Vi Bilägares forum

Svällande bilar

Svällande bilar

Ibland ser man lite äldre bilar i trafiken och slås av hur små de är. Igår passerade jag en Renault 12 och rakt nedstigande från den är väl dagens Talisman som jag uppfattar som en ganska stor bil. Det var inte 12:an.
En Golf var från början en liten och smidig bil som i sina enklaste utföranden vägde under 750 kg. Nuvarande Golf väger i princip från dubbla den vikten och uppåt.
Kör man in en gammal bil på en besiktningsstation är det nästan så hjulen inte når mellan ramperna i hallen.
Som jag förstår det är det önskan att vara "störst i klassen" kombinerat med krocksäkerhet som fått bilarna att lägga på sig extra vikt.
Kommer elektroniken göra att bilarna blir lättare igen eller hämmas det av batterier? När folk köper "transport" istället för bil kanske man inte har användning för stora batterier?

Uppdaterat: 2019-10-10 09:52

Kommentarer

Trots att bilar blir både längre och bredare blir dom inte lättare att komma in i . En bekant hade just köpt en ny hundkoja som jag skulle provåka. Min välväxta men av ålder allt stelare kropp kunde inte på normalt sätt ta sig in på högersidan tros att dagens hundkoja ser ut som en originalversion på steroider. Vi sökte upp entusiast som på fritiden kör en hundkoja-original.
Det är lättare för mig att äntra gamlingen än den nya. Det borde inte vara förvånande att allt fler väljer suvar av detta skäl!

Uppdaterat: 2019-10-10 10:10
L. Mäkinen skrev:

En Golf var från början en liten och smidig bil som i sina enklaste utföranden vägde under 750 kg. Nuvarande Golf väger i princip från dubbla den vikten och uppåt.

Inte riktigt, min Golf väger 1247kg. Ännu mindre med 1.0tsi.

Uppdaterat: 2019-10-10 10:35

Nu kan man kanske inte göra det riktigt så lätt att säga att bilarna byggs tyngre idag. Skulle man ta en t.ex. en Volvo 945 från -92 och lasta in all den utrustning som finns i en V90 vad gäller elmotorer, säkerhetsutrustning, mer ljudisolering m.m. Så tror jag de där 300 extra kilona snart är uppnådda....

Uppdaterat: 2019-10-10 10:49

Längre, lägre, bredare... Mantrat från 50-talets USA-bilar gäller fortfarande. Tråkigast av detta tycker jag är den ständigt ökande bredden på nya bilar. Nu tycks 180 cm vara standardbredden även på nya mindre bilar. I ViB:s test av småbilar, var testlaget undrande om Fabias "smala" bredd på 170 cm skulle ge tillräckligt plats invändigt (vilket det gjorde...). Allt bredare bilar ger problem med parkeringsrutor och garageplatser m.m.
Volvo Amazon ansågs på sin tid vara en stor bil, men den var bara 160 cm bred. Har vi blivit så mycket fetare, eller vad är orsaken till den allt mer ökande bilbredden?

Uppdaterat: 2019-10-10 11:28

Nu är jag ganska rundlagd, men bredden är som störst vid axlarna så fetma borde inte vara en anledning att göra bredare bilar.
Jag kan inte påstå att jag längtar tillbaka till bilbredder som Subaru Columbuss och liknande.

Uppdaterat: 2019-10-10 11:37

Jag skulle tro att en stor del av den ökade bredden handlar om krocksäkerhet. Vilket väl ingen kan påstå är negativt.

Uppdaterat: 2019-10-10 11:55

Jag fick lägga blymattor och omregistrera min Audi 100 GL5E auto, för att få upp vikten till 1350 kg. Trots att den hade både dragkrok och taklucka (som ju väger extra) så vägde den under 1300 kg. Lyckades dölja 70 kilo extra i den, och kom upp till 1360.

