Vitt ljus bakåt

43 inlägg 0 nya
Vitt ljus bakåt

Nu är det vinter. Massor av hjältar i traktorer och andra entreprenadmaskiner jobbar hårt för att hålla vägarna farbara. De flesta har vitt ljus framåt och rött bakåt. Många har orange blinkljus. Massor (en majoritet?) har dessutom vitt ljus bakåt trots att de åker framåt. Min gissning är att detta felriktade vita ljus är tänkt som en extra säkerhet mot påkörningar medan arbetet utförs. Jag tycker att det är jättestörande att komma ikapp en snöplogande traktor som har en imponerande LED-ramp riktad bakåt. Kan det vara lagligt? Om det är olagligt borde det vara en busenkel inkomstkälla för polisen att bötfälla dessa felkopplade traktorer. Varför sker i så fall inte detta bötfällande? Om det är lagligt - då borde jag kunna montera ett par evigt lysande extraljus på bakre kofångaren på min personbil... - eller? Någon som har tankar om detta?

En ren säkerhetsfråga för alla som kommer för nära plogfordonet!
Föraren har egentligen inget val, hen måste se i backkameran, backspeglar och direkt med blicken om någon/något är för nära, även under körning framåt.
Dagsfärskt exempel: tidigt i morse när jag skulle göra ett omtag vid en vägkorsning hade en terränghjuling utan belysning fram bromsat in bara någon meter bakom min lasttraktor. Utan stark belysning bakåt under körning framåt hade jag aldrig kunnat upptäcka denna fantasilöse (pga lokalkännedom möjligen fortfarande fredagsberusade) person.

Här förekommer det att sådana fordon kör på hårt trafikerade, enfiliga 70-vägar under transport till snöröjning och har vita, starka lampor tända bakåt vilket inte känns så övertänkt mot oss som tvingas köra långsamt bakom dessa fordon med starkt ljus rakt i ansiktet. Under själva snöröjningen är det en helt annan sak men under transport på allmänna vägar borde absolut dessa ljuskällor vara släckta.

Har läst om ämnet tidigare, och svar från myndighet var att det inte är tillåtet vid färd.

Jag gav fan i att blända av när jag kom ikapp en traktor, han fattade vinken och släkte lamporna.

Jag tror den ökade säkerheten för traktorföraren vida överglänser din irritationsupplevlse. Men visst, utför man inget arbete utan bara transporterar sig och maskinen så kan man stänga ned extrabelysningen. Jag håller på och stökar i ett villaområde med en Volvo L90, inte så mycket plogande utan VA-jobb. Jag har förutom 2 led som färdbelysning 22st 60W led som arbetsbelysning. Jag brukar dock släcka alla utom färdbelysningen när det kommer ett möte inne i villaområdet.

Jag har backkamera men är det bäckmörkt så är det bara en svart bild i displayen. En mörkklädd person utan reflexer syns inte i backkameran öht., därför kör iaf. jag med belysningen tänd tills jag som sagt får möte för annars kör mötande i diket.

Det är svårt för människor som aldrig suttit i ett arbetsfordon att föreställa sig hur det är. Och det är alltid enkelt att gnälla om lagar och regler för att någon blir lite kränkt av att få en lampa i ansiktet. Men jag kan nästan garantera att polisen resonerar likadant som alla väghållare gör att säkerheten får gå före i dessa fall. Bakåtsikten i lastaren jag sitter i är ungefär 2m högt och 1m brett där jag inte ser ett skit utan backkameran och lyse när det är mörkt.

Sedan har många som kör sand/salt-spridare säkert belysning också för att se i backkameran när silon är tom.

