VW Neo visad, koncept I.D

49 inlägg 0 nya
VW Neo visad, koncept I.D

Då var den visad nu i färdig version, VW Neo som den kom att heta till slut.
Vad tycker ni? Smak är ju som sagt subjektivt men jag kan se vissa saker jag gillar och en del jag inte alls tycker om.
Däremot hoppas jag den säljer, att den får upp ögonen på fler.



Nä, VW ID.3 och inget annat. Spännande i alla fall! :-)

Power to the people

Då gavs det olika information, det sas även som man kunde tolka den skulle gå under namnet Neo.
Strunt samma :) VW:s nya i Golfklassen iaf!

Jag vill ha en sån!

Mycket hänger ju på priset. Designen tilltalar mig inte helt. Första bilden gav lite för mycket Asien vibbar.

L. Mäkinen wrote:
Jag vill ha en sån!

Du får övertala firman att köra ett extraår med Kian då! :)

Guran wrote:
Enligt VW så heter den inget annat än ID.3
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/vision-made-reality-world-premiere-of-the-id3-5338

Kan vara så, jag tittade på Live-avtäckningen och min skoltyska är inte den bästa, jag kan missuppfattat det. Till skillnad mot vissa andra här inne kan jag erkänna när jag har fel ;)

Synd bara det dröjer ännu lite till, marknadslansering sommaren 2020. Svenska priser från under 350.000 kr enligt VW Sverige för instegaren.
Teknikens Värld har precis lagt upp en rejäl artikel inkl. bilder.

Frågan är hur denna prissättning kommer att påverka övriga bilmärken med elbilar och inte minst andrahandsvärdena på de som idag kostar/kostat avsevärt mycket mera trots ungefär samma bilstorlek...

Självklart kommer det att påverka både andrahandsvärdet och pris på konkurrerande märken, och jag tror dom kommer bli billigare.
Det är ju inget nytt. Räckvidden har ju hela tiden ökat till samma pris. Finns ju egentligen ingen anledning, förutom utvecklingskostnader och för stunden brist på batterier, som föranleder att en elbil skall vara dyrare än en ”fossilbil”

Om sen VAG via sina volymmärken VW, Skoda och Seat får snabb ordning på leveranskapaciteten när det gäller elbilar så lär dom ta ett ordentligt grepp över det bilsegmentet gissar jag. Vi går en spännande tid tillmötes.

Dem det kommer slå hårdast mot är väl Nissan med sin Leaf som de idag tar mer betalt för med sämre räckvidd än vad instegs-ID.3 kommer ha. De kommer såklart behöva sänka sina priser.
Sen återstår det att se hur snabbt VAG drar igång.....som sagt först nästa sommar kommer den första modellen, och det blir mellanbatteriet. Men ja, kan de säkra batteritillgången samt få fram motsvarande Skoda och Seat så kommer de säkert ta majoriteten av C-klassens försäljning av elbilar iaf.

Synd du inte kan köpa nån bara PI då den tydligen inte kommer med dragkrok utan bara "dragkroksliknande" för olika hållare för t.ex. cykel. Men vem vet, kanske kommer senare.

Men den inredningen?! Näää.....

Tydligen ska VW erbjuda en laddbox för hemmet med som installerad kostar ungefär 3000 euro som då kan ladda upp till 11 kW......
Jag gav motsvarande runt 800 euro för min Teslabox installerad.

Toppfart 160 km/h, duger säkert för den absolut största merparten här i Sverige, men frågan är hur det ses bland de tyska handelsresande? Anar de kommer vänta in större/vassare modeller. De vill ofta gärna ha lite mer att ge på "vid behov".

Man kan undra vad VW ID.3 med räckvidd på 60-70 mil skulle kunna kosta om 5-6 år. Svår fråga så klart, men relevant för egen del.

Henrik M wrote:
Tydligen ska VW erbjuda en laddbox för hemmet med som installerad kostar ungefär 3000 euro som då kan ladda upp till 11 kW......
Jag gav motsvarande runt 800 euro för min Teslabox installerad.
Toppfart 160 km/h, duger säkert för den absolut största merparten här i Sverige, men frågan är hur det ses bland de tyska handelsresande? Anar de kommer vänta in större/vassare modeller. De vill ofta gärna ha lite mer att ge på "vid behov".

Jag tror inte en Tysk handelsresande skulle drista sig till att sätta sig i en elbil och än mindre i en ID.3
Men det är vad jag tror.

Henrik M wrote:
L. Mäkinen wrote:
Jag vill ha en sån!

Du får övertala firman att köra ett extraår med Kian då! :)

Hemska tanke!
När fabriken i Zwickau är intrimmad ska de tillverka 330 000 bilar per år. Ska man gissa att de hinner få ihop 50-80 000 till i sommar när de första 30 000 av 1st edition ska ut?
Den lilla Skoda Citigoe iV (e-up) sägs få en prislapp på €20500 i Tyskland. Vad blir det här?

Guran wrote:
Henrik M wrote:Tydligen ska VW erbjuda en laddbox för hemmet med som installerad kostar ungefär 3000 euro som då kan ladda upp till 11 kW......
Jag gav motsvarande runt 800 euro för min Teslabox installerad.
Toppfart 160 km/h, duger säkert för den absolut största merparten här i Sverige, men frågan är hur det ses bland de tyska handelsresande? Anar de kommer vänta in större/vassare modeller. De vill ofta gärna ha lite mer att ge på "vid behov".
Jag tror inte en Tysk handelsresande skulle drista sig till att sätta sig i en elbil och än mindre i en ID.3
Men det är vad jag tror.

Elbilar kan de helt klart tänka sig, Tesla och e-Tron säljer hyfsat där. Men jag tror som dig med att de kommer välja en större/vassare modell än ID.3. Tror de väntar in ID i Passatstorlek åtminstone.
Sen även om vi anser 160 vara hyfsat fort så gnälldes det ju en del att EQC bara toppar 180.....

L. Mäkinen wrote:
Henrik M wrote:L. Mäkinen wrote:Jag vill ha en sån!
Du får övertala firman att köra ett extraår med Kian då! :)
Hemska tanke!
När fabriken i Zwickau är intrimmad ska de tillverka 330 000 bilar per år. Ska man gissa att de hinner få ihop 50-80 000 till i sommar när de första 30 000 av 1st edition ska ut?
Den lilla Skoda Citigoe iV (e-up) sägs få en prislapp på €20500 i Tyskland. Vad blir det här?

Och uppdaterade e-Up ska tydligen kosta 21 950 euro. Med målbild på strax under 250.000 kr i Sverige enligt Svenska VW. Skoda och Seats syskonmodeller borde ju vara iaf 10.000 kr lägre prissatta kan man tycka.

John2008 wrote:
Man kan undra vad VW ID.3 med räckvidd på 60-70 mil skulle kunna kosta om 5-6 år. Svår fråga så klart, men relevant för egen del.

Frågan är om den kommer med så lång räckvidd? Måste säger att troligtvis kommer det inte komma alltför många elbilar med räckvidd lång över 50 mil, då det är nån form av gräns, i dagsläget vad folk behöver kontra pris. Över det kommer folk inte behöva med ett väl utbyggt snabbladdarnät är väl uträknat/gissat.
Men vad VW säger du är ju att det största batteripacket i ID.3 kommer ha 55 mils räckvidd enligt WLTP. Och den flaggas för att kosta strax under 50.000 euro.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.