Uppdaterat: 2019-10-10 12:35

Det handlar ju inte bara om krocksäkerhet utan också om vridstyvhet. Det talas inte så mycket om detta, men vridstyvheten har ökat dramatiskt de senaste åren. För många modeller handlar det om 50 procent eller mer vid generationsbyte.
Ökad vridstyvhet är positivt både när det gäller köregenskaper och komfort. Om karossen inte flexar så mycket så kan man ha mycket mjukare fjädring utan att det påverkar köregenskaperna negativt. Dessutom slipper man en massa skrammel och gnek i inredningen, eftersom karossdelarna inte rör sig när man kör på ojämn väg. Att många tillverkare går från multilänkaxel till halvstel axel är just tack vare vridstyvheten. Är karossen tillräckligt styv så kan vibrationer från vägen dämpas direkt i karossen istället för i hjulupphängningen, så därför behövs inte längre multilänk för komfortens skull. Sedan så var visserligen bilarna lättare förr, men hade de bättre vägegenskaper? Denna video är ganska intressant tycker jag:

www.youtube.com/watch?v=ypVpOav8qSM

Titta framför allt vid 08:09 och 09:54 så ser man att bilarna på 80-talet inte hade så bekväm fjädring och dessutom krängde rätt ordentligt vid kurvtagning. Finns många SUV:ar idag som kränger mindre än Mercan och Audin i videon.

Uppdaterat: 2019-10-10 12:41

Något jag ofta saknar vad gäller vägegenskaper är informationen om vad bilen har för sig. Nu tycker förstås biltillverkarna att köttklumpen bakom ratten mest stör funktionen, men jag gillar inte att vara helt bortkopplad från framfarten. Då kan jag ju åka buss.

Uppdaterat: 2019-10-10 13:39

Det var längesedan jag körde en bil utan servostyrning, hade varit kul att testköra lite.

Sen så har det ju alltid varit lite tävling i att varje bil ska rymma lite mer för varje generation, då blir det såhär.
Dagens Polo är bra mkt längre och har längre hjulbas, är bredare och högre än vad den första Golfen var.
Men den är runt 500KG tyngre.

Uppdaterat: 2019-10-10 20:25
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag har ju haft den stora glädjen att köra fordon från förr, det äldsta från 1920-talet och det är helt riktigt som skrivits tidigare, säkerhetstänkande var väldigt sällsynt.
Men om man tittar på 1930-talet och små folkbilar som Austin Seven så byggdes den för att rymma fyra personer och det gick, men det var trångt! Och givetvis minimal säkerhet även om det inte gick fort.
Och amerikanska bilar från samma tid, som ansågs stora, tt.ex. en Chevrolet Master vägde 1500 kg, är smala invändigt, men man utnyttjade utrymmena, det fanns visserligen kardantunnel, men ingen fånig mittkonsol som alla bilar ska ha idag så det gick att sitta tre i framsätet och fyra bak även om det blev trångt. Säkerheten var något bättre, det var en helstålkaross helt utan trä på en stadig ram.
I princip samma bil tio år senare var några hundra kg tyngre, inte mycket rymligare eller säkrare.
Det var först på 1950-talet som man började tänka på säkerhet.

Uppdaterat: 2019-10-10 21:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har en bild i ämnet. Ingen tycker väl att en Swift är stor.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-10-10 21:52
Rikard skrev:

Har en bild i ämnet. Ingen tycker väl att en Swift är stor.

Lampglasen ser lite svullna ut, inte minst. ;-)

Uppdaterat: 2019-10-10 22:25
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Rikard skrev:

Har en bild i ämnet. Ingen tycker väl att en Swift är stor.

Ser ju nästan photoshoppat ut och att tysken till höger blivit förminskad.
Saker som backspeglar, framlyktor, grill osv ser ju större ut.
Skön jämförande bild.

BMW;n lär vara en bra bit längre dock, både hjulbas och total längd.

Uppdaterat: 2019-10-12 09:51
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag kan nog tycka att det är en sjuk utveckling på nåt sätt.
Feta bilar som man sjunker ner i med en hög mittkonsol med en bredd på drygt 3 decimeter till ingen nytta ibland.
Frun vågar sig inte ens in i ett parkeringshus med dunderklumpen och näsan i fönsternivå.

Nja det är nog en konstig utveckling.

Uppdaterat: 2019-10-12 19:02
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Fast detta med en rejäl mittkonsol är ju kanon! Förr var det ofta totalt omöjligt placera saker där......ni är det bekväma armstöd, bra förvaring, rejäla mugghållare m.m.....allra bäst på moderna bilar där de förstått att en växelspak inte behövs på automatare och ännu mer bra utrymme frigörs.

Uppdaterat: 2019-10-12 19:05
Henrik M skrev:

Fast detta med en rejäl mittkonsol är ju kanon! Förr var det ofta totalt omöjligt placera saker där......ni är det bekväma armstöd, bra förvaring, rejäla mugghållare m.m.....allra bäst på moderna bilar där de förstått att en växelspak inte behövs på automatare och ännu mer bra utrymme frigörs.

