamhet bilister har egentligen när man sitter på en hoj.

Uppdaterat: 2019-05-29 19:00
Optimus skrev:

När man sätter sig på en hoj och skall ut i trafiken, får man nästan ha som synsätt(tyvärr) att alla bilister är idioter och ser ingenting, absolut inte dig på en hoj. Det är märkligt vad dålig uppmärksamhet bilister har egentligen när man sitter på en hoj.

Ja, motorcyklisterna gör ju dessutom allt för att synas med sina släckta framljus, sitt nya läckra svarta Gore-Tex och svarta hjälm med svart visir...

Uppdaterat: 2019-05-29 19:12
*Robban

bejje, du har nog fått tillräckligt med input här för att fatta det enda kloka beslutet du behöver göra. Har du problem med att göra det (trots en hink med stålar), så kanske beslutet blir välgrundat i slutändan. Hoppas jag, i alla fall.

Uppdaterat: 2019-05-29 19:34
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Rutger Jönåker skrev:

bejje wrote:Vill köpa hus, men får inte ta det lån som behövs utan att frun också kommit ifrån sjukskrivning och jag har massa pengar i fonder som växer så det knakar så ja, det vore kul med en extra "leksak" :D

bejje wrote:Köra kan jag ju. Har kört moppe, Lätt MC och tung MC många gånger, så frågan är vad mer jag ska lära mig utöver det man lär sig av att ta B-kort?

Och frågan är vad mer man måste lära sig av att ta A-kort för att köra A-motorcykel jämfört med att köra B-motorcykel? (Den jag länkade till)

Du har pengarna och kan köra, så vad är problemet? Rädd för att inte klara teoriprovet? Jag tror den rädslan, som många har, är överdriven. Ta körkortet, så får du reda på vad mer du måste lära dig. ;) Kanske får du rent av roligt under tiden och, hemska tanke, kanske bättrar på dina kunskaper och rent av lär dig nåt helt nytt. :) Sen är du fri att köpa valfri hoj och kan ge dig ut på vägarna med den när du vill, i många år framöver. Det låter väl som en bra investering. :)

Problemet är att jag är snål och tycker det är sinnessjukt dyrt med körlektioner för MC. Kollade upp priser förra året och det kostade en bit över 1000 kr per lektion (1400 kr har jag för mig). Det är vansinne om du frågar mig. Tyckte det var dyrt när jag tog körkort för bil. Då kostade en lektion 360kr.

Och ja, jag känner att jag måste ta några lektioner för att få input från trafikläraren om jag faktiskt kan köra så bra som jag tycker eller om det bara är i mitt huvud. Samt få tips på saker att tänka på som jag kanske inte tänker på själv.

Uppdaterat: 2019-05-29 20:07
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje skrev: "Och ja, jag känner att jag måste ta några lektioner för att få input från trafikläraren om jag faktiskt kan köra så bra som jag tycker eller om det bara är i mitt huvud. Samt få tips på saker att tänka på som jag kanske inte tänker på själv."

+1

Uppdaterat: 2019-05-29 20:31
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Det finns ett antal olika parametrar att ta hänsyn till när det gäller risken att köra MC. Egen erfarenhet. Fysiskt tillstånd. MC:ns hästkraftantal och egenskaper. Trafiksituation. Väder och väglag.

Om någon av parametrarna inte är på topp så ligger man risigt till eftersom det är farligt att sitta på en MC. Jag har massor av erfarenhet av att köra tvåhjuligt men faller på fysiskt tillstånd. Mina reflexer räcker förmodligen inte i en nödsituation och därför sitter jag säkrare i en stålbur.

Uppdaterat: 2019-05-30 20:25
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Bejje: satsa på en intensivkurs, då går det undan med utbildningen. Du hinner knappt blinka innan du är klar.

Sen kan man förstås tycka att reglerna för olika stora hojar är en smula flummiga, men det är en annan fråga.

