Varför byter ni bil?

47 inlägg 0 nya
Varför byter ni bil?

Tänkte det kunde vara intressant att diskutera varför ni på forumet byter bil egentligen. Rätt underhållen borde en modern bil hålla minst 10-15 år, men de flesta verkar byta mycket oftare än så. Hittills har jag själv inte varit så bra på att behålla mina bilar. Tog körkort relativt sent i livet och har i år haft körkort i 10 år. Under dessa 10 år har jag hunnit byta bil två gånger. Min bilhistorik ser ut så här:

- Bmw 118d, min första bil. Köptes ny 2008 och var då miljöbil. Såldes 2011 för att jag tröttnat på den högt växlade manuella lådan och den dåligt dämpade dieselmotorn. Framkomligheten i snö var inget vidare heller. Var också trött på de dåliga utrymmena.
-Skoda Superb combi1.8 tsi. Köptes lite som en reaktion på den trånga BMW:n. Var även saligt trött på att växla manuellt i Stockholmsköerna. Utrymmesmässigt fanns det inget att klaga på, men tröttnade på vägbullret och den ljudliga fjädringen. Framförallt tröttnade jag dock på att fylla på motorolja var 100:e mil.
-Bmw X3. Denna gång försökte jag göra hemläxan ordentligt och provkörde en mängd olika bilar innan jag bestämde mig. Blev en X3:a på grund av sittkomforten, innerutrymmena och köregenskaperna. Har hittills inte hittat någon bil jag skulle vilja ha istället så tänker nog behålla denna några år till.

Vill ha en bil med garanti och krånglar bilen så vill jag inte heller ha den kvar.

Instämmer med junkers. Byter ca vart 4e år och då behöver jag aldrig byta däck eller göra några större servicar o (förhoppningsvis) inga reparationer. Sen lider jag av en sjukdom som heter bilbytarfeber, så redan ett par månader efter bilbyte börjar jag fundera vad jag ska köpa nästa gång. =)

Visst håller en bil många år, men moderna bilar kan drabbas av dyra reparationer efter några år och jag har ingen lust äga en bil som kan få nåt dyrt fel eller bli stående längs vägen. Sen är det ju min hobby att byta bil... ;-) Behåller jag bilen längre har jag ju ingen hobby längre.

Första köpte jag begagnad av mina föräldrar som haft den sedan ny. Till slut började det bli mer och mer reparationer och innan något dyrt gick så bytte jag. Mazda 626 såldes.
Sedan blev det en ny bil. Efter sex år började vi fundera på en ny. Jag känner mig själv - sådant här kan ta år! Jag visste också att en del större kostnader började krypa närmre. Bytet blev dock tidigare än tänkt. Mazda 6 skrotades på E18...
Nu en ny igen. Planen är runt 8-10 år. Därefter brukar det bli dyrare reparationer, såsom kondensorn till AC. Kylaren ligger nog ofta nära till hands den med. Bromsok likaså. Försäkringar börjar gå mot sitt slut. Alltså blir det till att fundera på en ny kring framåt 2025. Om inget oväntat inträffar...

Lite som Rutger - byter runt vart 4:e år för att förhoppningsvis slippa dyrbara bekymmer. Sen är det alltid kul med nya bilar med ny teknik. Har börjat reka läget inför nästa byte men inte riktigt hittat nåt som passar ännu - å andra sidan är det säkert minst 1 år innan det är dags. Har inga krav på stora bilar och gillar mycket "bang for the buck's"...:) Men trots allt så finns det ett antal grundkrav som långt ifrån alla bilar uppfyller - i alla fall om man också räknar med den ekonomiska biten. Sen är det rätt intressant med eldrivna bilar men tyvärr tycker jag att prislappen fortfarande är alltför hög.

Mest för att det är kul med något nytt
Men mina två tidigare BMW bytte jag för
1 fick ont i höfterna av klämmande sportsäten
2 fick ont i högre delen av ryggen av en jäkla valk i sätets överkant, och att garantin gått ut med troligen dyra reparationen. Bägge såldes när dom gått ca 9000 mil. Men kostade inte på en krona i service, alla reparationer togs på garanti och service är inkluderat i priset.
Men i dag finner jag ingen BMW som jag trivs med.
Däremot är frugans nya I20 helt ok, franförallt sitter jag bra i bilen och växellådan är som en dröm och den lilla 84 hästars motorn räcker till. Och att den bara tra halvliter bensin är inte heller fel.
Så får se vad nästa egna bil blir....