Absolut. Men ibland lyckas dom ju ändå inte åstadkomma vettiga fack/ möjligheter utom bling bling.

Uppdaterat: 2019-10-12 19:10
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Absolut. Men ibland lyckas dom ju ändå inte åstadkomma vettiga fack/ möjligheter utom bling bling.

I min mittkonsoll kan jag packa för en weekend iväg! :)

Uppdaterat: 2019-10-12 19:38
Henrik M skrev:

Fast detta med en rejäl mittkonsol är ju kanon! Förr var det ofta totalt omöjligt placera saker där......ni är det bekväma armstöd, bra förvaring, rejäla mugghållare m.m.....allra bäst på moderna bilar där de förstått att en växelspak inte behövs på automatare och ännu mer bra utrymme frigörs.

Man har ju ett bagageutrymme att ha saker i, att ha en massa skräp inne i bilen tycker jag är helt onödigt.
Innan det blev separata stolar, som ju bara fanns på småbilar och spoertbilar, hade alla bilar hel soffa fram, vissa med fällbart armstöd och på finare amerikanska bilar med hydraulisk eller elektrisk servo.
Givetvis var den fåniga golvväxelspaken oftast pensionerad och ersatt med rattspak eller rattmonterad väljare, den fanns även monterad i brädan.
Rymligt och luftigt i framsätet.

Uppdaterat: 2019-10-12 19:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Henrik M skrev:

Fast detta med en rejäl mittkonsol är ju kanon! Förr var det ofta totalt omöjligt placera saker där......ni är det bekväma armstöd, bra förvaring, rejäla mugghållare m.m.....allra bäst på moderna bilar där de förstått att en växelspak inte behövs på automatare och ännu mer bra utrymme frigörs.

Sidan 21 av 36. Tillbehör har valfri 2 st olika att välja en mittkonsol från Suzuki Swift.
https://suzukibilar.se/wp-content/uploads/2017/04/Swift_Accessories.pdf

Uppdaterat: 2019-10-12 19:48
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Henrik M skrev:

Fast detta med en rejäl mittkonsol är ju kanon! Förr var det ofta totalt omöjligt placera saker där......ni är det bekväma armstöd, bra förvaring, rejäla mugghållare m.m.....allra bäst på moderna bilar där de förstått att en växelspak inte behövs på automatare och ännu mer bra utrymme frigörs.

Gillar "växelspaken" på 308an, liten och smidig och ser inte alls ut som en traditionell.
Men på den Golf jag nu lånar medans min Peugeot repareras har en ful stor gammal traditionell automatväxelspak som är byggd på samma sätt som en manuell.

Förstår inte varför vissa tillverkare envisas med att fortsätta använda dessa stora fula saker.

Har hyrt en del mercedes genom åren och de har också en smidig lösning där växelväljaren sitter på ratten. Det funkar bra det med.

Uppdaterat: 2019-10-12 20:09
- Peugeot e-208 GT 2022
GF skrev:

Henrik M wrote:Fast detta med en rejäl mittkonsol är ju kanon! Förr var det ofta totalt omöjligt placera saker där......ni är det bekväma armstöd, bra förvaring, rejäla mugghållare m.m.....allra bäst på moderna bilar där de förstått att en växelspak inte behövs på automatare och ännu mer bra utrymme frigörs.
Sidan 21 av 36. Tillbehör har valfri 2 st olika att välja en mittkonsol från Suzuki Swift.
https://suzukibilar.se/wp-content/uploads/2017/04/Swift_Accessories.pdf

Snart dags för bilbyte GF ?

Uppdaterat: 2019-10-12 20:10
Guran skrev:

<blockquote class="quote-msg quote-nest-2 even">
<div class="quote-author">GF skrev:</div>
Henrik M wrote:Fast detta med en rejäl mittkonsol är ju kanon! Förr var det ofta totalt omöjligt placera saker där......ni är det bekväma armstöd, bra förvaring, rejäla mugghållare m.m.....allra bäst på moderna bilar där de förstått att en växelspak inte behövs på automatare och ännu mer bra utrymme frigörs.
Sidan 21 av 36. Tillbehör har valfri 2 st olika att välja en mittkonsol från Suzuki Swift.
https://suzukibilar.se/wp-content/uploads/2017/04/Swift_Accessories.pdf
</blockquote>

Snart dags för bilbyte GF ?