Det är gott att åka hoj, hade tänkt ta en tur idag när vädret blev härligt, men hann inte. Men, de står kvar imorgon också. :-)

Uppdaterat: 2019-05-31 18:26
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Byt bort din gamla Peugeot med symaskinsnotor mot en piggare sak. Hade inte varit så snål/ekonomisk hade du inte stirrat dig blind på Malus skatten och köpt en Cupra ST och betalat lite mer i skatt i tre år. Då hade du inte tänkt tanken om en tvåhjuling :)

Uppdaterat: 2019-05-31 19:45
pinjong skrev:

Det finns ett antal olika parametrar att ta hänsyn till när det gäller risken att köra MC. Egen erfarenhet. Fysiskt tillstånd. MC:ns hästkraftantal och egenskaper. Trafiksituation. Väder och väglag.

Om någon av parametrarna inte är på topp så ligger man risigt till eftersom det är farligt att sitta på en MC. Jag har massor av erfarenhet av att köra tvåhjuligt men faller på fysiskt tillstånd. Mina reflexer räcker förmodligen inte i en nödsituation och därför sitter jag säkrare i en stålbur.

Beror kanske på hur fort man kör också. Vet inte hur gammal du är, men skulle du dra ut med gubbarna och glida omkring på en hoj i lugn hastighet i ett led av motorcyklar så lär det inte vara några problem.

Själv fyller jag 38 i höst, har aldrig kört snabbare än 100 på en MC, men och andra sidan har jag inte MC kort heller, men hade jag haft det hade jag kanske testat 150 nån gång, men känner ingen lust att köra så snabbt eller snabbare, känns för farligt och 100 räcker gott och nog kan jag tycka på en MC.

Bil däremot har jag inga problem med att köra 200 även om jag nästan aldrig kör så snabbt. Mest bara när jag har ny bil och vill tersta lite, men däremot 150 är vanligt att jag kör på 110-120 väg.

Uppdaterat: 2019-05-31 22:41
- Peugeot e-208 GT 2022

Har lite samma känsla som pinjong när det gäller MC-åkandet så det är fullt möjligt att det är en avslutad historia för mig under denna säsong. Dessutom har det i praktiken avtagit rätt rejält de senaste åren så saknaden kommer nog inte att bli så stor. Man kan inte blunda för att både reflexer och balans, för att ta ett par exempel, försämras med åldern och man skall nog ta dessa signaler allvarligt nu när man själv inser bristerna och innan nån annan får problem med mina brister. Får väl nöja mig med veteran-moppe - det går ju en aning långsammare...:)

Uppdaterat: 2019-05-31 22:55

Härligt läsa Pi och Pinjong att ni har den självinsikten att det börjar gå sämre med vissa tillstånd och att ni då väljer trappa ner/lägga hjälmen på hyllan istället för att riskera både er själva och i värsta fall nån annan. All heder åt er för det! :) Tänk om fler hade haft den insikten när vissa sinnen börjar försvagas, och för en del kan det ju komma tidigare med. Min nu bortgångna mor slutade köra bil i mörker redan när hon var strax över 60 för hon tyckte hennes mörkerseende hade blivit för dåligt. En bekants far orsakade en olycka när han var 72 pga. dåliga reaktioner. Han ställde bilen därefter, sa att det var en ögonöppnare för honom och han var otroligt tacksam det var en annan bil han körde på, och ingen oskyddad trafikant.

Så även om jag inte alltid håller med er i allt, så ska ni helt klart veta att sån självinsikt och tänk är nåt jag ser upp till och uppskattar i andra människor. Hoppas ni får njuta motorintresse på annat sätt än MC iaf när ni slutar!

Uppdaterat: 2019-06-01 00:25
bejje skrev:

Beror kanske på hur fort man kör också. Vet inte hur gammal du är, men skulle du dra ut med gubbarna och glida omkring på en hoj i lugn hastighet i ett led av motorcyklar så lär det inte vara några problem.

Själv fyller jag 38 i höst, har aldrig kört snabbare än 100 på en MC, men och andra sidan har jag inte MC kort heller, men hade jag haft det hade jag kanske testat 150 nån gång, men känner ingen lust att köra så snabbt eller snabbare, känns för farligt och 100 räcker gott och nog kan jag tycka på en MC.

Bil däremot har jag inga problem med att köra 200 även om jag nästan aldrig kör så snabbt. Mest bara när jag har ny bil och vill tersta lite, men däremot 150 är vanligt att jag kör på 110-120 väg.