Någonstans har allt sin ände och att det har hänt mycket på bilfronten på 10år som jag inte förutsåg för tio år sedan.
Gjorde misstaget att köpa en ny KIA Venga 2010 som snabbt kom efter i tekniklöpet, en ålderdomlig och törstig motor och simpla säkerhetssystem..ett i vårt tycke felköp så här i efterhand och att den gick vidare efter bara tre år dock med +-0 då KIA säljer bra.
Det blev en ny Opel Adam-13 som nu står och väger...lite väl liten tycker frugan idag och att hon nu vill ha en automatlåda och med plats för även våra två hundar.
En Fabia combi kan jag tänka igen men att det lär inte röna något gehör idag heller.
OK jag är åter på G och vi ska ta och utröna detta väldigt noga vilken andra bil som vi bör ha och sedan får det vara bra med våra bilar vilket brukar betyda 10år.

Ekonomin avgör givetvis hur mycket som man kan hålla på...roligt skulle jag inte vilja påstå att det är, bilköp är den sämsta affär som finns.

Tvärnit wrote:

En Fabia combi kan jag tänka igen men att det lär inte röna något gehör idag heller.

Skoda Fabia lär inte uppleva som någon musiköra.
Vad är det för årsmodell?

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF wrote:
Tvärnit wrote:
En Fabia combi kan jag tänka igen men att det lär inte röna något gehör idag heller.

Skoda Fabia lär inte uppleva som någon musiköra.
Vad är det för årsmodell?

En ny i så fall eller som bättre begagnad.

Om vi ska prata musiköra så finns det betydligt värre bilar i denna klassen och över...

Nu ska inte Octavia klubben bli till sig i byxan men jag vidhåller att VW gör bättre bilar mot de flesta och jag var inne på en maxad Fabia kombi med automat för tre år sedan och till ett bra pris men att min bättre hälft ville inte lyssna på det örat, jag tror bestämt att hon hade blivit lyckligare med en Fabia Combi mot Opeln som hon har nu.

Fabian är en bra bil och jag har gett rådet till min dotter att beakta Fabia Combi som de första riktiga familjebilen, mja.. mågen kan jag glömma för han drömmer om feta premium åk...
Det är inte mycket som kan bli helt fel med en Fabia, hårresande är den inte men ok i toppspec, en förnuftig bil och idag snyggare än Octavia.

Tvärnit wrote:
GF wrote:Tvärnit wrote:
En Fabia combi kan jag tänka igen men att det lär inte röna något gehör idag heller.
Skoda Fabia lär inte uppleva som någon musiköra.
Vad är det för årsmodell?
En ny i så fall eller som bättre begagnad.
Om vi ska prata musiköra så finns det betydligt värre bilar i denna klassen och över...
Nu ska inte Octavia klubben bli till sig i byxan men jag vidhåller att VW gör bättre bilar mot de flesta och jag var inne på en maxad Fabia kombi med automat för tre år sedan och till ett bra pris men att min bättre hälft ville inte lyssna på det örat, jag tror bestämt att hon hade blivit lyckligare med en Fabia Combi mot Opeln som hon har nu.
Fabian är en bra bil och jag har gett rådet till min dotter att beakta Fabia Combi som de första riktiga familjebilen, mja.. mågen kan jag glömma för han drömmer om feta premium åk...
Det är inte mycket som kan bli helt fel med en Fabia, hårresande är den inte men ok i toppspec, en förnuftig bil och idag snyggare än Octavia.

Nuvarande nya Fabia årsmodell 2017 - 2018 med samma utrustning tror jag om det stämmer annars 2018 blir bättre.
Visst är fräck och snyggare Fabia som idag än gamla modellen :-)

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Efter 37 år med 1000 kronors bilar och ständigt skruvande så tillåter ekonomin numera en billig ekonomisk bil.
Tredje nya nu och det verkar bli som ett gift med nybil.
Ett år gammal och man börjar fundera på nästa.
Det är helt sanslöst egentligen och målet är att nästa nya skall bli en laddhybrid om ett eller två år eller kanske tre.
Villkoret är golf klassen och ett vettigt pris mellan 200-250 tusen och den skall vara lika vettig som octavian.
Risken är att jag måste göra lite avkall på något av det vettiga i den bilen om det skall bli en ladd hybrid i framtiden.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Eldrift är definitivt intressant men frågan är om en mera komplicerad laddhybrid är målet ? Ett alternativ för oss skulle kunna vara en "riktig" elbil för vårt primära bruk och att hustrun byter upp sig en klass till t ex en ny Fabia eller annat i den klassen. Då skulle vi kunna nyttja den bilen för de ytterst få resor varje år som skulle vara komplicerade med en elbil. Och inte minst för att kunna dra båtkärra och släpkärra nån gång emellanåt. Visst - lite obekvämare än dagens alternativ men inte oöverstigligt de få gånger det behövs.
Ja - man måste se helheten och vara beredd att försaka nåt för att istället få nåt annat.

Pi wrote:
Eldrift är definitivt intressant men frågan är om en mera komplicerad laddhybrid är målet ? Ett alternativ för oss skulle kunna vara en "riktig" elbil för vårt primära bruk och att hustrun byter upp sig en klass till t ex en ny Fabia eller annat i den klassen. Då skulle vi kunna nyttja den bilen för de ytterst få resor varje år som skulle vara komplicerade med en elbil. ...

Kia har kampanjpris 316 kkr just nu på Soul EV, som blir 256 kkr med bonus 60 kkr (väl?) efter halvårsskiftet. Litet samma stil som Golf SV? :-) Även om Soul är en litet äldre modell och räckvidden inte är i klass med nyare bilar så är det kanske svårt att få bättre pris/prestanda? Och om man som ni har ett alternativ för lånnga resor så är el-räckvidden kanske inte helt avgörande?

Själv skulle jag också gärna ha en elbil (skulle fungera för minst 95% av körningarna) men eftersom vi har en enda bil (och inte vill ha fler!) så är det de där 5% som spökar litet... Precis som du så är jag skeptisk till en "hel" laddhybrid med två kompletta drivlinor (och det är förstås därför jag tjatar om range extenders! :-) ). Vår Yeti får nog rulla minst ett eller två år till så får vi se vad som dyker upp på marknader under tiden!

ToRy - det är inte aktuellt att byta de närmaste månaderna utan bytet ligger snarare ett drygt år framåt så dagens kampanjer är tyvärr inte så intressanta - och inte heller Kia Soul EV vilken jag provkört när den introducerades. Inget fel på eldriften, den var riktigt snål, men resten av "paketet" skulle inte fungera som jag vill, tyvärr. Sen måste det i så fall kombineras med ett bilbyte även för hustrun eftersom jag måste ha dragkapacitet på en av bilarna i alla fall.
Beträffande plugin-hybrider så redovisade ju en motortidning (AMS ?) häromveckan att många av dessa hade väldigt höga servicekostnader och det är ju inte heller nån höjdare för den som köper bil privat.

Ok — om drygt ett år lär det ha kommit ut ett antal nya modeller mer el i drivlinan på marknaden.

Jag såg att höga servicekostnader diskuterades i någon annan tråd, och det är förstås helt logiskt eftersom drivlinan är mer komplicerad. Ytterligare ett skäl för enkel förbränningsmotordel (läs: range extender)... :-)

Fast vanlig service, typ byta olja och filter + pricka för en massa ointressanta punkter, borde ju egentligen inte kosta mera för en plugin-hybrid än för motsvarande bensindrivna. Eldrivlinan lär man väl knappast göra nån förebyggande/underhållsservice på utan det är rimligen bensinmotor-drivlinan. Fast det är ju ett bekvämt sätt för bilföretagen att öka service-intäkterna.

Min bil har ett väsentligt högre värde för mig än för marknaden tror jag. Så därför är det väldigt dumt att byta. När min egen uppskattning av bilen närmar sig marknadens så börjar jag kika efter potentiella nybilsobjekt. Mao - jag ser inget egenvärde i själva bytandet. Peder Karlsson är en i***t i mina ögon, men en rolig i***t.

6.15

Jag byter för att jag vill ha något annat. Från början köpte jag bilar för enstaka tusenlappar och det var ibland kort brinntid på dem. Räknade nyligen ut att jag haft 78 bilar sen körkortet kom till mig 1988.

Man köper nåt som verkar kul eller praktiskt och sen inser man att bilen har en egenskap man ogillar. Växellådan kanske går av på mitten eller folk envisas med att försöka stjäla den till exempel.

Pi wrote:
Fast vanlig service, typ byta olja och filter + pricka för en massa ointressanta punkter, borde ju egentligen inte kosta mera för en plugin-hybrid än för motsvarande bensindrivna. Eldrivlinan lär man väl knappast göra nån förebyggande/underhållsservice på utan det är rimligen bensinmotor-drivlinan. Fast det är ju ett bekvämt sätt för bilföretagen att öka service-intäkterna.

Det blir ytterligare ett par kontrollpunkter förstås som de tar betalt för, och så kan de kanske hävda att förbränningsmotorn går på ett mer ofördelaktigt sätt jämfört med en vanlig bil (kortare driftperioder? längre intervall mellan användning?) så då krävs litet extra service?

När jag sökte på Soul EV såg jag att den uppdateras senare i år:
https://alltomelbil.se/ny-generation-av-kia-soul-ev-ar/
Ska bli i intressant att se!

Jag har bilar rätt länge 10+ åtminstone de jag trivts med. Men till slut så går dom sönder så ofta att det stör mig i min vardag.

Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Numera är det sällan på grund av några nämnvärda fel utan för att man blir sugen på något nytt.
Vart 4-5 år.
Skulle det inte vara för man samåker med folk så skulle jag köra längre.
Så fort någon köper nytt så blir man sugen, nybilsdoft är nåt speciellt.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.