Vi Bilägares forum

Byta olja i motorgräsklippare på hösten eller våren?

Byta olja i motorgräsklippare på hösten eller våren?

Byta olja i motorgräsklippare på hösten eller våren?

Vad är bäst, att byta motorolja på hösten och låta oljan stå och bli "gammal" innan den körs igång nästa vår eller vänta till våren så att klipparen får "färsk och fin" olja att smörja med?

Fördelen att byta på hösten må vara att klipparen är klar att börja klippa med samt att man kan tappa ut oljan på hösten när den är varm så sannolikheten är stor att oljebytet blir mer effektivt.

Vad har ni för åsikter?

Mvh
BB
[url=http://www.olandturist.com]http://www.olandturist.com[/url]

Uppdaterat: 2021-05-19 13:40
www.bockenbruse.com

Kommentarer

Signaturen blev tydligen helt fel och inte hittat jag hur man redigerar sitt inlägg så det får bli...

Mvh

BB

Öland Turist

http://www.olandturist.com

Uppdaterat: 2021-05-19 13:46
www.bockenbruse.com

Det spelar ingen roll när på året du byter, det här är så primitiva motorer så de blir nöjda bara de får olja.

En bekant köpte en motorklippare och säljaren sa att "det är fantastiskt bra motorer, de tar ingen olja, man behöver aldrig fylla på!"

Han ringde mig, bekanten alltså, för ett par år sedan och sa att klipparen stannat med en smäll och nu går det hur lätt som helst att dra i snöret, men den startar inte!

Kolven hade skurit fast och vevstaken gått av.

Det var tjugo år sedan inköpet, han hade aldrig kollat oljenivå eller bytt olja!

Uppdaterat: 2021-05-19 18:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kollar lite då och då, men bara bytt en gång, köpte klipparen 2002.

Kollade senast i helgen då den startades för första gången, oljan var brun och genomskinlig, så den får gå ett år till.

Uppdaterat: 2021-05-19 19:01

Min Klippo är nog 15 år och jag har aldrig bytt eller fyllt på olja. Räknar man på drifttimmarna på en normal klippare, så är det väl med en normal gräsmatta ca 10 timmar/år (20 klippningar á 30 minuter). På 10 år är det således 100 timmar. Det motsvarar ca 800 mil för en bil.

Uppdaterat: 2021-05-19 19:22
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Min Klippo är 29 år och jag anser att det inte är motorn, Briggs and Stratton, som är problemet. Finns det bara olja så är de i det närmaste outslitliga.

Uppdaterat: 2021-05-19 19:39
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Det finns andra sätt att säkerställa motorsmörjning1

Sann berättelse som är 60 år gammal. En släkting till oss som importerade jordbruksmaskiner från USA tog med några rotorklippare, mycket ovanlig maskin då i Sverige. Den hette Savage och hade 2-takts Clintonmotor. Var fett inställd från fabrik och fyrtaktade alltid varpå flera köpare trodde att den var just 4-takt och hällde i ren bensin. Att importera reservdelar och laga visade sig alltför knepigt. Istället tog han hem ett annat märke med B-S motorer som ju var fyrtakt. En nästan-granne som tankat sin clintonmotor en ren bensin fattade tydligen inte att den nya skulle gå på just ren bensin, utan använde 2-taktssoppa i B-Smotorn år ut och år in. Jag råkade springa förbi när han klippte någon gång runt 1970 (ca 10 år efter köpet) och var tvungen att fråga hur länge klipparen rykt så f-bannat. Ända sen den var ny blev svaret! Han blev något till snopen när jag visade på oljepluggen. Vevhuset var fyllt med trögflytande, nästan asfaltliknande smet som vi sköljde ur med bensin, sen blev motorn som ny.

Inte heller han hade behövt kolla eller byta motorolja!

Uppdaterat: 2021-05-19 19:51

99 av 100 har aldrig bytt olja i sin klippare.

På sin höjd fyllt på vart femte år.

Konstruktionen med skvätt smörjning ala briggs var ganska förlåtande.