Jag tror inte att det är lagligt att blända omgivande trafik varken från arbetsfordon eller "vanliga" bilar. Egentligen ska de stanna och släcka arbetsljuset och bara ha varningslampa och positionsljus när fordon ska passera men det blir ju ett störmoment för dem och svårt att praktisera momentant. Överhuvudtaget tar arbetsfordon i trafiken liten eller ingen hänsyn till övrig trafik. Regeln tycks ha blivit att de har oinskränkt rätt att göra lite som de vill när de arbetar.

6.15

Det brukar låta så från människor som inte har en aning om andras arbetssituation tyvärr. Sedan kan man ju fråga sig varför det har blivit så här? Varför väghållningsfordon och andra upplevs ta mer plats idag när alla ska köra som om det vore sommarväglag. Man blir irriterad för att plogbilen håller 50 på 70-vägen. Tycker nog ganska många människor behöver tagga ned och ta det lite lugnare i trafiken och visa hänsyn till dom som jobbar för att vi ska kunna ta oss fram på gatorna när det kommit snö och halka.

Ibland kör man förbi stillastående arbetsfordon med mycket stark och bländade belysning samtidigt som människor rör sig i området kring fordonet. De verkar inte inse att den bländade belysningen utgör en risk för deras säkerhet, då man som förbipasserande knappt kan se något annat än de starka ljuskällorna.

Jag har en rejäl respekt för utryckningsfordon och även oskyddade människor som jobbar eller befinner sig i min väg. Men när det gäller servicefordon så tycker jag att vi kan dela på respekten. På mindre gator brukar det inte vara något problem, de flyttar på sig relativt snabbt och jag tvingar mig aldrig fram. Men på större lokalgator och vägar försvinner mycket av respekten från servicefordonens sida. De har styrt debatten dit hän att de är offer och alla som ska passera är idioter.

6.15

pinjong wrote:
Jag har en rejäl respekt för utryckningsfordon och även oskyddade människor som jobbar eller befinner sig i min väg. Men när det gäller servicefordon så tycker jag att vi kan dela på respekten. På mindre gator brukar det inte vara något problem, de flyttar på sig relativt snabbt och jag tvingar mig aldrig fram. Men på större lokalgator och vägar försvinner mycket av respekten från servicefordonens sida. De har styrt debatten dit hän att de är offer och alla som ska passera är idioter.

Men precis så är det! Man måste utgå från att alla som passerar är idioten som kör på mig! Hur många års erfarenhet har DU från att stå 8tim/dag vid en trafikerad väg och arbeta? Jag menar en som bara passerar i sin trygga omskärmade personbil kan inte föreställa sig verkligheten av att stå på utsidan. Så kom igen, hur många år??

FXX wrote:
Men precis så är det! Man måste utgå från att alla som passerar är idioten som kör på mig! Hur många års erfarenhet har DU från att stå 8tim/dag vid en trafikerad väg och arbeta? Jag menar en som bara passerar i sin trygga omskärmade personbil kan inte föreställa sig verkligheten av att stå på utsidan. Så kom igen, hur många år??

Nej, jag måste inte sätta mig in i hur alla olika kränkta yrkesgrupper har det i sin utövning. Att ha inställningen att alla omkring sig är idioter ger möjligen precis det barnsliga beteende som en del servicefordonsförare har: -Stör mig inte, jag jobbar!

6.15

Fast att ha stark, vit belysning tänd bakåt när man transporterar sig på allmän väg utan att göra nåt jobb - det kan väl i alla fall ingen försvara ? Det är som jag ser det ren slöhet att inte släcka belysningen bakåt - sen när man skall utföra arbete är det en helt annan sak. Det är trots allt inte så bra att i mörker få sitt mörkerseende mer eller mindre utplånat av starkt bländande belysning - och helt i onödan under fordonens transportsträckor.

Håller helt med Pi:) Som jag också påpekat.
Pinjong, du har ingen susning om vad du skriver om. Du sitter i din lilla skyddade bubbla i form av din bil när du passerar dom som arbetar vid vägen med i många fall livet som insats. Precis som polisen får lära sig att vid alla ingripanden så kan situationen förändras i ett ögonblick och dom måste alltid utgå från att det kan ske alltid. Samma sak är det när man jobbar på vägjobb, även om 99,999% sköter sig så måste man vara beredd på när 0,001% kommer.

