"Motorcykel" på B-körkort

61 inlägg 0 nya
"Motorcykel" på B-körkort

Detta stör mig som fan. Jag har ju funderat på att ta körkort för motorcykel för att det är kul att köra, men alla kostnader och tid det innebär att ta ett körkort från grunden trots att man redan har haft B-kort i snart 20år är inte kul.

Men då hittar man detta. Det är på sätt och vis en MC, men med två hjul fram och ett bak.
Hur i hela friden är det OK med 3 hjul på B-kort, men inte två? Vad är skillnaden, jo ett hjul.

https://www.kopenscooter.nu/sv/mc-scooter/piaggio-mp3-500lt-sport-abs-asr-mattgra.html

Varför ska man betala massor av pengar och tid för nytt körkort om "MCn" har två hjul, men inte om den har tre?

Nästan så jag funderar på att lägga ner tanken på A-kort när jag kan köra en sån där utan extra investering på körkortet.

Sjukt dock att det är där gränsen går. Som sagt det är bara ett hjul som skiljer, annars är det lika i form av att man inte sitter instängd som i en bil t.ex.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Problemen uppkommer väl om du skall söka medlemskap i nån hojåkarförening, som har skinnvästar, och kommer åkandes på den där.

Det är betydligt billigare att ta riktigt mc-kort och köpa en tvåhjuling än att köpa en med tre hjul. Det ger fler möjligheter att välja olika typer av motorcyklar också.

L. Mäkinen har onekligen en poäng där. Dessutom får du lära dig ett och annat - som inte undertecknad fick eftersom jag fick mitt AB-kort 1976. Fram tills 2006 hade jag inte kört en en tung hoj (nästan). Sen köpte jag några och lärde mig den hårda vägen;-)

Guran wrote:
Problemen uppkommer väl om du skall söka medlemskap i nån hojåkarförening, som har skinnvästar, och kommer åkandes på den där.

Det kommer aldrig hända, så det är inget problem.

L. Mäkinen wrote:
Det är betydligt billigare att ta riktigt mc-kort och köpa en tvåhjuling än att köpa en med tre hjul. Det ger fler möjligheter att välja olika typer av motorcyklar också.

Det är så klart sant och det är troligen roligare att åka på riktig MC även om jag aldrig testat denna typ av trehjuliga "MCs", men pengarna har jag, frågan är bara om jag vill lägga dom på en sån här hoj eller om jag vill skaffa hus så snart som möjligt.

Vill köpa hus, men får inte ta det lån som behövs utan att frun också kommit ifrån sjukskrivning och jag har massa pengar i fonder som växer så det knakar så ja, det vore kul med en extra "leksak" :D

- Peugeot 308 SW GT -2019

Audi A5 SB wrote:
L. Mäkinen har onekligen en poäng där. Dessutom får du lära dig ett och annat - som inte undertecknad fick eftersom jag fick mitt AB-kort 1976. Fram tills 2006 hade jag inte kört en en tung hoj (nästan). Sen köpte jag några och lärde mig den hårda vägen;-)

Köra kan jag ju. Har kört moppe, Lätt MC och tung MC många gånger, så frågan är vad mer jag ska lära mig utöver det man lär sig av att ta B-kort?

Och frågan är vad mer man måste lära sig av att ta A-kort för att köra A-motorcykel jämfört med att köra B-motorcykel? (Den jag länkade till)

- Peugeot 308 SW GT -2019

Tja, hur man svänger;-) Motstyrningens ädla konst. Och sen är det bra att kunna bromsa;-)

Det dumma (men ändå helt rimligt) är ju att jag inte bara kan säga att jag kört bil i 20 år, kör moppe och MC många gånger och sen är det bra med det. Jag måste ju bevisa det.

Hade det räckt med en uppkörning av MC så hade jag tyckt det var rimligt, men nu är det ju samma krav på mig som kört i 20 år som en som aldrig kört varken bil, MC eller moppe. Inte alls rimligt.

Men som jag sa tidigare. Det som verkar ännu mer orimligt om det ens är möjligt, är att jag måste göra allt detta för att få köra ett fordon som har ett hjul mindre än ett annat som också kan ses mer eller mindre som MC.

Det roligare med dessa "trehjulingar" är ju att de har båda framhjulen så pass nära varandra i många fall att det nära nog agerar som ett hjul. Frågan är hur nära dessa hjul får vara innan det blir en A-klassad MC? Säg att de i princip sitter ihop men att det ändå går på B-kort, då är det ju ofantligt löjligt att dra den gränsen kan jag tycka.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Jag skaffade hojkort för några år sen i väl mogen ålder. Det var en del nyheter som inte gick att greja på känsla. Vid Risk 2 fick man bättre förståelse för hastigheter och avstånd.