Om det blir problem fastnar drivning enbart framhjulsdrift i vintertid då går 4X4.

Uppdaterat: 2019-10-12 20:15
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
bejje skrev:

Gillar "växelspaken" på 308an, liten och smidig och ser inte alls ut som en traditionell.
Men på den Golf jag nu lånar medans min Peugeot repareras har en ful stor gammal traditionell automatväxelspak som är byggd på samma sätt som en manuell.
Förstår inte varför vissa tillverkare envisas med att fortsätta använda dessa stora fula saker.
Har hyrt en del mercedes genom åren och de har också en smidig lösning där växelväljaren sitter på ratten. Det funkar bra det med.

Men varför gick de inte hela vägen och tog bort den från den platsen? Att bara förminska den så tar den ju ändå platsen i anspråk...
Jag föredrar som Mercedes och Tesla samt ett par till gjort och satt en mindre smidig spak på rattstången.

Uppdaterat: 2019-10-12 20:19
Henrik M skrev:

bejje wrote:
Gillar "växelspaken" på 308an, liten och smidig och ser inte alls ut som en traditionell.
Men på den Golf jag nu lånar medans min Peugeot repareras har en ful stor gammal traditionell automatväxelspak som är byggd på samma sätt som en manuell.
Förstår inte varför vissa tillverkare envisas med att fortsätta använda dessa stora fula saker.
Har hyrt en del mercedes genom åren och de har också en smidig lösning där växelväljaren sitter på ratten. Det funkar bra det med.
Men varför gick de inte hela vägen och tog bort den från den platsen? Att bara förminska den så tar den ju ändå platsen i anspråk...
Jag föredrar som Mercedes och Tesla samt ett par till gjort och satt en mindre smidig spak på rattstången.

Kan hålla med där, den kan lika gärna sitta på ratten som Mercedes, men och andra sidan tror jag nog att Peugeot placerar den där av gammal vana. Folk är vana med att växeln sitter där så därför sitter den fortfarande där, men fortfarande är det tusen gånger bättre än en fet växelspak.

Uppdaterat: 2019-10-12 20:26
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Henrik M wrote:bejje wrote:
Gillar "växelspaken" på 308an, liten och smidig och ser inte alls ut som en traditionell.
Men på den Golf jag nu lånar medans min Peugeot repareras har en ful stor gammal traditionell automatväxelspak som är byggd på samma sätt som en manuell.
Förstår inte varför vissa tillverkare envisas med att fortsätta använda dessa stora fula saker.
Har hyrt en del mercedes genom åren och de har också en smidig lösning där växelväljaren sitter på ratten. Det funkar bra det med.
Men varför gick de inte hela vägen och tog bort den från den platsen? Att bara förminska den så tar den ju ändå platsen i anspråk...
Jag föredrar som Mercedes och Tesla samt ett par till gjort och satt en mindre smidig spak på rattstången.
Kan hålla med där, den kan lika gärna sitta på ratten som Mercedes, men och andra sidan tror jag nog att Peugeot placerar den där av gammal vana. Folk är vana med att växeln sitter där så därför sitter den fortfarande där, men fortfarande är det tusen gånger bättre än en fet växelspak.

Franska har långa slag i manuell växellådan. Automatlåda behövs inte röra i trafiken men det finns alternativ rattspakar både höger och vänster som - minska och + öka växel.

Uppdaterat: 2019-10-12 20:39
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Varför inte bara ett vred för att byta riktning när man ändå inte växlar? Konservativa dumheter...

Uppdaterat: 2019-10-12 21:11

Mäkinen: Det har Jaguar och LR/RR. Supersnyggt....

Uppdaterat: 2019-10-12 21:14
L. Mäkinen skrev:

Varför inte bara ett vred för att byta riktning när man ändå inte växlar? Konservativa dumheter...

Jag är förtjust i växlingsknapparna i min IONIQ, fungerar utmärkt.

Uppdaterat: 2019-10-12 22:17
Power to the people

Nya focus har en ratt på mitt konsolen som man måste sträcka sig för att nå.
Vissa har spak med tryck ner dra åt vänster och sedan höger bakåt innan man är iväg.

Men inte vet jag vad alternativen för att dra en spak bakåt i 2cm är för problem när man gör det en gång per resa om man jämför med en farthållare knapp eller spak som kanske aktiveras 10-30ggr oftare. ;)

Uppdaterat: 2019-10-12 23:32
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Vissa har spak med tryck ner dra åt vänster och sedan höger bakåt innan man är iväg.

