Varmt idag.

53 inlägg 0 nya
Varmt idag.

Nu bor vi inte på samma ställe i landet, men här hade vi 33,5 igår, och 32 nu.

Det sägs att färg på bilen inte spelar nån roll för hettan i bilen, jag hävdar motsatsen, det är bara att kliva in i skåpet på en skåpbil som är mörk el vit så är skillnaden uppenbar.
Nått annat som vissa inte tänker på är färgen på inredningen, vår mörkblåa Opel är som en tryckkammare med sin massivt svarta inredning, BMWn är svart, men inredningen ljusgul och betydligt svalare efter en stund i solen.

Nu kan man sällan välja färg på inredningen, men varför är en oftast svart??

Svart eller grå blir inte lika skiten, eller det syns inte i alla fall. Jeans och ljus skinnklädsel sägs ju vara en dum kombo har man hört. Jag har mörk inredning i båda bilarna men effektiv ACC tar ju bort problemet helt.

Färgen spelar nog in men att det tillkommer mycket annat.
Ljusinsläppet i en del bilar är som med ett glashus medan att andra ger behaglig skugga in i kupen.

Tonade rutor baktill eller ej och hur tonade? Min nuvarande bil och min förra hade extra tonade dvs korpsvarta i starkt solsken och det gör väldigt stor skillnad.

Det beror nog även på hur de är tonade. Vi skall ju komma ihåg att det främst är infraröd strålning som ger värmen, emedan vi bara ser den synliga biten. Så rent krasst kan du tona bort det syliga men ha stort värmeinsläpp likväl som du kan tona bort värmen men ha ljusinsläpp. Glas är inte bara glas och färg är inte bara färg, så att säga.

Idag tog jag hustruns vita bil med tonade rutor så fick hon ta den svarta bilen med svart skinnklädsel. Det är främst första minuten man märker skillnad. Efter den minuten är den svarta bilen bättre tack vare "kylning" av stolarna.
Jag saknar min e-up! där man enkelt ställde in temperaturen i kupén från telefonen och kunde ha det på schema.

Tycker att det funkar bra med mörkt tonade rutor som tar bort den värsta solinstrålningen. Skönt också med tygklädsel men jag skulle vilja kunna rikta kalluft direkt mot benen - alltså med underifrån ställbara munstycken. Det har nog ingen bil vad jag vet. Saknar numera även ett kylt handskfack. Trodde liksom att det var original på alla bilar med AC i någon form.

6.15

Kall luft sjunker därför ska den inte komma underifrån,

Jag kan redan få kall luft underifrån men skulle gärna se en möjlighet att rikta den.

6.15

Saab var tidigt ute med kylt handskfack, 1984, men de var inte först.
Helt klart är det bättre med en ljus klädsel, förutom att den är svalare är den snyggare.
En ljus bil absorberar mindre värme än en mörk, det bästa vore om bilen var högglanspolerad i krom!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

70 mil i bilen i dag och 19 grader invändigt och mellan 27-31 utvändigt ända till Gotlands färjan
Helt klart man stannar inte på vägen i onödan.

Och kylt handlfack har väl alla sedan 10-15 år tillbaka.

Men hur tusan bar man sig förr i tiden utan acc och bilen full med ungar.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Så kallt som 19 är inte hälsosamt, med de höga utetemperaturerna som vi har nu bör du köra ca 22 grader.

Edit
Kanske gammal skröna...

Jag kör 23, absolut minimum. Börjar på 25 om jag sätter mig i en varm bil. Så jäkla lätt att åka på förkylning om man kör för kallt.

Åker strax till Gotland, men jag får hålla tillgodo med fartvinden. Båten går 2.30, så jag slipper solvärme iaf.

Skulle varit en bild här på min semesterpackade moppe, men det laddar inte upp.

Man blir inte förkyld av kyla. Seglivad myt =)

Hälsosam temperatur är den temperatur man trivs med. 28 för en 18 för en och 25 för en.

Nä det kanske är ngt gammalt som man hört och inte gäller numera. Kyla i handskfacket saknas tyvärr i båda mina bilar men båda kan kyla rumpan istället.

Jodå, jag får ont i halsen om jag låter ACn blåsa för kallt i bilen. Det är ingen myt. Däremot blir man inte förkyld av vinterkyla. Men AC är en annan sak...

Det är den torra luften som är boven. Samma med flygplan.

Exempel:
30 grader, 60 procent relativ luftfuktighet: cirka 18 gram vatten per kubikmeter.
Evaporatorn i bilen, kanske 2-5 grader. Luften kan innehålla Max cirka 6-7 gram.
Lägg därtill att en dåligt underhållen eller dåligt byggd AC sprutar ut mögelsporer och annat mysigt.

Japp, torkar ut slemhinnorna, så bakterier lättare fastnar. Men låter jag bli köra för kallt i bilen med ACn så klarar jag mig. =) Jag brukar höja innertemperaturen i takt med yttertempen. Är det +32 ute, som idag, räcker +25 i bilen. Känns ändå svalt. Dessutom blir chocken mindre när man kliver ur. ;-)

Drick mycket vatten är ett tips!

Jag tycker 25 är för varmt. Nedåt 20-22 om man skall sitta länge men kortare resor och initialt så så kallt som möjligt. Dottern är värre. Vid köpte fyrzons klimat och hon har 17 inställt hela tiden. Går man till 16 är det Low så fläkten maxar vilket är jobbigt. :-P
Frugan kör med 22-24, och jag oftast 19.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.