Vi Bilägares forum

Vad har hänt med Volvo?

Vad har hänt med Volvo?

Har i en XC70 i tjänsten och det fastnar is på torkarna jämt och ständigt vilket gör att rutan inte blir ren. Detta var en vanligt fenomen på tyska bilar som VW Passat vid snöfall som jag kört förut men det är underligt att Volvo blivit så dåliga vid körning på vintern. Att de dessutom gör reklam med vintriga bilder på sina bilar gör det hela nästan komiskt, Volvo är uppenbarligen inte anpassad för vinterkörning längre sen det blev kinesiskt. Lösningen är att flytta upp torkarna på rutan där det kommer värme från ventilation och inte gömma dem under huven av estetiska själ. Ska ni köra på vintern, köp inte Volvo!

Uppdaterat: 2015-01-23 08:37

Kommentarer

Det är väl modenycken att försöka gömma torkarna så mycket som möjligt som kanske är boven i dramat. Och uppvärmd spolarvätska lär ju knappast göra nån skillnad när man inte behöver denna...

Uppdaterat: 2015-01-23 10:00

Byt torkarblad! Gamla blad gör att skit och is fastnar lättare. Att kupevärmen inne i bilen skulle kunna smälta isen på torkarbladen genom rutan, tror jag inte på.

Uppdaterat: 2015-01-23 10:11

Jag tror att det är något annat som orsakar problemet. Jag har inte upplevt det på V70 eller 9-5 och de har ju som de flesta bilar "gömda" torkare.
Det här är ett fenomen som fanns på 70-talet på en del bilar, men då var ju inte värmesystemen lika utvecklade.

Uppdaterat: 2015-01-23 10:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ofta är det inte själva gummibladet som är problemet, utan de små lederna, för hållarna som gummit sitter i, som fryser fast. Lite 5-56 är aldrig fel där.

Uppdaterat: 2015-01-23 10:26

5-56 fungerar säkert också bra för leder osv, men vill ändå slå ett slag för att byta torkarblad med jämna mellanrum. Jag har tidigare haft filosofin att så länge de håller ihop och lyckas sopa undan vatten så behöver man inte byta, men det är en otrolig skillnad på nya blad och gamla. Jag har ingen is på mina och de torkar snustorrt vid varje svep, även nu i snöslasket. Innan jag bytte var de som varmkorvar med is och gegga och jag fick svärande stanna bilen då och då och manuellt torka av torkarbladen. Man ska nog byta en gång per år, oavsett ...

Uppdaterat: 2015-01-23 10:38

Jag har haft två Saab OG900, tre Volvo (två 740 och en 940) och en mercedes W202, Renault Kangoo, samt kortare sejour med Escort MK4 och Pappas Skoda Felicia, och jag har aldrig upplevt problemet.

Uppdaterat: 2015-01-24 21:57
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Har haft några bilar med det fenomenet, bla min nuvarande Renault Trafic.
Den har bara ett defrostermunstycke, i mitten långt upp på instrumentbrädan, 3-4 dm nertill av rutan får ingen värme alls, ännu sämre ute i kanterna.
Vid temperaturer strax under 0 och snö bygger det sakta men säkert upp is på torkarna, efter ett par mil får man stanna och skaka av dom.

Problemet drabbar företrädesvis nyare bilar med limmad ruta, där torkarna går långt ner.

Lason1 : Om du köper en bil konstruerad på 90 talet el senare, kan du också råka ut för detta problem ;)

Uppdaterat: 2015-01-25 00:08
Rikard skrev:

Lason1 : Om du köper en bil konstruerad på 90 talet el senare, kan du också råka ut för detta problem ;)

...och det ligger nog rätt nära sanningen skulle jag tro...:)
Det är ju inget problem som drabbar en hela tiden men under vissa väderförhållanden kan det uppkomma.

Uppdaterat: 2015-01-25 10:56