Och som nån nämnde, få driftstimmar på 10 år.

Uppdaterat: 2021-05-20 15:48
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag har en med Hondamotor. Den brukar allt få sig ett oljebyte med nått års mellanrum, för det är den värd.

Uppdaterat: 2021-05-20 18:38
Guran skrev:

Jag har en med Hondamotor. Den brukar allt få sig ett oljebyte med nått års mellanrum, för det är den värd.

Jo, men en B&S kostar man inte på i onödan ;)

Mitt stift såg lite visset ut, hade extra till moppen, funkar fint det med även fast inte en siffra är rätt.

Uppdaterat: 2021-05-20 18:52

Jag har en Stiga som gav mig ett ofrivilligt oljebyte.

Jag satt och puttrade runt, givetvis med full gas på högsta växeln, att klippa gräs har alltid varit tråkigt och bör ske snabbt.

Plötsligt en smäll, tvärstopp och på gräset låg en mängd blanka delar.

Ok, bara att baxa klumpen till garaget där jag vände upp den på sidan.

En skruv till mellantransmissionen hade gått av och spritt ut mekanismen.

Jaha, då var bara att lista ut hur det hade sett ut när det var helt.

Ringde Stiga som inte hade en aning om vad jag pratade om, enda rådet var att lämna den till närmaste återförsäljare.

Hur då? Den väger 200 kg och det är 30 km dit!

Som tur var hade hustrun mer ordning på papperna och hittade en bild på hur det ser ut under.

En ny skruv och ett par dagars skruvande och filande så fälldes klipparen ner, drogs igång och kördes ett varv runt tomten sedan nöp motorn!

Korkat, under tiden åket stod på sidan hade oljan runnit ur och det kollades inte.

I med ny olja, ur med stiftet och olja direkt i cylindern, därefter en hylsa på svänghjuletsmuttern och med ett en meters rör som förlängning kunde veven tvingas runt. Efter två timmar och säkert hundra varv gick veven så lätt att startmotorn orkade dra runt.

I med stiftet och med laddat batteri gick den igång!

Jag körde resten av sommaren och på hösten monterades plogen som vanligt.

Plogning hela vintern, men vid sista snöfallet i mars kom jag bara 15 m sedan gick vevstaken av och slog hål på vevhuset!

Hittade en ny OHC- motor på nätet för ca 5000:- och den var 50% starkare, tyvärr krävdes nya hål och nya remmar och det har varit ett problem.

Men den är inte i bruk så mycket längre, en liten knubbig kille med batteri rör sig ljudlöst kors och tvärs sedan tre år och klipper gräset perfekt.

Uppdaterat: 2021-05-20 19:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Jag har en Stiga som gav mig ett ofrivilligt oljebyte.

Jag satt och puttrade runt, givetvis med full gas på högsta växeln, att klippa gräs har alltid varit tråkigt och bör ske snabbt.

Plötsligt en smäll, tvärstopp och på gräset låg en mängd blanka delar.

Ok, bara att baxa klumpen till garaget där jag vände upp den på sidan.

En skruv till mellantransmissionen hade gått av och spritt ut mekanismen.

Jaha, då var bara att lista ut hur det hade sett ut när det var helt.

Ringde Stiga som inte hade en aning om vad jag pratade om, enda rådet var att lämna den till närmaste återförsäljare.

Hur då? Den väger 200 kg och det är 30 km dit!

Som tur var hade hustrun mer ordning på papperna och hittade en bild på hur det ser ut under.

En ny skruv och ett par dagars skruvande och filande så fälldes klipparen ner, drogs igång och kördes ett varv runt tomten sedan nöp motorn!

Korkat, under tiden åket stod på sidan hade oljan runnit ur och det kollades inte.

I med ny olja, ur med stiftet och olja direkt i cylindern, därefter en hylsa på svänghjuletsmuttern och med ett en meters rör som förlängning kunde veven tvingas runt. Efter två timmar och säkert hundra varv gick veven så lätt att startmotorn orkade dra runt.

I med stiftet och med laddat batteri gick den igång!

