Ta körkort idag.

29 inlägg 0 nya
Ta körkort idag.

Sambon var på handledar kurs idag för dottern.
Hon har kört en del med automat, men ska nu ta kort för manuell. (Pappa har ingen bil längre, och mamma har manuell)
Först noterade hon att en son som var där med sin pappa sov sig igenom de 3 timmarna !!!
Sen så handledaren nått jag inte fattar.
Han rekommenderade några lektioner på körskolan först för att se var dottern låg i sin kunskap, så man tar fram en utbildningsplan. Det låter ju vettigt, men sen så han "för att lära sig kopplingen som den används idag" och förklarade att man med dagen ecodriving inte använder kopplingen som förr "Den ska släppas omedelbart, för att minska förlusterna" " det går inte att köra upp och använda kopplingen som vi gjorde förr, då blir man underkänd"

Har nån annan hört detta ??

så=sa Telefonen ändrar själv, och inlägget går inte att redigera ??

Han kanske menade dubbeltramp med mellangas:)
Men idag är det ju synkade lådor så det ska inte behövas..

Det verkar ju väldigt långsökt, dubbeltrampning har väl inte behövts på någon personbil sedan 1950-talet?
Men det finns ju personer bakom ratten som slirar fram genom livet och det kanske är något sådant han menade.
Det är ju inget som hör ihop med "ecodriving", att byta koppling är dyrt på moderna bilar.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rikard wrote:
Det låter ju vettigt, men sen så han "för att lära sig kopplingen som den används idag" och förklarade att man med dagen ecodriving inte använder kopplingen som förr "Den ska släppas omedelbart, för att minska förlusterna" " det går inte att köra upp och använda kopplingen som vi gjorde förr, då blir man underkänd"
Har nån annan hört detta ??

Tog körkort för snart 11 år sedan, men inget jag minns att man pratade om då. Däremot så vill körskolläraren att jag skulle få bilen i rullning bara med kopplingen utan att ge gas. Vilket inte gick så bra på mina föräldrars E60 523i med tomgångsvarv under 700 rpm... Att släppa kopplingen omedelbart känns som det kan bli lite ryckigt :-) När jag gick i körskolan så ville de att man skulle växla upp vid 3000 rpm och hoppa över växlar. T.ex. accelerera till 50 på 2:an och sedan lägga i 4:an direkt.

Har också varit på handledar kurs fast för frugan och det vettigaste tipset jag fick var att köpa extra backspeglar så man kunde följa blicken på den som kör och samtidigt ha extra bra koll bakåt. Det rörde sig om 3 extra backspeglar som kostade runt 60-70 kronor på Biltema. Själv tycker jag att det är viktigt att hitta dragläget så man känner sig tryggare än när man övning kör. Det där att hoppa över växlar rekommenderade han också. Själv har jag mest kört automat de senaste 15 åren. Fast att släppa upp kopplingen tvärt sades det inget om. Det är inget jag heller gör utan kör smidigt utan att det ens ska kännas när jag växlar. Fast bror min kör hopplöst dåligt och där studsar man fram och tillbaka när han växlar och han släpper upp kopplingen tvärt.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Skodaägare wrote:
...Däremot så vill körskolläraren att jag skulle få bilen i rullning bara med kopplingen utan att ge gas...

Det är där GF lärt sig kanske... Sorry, kunde inte låta bli

*Robban

EnannanRobban wrote:
Skodaägare wrote:...Däremot så vill körskolläraren att jag skulle få bilen i rullning bara med kopplingen utan att ge gas...
Det är där GF lärt sig kanske... Sorry, kunde inte låta bli

Inga problem som jag har Opel Astra och snart bli Skoda Fabia det bara går iväg uppförbacke att släpp upp kopplingspedal utan rör på gaspedal känner inte rycker och vibrationsfri har jag testat :-)
Beroende på annan märken kan tjuvstopp då måste trycka lite gaspedal samtidigt släpp upp kopplingspedal, är inte min smak exempel köer, parkering osv.
Om jag vill köra fort acceleration då gasa och koppling samtidigt.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF wrote:

Beroende på annan märken kan tjuvstopp då måste trycka lite gaspedal samtidigt släpp upp kopplingspedal, är inte min smak exempel köer, parkering osv.