En sak som man ska veta är att det är ganska lurigt att köra i grupp. Det känns kanske säkert men jag har sett en del olyckor i sådana sammanhang. Det som kan hända är att t ex någon i gruppen slår av på farten och att detta inte uppmärksammas i tid. Bättre att hålla bra avstånd även om det inte känns socialt.

Hastighet i sig är kanske inte så farligt. Det handlar mer om sammanhanget. 70 km/tim i en hal kurva är farligare än 300 km/tim på en ödslig jämn raksträcka. Som exempel.

Uppdaterat: 2019-06-01 00:28
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Instämmer med Pinjongs resonemang. Och precis det som Bejje skriver brukar man höra från människor med ganska liten erfarenhet, och det är då det händer olyckor. "Jag ska bara", "kör inte fortare än.." osv. Sedan detta med att köra i grupp, dom enda gångerna jag har kraschat är när jag har kört ihop med andra hojar, tyvärr.

Uppdaterat: 2019-06-01 11:10
bejje skrev:

pinjong wrote:Det finns ett antal olika parametrar att ta hänsyn till när det gäller risken att köra MC. Egen erfarenhet. Fysiskt tillstånd. MC:ns hästkraftantal och egenskaper. Trafiksituation. Väder och väglag.

Om någon av parametrarna inte är på topp så ligger man risigt till eftersom det är farligt att sitta på en MC. Jag har massor av erfarenhet av att köra tvåhjuligt men faller på fysiskt tillstånd. Mina reflexer räcker förmodligen inte i en nödsituation och därför sitter jag säkrare i en stålbur.

Beror kanske på hur fort man kör också. Vet inte hur gammal du är, men skulle du dra ut med gubbarna och glida omkring på en hoj i lugn hastighet i ett led av motorcyklar så lär det inte vara några problem.

Själv fyller jag 38 i höst, har aldrig kört snabbare än 100 på en MC, men och andra sidan har jag inte MC kort heller, men hade jag haft det hade jag kanske testat 150 nån gång, men känner ingen lust att köra så snabbt eller snabbare, känns för farligt och 100 räcker gott och nog kan jag tycka på en MC.

Bil däremot har jag inga problem med att köra 200 även om jag nästan aldrig kör så snabbt. Mest bara när jag har ny bil och vill tersta lite, men däremot 150 är vanligt att jag kör på 110-120 väg.

Hoppas du har donationskort för du överlever definitivt inte en bilkrasch i de hastigheterna, har du sett för mycket F1 kanske.

Kraschtester för bilar sker i mycket låga hastigheter eftersom det skulle bli för dyrt att bygga bilar som klarar en frontalkrock i 70 och uppåt

Uppdaterat: 2019-06-01 14:02

Tester görs i 64 km/h normalt sett.

Exempel på hur det kan se ut i 200...

https://youtu.be/47e-I1vgGaM

Uppdaterat: 2019-06-01 14:19

Gammal men visar ändå hur stor påverkan hastigheten har, dagens bilar kanske hade fått liknande utfall vid 70, 90 och 110 istället för 50, 70 och 90.

https://youtu.be/pW7NYb8XE_w

Uppdaterat: 2019-06-01 14:31

Nyaste XC90 i 80 stora skador på bil men små på förare, så är det också troligen världens säkraste köpbara personbil.

Men tro att du kan krascha i högre hastigheter eller äldre eller billigare fordon utan större skador är utopi.

https://youtu.be/qGUgXV4hTVo

Uppdaterat: 2019-06-01 14:39

Tydligen är man på väg att införa tester i högre hastigheter!

You are going to see similar footage multiple times as NHTSA starts its OMDB test:

That is a 2.5 ton mobile barrier hit the test vehicle at 90km/h with a lesser 35% offset.

While in Euro, a new test called MPDB will be introduced as well.

Uppdaterat: 2019-06-01 14:41

Från dagens tidning:

https://www.expressen.se/sport/fotboll/la-liga/spanska-storstjarnan-dod-blev-bara-35-ar/

200km/h i Mercedes, alla döda.

Uppdaterat: 2019-06-01 17:18
junkers skrev:

bejje wrote:pinjong wrote:Det finns ett antal olika parametrar att ta hänsyn till när det gäller risken att köra MC. Egen erfarenhet. Fysiskt tillstånd. MC:ns hästkraftantal och egenskaper. Trafiksituation. Väder och väglag.

