Tur att man har en SUV i familjen

31 inlägg 0 nya
Tur att man har en SUV i familjen

Ser ut att bli än större behov av SUV framgent med regeringens förslag till fortsatt nedgradering av våra vägar
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20180604/motormannen-trafiksakerheten-ar-hotad/

Hmmm - märkligt att man tog sig fram med 2-hjulsdrivna småbilar mitt i Norrlands inland förr om åren. Själv åkte jag Hundkoja med 10" hjul och även den fungerade på både snöiga vintervägar och "tjälhåls-bombade" grusvägar under våren.

Även svansmotor folkan var känd för att ta sig fram bra. Men skillnaden förr var väl att standardbilar hade bra markfrigång. Idag har många vanliga bilar blivit onödigt låga och då krävs tyvärr en SUV för att få skälig markfrigång. Men visst klarar man sig fortfarande oftast bra med en vanlig bil. Speciellt om man väljer en med hyfsad markfrigång.

Nu var det väl snarare den fortsatta degraderingen av vägnätet som var huvudpoängen. Men SUV väcker mer uppmärksamhet. Sett till trafikmängdern som var, då ni klarade er med dessa gamla bilar och kristallmottagare, så är medelstilldelningen enormt mycket sämre. Då fanns det drift och underhåll som var värt namnet allt skött av Statens Vägväsen, eller ni är på Vägkassans tid i liknelserna med gamla bilars eminenta framkomlighet. Nu har man knappt en väghyvel hos entreprenörerna som sköter drift och underhåll. Så varsågod å fortsätt åk med låga bilar på vägar med dm djupa hjulspår :)

Jo, gamla Baggen var en suverän backtagare när det var snöigt, brant och halt..:) Kojan med 10" hjul hade inte speciellt bra frigångshöjd men klarare sig ändå. Därmed inte sagt att det är nåt fel på SUV:ar men jag tycker nog att det upplevda behovet av stor, hög 4WD bil kanske är en aning överdrivet - i alla fall för oss som inte drar båtsläp eller hästsläp året om. Men det är väl kanske ett sätt att rättfärdiga sitt köp - inte minst inför sig själv. Det jag främst skulle uppskatta med en lite mindre SUV/CUV (behöver ingen stor bil) är den lite högre sitthöjden och insteget - det har jag ju i o f s också i min Golf SV som har ett med väldigt bekvämt insteg men det känns som den typen av bil är på utgående så det är fullt möjligt att det ändå blir en mindre SUV/CUV nästa gång - i klassen C3 Aircross. Speciellt som man verkar göra standardbilarna lägre...

Nåja Guran - jag kanske inte riktigt håller med dig om t ex de Jämtländska vägarna på 60- och 70-talen. Vi hade t ex nästan inga asfalterade vägar alls utan bara grusvägar som ofta var tämligen "håliga" och speciellt under våren då man fick kryssa fram mellan tjälskotten. Så lite bortskämda är vi nog trots allt idag. Tror inte att en SUV är mera nödvändig idag än då - snarare tvärtom.
F ö så hade vi inte kristall-mottagare på den tiden utan vi kunde t o m lyssna på FM vilket var ett lyft efter AM-tiden...:)

Jag tycker å min tur att många nya vanliga bilar har fått en högre markfrigång.
Det är av förklarliga skäl i alla fall här i kring sedan många år inte inne med "strykjärn", vi har inte vägar till dem.
Trenden se ut att vara till synes "låg" vilket skapas med design så inte röner jag några problem även om att vägnätet till mesta del är skit.

Däremot åkte jag mycket på grusvägar då vore en SUV bra att ha.

Nya bilmodeller, alltså ersättare till befintliga, har ofta under senaste åren fått en lägre totalhöjd vilket påverkar insteg samt mestadels också sitthöjd. Om dom sen fått lägre eller högre frigångshöjd låter jag bara osagt men frigångshöjden jämfört med säg 20 år tillbaka är nog klart lägre på de flesta standardbilar idag. Sen är t ex många av Volvos nyare modeller lite småstruliga att ta sig in i - i alla fall för oss som är lite kortare. Tröskeln är relativt hög och antagligen är dörren dragen lite längre bakåt för utrymmet för kropp och inte minst fötter är begränsat när man har stolen och ratten i rätt körposition. Då är ofta mindre bilar enklare/bättre i det avseendet - t ex min egen Golf SV.

Visst blir många nya bilar lägre. T.ex Volvo har i många år haft 15cm markfrigång och det har även V90, men nya V60 har 13cm. Visserligen bara 2cm lägre, men ändå... Mercedes A o B-klass har bara 11cm, C-klass 12cm. Först från E-klass har man 15,6cm.

Med tanke på att vägarna blir allt sämre, som var det TS ville diskutera, så har även jag övervägt en SUV. Visst är det tragiskt att man låter vägarna förfalla så. Beläggningar släpper o potthål breder ut sig och det enda man verkar vilja göra är att sätta upp varningsskyltar för stenskott... Frågan är om en SUV räcker... Nåt tåligt med pansarglas kanske vore bättre...

Ja jag bor på landet med eftersatta vägar men inte sitter det i några cm höjd under bilen så länge du håller dig till allmänna vägar.
Jag har aldrig känt ett behov av suv på grund av en grusväg.

Däremot på många suvar måste man vara skapt som en orangutang för att inte alltid gå med dyngiga byxor eftersom det är omöjligt att kliva in utan att skrapa benen i dyngan på sparklådan.
Ett undantag är kanske om man är 195 cm.
Det senaste är väl att man piffar upp bilen med nåt blankt skrot som för suv folket ser häftigt ut under sparklådan så att det blir riktigt jobbigt att kliva in.
Nja nog skall det till riktigt ovanligt dåliga grusvägar innan man måste skaffa sig en suv.

