Moppe - nån som ägt en Piaggio Ciao ?

111 inlägg 0 nya
Moppe - nån som ägt en Piaggio Ciao ?

Har till och från funderat på att utöka fordonsflottan med en lite äldre moppe och har gamla band till Crescent Compact men dessa är numera inte så enkla att få tag i - i alla fall inte sådana i bra skick och till vettiga priser.
Så jag har tittat runt lite på moppar som är av mera klassiskt stuk och som finns i lite större urval och då föll blickarna på Piaggio Ciao. Läser man på lite så finner man att den som modell funnits rätt länge - tydligen över 40 år - vilket gör att den kvalificerar sig som tänkbart objekt.
Så - nån här som har några erfarenheter av denna enkla moppe ? Vad man skall tänka på, svagheter, nån variant man skall undvika eller bara vanliga erfarenheter eller historier runt denna gamla klassiker. Tips mottages tacksamt...:)

Men att du och vi vet alltid bäst.......

Tvärnit wrote:
Men att du och vi vet alltid bäst.......

Tack för det informativa och lättförståeliga svaret på en seriöst ställd fråga.

Flera av mina bekanta har haft Ciao som "vuxna" och de har konstaterat att de är mottagliga för mindre justeringar som anpassar dem för en något kraftigare pilot än en 15-åring. Jag har bara provkört för 30 år sen och då uppskattade jag den inte. Jag var van 5-växlad Zündapp...

Nu är det ju inte nåt dagligt fortskaffningsmedel för min del utan nåt att puttra runt med fina sommarkvällar eller nåt liknande. Körde 2-växlad Compact på den tiden det begav sig så 5-växlat undviker jag helst på moppar.

Den enda erfarenheten jag har är från min systers Ciao och tanken som direkt kommer upp är att den verkar överleva misshandel rätt bra.
Däremot upplevde jag att själva konstruktionen var lite klen, men det är ju 20-25 år sedan jag satt på en av dom och jämförelsen gjordes nog med min MT-5 jag hade när det begav sig.

Svampiga dämpare som gjorde att hela mopeden gungade när man skulle försöka trampa igång den, men samtidigt så tror jag inte heller det är normalt, den ska ju starta enkelt annars är det något fel.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

När blev Zündapp-mopeder 5-växlade? Min egen från tidigt 70-tal var 3-växlad och det samma gällde för Puchmodellerna Florida och Dakota men Mexico var faktiskt 4-växlad. Sedan fanns som Pi är inne på, 2-växlade från Crescent och Monark med Sachsmotorer (?). Italienska mopeder har jag inget minne av alls just från den tiden. De kan ha funnits ändå förstås.

6.15

Min 2-växlade Compact var av det allra första utförandet och hade en 2-växlad Husqvarna Flinta-motor och saknade dessutom hastighetsmätare. Men som sagt - vettiga sådana till anständigt pris är svåra att få tag i och eftersom det för min del gäller bara lite smååkande några gånger/sommar så har jag börjat kika på en Ciao eftersom dessa är relativt enkla att få tag i och har högst anständiga priser. Men jag saknar totalt erfarenhet av den moppen.

Det är lite samma nivå på mitt vinterprojekt, har fått tag i en Puch Maxi jag tänkte skruva lite med och se om man kan få till.
Men har ingen erfarenhet alls av mopeden.

Det finns dock sannslöst mkt bra info på nätet och precis som här så finns det garanterat forum för din Ciao.
Jag tror att du kommer gilla den om du bara är ute efter en liten mysig transport.
Tror även den hade inbyggd semestergas, men kanske minns fel.

Säger som alla sa på den tiden "går den sönder så kan jag cykla hem" få som gjorde det men ändå.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Ja - jag har ju ingen Ciao ännu utan är ute efter lite mera info innan jag ev slår till på nån av alla som annonseras ut. Visst finns det garanterat diverse fora om bl a denna moppe och reservdelar är nog heller inget problem eftersom den är så oerhört vanlig i södra Europa. Men - ingen här som har lite mera kunskap om denna lilla moppe ?

Zündapp KS50 var 5-växlade på andra marknader på 70-talet.

Jag skulle sakna känslan av att växla om jag hade en Ciao. När jag var 15 var det bara tjejer som hade såna.
Det är en enkel konstruktion som verkar oförstörbar.

Har en 4-växlad (tror jag) moppe i förrådet men den är inte min favorit - nåt som grabbarna körde när dom var i moppe-åldern.

Jag har haft en Ciao. Lätt att mecka med och lätt att köra. Ramen tål mycket, men försök hitta en som inte trimmats till 70-80 då den kan bli skev och trött i de farterna.

L. Mäkinen wrote:
Zündapp KS50 var 5-växlade på andra marknader på 70-talet.

Det var ganska orättvist. ;-) Min Zündapp hade en maxfart av 28 km/tim från affär'n så jag hade ju verkligen behövt 5 växlar.

6.15

Jag har en svart Ciao som inköptes begagnad för ca 15 år sedan och enklare / billigare / pålitligare moppe får man nog leta länge efter.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Kul att du frågar idag Pi, jag skaffade en Ciao förra veckan, eller det stod en i garaget i huset jag hyr, inte använd på 20 år, fick köpa den billigt av hyresvärden.
Rengjorde förgasaren, bytte innehåll i tanken, trampade 2 varv och den var igång.
Den går inte att jämföra med min DBS Sport, men befriande enkel farkost att glida runt på små vägar, t.o.m sambon vågade sig på att prova trots att hon inte åkt moppe på 40 år, hon fastnade direkt, så nu står små moppeutflykter på schemat här hemma.
Sjukt enkel att meka med, hur man gör står på Wikipedia !!
Med sina 34 kg behöver man inte vara rädd för att komma till vägs ände i skogen, det går att bära moppen, tar soppan slut kan man trampa hem.
Delar är inga problem alls, och billigt.

Noterbart är att jag bara är 164 cm lång och väger 60 kg. Är man stor som en normal man tror jag Ciao:en är för liten och klen.
Min Ciao går bra, ca 35 på plan väg, men i en ganska brant backe som jag har här påväg upp till byn, visade hastighetsmätaren i telefonen 7 km/h innan jag kom över krönet. Väger man typ 100 tror jag det är tveksamt om man ens skulle komma upp utan att trampa.

Intressant, Rikard. Inte heller jag är "full-vuxen" så storleken på Ciao bör fungera även för mig. Vad är det för typ av växellåda på de vanligaste utförandena - har inte blivit riktigt klok på det (har väl läst på för lite antagligen). Men det är just detta med enkelheten som tilltalar - en moppe skall vara enkel i mina ögon. Idag är det mopperally-start några hundratal meter ifrån vårt hus så det blir definitivt ett besök där för att kolla runt. Hade nog tänkt mig nåt otrimmat och hoppas att dessa i alla fall mäktar med typ 35 km/t på slät väg.

Var länge sen jag hade min Ciao men vill minnas att det var en centrifugallåda.

Ok Emil - högst troligt i alla fall på de äldre modellerna. Men efter vad jag läst mig till finns det även en variant med kompletterad med variator så frågan är om det är det utförandet man bör sträva efter....

Jag har ingen erfarenhet av Ciao, men jag blev intresserad och det var väldigt vilken omfattande beskivning det fanns.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Piaggio_Ciao

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.