Enda gången jag blir kränkt är när folk ger mig fingret för att dom är tvugna att sakta ned för att en fil är avstängd eller liknande för att vi ska kunna arbeta för att deras situation ska bli bättre. Det är ju lika korkat som att be sopåkaren dra åt helvete för att det luktar bäver när han tömmer din soptunna i bilen.

FXX, jag vet vad jag skrivit och inte är det att jag passerar service- eller arbetsfordon på något som helst osäkert sätt. Eller kan du citera en sådan mening?

Om någon sitter i en bubbla så är det t ex traktorföraren som har all belysning tänd och inte bryr sig om att andra trafikanter ska passera. Det är iofs inte ofta just det händer men jag känner igen situationen.

Jag kör gärna en omväg om jag i förväg kan få reda på att något arbete pågår men vanligtvis bryr man sig inte om det eftersom man förmodligen inte tycker att man stör särskilt mycket. Det är ju deras arbetsplats liksom och jobbet är klart när det är klart.

6.15

Vad skönt att se att det är fler än jag som tycker det är störande med vitt ljus åt fel håll på arbetsfordon. Jag var rädd att jag var ensam om min överkänslighet. FXX beskriver händelser ur verkligheten och jag förstår resonemanget. Dock tycker jag att de som kör traktorer med vitt sken bakåt gör sig själva en otjänst när de låter det vita skenet lysa även när de bara transporterar sig till nästa jobb. Det är som om alla ambulanser skulle köra med blåljus för jämnan - ingen skulle veta om det är skarpt läge eller ej. Idag såg jag en snöröjande traktor som var ett imponerande exempel på hur man kan synas utan att blända och irritera. På traktorn fanns en orangeblinkande ljusramp modell amerikansk polisbil. Det blinkade som ett fyrverkeri. Det gick inte att missa att arbete pågick. Traktorföraren lär ha varit helt säkrad från påkörning och ingen hade någon anledning att reta sig på belysningen.

+1 på den världens....
Dock har jag fått lära mig att blixtrampen bara ska användas när ett arbete utförs. Vid transport ska man inte använda den för då är man bara en trafikant på vägen. Men även här råder delade meningar, många, även medtrafikanter, tycker det är bättre att det blinkar så man i god tid ser dom och kan byta fil och planera sin körning.

Rikard wrote:
Har läst om ämnet tidigare, och svar från myndighet var att det inte är tillåtet vid färd.
Jag gav fan i att blända av när jag kom ikapp en traktor, han fattade vinken och släkte lamporna.

Den ska jag komma ihåg.

Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Komplettering till @FXX 18.21:
Ang blixtramp/rotella vid färd på allmän väg.
Snöröjningsredskap, inte minst i kombination med sidovinge är ofta bredare än fordonet självt, då gäller Trafikverkets regler för bred transport.
Citat:
"Transportfordonet ska vara utrustat med minst en varningslykta som kan avge blinkande orangegult ljus. Vid färd i dagsljus ska lyktan bara vara påslagen när transporten inkräktar på körfält för annan trafik. Vid färd i mörker ska lyktan alltid vara påslagen om transporten är bredare än 310 centimeter".