Rutger Jönåker. Det är med pansarglas vore inte dumt och även pansarplåt skulle behövas med tanke på vägarnas skick och den bedrövliga trafikkulturen.

Jag undviker nuförtiden att ta finbilen till staden, runt 15.30 idag rådde det ett kaotiskt inferno, jag blev rent svett utav.
Jag har min Volvo Duett som kommer till rull i denna veckan, det är redig plåt i den, riktiga kofångare, hög grill, lång huv, och att man sitter högt.

skidoo1238 wrote:
Ja jag bor på landet med eftersatta vägar men inte sitter det i några cm höjd under bilen så länge du håller dig till allmänna vägar.
Jag har aldrig känt ett behov av suv på grund av en grusväg.
Däremot på många suvar måste man vara skapt som en orangutang för att inte alltid gå med dyngiga byxor eftersom det är omöjligt att kliva in utan att skrapa benen i dyngan på sparklådan.
Ett undantag är kanske om man är 195 cm.
Det senaste är väl att man piffar upp bilen med nåt blankt skrot som för suv folket ser häftigt ut under sparklådan så att det blir riktigt jobbigt att kliva in.
Nja nog skall det till riktigt ovanligt dåliga grusvägar innan man måste skaffa sig en suv.

Vi har ovanligt dåliga grusvägar och jag har sett värre i andra län. Kratrar och sten större än en knytnäve hela tiden och väldigt många som har det så kör antingen en SUV eller så något gammalt typ Volvo fram till 850, en ny vanlig bil det är tok i en sådan miljö.

Skidoo - Jag har kört bilar som skrapat i underrredet redan på asfalterade vägar, pga tjälskador, så nog är centimetrarna avgörande. 11-12 cm är definitivt för lite, speciellt om man dessutom har lite last. Men nog kan man klara sig utan SUV bara markfrigången är någorlunda.

Apropå skitiga byxben så finns det SUVar som likt Saab har dörrar som täcker tröskeln och då slipper man skita ner byxbenen.

Tvärnit - Ja, pansarbil skulle passa bäst ibland. En modern Duett vore inte helt fel. På den tiden byggdes rejäla bilar. Med såna bilar behövs ingen SUV.

Rutger - bara att inhandla en Dacia Duster...:)

Pi - JA, den tänkte jag inte på! Saken är klar! :-D
Annars är kanske typ Citroën Berlingo o liknande det närmaste man kommer en Duett som biltyp idag. Men förmodligen inte lika robust byggd...

Guran wrote:
Ser ut att bli än större behov av SUV framgent med regeringens förslag till fortsatt nedgradering av våra vägar
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20180604/motormannen-trafiksakerheten-ar-hotad/

Ja visst är det oroveckande och det märks att det blir mer och mer eftersatt fläckvis.
Och visst är det så stt en hög suv förlåter lite mer och har man en vanlig låg bil får man använda insidan och ta det lite försiktigare.
Bromsa och veja för dom värsta potthålen.
Egentligen ingen big deal då det var fem ggr värre på 60 talet när man åkte pappas Saab 92b delux.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Guran wrote:
Ser ut att bli än större behov av SUV framgent med regeringens förslag till fortsatt nedgradering av våra vägar
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20180604/motormannen-trafiksakerheten-ar-hotad/

Ja visst är det oroveckande och det märks att det blir mer och mer eftersatt fläckvis.
Och visst är det så stt en hög suv förlåter lite mer och har man en vanlig låg bil får man använda insidan och ta det lite försiktigare.
Bromsa och veja för dom värsta potthålen.
Egentligen ingen big deal då det var fem ggr värre på 60 talet när man åkte pappas Saab 92b delux.

Ja men det har skett en hel del sedan 60-talet och förstår inte varför vi skall tillbaks dit igen. Då var ju bilarna lite grövre tillyxade och mer robusta. Räcker att åka ner i ett potthål för att paja hjulinställningen på en BMW. Eller den dyra lättmetallfälgen med dom tunna gummidäcken blir oval och obrukbar.
Nä ett normalt och välfungerande vägunderhåll borde vi väl i alla fall ha råd med.

Rutger Jönåker wrote:
Pi - JA, den tänkte jag inte på! Saken är klar! :-D
Annars är kanske typ Citroën Berlingo o liknande det närmaste man kommer en Duett som biltyp idag. Men förmodligen inte lika robust byggd...

Jag har reflekterat över samma sak att Berlingo är en modern Duett, smart som attan i att ta gods, det finns en version där det sitter en taklucka längst bak så det som inte får rum på längden det hivar man ned där igenom och att det sitter väl säkrat.

Till er som hyllar Duett, när körde ni någon senast om ni nu någonsin gjort det.
Det var en bil som var hopplöst omodern redan som ny!
Men det är riktigt att det finns nya bilar som lämpar sig för de allt sämre vägar vi förmodligen får.
Det verkar som MP och deras polare hellre lägger pengar på cykelbanor och istället för att rusta befintligt järnvägsnät ska det byggas snabbtåg mellan Sveriges enda tre städer!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse - Har du missat att Tvärnit har en Duett? =) Jag har inte kört Duett men väl "syskonet" PV. Vet att dom är olika byggda, men samma förarmiljö, motor o front. Tyckte PVn kändes mer ok att köra än jag hade förväntat mig.

Ja, det är tragiskt att man hellre lägger pengarna på snabbtåg mellan tre städer än att rusta befintliga vägar o järnvägar.

Jag körde på landsbygden i Lettland senast igår och där är vägarna bitvis så dåliga att de har skyltat ner farten för att man ska hålla sig kvar på vägen. Det var lapp på lapp på lapp.
Så dåliga vägar har jag inte sett i Sverige.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.