Varför köper du inte bara en automat så slipper du ens tänka på detta? Lägger du dessutom till adaptiv farthållare så behöver du inte röra gaspedalen i köer. Att inte välja till detta på en ny bil är för mig en gåta..

FXX wrote:
GF wrote:
Beroende på annan märken kan tjuvstopp då måste trycka lite gaspedal samtidigt släpp upp kopplingspedal, är inte min smak exempel köer, parkering osv.

Varför köper du inte bara en automat så slipper du ens tänka på detta? Lägger du dessutom till adaptiv farthållare så behöver du inte röra gaspedalen i köer. Att inte välja till detta på en ny bil är för mig en gåta..

Mycket bra fråga FXX.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

FXX wrote:
GF wrote:
Beroende på annan märken kan tjuvstopp då måste trycka lite gaspedal samtidigt släpp upp kopplingspedal, är inte min smak exempel köer, parkering osv.

Varför köper du inte bara en automat så slipper du ens tänka på detta? Lägger du dessutom till adaptiv farthållare så behöver du inte röra gaspedalen i köer. Att inte välja till detta på en ny bil är för mig en gåta..

Har haft provkört Fabia 2018 DSG7 demobil 2 st och nästan likadant att man trycker gaspedal då spinner hjulen när väg är grus i asfalt och rondellen då jag gasa då bilen ryser hårt och drivlina är inte optimalt så bra.
Octavia DSG7 är bättre drivlina och har ECO utom Fabia.
Sist provkört 3 ggr Fabia 5 vxl manuell och känner mjukare drivlina och bestämt köpt :-)

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF wrote:

Har haft provkört Fabia 2018 DSG7 demobil 2 st och nästan likadant att man trycker gaspedal då spinner hjulen när väg är grus i asfalt och rondellen då jag gasa då bilen ryser hårt och drivlina är inte optimalt så bra.

Måste varit fel på dom bilarna isf. Fabia har väl antispin och XDS-diffbroms, precis som jag har på min Seat? Det är väl standard på alla VAG-bilar idag. https://www.volkswagen.se/sv/innovation-och-teknik/volkswagen-ordbok/x.html

FXX wrote:
GF wrote:
Har haft provkört Fabia 2018 DSG7 demobil 2 st och nästan likadant att man trycker gaspedal då spinner hjulen när väg är grus i asfalt och rondellen då jag gasa då bilen ryser hårt och drivlina är inte optimalt så bra.

Måste varit fel på dom bilarna isf. Fabia har väl antispin och XDS-diffbroms, precis som jag har på min Seat? Det är väl standard på alla VAG-bilar idag. https://www.volkswagen.se/sv/innovation-och-teknik/volkswagen-ordbok/x.html

https://www.caradvice.com.au/497366/2017-skoda-fabia-81tsi-review/
Tveksam till Starter och ibland fångade tupplur kommer in och ut i rondeller, är växellådan inte en dålig en, det är bara irriterande dunkelt och ibland lite reserverad.

https://www.caradvice.com.au/600350/2018-skoda-fabia-81tsi-review/
Medan utgångarna är mer än rikligt för en bil av denna storlek, är Fabia ' s frustrerande överföring ett av de värre exemplen på att denna granskare har stött på. Det finns en mycket märkbar död plats ner låg, vilket kan vara utmanande när man kör genom korsningar eller försöker göra en lucka i trafiken.