Om någon av parametrarna inte är på topp så ligger man risigt till eftersom det är farligt att sitta på en MC. Jag har massor av erfarenhet av att köra tvåhjuligt men faller på fysiskt tillstånd. Mina reflexer räcker förmodligen inte i en nödsituation och därför sitter jag säkrare i en stålbur.

Beror kanske på hur fort man kör också. Vet inte hur gammal du är, men skulle du dra ut med gubbarna och glida omkring på en hoj i lugn hastighet i ett led av motorcyklar så lär det inte vara några problem.

Själv fyller jag 38 i höst, har aldrig kört snabbare än 100 på en MC, men och andra sidan har jag inte MC kort heller, men hade jag haft det hade jag kanske testat 150 nån gång, men känner ingen lust att köra så snabbt eller snabbare, känns för farligt och 100 räcker gott och nog kan jag tycka på en MC.

Bil däremot har jag inga problem med att köra 200 även om jag nästan aldrig kör så snabbt. Mest bara när jag har ny bil och vill tersta lite, men däremot 150 är vanligt att jag kör på 110-120 väg.

Hoppas du har donationskort för du överlever definitivt inte en bilkrasch i de hastigheterna, har du sett för mycket F1 kanske.

Kraschtester för bilar sker i mycket låga hastigheter eftersom det skulle bli för dyrt att bygga bilar som klarar en frontalkrock i 70 och uppåt

Jag börjar närma mig 40 år. Körde betydligt våldsammare i min ungdom och har aldrig krockat. Nu när jag börjar bli äldre så kör jag betydligt lugnare, mest för att jag har ett större säkerhetstänkt och tar mindre risker. Men trots detta kör jag för fort, men om jag inte dött när jag kört i snitt 200km/h över 5 mil en gång i ungdomen så lär jag inte heller ha några problem att köra 150 idag.

Speciellt inte när jag tar in riskbedömningar mycket bättre än jag gjorde då.

Skulle t.ex. aldrig köra 150 om jag inte har bra sikt och inte vädret är bra, vägen är bra, trafiken är ganska låg osv.

Sånt brydde jag mig inte mycket om när jag var ung.

Gjorde nyss ett syntest också, fick full pott.

Det jag borde vara mer oroad över är andra trafikanter. Men jag tycker att jag har rätt bra reaktionsförmåga för min ålder. Förutom full pott på syntest så får jag också överbetyg på hörsel. Jag hör t.ex. ovanligt höga frekvenser för min ålder. Toner som andra i min ålder inte hör.

Men oavsett detta finns det alltid risken att andra i trafiken gör fel, det kan jag inte komma ifrån och då räknar jag inte att köra för fort som ett fel även om det faktiskt är det.

Men som jag ser det är det större chans att jag krockar i en korsning eller rondell där folk väldigt ofta gör fel och som jag stör mig på varje dag.

Men ni som följer lagen till punkt och pricka och aldrig ens kör för fort eller glömmer bort att blinka ut ur en rondell eller när ni byter fil osv, ni kan väl klappa er själva på ryggen, men ni måste vara ofantligt få.

Uppdaterat: 2019-06-02 00:12
- Peugeot e-208 GT 2022

Handlar om konsekvenstänk, trestegstänk, dom flesta utvecklar det i 25-års åldern, vissa aldrig tyvärr. Att enbart skriva på ett forum hur fort du kör tyder på hur helt fel ute du är. Lite eftertanke på vad du skriver Bejje. Ip-adresser loggas, det skrivna ordet likaså. Om du råkar ut för en olycka med dödlig utgång för nån annan än dig själv så kan det ligga dig i fatet. Bara ett tips i all välmening. Det finns nog 0% på detta forumet som uppskattar folk som notoriskt kör för fort, så det finns ungefär noll och ingenting för dig att vinna på att skriva om det.

Och nej, jag är absolut ingen moralpredikare och världens duktigaste. Vi kan säga kort och gott, been there done that...punkt;)

Uppdaterat: 2019-06-02 10:59

Skaffade Mc kort när jag fyllde 40 år. Tror det är en bättre ålder att skaffa Mc än om jag varit 25 år. Nu är man mognare och mer riskmedveten. Visst kör man för fort även när man är 40 år men som sagt man är medveten om riskerna. Tycker jag blev bättre bilförare efter jag tagit Mc kort, tex 3 vägs korsning, numera har jag alltid koll på bilen som ska köra ut och är förberedd på bromsen. Blev betydligt bättre på det efter MC kortet kom.