Jag körde resten av sommaren och på hösten monterades plogen som vanligt.

Plogning hela vintern, men vid sista snöfallet i mars kom jag bara 15 m sedan gick vevstaken av och slog hål på vevhuset!

Hittade en ny OHC- motor på nätet för ca 5000:- och den var 50% starkare, tyvärr krävdes nya hål och nya remmar och det har varit ett problem.

Men den är inte i bruk så mycket längre, en liten knubbig kille med batteri rör sig ljudlöst kors och tvärs sedan tre år och klipper gräset perfekt.

Hurra äntligen någon som har fattat att lösningen är typ en "Husqvarna Automower" som gör jobbet medans man själv sitter med en öl och njuter. Kostar lite tid att installera, om man in köper den tjänsten, och lite fin trimmning av hur den skall jobba för att man skall bli nöjd. Nää fy fan för att sitta och rysta på en "åkgräsklippare" när man kan njuta av livet och billigare blir det också över tid.

Uppdaterat: 2021-05-20 20:07
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jag har inte hittat någon terränggående robot till gräset. Min gamla Klippo som följde med sommarstugan stannade plötsligt med ett metalliskt gnäll och det kom rök ur oljepåfyllningshålet. Det luktade inte bränd olja utan mer begagnat stålverk. Efter nån timme gick det att dra runt motorn igen, men den startade aldrig igen.

Jag köpte en ny klippare med toppventiler. Den går mycket tystare än B&S brukar göra, men lär väl behöva oljebyte vartannat år eller så.

Uppdaterat: 2021-05-20 20:21

Nä då, det behövs inte. Jag har toppventilsmotor, var tydligen första årsmodellen när jag köpte min.

Bytte olja för 4-5 år sen, klipparen fyller 20 nästa år.

Uppdaterat: 2021-05-20 20:40
L. Mäkinen skrev:

Jag har inte hittat någon terränggående robot till gräset. Min gamla Klippo som följde med sommarstugan stannade plötsligt med ett metalliskt gnäll och det kom rök ur oljepåfyllningshålet. Det luktade inte bränd olja utan mer begagnat stålverk. Efter nån timme gick det att dra runt motorn igen, men den startade aldrig igen.

Jag köpte en ny klippare med toppventiler. Den går mycket tystare än B&S brukar göra, men lär väl behöva oljebyte vartannat år eller så.

Du kan ju köpa en Husqvarna Automower 435X , den klarar upp till 45 graders lutning och det måste man väl kalla terrängående om man nu inte bor på Kebnekaises sluttningar förstås. Å andra sidan så får du väl problem med vilken gräsklippare som helst, både manuell och åkgräsklippare om det är större lutning eller stora stenblock eller vad du nu menar med "terränggående".

Uppdaterat: 2021-05-20 20:45
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Har bra koll på min klippare, så jag kan summera underhållet.

Bytt knivar 1 gång, fanns inget kvar att slipa på de gamla, jag slipar regelbundet med vinkelharry direkt med uppfälld maskin.

Olja 1 gång som sagt.

1 stift.

Framhjul 1 gång. 10 min i ugnen på 100 grader så är de enkla att kränga på, går även att koka i vatten om man inte vill att det ska lukta gummi i hela huset.

Repsats förgasare, när röda gummitutan var trasig, den fick då även ett nytt luftfilter.

Uppdaterat: 2021-05-20 20:48

Mäkinen, Husqvarna har en fyrhjulsdriven som klarar en hel del, men den kostar skjortan!

Nu beror det ju på hur kuperat du har, men många robotklippare klarar betydligt värre stigningar än man tror.

Uppdaterat: 2021-05-20 21:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är inte bara lutning som är problemet. Vi har delvis skogstomt, terrassering, gångar och fem byggnader så det är bara 5-700 kvadrat gräsmatta. Jag skulle behöva tre maskiner om jag inte ska lyfta den mellan ytorna.

Uppdaterat: 2021-05-20 22:06

Hittade en bild från början av mars där man kan ana nivåskillnaden till vänster i bild. Cirka 1,20 ner till nivån där matstativet står jämfört med där huset är.