Den har en ganska irriterande vana att starta i andra växeln för att spara bränsle, vilket innebär att framsteg från stillastående verkar ganska slö och ryckig, särskilt efter att ha avaktiverat tomgång stopp/start-systemet. Motorn genererar denna signatur tre-cylindrig anteckning, men du kommer inte höra det om du inte verkligen trycka på Fabia Hard-överföringen sällan låter motorn rev ovan 3000rpm i normal körning.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Undrar om det inte är avsaknaden av tillvänjning av en ny bilmodell och en ny låda på en lätt bil.

Dsg7 med torrlamell är lite speciell då den har Sina extra millisekunders fördröjning innan kopplingen drar.
Hinner man då gasa nån mm extra på pedalen då blir det kanske den upplevelsen.
Jag vet inte då jag inte provat men det är min misstanke då tendensen finns även på octavian om man är för snabb med gasen.

Det är ju en ivrig rivig motor. Hihi.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Undrar om det inte är avsaknaden av tillvänjning av en ny bilmodell och en ny låda på en lätt bil.
Dsg7 med torrlamell är lite speciell då den har Sina extra millisekunders fördröjning innan kopplingen drar.
Hinner man då gasa nån mm extra på pedalen då blir det kanske den upplevelsen.
Jag vet inte då jag inte provat men det är min misstanke då tendensen finns även på octavian om man är för snabb med gasen.
Det är ju en ivrig rivig motor. Hihi.

Ja, det måste trycka gas några mm försiktigt.
Jag är van att trycka 10 - 20 mm då DSG7 spinner men inte på manuell låda.
När det är bråttom på rondellen då jag gasa lite fortare än trycka 1, 2, 3 millimeter då bilen går fint men hindra andra bilen påkörning eller tut bakom från mig.
Har haft Fiesta Powershift är också dubbelkoppling ryser.
Sånt är ju olika smak och slippa växla. För mig är bättre med manuell går fint och kul att växla att göra med än ingenting.
Framtid byta till elbil har bara 1 växel i hela hastighet är som bäst.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Lika nya facelift Polo om DSG7 som Fabia.

https://www.caradvice.com.au/686957/2018-volkswagen-polo-long-term-review-farewell/
Sjuhastighets DSG och tomgång / start-system tenderar att snubbla och skapa en märkbar fördröjning vid avstängning, vilket kan vara en smärta i trafiken.

Den låga hastigheten DSG-niggles och mismatched kabin trims är anmärkningsvärda nackdelar, liksom den ibland ouppbyggda stadsrittet.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Nu var det jag som sababde denna tråd som handlar om körkort och inte hur en DSG7 fungerar i Fabia, det finns andra trådar om det. Sorry...

*Robban

En sak jag har funderat på är hur länge det egentligen är lönt att ta körkort för manuell? Idag är det väl nästan bara småbilar som säljs med manuell låda. Och när fler och fler bilar blir hybrider eller rena elbilar så kommer ju den manuella växellådan att dö ut helt. Har själv manuellt körkort, men använder nästan aldrig den färdigheten numera. Och rent ekonomiskt sett så hade jag sparat åtskilliga kronor på att ta automatkörkort istället för manuellt dito.
Även på utlandssemestrar brukar jag försöka hyra en bil med automat. Blir mer avslappnat så och man kan koncentrera sig på vart man ska utan att behöva röra runt i grytan med högerhanden.

Håller med om att automat kommer att dominera i framtiden, men vi är inte riktigt där ännu. Fortfarande säljs ju en stor andel bilar med manuell låda, och de kommer ju leva kvar ett par decennier.

Kostar det verkligen mycket mer att ta kort med manuell låda? Någon-några extra körlektioner totalt kanske om man kör på skola, men mycket mer än så är det väl inte?

Wayke endast årsmodell 2019 med alla bilmärken idag kl 17:20.
Max 250.000 kr eller mindre, 982 st manuell och 491 st automat.
Max 200.000 kr eller mindre, 518 st manuell och 151 st automat.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Hälften av mina bilar är manuella däribland den senast tillverkade. Är inte ofta hantverkarbilar manuella?

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.