Att man FÅR köra ett fordon gör inte att det är något man bör göra.
Jag började med en customcykel, men fick ont i ryggen så jag skaffade en japansk fyrcylindrig nakenhoj. Den strulade en del så då blev det en Triumph Street Triple R som jag haft ett par år nu. Har kompletterat med en Husaberg enduro och en off roadpryl också.

Känns i många fall som att det inte är värt att ta körkort idag.
Tror jag har nämnt det tidigare, men jag tog körkort år 2000, samma år blev jag stoppad av polisen två gånger samma dag för att jag hade lånat en kompis bil som varken hade betald skatt eller väl fungerande lysen. Då, runt den tiden fanns det poliser synliga. Det gör det knappt idag.

Sedan år 2000 tog det tills år 2018, alltså förra året innan jag blev stoppad av polisen igen i en rutinkontroll. Jag hade alltså kunnat köra utan körkort i 18 år om jag velat.

Har läst mycket i lokaltidningar om folk som aldrig haft körkort, är bortåt 50 år, men kört bil i hela sitt liv ändå. Visst, det har blivit stoppad några gånger och betalt sin böter, men fortsatt att köra ändå. Med dagens priser på att ta körkort och hur sällan man faktiskt ser poliser så kanske det nästan lönar sig för vissa att inte ta körkort och istället lägga undan pengar på eventuella böter som kanske eller kanske inte kommer för olovlig körning.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Såklart man kan göra så bejje, men det säger ju med en hel del om ens personlighet och inställning......vad gör du den dagen något händer? Vad gör du den dagen du orsakar en olycka och någon kanske råkar riktigt illa ut och det kanske hade kunnat undvikas med rätt utbildning/tankesätt?
Ja, det är ont om poliser i vårt land idag, tyvärr! Finns massor man skulle kunna göra utan stor risk att "åka dit", men det är den spärren att ändå inte göra som skiljer vettigt folk från......

Henrik M wrote:
Såklart man kan göra så bejje, men det säger ju med en hel del om ens personlighet och inställning......vad gör du den dagen något händer? Vad gör du den dagen du orsakar en olycka och någon kanske råkar riktigt illa ut och det kanske hade kunnat undvikas med rätt utbildning/tankesätt?
Ja, det är ont om poliser i vårt land idag, tyvärr! Finns massor man skulle kunna göra utan stor risk att "åka dit", men det är den spärren att ändå inte göra som skiljer vettigt folk från......

Jag säger inte på något sätt att det är rätt, men jag vänder mig från beskrivningen att det skulle göra skillnad om man har "rätt utbildning"

För det första, det finns folk på vägarna idag som aldrig kört motorcykel, men har tillstånd att köra det eftersom de fick det på köpet för länge sedan.

För det andra. Det finns många som kört moppe i unga år, sedan tagit B-körkort och kört prickfritt i många herrans år samt kört motorcykel på sidan om med vänner i kontrollerad miljö.

Finns ingenting som säger att den personen i beskrivningen ovan skulle vara mer trafikfarlig än än ungdom på 25år som tog motorcykelkort för 5 år sedan. Inte heller att han skulle vara bättre på att hantera hojen eller klara en farlig situation.

Det är bara ren spekulation och jag tror ändå att den viktigaste faktorn av allt är trafikvana och erfarenhet. Har man kört bil i många år och kanske även 2-hjulade fordon så skulle jag nog säga att man är mer säker på vägen och gör mer rätt än en ungdom som nyss tagit sitt MC-kort.

- Peugeot 308 SW GT -2019

bejje wrote:
Vill köpa hus, men får inte ta det lån som behövs utan att frun också kommit ifrån sjukskrivning och jag har massa pengar i fonder som växer så det knakar så ja, det vore kul med en extra "leksak" :D

bejje wrote:
Köra kan jag ju. Har kört moppe, Lätt MC och tung MC många gånger, så frågan är vad mer jag ska lära mig utöver det man lär sig av att ta B-kort?
Och frågan är vad mer man måste lära sig av att ta A-kort för att köra A-motorcykel jämfört med att köra B-motorcykel? (Den jag länkade till)

Du har pengarna och kan köra, så vad är problemet? Rädd för att inte klara teoriprovet? Jag tror den rädslan, som många har, är överdriven. Ta körkortet, så får du reda på vad mer du måste lära dig. ;) Kanske får du rent av roligt under tiden och, hemska tanke, kanske bättrar på dina kunskaper och rent av lär dig nåt helt nytt. :) Sen är du fri att köpa valfri hoj och kan ge dig ut på vägarna med den när du vill, i många år framöver. Det låter väl som en bra investering. :)

Ha ha Beije, om du nu anser att du kan köra, vad är problemet? Bara att skaffa en tung hoj, göra alla riskövningar, teoriprov, uppkörning och ut och köra! Idag kan du tom. köra upp på helgerna.
Jag har själv hoj och mc-kort, kört moppe, varit aktiv inom motorcross och enduro, och i min värld så är det inte bara att ge sig ut i trafiken i tron om att det "bara är att köra". Jag tog A & B med bara nått år mellan och bilkörkortet var en barnlek i jämförelse med MC-kortet. I bilen sitter du skyddad, klimatorn med trevlig temperatur, väldigt lite som påverkar din körning. På en hoj har du en skruvpress på huvudet, otympliga kläder så du knappt kan röra dig, sitter på en bit skrot som kan flyga i diket av vinddraget från en lastbil, alla ljud, temperatur och nederbörd, att behöva tänka åt alla bilister, innebär en otrolig stress.