Nu hängde jag inte med, vilken bil har så?
Utan tvekan med automat är ju en rattspak i samma form och storlek som en blinkersspak fast på andra sidan. Hoppa in, fot på bromsen, neråt om du vill framåt, uppåt om du vill bakåt och tryck på knappen längst ut när du kört klart. Smidigt och enkelt.....Med två händer på ratten utan att behöva släppa om man nu vill se det så med.....
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-10-12 23:48
Henrik M skrev:

mso 1000 wrote:
Vissa har spak med tryck ner dra åt vänster och sedan höger bakåt innan man är iväg.

Nu hängde jag inte med, vilken bil har så?
Utan tvekan med automat är ju en rattspak i samma form och storlek som en blinkersspak fast på andra sidan. Hoppa in, fot på bromsen, neråt om du vill framåt, uppåt om du vill bakåt och tryck på knappen längst ut när du kört klart. Smidigt och enkelt.....Med två händer på ratten utan att behöva släppa om man nu vill se det så med.....

Henrik, ingen big deal då höger handen i detta moment startar motorn och bältet skall på osv osv och om handen då drar en spak på ratt eller på mittpanelen känd som helt oväsentligt.

Vilken bil som har krongelmönster I sidan på konsolsolspak kommer jag inte ihåg.
Har kört så många så många så jag kommer inte riktigt ihåg om det var billig citran eller opel.

Men som sagt , en relativt ovesentlig detalj på en funktion.

Uppdaterat: 2019-10-13 05:17
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Grosser skrev:

Jag är förtjust i växlingsknapparna i min IONIQ, fungerar utmärkt.

Det kan jag tänka mig, vart och hur sitter dem Grosser? Inte kört Ioniq än. Nån bild?

Uppdaterat: 2019-10-13 08:38
mso 1000 skrev:

Henrik, ingen big deal då höger handen i detta moment startar motorn.....

Starta motorn?....omodernt, en fot på bromspedalen så startar bilen till liv, sen bara i med fram eller back och glida iväg ljudlöst......det är trevligare...

Uppdaterat: 2019-10-13 08:40
Henrik M skrev:

mso 1000 wrote:
Henrik, ingen big deal då höger handen i detta moment startar motorn.....
.
Starta motorn?....omodernt, en fot på bromspedalen så startar bilen till liv, sen bara i med fram eller back och glida iväg ljudlöst......det är trevligare...

Jäklar, tar den på dig bältet ljudlöst också då. Hihi .

Eftersom jag inte har någon elbil än så tycker jag nog att det är trevigt när motorn river igång.
Hihi, det kan nog hända att uppfattningen ändras med tiden. ;)

Uppdaterat: 2019-10-13 09:24
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Henrik M wrote:mso 1000 wrote:
Henrik, ingen big deal då höger handen i detta moment startar motorn.....
.
Starta motorn?....omodernt, en fot på bromspedalen så startar bilen till liv, sen bara i med fram eller back och glida iväg ljudlöst......det är trevligare...

Eftersom jag inte har någon elbil än så tycker jag nog att det är trevigt när motorn river igång.
Hihi, det kan nog hända att uppfattningen ändras med tiden. ;)

River igång, är det fel på din bil? Jag har läst kilometervis om att 1,0tsi motorn är helt ljudlös och silkeslen i sin gång.

Uppdaterat: 2019-10-13 09:29
mso 1000 skrev:

Jäklar, tar den på dig bältet ljudlöst också då. Hihi .
Eftersom jag inte har någon elbil än så tycker jag nog att det är trevigt när motorn river igång.
Hihi, det kan nog hända att uppfattningen ändras med tiden. ;)

Ska villigt erkänna det inte låter speciellt mycket om bältet, nej.....gör det det om din kanske du ska smörja rullen lite ;)
Och jag vågar nästan garantera att när du kört elbil ett tag så kommer du inte sakna motorn som drar igång...

Uppdaterat: 2019-10-13 09:38

Henrik.
Tänker nog att även med elbil måste msn göra manuella saker som att sträcka sig bakåt och ta tag i bältet och tillochmed trycka ner det i låsanordningen.

Och ja jag har numera en bil där trean hörs.