Köra bil och Mc är roligt, två skilda fordon med två olika upplevelser. Roliga och snabba fordon är kul, därför har jag även en rolig liten bil som alternativ till Mc.

Uppdaterat: 2019-06-03 08:40
FXX skrev:

Handlar om konsekvenstänk, trestegstänk, dom flesta utvecklar det i 25-års åldern, vissa aldrig tyvärr. Att enbart skriva på ett forum hur fort du kör tyder på hur helt fel ute du är. Lite eftertanke på vad du skriver Bejje. Ip-adresser loggas, det skrivna ordet likaså. Om du råkar ut för en olycka med dödlig utgång för nån annan än dig själv så kan det ligga dig i fatet. Bara ett tips i all välmening. Det finns nog 0% på detta forumet som uppskattar folk som notoriskt kör för fort, så det finns ungefär noll och ingenting för dig att vinna på att skriva om det.

Och nej, jag är absolut ingen moralpredikare och världens duktigaste. Vi kan säga kort och gott, been there done that...punkt;)

Om du är rädd för att erkänna att du har kört för fort några gånger så vet du inte hur lagen fungerar. Du kan inte bli dömd för att du på ett forum skrev att du körde för fort för 2 år sedan eller ens förra månaden.

Skulle du skriva att du alltid kör på tok för fort och någon åklagare hittar det om du varit med om en olycka så vettetusan om det heller gör någon skillnad. De måste ju ändå bevisa att jag faktiskt körde för fort vid det aktuella tillfället. Om de vet att jag kört för fort många gånger tidigare så bevisar ju inte det att jag körde för fort vid det aktuella tillfället det handlar om.

"Oskyldig till motsatsen har bevisats"

Sen som jag har påtalat tidigare så finns det dom som kör 100 på 100 väg men knappt klarar av det på ett säkert sätt och sen finns det dom som kör 130 på 100 väg och klarar det bättre än den som kör 100.

Jag vet att lagen är lika för alla, men det är stor skillnad på person och person. Om jag sitter och glider runt i laglig hastighet, säg 80 på 80-väg eller 100 på 100 väg så minskar min koncentration markant, men kör jag mer aktivt och utan farthållare så är koncentrationen på topp. Jag tror att risken för olycka för min egen del är mindre om jag kör snabbare just för att jag automatiskt håller en högre koncentration.

Du kommer säkert vilja tala bort det som nonsens, men det är så det är för mig.

Uppdaterat: 2019-06-03 23:09
- Peugeot e-208 GT 2022

Jag håller med dig Beje till 100% om att ligga på 80 i fyra timmar då blir man helt slut och oskärpt.

Ligger man istället på 120 så håller man automatiskt skärpan längre i tid och man blir inte slut på samma sätt.

Naturligt vis så kör man efter väglag och trafik intensiteten.

Uppdaterat: 2019-06-04 05:36
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Och du mso 1000 som gjort en så stor affär av att din Octavia drar så lite bränsle... Sen tycker och tror du att det fungerar bättre för din hjärna att ligga i 120 under flera timmar än i 80 och har ju dessutom berättat om hur fort du tar dig fram på E4. Känns som att det är nåt som inte riktigt stämmer...

Uppdaterat: 2019-06-04 09:28
Pi skrev:

Och du mso 1000 som gjort en så stor affär av att din Octavia drar så lite bränsle... Sen tycker och tror du att det fungerar bättre för din hjärna att ligga i 120 under flera timmar än i 80 och har ju dessutom berättat om hur fort du tar dig fram på E4. Känns som att det är nåt som inte riktigt stämmer...

Ja Pi det är såhär att jag ligger nog oftast som du på +5-10 på hastighetsmätaren i normal fallen.

Och det är nog min normalaste körprofil i och runtomkring stan.

Jag kör ofta med det på långturerna också och speciellt när det är mycket trafik.

Däremot när det skall köras 60-80 mil transport på en dag då är tiden viktigare för mig om trafiken tillåter det.

Inget konstigt för mig och det kalkylerar jag med och hellre en timme extra med barnbarnen på fredag kväll och det nu var den resan det handlade om.

Och Pi som du tidigare tyckte om söndagens eftermiddagsresa så är det alltid lite trafik på E4 norrut Stockholm norrut med få omkörningar.

Tror knappt det var en tradare före Gävle.

Och Pi det är istort sett 110 och 120 med något kort undantag upp till Hudiksvall.

Däremot var det omvänt förhållande i trafik förhållande norr om Hudiksvall med återkommande tradare på 2+1 vägarna och tokigt folk som tvärnitar ner till 57 på 70 sträckan så fort dom ser en kamera och 5 mil vägarbete där folk kör 50 trots inta en maskin eller arbetare på 5 mil skyltad vägarbete.

Jag säger inte vad jag med fler än jag kör där på tomma långa vägarbetsområden när jag är ensam på vägen.

Och Pi snitt hastigheten landade på ca 90 och 0,55 enligt spritmonitor och trots halva resan med farthållaren på 126 i lite trafik på fin väg vilket inte riktigt är fallet på resan norr om Hudiksvall.

Nä att köra lugn och trafiksäkert behöver inte absolut vara skyltad fart utan det är mer efter vad trafiken runtomkring håller på med.

Jag tycker det är betydligt värre på väg från söderort till Arlanda där tre filer är fulla och skyltad hastighet 70-80 och alla ligger kloss mot bakluckan och hastigheten runt 90-110 i alla filer.

Uppdaterat: 2019-06-04 12:42
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Självklart har du rätt Bejje. Det har aldrig hänt att åklagare gått igenom sökhistorik på tex. Google för att profilera någon.

Ditt resonemang att du tror dig stå över lagen känns lite 18-års mässigt, men det får stå för dig.

Uppdaterat: 2019-06-04 18:09
FXX skrev:

Självklart har du rätt Bejje. Det har aldrig hänt att åklagare gått igenom sökhistorik på tex. Google för att profilera någon.

Ditt resonemang att du tror dig stå över lagen känns lite 18-års mässigt, men det får stå för dig.

Du förvrider det jag sa eller så bemödade du dig inte att läsa hela mitt inlägg, så du får gärna läsa igen så du har koll.

Självklart kollar de upp historik, men det jag menade var att om de inte kan bevisa att jag körde för fort vid det aktuella tillfället så spelar det ingen roll att de vet att jag kört för fort många andra gånger. De måste kunna bevisa att jag kört för fort just den gången det handlar om.

Idag körde jag från Jönköping till Kalmar. Var uppe i 160 ibland när det var fin väg och lite trafik, men oftast låg jag lägre än så.

Kollade förbrukningen när jag låg i 150, den låg på 0,7 litern. helt OK och troligen så pass lågt ändå p.g.a. 8 växlar och därmed rätt lågt varvtal.

Uppdaterat: 2019-06-05 22:48
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Känns i många fall som att det inte är värt att ta körkort idag.

Tror jag har nämnt det tidigare, men jag tog körkort år 2000, samma år blev jag stoppad av polisen två gånger samma dag för att jag hade lånat en kompis bil som varken hade betald skatt eller väl fungerande lysen. Då, runt den tiden fanns det poliser synliga. Det gör det knappt idag.

Sedan år 2000 tog det tills år 2018, alltså förra året innan jag blev stoppad av polisen igen i en rutinkontroll. Jag hade alltså kunnat köra utan körkort i 18 år om jag velat.

Har läst mycket i lokaltidningar om folk som aldrig haft körkort, är bortåt 50 år, men kört bil i hela sitt liv ändå. Visst, det har blivit stoppad några gånger och betalt sin böter, men fortsatt att köra ändå. Med dagens priser på att ta körkort och hur sällan man faktiskt ser poliser så kanske det nästan lönar sig för vissa att inte ta körkort och istället lägga undan pengar på eventuella böter som kanske eller kanske inte kommer för olovlig körning.

Ähum, det räcker med en eller ett par olovliga för att polisen ska få upp ögonen. Därefter blir det snabbt grov olovlig körning och då blir

det spärrtid på samtliga behörigheter.

Uppdaterat: 2019-08-25 18:22

Blev det något MC-kort så du kan ta din nya hoj och bli testa den på en bandag eller har du släppt det helt?

Uppdaterat: 2019-08-25 18:34
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag har inte ens börjat övningsköra på allvar. Har visserligen övningskört ett bra tag, men den jag kört med har bara haft så kallade "monkey bikes", små 125:or som ser ut som barnmotorcyklar så det har kanske inte gett så mycket.

MEN, en nyhet är att idag köpte jag mig en riktig MC som jag ska använda i övningskörningen. Det blev en HONDA CB900EF 2003.

Svärfar har en Honda 600 nånting som han ska fixa upp, sen kan vi köra tillsammans.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-08-31 23:22
- Peugeot e-208 GT 2022

Trevligt, stabil hoj att lära sig på. När du är klar med den och uppgraderar så kommer det bara att bli roligare.

GÅ med i SMC, förutom billigare försäkring så har dom kul kurser där man lär sig få bättre koll på sin hoj än vad man tror att man har.

Kanske inte bakhjulsträning men inte långt ifrån.

Och monkeybikes är härliga, har du några veckor över så finns det monkeybike äventyr i Sydamerika då man korsar ett land med en rygga på en monkeybike ihop med andra.

Uppdaterat: 2019-09-01 11:19
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Rejält OT men ändå....

https://www.theadventurists.com/adventures/monkey-run/

Kommer försöka mig på detta nästa år

Uppdaterat: 2019-09-01 11:20
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Ah en blå hjälm. Blir en ny hjälm för mig nästa säsong, en blå.

Är det en HJC hjälm du har?

Uppdaterat: 2019-09-04 13:39
Andreas_3 skrev:

Ah en blå hjälm. Blir en ny hjälm för mig nästa säsong, en blå.

Är det en HJC hjälm du har?

Det är inte jag som sitter på hojen, det är min svärfar och hans hjälm och klädsel. Själv har jag en annan hjälm och ingen MC klädsel än så länge.

Då jag inte har MC kort så testkörde han den vid köp. Däremot så bröt jag lite, eller kanske mycket mot lagen dagen efter köpet då jag verkligen ville testa den och inte hade svärfar i närheten för övningskörning, så jag tog en liten sväng med den på bara 2 kilometer eller nåt sånt för att se hur den gick och jag blev nästan chockad över vilken kraft det fanns i den. Blev nästan lite rädd om jag ska vara ärlig då jag aldrig kört något på 2 hjul ens i närheten av den kraften.

Det gick dock bra, men jag kommer inte dra ut på egen hand något mer utan följa lagen och köra med svärfar.

Uppdaterat: 2019-09-04 22:06
- Peugeot e-208 GT 2022

En annan intressant sak gällande MCn. Jag behövde ju så klart försäkra den på en gång och jag har annan försäkring och bank och sparande hos Ica banken, så jag försökte teckna försäkringen där, men eftersom det var helg så hade kundtjänst stängt så jag försökte göra det via nätet.

Angav mitt personnummer och hojens reg-nummer, men fick svar att det inte gick att teckna en försäkring, var god ring kundtjänst (som alltså var stängd).

Samma hände på ett par andra ställen, så till slut blev det Länsförsäkringar och halvförsäkring för 265 kr per månad, hyggligt pris tycker jag.

Sen mailade jag Ica banken för att höra om varför det inte gick att teckna hos dom och varför meddelandet sa att jag måste ringa kundtjänst. Fick detta till svar:

Hej,

Enligt våra system har du inget körkort för motorcykel, vilket då sätter en spärr i systemet då vi endast kan erbjuda trafikförsäkring. Spärren måste då manuellt gås förbi av en handläggare, för att undvika att en för hög omfattning av försäkringen än vad vi skulle täcka vid en eventuell skada, tecknas.

Priset för trafikförsäkring skulle ligga på 8923:-/år

Det är sinnessjukt! Nästan 3 gånger dyrare pris för sämre försäkring. Halvförsäkring per år blir alltså 3180 kr hos Länsförsäkringar vilket jag alltså tog.

Försökte förklara via mail till Ica att jag inte har MC kort, men behöver försäkring för att kunna övningsköra, men det brydde dom sig inte om. Tur att LF inte bryr sig om jag har MC-kort eller inte för försäkringen.

Uppdaterat: 2019-09-04 22:16
- Peugeot e-208 GT 2022