Jag och mina icke mc-åkande kompisar hade en jämförelse-diskussion om detta när vi tog körkort för 30 år sedan. Dom tyckte att ta MC-kort är ju löjligt enkelt i jämförelse med bilkort, det är ju som att köra trimmad moppe, något vi gjort sedan vi var 15. Vi som tagit kort för bägge sorter vet att det inte riktigt förhåller sig på det viset.

Köra hoj = ta körkort!
Vad är problemet, det är bara att köra igenom det som behövs.
Om du kan alla regler och Vet hur man kör då är det ju en enkel uppgift som säkerligen dessutom är ganska kul

*Robban

När man sätter sig på en hoj och skall ut i trafiken, får man nästan ha som synsätt(tyvärr) att alla bilister är idioter och ser ingenting, absolut inte dig på en hoj. Det är märkligt vad dålig uppmärksamhet bilister har egentligen när man sitter på en hoj.

Optimus wrote:
När man sätter sig på en hoj och skall ut i trafiken, får man nästan ha som synsätt(tyvärr) att alla bilister är idioter och ser ingenting, absolut inte dig på en hoj. Det är märkligt vad dålig uppmärksamhet bilister har egentligen när man sitter på en hoj.
Ja, motorcyklisterna gör ju dessutom allt för att synas med sina släckta framljus, sitt nya läckra svarta Gore-Tex och svarta hjälm med svart visir...

*Robban

bejje, du har nog fått tillräckligt med input här för att fatta det enda kloka beslutet du behöver göra. Har du problem med att göra det (trots en hink med stålar), så kanske beslutet blir välgrundat i slutändan. Hoppas jag, i alla fall.

Rutger Jönåker wrote:
bejje wrote:Vill köpa hus, men får inte ta det lån som behövs utan att frun också kommit ifrån sjukskrivning och jag har massa pengar i fonder som växer så det knakar så ja, det vore kul med en extra "leksak" :D
bejje wrote:Köra kan jag ju. Har kört moppe, Lätt MC och tung MC många gånger, så frågan är vad mer jag ska lära mig utöver det man lär sig av att ta B-kort?
Och frågan är vad mer man måste lära sig av att ta A-kort för att köra A-motorcykel jämfört med att köra B-motorcykel? (Den jag länkade till)
Du har pengarna och kan köra, så vad är problemet? Rädd för att inte klara teoriprovet? Jag tror den rädslan, som många har, är överdriven. Ta körkortet, så får du reda på vad mer du måste lära dig. ;) Kanske får du rent av roligt under tiden och, hemska tanke, kanske bättrar på dina kunskaper och rent av lär dig nåt helt nytt. :) Sen är du fri att köpa valfri hoj och kan ge dig ut på vägarna med den när du vill, i många år framöver. Det låter väl som en bra investering. :)

Problemet är att jag är snål och tycker det är sinnessjukt dyrt med körlektioner för MC. Kollade upp priser förra året och det kostade en bit över 1000 kr per lektion (1400 kr har jag för mig). Det är vansinne om du frågar mig. Tyckte det var dyrt när jag tog körkort för bil. Då kostade en lektion 360kr.

Och ja, jag känner att jag måste ta några lektioner för att få input från trafikläraren om jag faktiskt kan köra så bra som jag tycker eller om det bara är i mitt huvud. Samt få tips på saker att tänka på som jag kanske inte tänker på själv.

- Peugeot 308 SW GT -2019

bejje skrev: "Och ja, jag känner att jag måste ta några lektioner för att få input från trafikläraren om jag faktiskt kan köra så bra som jag tycker eller om det bara är i mitt huvud. Samt få tips på saker att tänka på som jag kanske inte tänker på själv."

+1

Det finns ett antal olika parametrar att ta hänsyn till när det gäller risken att köra MC. Egen erfarenhet. Fysiskt tillstånd. MC:ns hästkraftantal och egenskaper. Trafiksituation. Väder och väglag.

Om någon av parametrarna inte är på topp så ligger man risigt till eftersom det är farligt att sitta på en MC. Jag har massor av erfarenhet av att köra tvåhjuligt men faller på fysiskt tillstånd. Mina reflexer räcker förmodligen inte i en nödsituation och därför sitter jag säkrare i en stålbur.

6.15

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.