Uppdaterat: 2019-10-13 11:05
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Henrik M skrev:

Det kan jag tänka mig, vart och hur sitter dem Grosser? Inte kört Ioniq än. Nån bild?

http://www.canadianautoreview.ca/images/car_photos/2017-hyundai-ioniq/icons/ioniq-electric-button-shifter.jpg

Uppdaterat: 2019-10-13 13:54
Power to the people

Det såg ju helt klart föredömligt enkelt och logiskt ut!

Uppdaterat: 2019-10-13 14:17
Henrik M skrev:

Det såg ju helt klart föredömligt enkelt och logiskt ut!

Nästan exemplariskt.
Svårt att få det så mycket bättre.

Uppdaterat: 2019-10-13 17:18
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Henrik M wrote:Det såg ju helt klart föredömligt enkelt och logiskt ut!
Nästan exemplariskt.
Svårt att få det så mycket bättre.

Ja det är ju en Koreansk bil :)

Uppdaterat: 2019-10-13 17:18
Henrik M skrev:

Det såg ju helt klart föredömligt enkelt och logiskt ut!

Men det vore bättre om den satt på brädan eller under ratten, jag vill ha bort alla kontroller från mittkonsolen.
Det enda jag kan acceptera är låset som på Saab, men det behövs ju inte idag!

Uppdaterat: 2019-10-13 18:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Henrik M wrote:Det såg ju helt klart föredömligt enkelt och logiskt ut!
Men det vore bättre om den satt på brädan eller under ratten, jag vill ha bort alla kontroller från mittkonsolen.
Det enda jag kan acceptera är låset som på Saab, men det behövs ju inte idag!

Men Saabs placering av tändningslåset var ju något av det dummaste dom hittade på.

Uppdaterat: 2019-10-13 19:24

Nej Guran, det var en genial lösning som var en direkt utveckling av växelspakslåset på rattväxeln i 96an.
Sedan att de tidigare i 99an hade en misslyckad konstruktion som många svor över förringar inte den bekväma placeringen intill bälteslåset, som medförde att man slapp leta under ratten.
Det försvann ju på 9000 och jag saknade placeringen hela tiden, men nu behövs det ju inte och då skulle jag helst se att det vore rent mellan stolarna. Växelväljaren vill jag ha under ratten.

Uppdaterat: 2019-10-13 19:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Man borde ha knapparna på justerbara "satelliter" intill ratten, ungefär som knapparna på en Isuzu Piazza turbo.

Uppdaterat: 2019-10-13 21:20
L. Mäkinen skrev:

Man borde ha knapparna på justerbara "satelliter" intill ratten, ungefär som knapparna på en Isuzu Piazza turbo.

Du menar så här logiskt och fint? ;)
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-10-13 21:38

Mig stör det inte med en liten "krycka" där växelspaken normalt sitter för en manuellt växlad bil - typ Golf och många andra. Speciellt om man hoppar mellan automater och manuella bilar.

Uppdaterat: 2019-10-13 22:55

Henrik,
Nästan så, men inte riktigt.
Bild borttagen.

Jag tyckte det var skönt att kunna flytta knapparna lite för att passa mina fingrar.

Uppdaterat: 2019-10-14 08:49
Pi skrev:

Mig stör det inte med en liten "krycka" där växelspaken normalt sitter för en manuellt växlad bil - typ Golf och många andra. Speciellt om man hoppar mellan automater och manuella bilar.

Jag hoppar också mellan manuella och automater, men det ger inga problem när det gäller växelspakens placering, jag gillar rattväxel som var väldigt vanligt på 1950 och 60-talets bilar.
Ok, alla var inte bra, en del tröga (Chevrolet med trasig servo krävde sin man), en del var slitna och glappa så man fick chansa på vilken växel det var, men de flesta var avsevärt bekvämare än de järnspett som t.ex. Volvo Amazon hade.
Sedan blev det ju normala pinnar som idag, men jag kommer ihåg att jag, första gången jag körde en Saab 99, saknade rattväxeln i 96!
Båda dessa hade f.ö. en finess som jag saknat sedan dess, frihjulet!
Även om det var underdimensionerat på 99an och togs bort, var det bekvämt att kunna växla utan frikoppling.
Nu har det ju kommit tillbaka på några bilar, men nu för att ge ett "ECO-läge" för att spara några droppar,
förr var det ju en nödvändighet på tvåtaktare för att förhindra att motorn skar då den inte fick olja.

Uppdaterat: 2019-10-14 11:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre