Vad hände med Nevs?

30 inlägg 0 nya
Vad hände med Nevs?

Jag är en gammal Saab älskare. Har haft 3st olika Saab genom åren och har gillat dom alla.

Därför blev jag lite glad för många år sedan när man hörde att Nevs skulle börja göra elbilar med Saab 9-3 som grund.
Sedan dess verkar inte mycket ha hänt. Någon prototyp har gjorts, men i bensinutförande, men mer än så är det väl inte?

När tusan ska de börja producera bilar?

- Peugeot 308 SW GT -2019

Jo, de har ju gjort några elektriska prototyper med 9-3 som bas och eftersom den var avsedd för en helt annan drivlina blev det väl inte optimalt.
Men de använder sig av Saab på sin hemsida https://www.nevs.com/en/, men det de har lyckats bäst med hittills är en stor grushög!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Läste för ett tag sen att där gått in nya delägare igen, även de från Kina. Vet inte hur det fortskrider, om där blir nåt av det.
Gillade också Saab, bland det närmaste Saabkänsla kommer man i Peugeot kan jag tycka, av anledningar jag inte direkt kan peka ut. Hör många andra som säger detsamma.

Finns det någon info alls om dessa prototyper? Typ hur stort batteri som används, beräknad räckvidd, vilken teknik som finns i bilen osv?

Utöver det, finns det någon tidsplan när de ska börja massproducera bilar?

- Peugeot 308 SW GT -2019

ffodil wrote:
Läste för ett tag sen att där gått in nya delägare igen, även de från Kina. Vet inte hur det fortskrider, om där blir nåt av det.
Gillade också Saab, bland det närmaste Saabkänsla kommer man i Peugeot kan jag tycka, av anledningar jag inte direkt kan peka ut. Hör många andra som säger detsamma.

Undrar om det är därför jag kör Peugeot idag? :)
Har liksom fastnat för det märket av någon anledning utan att haft en enda tanke på Saab faktiskt.

Den senaste Saaben jag hade var en 9-5 Sportcom årsmodell 2002. Sköna stolar och mycket teknik (för den tidsåldern). Skön växellåda, bra ratt, rejält med lastutrymme, bra stereo osv.

- Peugeot 308 SW GT -2019

bejje, tittade du på länken jag visade till?
Kolla på länken till vänster om grushögen.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
bejje, tittade du på länken jag visade till?
Kolla på länken till vänster om grushögen.

Har klickat där, men kommer då till nyheter om Nevs. Hittar ingen info av nytta.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Man skriver om "electric roads" där batteribilar laddas under körning.
Sådana testvägar är planerade bl.a. i Mariestad.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

De har ju gått in i Koenigsegg och en ”billigare” Koenigsegg kommer att byggas.
https://teknikensvarld.se/nevs-koper-in-sig-i-koenigsegg-som-ska-tillverka-billigare-sportbilar/

Ja den nyheten har jag ju sett och det är ju så klart positivt så länge Nevs sölande inte drar ner Koenigsegg i skiten.

Tycker det tar otroligt lång tid för Nevs att komma någonstans om man jämför med Tesla t.ex.

- Peugeot 308 SW GT -2019

bejje wrote:
saabnisse wrote:bejje, tittade du på länken jag visade till?
Kolla på länken till vänster om grushögen.
Har klickat där, men kommer då till nyheter om Nevs. Hittar ingen info av nytta.

Det är nog så enkelt att det mesta de presterat är just pressreleaser om förhandlingar med olika kinesiska företag och organisationer.
Det var vad jag menade med grushögen i länken.
Men man tog faktiskt fram en handfull 9-3 med bensinmotor i början, det var väl så länge det fanns bitar att bygga av.
Och några batteribilar med samma skal har ju också visats.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Över 7 år sen många väntar på beställning Saab och har inte gjort att fortsätta produkter och trött på att väntar i 2 år för år 2014 och bestämde blev det flesta första plats är VW Passat och några andra märken som Trollhättebor och också övriga i hela Sverige.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Det finns mer än en grus hög som saabnisse refererar till, en av två fabriker är byggda och invigda. Har börjat tillverka, men för den kinesiska marknaden. Får väl se hur länge huvudkontoret får ligga kvar på Stallbacka i Trollhättan. denna länk beskriver lite mer info.
https://teknikensvarld.se/forsta-bilderna-pa-nevs-elbilar/

Det som har hänt ytterligare är att, nedanstående kommer från Allt om bilar:
För cirka två månader sedan öppnade Nevs orderböckerna för den kommande el-Saaben.
På hemsidan för den kinesiska bilhandlaren som säljer modellen framgår det att bilen väger 1 700 kilo och har 177 hästkrafter. Den klarar 0-50 kilometer i timmen på 5,5 sekunder med en toppfart på 140. Batterikapaciteten är 45 kilowattimmar och räckvidden uppges vara 35,5 mil.
Till utseendet liknar den sin namne från Saab, 9-3, väldigt mycket, om man bortser från att den saknar det svenska märkets emblem i fronten. Det fick Nevs inte lov att använda efter köpet.

Man kanske skall förhandsboka sig för en, ser ut vara ett bra pris.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20181101/elbilen-nevs-9-3-gar-att-forhandsboka-far-rackvidd-pa-35-mil/

Optimus, det här var nyheter för två år sedan!
Det har varit väldigt tyst om något konkret sedan dess.
Man skaffar samarbetspartners, finansiärer, påstår sig bygga sammansättningsfabriker i Kina och ha en pågående produktutveckling i Trollhättan.
Ok, vad är det som stämmer och hur seriöst är det?
Och om man till slut får fram en färdig produkt, hur konkurrenskraftig blir den?
En sjutton år gammal Saabkonstruktion som var avsedd för en helt annan drivlina är säkert passerad av många modernare kinesiska batteribilar även om den bitvis kan vara väldigt bra.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En bil som ansågs för gammal för att få kunder för ett decennium sen lär inte sälja ens med en annan drivlina.
Jag har svårt att förstå vad det är man har för anledning till att envisas med att ösa pengar över den där verksamheten. Nästan så man tror de hittat nån form av bidrag att snylta på.

Mäkinen, tänker du kanske på det här?
https://web.archive.org/web/20131126123033/http://nbesweden.com/images/stories/nbeswe.pdf
Hur gick det med den saken?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

NEVS har som första icke kinesisk bilmärke fått licens att tillverka bilar i Kina, om det nu tog lite längre tid än de först trodde och nu är framme vid att börja tillverka en konkurrenskraftig elbil på världens största elbil marknad, det är väl bara att önska lycka till. Jag ser inte det som gamla nyheter (för två år sedan). Det är ganska nya nyheter att en av två fabriker har börjat tillverka bilar. Om de lyckas sälja en schysst elbil för i runda slängar 230-250.000kr är väl inget fel på. Den andra SAAB:en där ritningarna såldes(gamla 9-5) till en annan kinesisk biltillverkare, är numera förlängd(kommer inte ihåg med hur mycket) för att tilltala välbeställda kineser. Den är också en elbil numera. Om detta nu ordnar jobb för dagens 500 anställda på Stallbacka så är det väl bara att vara glad. Varför kasta skit på Nevs för detta?

Det där hade jag förträngt. Jag tycker mest att det är ett konstigt projekt från början.

Optimus, det handlar inte om att kasta skit utan att försöka få fram konkreta fakta!
Du får ursäkta, men det har varit lite för många påståenden om Nevs alla förehavanden som inte kunnat visa någon trovärdighet.
Som jag skrivit tidigare, jag vill se något konkret!
Och då menar jag inte friserade reklamfloskler.
När det sedan gäller BAIC som tog över den första 9-5 så byggde man en serie med delvis egen drivlina, men den finns nog inte kvar i produktion.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.