Varför dom krocktestar: Small overlap i USA

41 inlägg 0 nya
Varför dom krocktestar: Small overlap i USA

Därför att det är en olyckstyp, som kan vara väldigt allvarlig. Om bilarna endast är bygda för att klara EuroNcap´s tester. Så kan det finnas en lucka, i bilarnas krocksäkerhet i europa. Så det finns absolut en funktion att fylla med det testet.

Här är från en olycka i oktober i Värmland. En Toyota Yaris hybrid, krockade med en Peugeot 308. Enligt "Small overlap" kriterierna. Endast förare i varje bil, båda skadas alvarligt.

19 bilder från olyckan
http://blåljus.se/display.asp?newsID=15000&visa=bilder&mapp=public_pictures/171014_hammaro

[quote=Rille_L]Därför att det är en olyckstyp, som kan vara väldigt allvarlig. Om bilarna endast är bygda för att klara EuroNcap´s tester. Så kan det finnas en lucka, i bilarnas krocksäkerhet i europa. Så det finns absolut en funktion att fylla med det testet.
Här är från en olycka i oktober i Värmland. En Toyota Yaris hybrid, krockade med en Peugeot 308. Enligt "Small overlap" kriterierna. Endast förare i varje bil, båda skadas alvarligt.

19 bilder från olyckan

http://xn--blljus-jua.se/display.asp?newsID=15000&visa=bilder&mapp=public_pictures/171014_hammaro

Lägg därtill att sedan SO kom så har tillverkarna anpassat sina bilar för det, men inte alltid på rätt sätt - d.v.s. gjort bilen säkrare. De har i stället anpassat för att bilen skall klara testerna! Därför har nu IIHS börjat med att även köra SO på passagerarsidan då man har upptäckt att det alldeles för ofta är påtagligt sämre att krocka där mot förarsidan.

Länk i #2 fungerar. Vet inte varför orginalposten inte går att redigera?

Här från IIHS, en Toyota Yaris 2013. Verkar bete sig precis som i verkliga livet. Tyvärr...

https://www.youtube.com/watch?v=FCbnMp_ZJKY

Hittar tyvärr ingen på Peugeot 308, men här ett bra exempel på hur det skall fungera. Denna S60 från 2012. De nya 90-modellerna löser det ännu bättre.

https://www.youtube.com/watch?v=YSYLE55iYj0

Här en bra illustration på hur illa det kan vara om man är passagerare, samtidigt som det går bra för föraren. Toyota RAV4 2015.
https://www.youtube.com/watch?v=212c80KkeDs

Det stämmer bra. Peugeot, tillsammans med övriga franska bilar. Säljs inte i USA. Så dom testas således inte, enligt "small overlap".

Då testet endast har några år på nacken, så har inte (o)säkerhetsmedvetna biltillverkare hunnit bygga bilar som klarar även det testet. Men alla nya modeller som släpps i USA, har biltillverkarna såklart haft det testet i huvudet. När dom tog fram sin nya bil. Precis som det var i EuroNcaps begynnelse.

Här kan man se en skillnad. Tex Volvo, hade tänkt på det här redan innan man började testa det. Medan tillverkare som enbart bygger bilar, för krocktester. Blev överrumplade, och fick väldigt dåliga resultat. Men tack vare det här testet. Så kommer bilar om några år, vara mycket bättre på att klara även den typen av olyckor. Åtmintånde bilar som säljs även i USA, och därmed testas.

Va tusan, har dom olika skydd på resp sida!!! :O Snacka om dumsnålt... :(

Rutger Jönåker wrote:
Va tusan, har dom olika skydd på resp sida!!! :O Snacka om dumsnålt... :(

Så länge du får bra i testerna så har du ju klarat ditt viktigaste åtagande. Onödigt att kosta på mer än så, eftersom folk går på tester...
Nästa gång ett nytt testförfarande kommer så är vi där igen: Vi ser direkt vilken tillverkare som faktiskt byggt bilar som skall klara riktiga krockar och vilka som byggt för att klara tester. Sorgligt men sant.

Tyvärr är det ju inte säkert att det är samma utförande av en bilmodell som säljs i USA och som även säljs i t ex EU så skillnader i krockskyddet kan ju finnas även om bilarna ser likadana ut på utsidan. Tillverkarna sparar ju på så många ställen som möjligt, tyvärr.

Rille_L wrote:
Det stämmer bra. Peugeot, tillsammans med övriga franska bilar. Säljs inte i USA. Så dom testas således inte, enligt "small overlap".
Då testet endast har några år på nacken, så har inte (o)säkerhetsmedvetna biltillverkare hunnit bygga bilar som klarar även det testet. Men alla nya modeller som släpps i USA, har biltillverkarna såklart haft det testet i huvudet. När dom tog fram sin nya bil. Precis som det var i EuroNcaps begynnelse.
Här kan man se en skillnad. Tex Volvo, hade tänkt på det här redan innan man började testa det. Medan tillverkare som enbart bygger bilar, för krocktester. Blev överrumplade, och fick väldigt dåliga resultat. Men tack vare det här testet. Så kommer bilar om några år, vara mycket bättre på att klara även den typen av olyckor. Åtmintånde bilar som säljs även i USA, och därmed testas.

En intressant sak är att senaste modellen Tesla S får sämre betyg än en 5 år gammal Volvo! Det är ju faktiskt redigt illa då anser jag. Särskilt då det knappast är en budgetbil.

Rutger Jönåker

Nä det har dom inte!! Men när det bara är ca 20% av fronten som träffar, en lika liten del av fronten på den andra bilen. Så förblir pasagerarsidorna förbluffande intakta. Medan de 20% av förarsidan, som har tagit imot hela smällen. Blir extremt demolerad, på båda bilarna.

Pi

Det skulle förmodligen bli dyrare, att tillverka två olika modeller. Och ännu mycket dyrare, om man blev påkommen med det. Dom balkar som krävs. Kan du inte direkt gömma i någon mjukvara.

Xanthopteryx

Glöm inte vikten!! Massan har en väldigt stor betydelse vid en krock. En Tesla på > 2K kg, har ett stort övertag. Mot en Volvo på 1700kg.

Rille_L wrote:
Rutger Jönåker
Nä det har dom inte!! Men när det bara är ca 20% av fronten som träffar, en lika liten del av fronten på den andra bilen. Så förblir pasagerarsidorna förbluffande intakta. Medan de 20% av förarsidan, som har tagit imot hela smällen. Blir extremt demolerad, på båda bilarna.

Har du sett filmen i #7? Det är ju helt klart ett sämre resultat när dom krockar den högra sidan av bilen. Visst, vid högertrafik så är ju risken för en 20% krock högre på förarsidan, men ändå. Risken finns ju ändå att man kör in i något även på höger sida, så nog önskar jag att krockskyddet är likvärdigt på båda bilens sidor.

Rille_L wrote:
Xanthopteryx
Glöm inte vikten!! Massan har en väldigt stor betydelse vid en krock. En Tesla på > 2K kg, har ett stort övertag. Mot en Volvo på 1700kg.

Fast det stämmer sällan bra i verkligheten. Det finns bilar som är lätta som klarar t.ex. small overlap galant och det finns tunga (som XC90) som är outstanding! Dessutom vet man aldrig vad man krockar mot - en liten bil? En stor? En bergvägg? Ett stort träd? ...

I EuroNcap testas bilarna mot sig själva. Även om man kör bilarna i 64 km/t in i en deformerbar bariärr, så motsvarar det. Enligt EuroNcap en krock. Där båda bilarna (som väger lika mycket) efter inbromsning, kolliderar i ca 50-55km/t. Enligt EuroNcap, motsvarar det en normal frontalkrock. På en väg, där båda bilarna håller ca 80 Km/t innan inbromsning.

Rutger Jönåker wrote:
Rille_L wrote:Rutger Jönåker
Nä det har dom inte!! Men när det bara är ca 20% av fronten som träffar, en lika liten del av fronten på den andra bilen. Så förblir pasagerarsidorna förbluffande intakta. Medan de 20% av förarsidan, som har tagit imot hela smällen. Blir extremt demolerad, på båda bilarna.
Har du sett filmen i #7? Det är ju helt klart ett sämre resultat när dom krockar den högra sidan av bilen. Visst, vid högertrafik så är ju risken för en 20% krock högre på förarsidan, men ändå. Risken finns ju ändå att man kör in i något även på höger sida, så nog önskar jag att krockskyddet är likvärdigt på båda bilens sidor.

Finns ofta ganska många saker på höger sida. Typ skog, bergväggar, djupa diken, stillastående bilar i vägrenen (gärna i mörker där det regnar och nedsläckta samt mörklackade och utan någon som helst varningstriangel eller motsvarande... var umptiunsdedel att drämma in i en sådan på en avfart! under en bro! i en kurva! på vänster sida! Var lätt påverkad fram till fikat på jobbet).
Bygger man bilar för att klara verkliga krockar så blir det liksom rätt bra, vilket Volvo flertalet gånger har visat.

Xanthopteryx

Nu tänkte inte jag specifikt på "Small ovelap". Utan mer generellt, och EuroNcap. Jag var lite otydlig där tyvärr.

Rutger Jönåker

Nä, jag kan inte se filmen i #7. Den kommer inte upp. Jag ska pröva i en annan webläsare.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.