Ena gavelsidan

Uppdaterat: 2021-05-21 09:48

Besökte en vän i Bromma med slutningstomt. När jag rundade huset var där en djup grop med jord stänkt åt alla håll !! Grävling tänkte jag ??

"Köpte en 4wd robot, den grävde ner sig där o natt"

Uppdaterat: 2021-05-21 09:58

Det där liknar vår (eg min moders) torptomt lite, där vi använde en Stiga gräsklippare i 25 år tills torpet såldes. Tomten var totalt på över 6000 kvm men ca 1000 var gräsyta som klipptes. Jag bytte aldrig olja men såg åtminstone en gång per år över bränsle- och lufttillförsel. Knivar byttes vid något tillfälle också.

Jag utökade den klippta ytan genom att tilta klipparen och sedan sakta sänka den över oklippt vegetation som blåbärsris etc. Morsan var en fena på att placera ut vårlökar varje höst. När sedan olika liljor kom upp så hade jag sällan något förbarmande över dem utan de strök med av "misstag".

Uppdaterat: 2021-05-21 10:05
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Hur kommer det sig att ni för övrigt kloka motorintresserade fullvuxna gubbar och... skryter med att aldrig eller iaf ytterst sällan byter olja och / eller servar era gräsklippare?

Jag byter olja, oljefilter och de tre knivarna varje år på min Husqvarna Rider 320 AWD likaså servas min Klippo handjagare med ny fräsch olja varenda höst inför vinterdvalan. Jag klipper mina knappt 1000 kvm minst en gång per vecka. Gödsel dvs Algomin tillförs fyra gånger per säsong.

Uppdaterat: 2021-05-21 12:17

Skryter? Jag skulle aldrig klippa så ofta som en gång i veckan och det är därför ganska få timmar mellan oljebytena. Service på en maskin som inte behöver det är per definition onödigt och jag kan ägna tiden till något roligare som att köra motorcykel.

Gödsling sköter höns, gäss, tranor och räven så bra så. Det är en trädgård, inte en golfgreen. Ytan är till för att gå på och mossa är skönare än gräs...

Uppdaterat: 2021-05-21 14:40

Det är väl inget skryt att säga att man inte byter olja. Snarare tvärtom. Men det handlar väl om en kombination av gräsklipparens stryktålighet och hur ofta och ytmässigt stort man klipper.

Uppdaterat: 2021-05-21 15:41
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Min robotgnetare klipper nästan kontinuerligt och klippfjuttet är utmärkt gödsel.

Jag har aldrig tidigare haft så perfekt tät och grön matta och det enda jag gör är att byta knivar en gång om året för 30:-!

Uppdaterat: 2021-05-21 18:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Min robotgnetare klipper nästan kontinuerligt och klippfjuttet är utmärkt gödsel.

Jag har aldrig tidigare haft så perfekt tät och grön matta och det enda jag gör är att byta knivar en gång om året för 30:-!

Det är detta du borde läsa L Mäkinen "jag kan ägna tiden till något roligare som att köra motorcykel." Fundera på det du!

Uppdaterat: 2021-05-21 21:32
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Det är detta du borde läsa L Mäkinen "jag kan ägna tiden till något roligare som att köra motorcykel." Fundera på det du!

Som sagt så behöver jag tre klippare för att lösa det om de ska sköta sig själva. Jag tror knivbytena blir ganska ofta om man ska ha en som far överallt.

Uppdaterat: 2021-05-21 21:49

När jag läser, jag kan faktiskt läsa och tillika förstå skriven text, instruktionsboken för Klippon resp Husqvarna Ridern står det uttryckligen att motoroljan och i förekommande fall oljefiltret ska bytas en gång per år eller var 50:e körtimme och tändstiften var 200:e timme.

Skiter ni också att följa serviceschemat för era bilar, båtar, Mc:ar etc också? Tror inte det! Skulle någon slarva med servicen på dessa skulle de troligen bli totalt dissade och betraktade som lite ”eljest”. Service utförs på gräsklippare dels för att minska utsläppen och dels förbättra motorgång, prestanda och klimatpåverkan.

Jag tycker iaf att det verkar som om några av er gubbs verkar vilja överträffa varandra i ömsesidig misskötsel av era gräsklipparmotorer.

Uppdaterat: 2021-05-21 22:43

Jag har de senaste 12 åren kört elektrisk gräsklippare, häcksax etc. Så otroligt mycket behagligare, tystare, miljövänligare och förutom att slippa servicebehov så slipper man störa grannarna mitt i helgen m.m. Ser ingen som helst anledning att använda sig av högljudda, servicekrävande och störande maskiner för att hålla snyggt hemma.

Uppdaterat: 2021-05-21 22:56

Min lilla Klippo följde med sommarstugan, men jag tror att instruktionsboken hade försvunnit 30 år tidigare. Den hade nog gått 10 timmar för mig. Min midjestyrda Klippo 11E behöver få ett drivhjul bytt och nytt batteri så övrig service tar vi sen.

Nu har jag mer gräsmatta än någonsin tidigare så maskinen går max 10 timmar per år. Det är inte tillräckligt för att motivera ett oljebyte årligen.

Det som går mest är trimmern, men det är en tvåtaktare så den får fräsch olja konstant.

Samtliga redskap går givetvis på alkylatbränsle.

Uppdaterat: 2021-05-22 10:20

Swenssons, På den tiden jag klippte med en stinkande, bullrande klippare som jag fick lufsa efter tog det mig ca 30min att klippa mina 1400 kvm. Om man nu räknar med att man i snitt klipper en gång i veckan under 20 veckor blir det ca 10 timmars drifttid!

Som framgått tidigare är det alltså väldigt kort drifttid för klipparen och min första rostade upp långt innan motorn var slut!

Åkklipparen hade inte mycket mer gångtid trots att den fick gå med plog vintertid innan jag skaffade slunga. Den har med den nya motorn ändå fått oljebyte ett par gånger, men nu används den väldigt sällan sedan jag skaffade roboten.

Det är alltså bortkastade pengar på att byta olja och ändå mer bortkastat att köpa speciell gräsklipparolja i specialbutiken, det är en vanlig simpel standardolja i speciell dunk till högre pris. De här enkla motorerna kräver ingen finare olja, de har ju väldigt låg litereffekt och håller oftast betydligt längre än redskapet de sitter på.

Det viktigaste är att se till att det finns olja!

Men jag beställde ett nytt batteri till roboten för jag fick för mig att det var slut, den orkade inte hela mattan, den hade bara ca 45 min gångtid mellan laddningarna. Det förvånade mig, den är ju bara tre år och har vinterförvarats enligt instruktionerna och en av sönerna som har en likadan robot sedan fem år är utan problem och den har förvarats i ouppvärmt förråd.

Men det var helt onödigt, det gick tungt, gräset var vått och ca 15cm högt, nu när den klippt till normal snagg är det som vanligt.

Uppdaterat: 2021-05-22 10:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Min personliga uppfattning är att man är väldigt slarvig och arrogant mot sina "maskiner" om man inte utför oljebyten enl av tillverkaren angivna rekommendationer. Och just vad beträffar motorgräsklippare så är det ju en så försvinnande liten kostnad sett till vad klipparen kostar att köpa ny och vad reparationer på auktoriserade verkstäder kostar. Ett oljebyte är väl å andra sidan ett jobb som de allra flesta klarar av. Även de som påstår att de har tummen mitt i handen... liksom JAG SJÄLV.

Här är en GUIDE till BYTE AV OLJA I GRÄSKLIPPARE dvs en MOTOR GRÄSKLIPPAR OLJEGUIDE!

http://www.oland4ever.eu/oljeguide-grasklippare-grasklipparolja.html

Nu är ju våren bara någon månad bort, åtminstone för oss som bor i södra Sverige. Så varför inte förbereda gräsklipparen redan nu inför en lång gräsklipparsommar. :-)

Uppdaterat: 2022-02-01 12:53
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB. Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com