FXX wrote:
Jag tror den ökade säkerheten för traktorföraren vida överglänser din irritationsupplevlse. Men visst, utför man inget arbete utan bara transporterar sig och maskinen så kan man stänga ned extrabelysningen. Jag håller på och stökar i ett villaområde med en Volvo L90, inte så mycket plogande utan VA-jobb. Jag har förutom 2 led som färdbelysning 22st 60W led som arbetsbelysning. Jag brukar dock släcka alla utom färdbelysningen när det kommer ett möte inne i villaområdet.
Jag har backkamera men är det bäckmörkt så är det bara en svart bild i displayen. En mörkklädd person utan reflexer syns inte i backkameran öht., därför kör iaf. jag med belysningen tänd tills jag som sagt får möte för annars kör mötande i diket.
Det är svårt för människor som aldrig suttit i ett arbetsfordon att föreställa sig hur det är. Och det är alltid enkelt att gnälla om lagar och regler för att någon blir lite kränkt av att få en lampa i ansiktet. Men jag kan nästan garantera att polisen resonerar likadant som alla väghållare gör att säkerheten får gå före i dessa fall. Bakåtsikten i lastaren jag sitter i är ungefär 2m högt och 1m brett där jag inte ser ett skit utan backkameran och lyse när det är mörkt.
Sedan har många som kör sand/salt-spridare säkert belysning också för att se i backkameran när silon är tom.

Nä, Det är för att se att saltet sprids ok. Kan ”klägga” igen i matning mm. Spridningsbredd och mängd salt ställs in i datorn, så en visuell kontroll att det faktiskt kommer ut salt är behövligt. Saltas det klagas det på att det blir grisigt, missas det så klagas det på at det inte är saltat och glashalt.

bgl wrote:
Komplettering till @FXX 18.21:
Ang blixtramp/rotella vid färd på allmän väg.
Snöröjningsredskap, inte minst i kombination med sidovinge är ofta bredare än fordonet självt, då gäller Trafikverkets regler för bred transport.
Citat:
"Transportfordonet ska vara utrustat med minst en varningslykta som kan avge blinkande orangegult ljus. Vid färd i dagsljus ska lyktan bara vara påslagen när transporten inkräktar på körfält för annan trafik. Vid färd i mörker ska lyktan alltid vara påslagen om transporten är bredare än 310 centimeter".

Självklart är det så när lastbilar med sidovinge åker på vägen. Jag får väl säga till mitt försvar att jag trodde vi diskuterade traktorer och viss mån hjullastare i tråden.

Guran wrote:
FXX wrote:Jag tror den ökade säkerheten för traktorföraren vida överglänser din irritationsupplevlse. Men visst, utför man inget arbete utan bara transporterar sig och maskinen så kan man stänga ned extrabelysningen. Jag håller på och stökar i ett villaområde med en Volvo L90, inte så mycket plogande utan VA-jobb. Jag har förutom 2 led som färdbelysning 22st 60W led som arbetsbelysning. Jag brukar dock släcka alla utom färdbelysningen när det kommer ett möte inne i villaområdet.
Jag har backkamera men är det bäckmörkt så är det bara en svart bild i displayen. En mörkklädd person utan reflexer syns inte i backkameran öht., därför kör iaf. jag med belysningen tänd tills jag som sagt får möte för annars kör mötande i diket.
Det är svårt för människor som aldrig suttit i ett arbetsfordon att föreställa sig hur det är. Och det är alltid enkelt att gnälla om lagar och regler för att någon blir lite kränkt av att få en lampa i ansiktet. Men jag kan nästan garantera att polisen resonerar likadant som alla väghållare gör att säkerheten får gå före i dessa fall. Bakåtsikten i lastaren jag sitter i är ungefär 2m högt och 1m brett där jag inte ser ett skit utan backkameran och lyse när det är mörkt.
Sedan har många som kör sand/salt-spridare säkert belysning också för att se i backkameran när silon är tom.
Nä, Det är för att se att saltet sprids ok. Kan ”klägga” igen i matning mm. Spridningsbredd och mängd salt ställs in i datorn, så en visuell kontroll att det faktiskt kommer ut salt är behövligt. Saltas det klagas det på att det blir grisigt, missas det så klagas det på at det inte är saltat och glashalt.

Jag tror dom flesta förstod att kameran inte sitter inuti silon utan är riktad på utkastet.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.