Svällande bilar

63 inlägg 0 nya
Svällande bilar

Ibland ser man lite äldre bilar i trafiken och slås av hur små de är. Igår passerade jag en Renault 12 och rakt nedstigande från den är väl dagens Talisman som jag uppfattar som en ganska stor bil. Det var inte 12:an.
En Golf var från början en liten och smidig bil som i sina enklaste utföranden vägde under 750 kg. Nuvarande Golf väger i princip från dubbla den vikten och uppåt.
Kör man in en gammal bil på en besiktningsstation är det nästan så hjulen inte når mellan ramperna i hallen.
Som jag förstår det är det önskan att vara "störst i klassen" kombinerat med krocksäkerhet som fått bilarna att lägga på sig extra vikt.
Kommer elektroniken göra att bilarna blir lättare igen eller hämmas det av batterier? När folk köper "transport" istället för bil kanske man inte har användning för stora batterier?

Trots att bilar blir både längre och bredare blir dom inte lättare att komma in i . En bekant hade just köpt en ny hundkoja som jag skulle provåka. Min välväxta men av ålder allt stelare kropp kunde inte på normalt sätt ta sig in på högersidan tros att dagens hundkoja ser ut som en originalversion på steroider. Vi sökte upp entusiast som på fritiden kör en hundkoja-original.
Det är lättare för mig att äntra gamlingen än den nya. Det borde inte vara förvånande att allt fler väljer suvar av detta skäl!

L. Mäkinen wrote:

En Golf var från början en liten och smidig bil som i sina enklaste utföranden vägde under 750 kg. Nuvarande Golf väger i princip från dubbla den vikten och uppåt.

Inte riktigt, min Golf väger 1247kg. Ännu mindre med 1.0tsi.

Nu kan man kanske inte göra det riktigt så lätt att säga att bilarna byggs tyngre idag. Skulle man ta en t.ex. en Volvo 945 från -92 och lasta in all den utrustning som finns i en V90 vad gäller elmotorer, säkerhetsutrustning, mer ljudisolering m.m. Så tror jag de där 300 extra kilona snart är uppnådda....

Längre, lägre, bredare... Mantrat från 50-talets USA-bilar gäller fortfarande. Tråkigast av detta tycker jag är den ständigt ökande bredden på nya bilar. Nu tycks 180 cm vara standardbredden även på nya mindre bilar. I ViB:s test av småbilar, var testlaget undrande om Fabias "smala" bredd på 170 cm skulle ge tillräckligt plats invändigt (vilket det gjorde...). Allt bredare bilar ger problem med parkeringsrutor och garageplatser m.m.
Volvo Amazon ansågs på sin tid vara en stor bil, men den var bara 160 cm bred. Har vi blivit så mycket fetare, eller vad är orsaken till den allt mer ökande bilbredden?

Nu är jag ganska rundlagd, men bredden är som störst vid axlarna så fetma borde inte vara en anledning att göra bredare bilar.
Jag kan inte påstå att jag längtar tillbaka till bilbredder som Subaru Columbuss och liknande.

Jag skulle tro att en stor del av den ökade bredden handlar om krocksäkerhet. Vilket väl ingen kan påstå är negativt.

Jag fick lägga blymattor och omregistrera min Audi 100 GL5E auto, för att få upp vikten till 1350 kg. Trots att den hade både dragkrok och taklucka (som ju väger extra) så vägde den under 1300 kg. Lyckades dölja 70 kilo extra i den, och kom upp till 1360.

Det handlar ju inte bara om krocksäkerhet utan också om vridstyvhet. Det talas inte så mycket om detta, men vridstyvheten har ökat dramatiskt de senaste åren. För många modeller handlar det om 50 procent eller mer vid generationsbyte.
Ökad vridstyvhet är positivt både när det gäller köregenskaper och komfort. Om karossen inte flexar så mycket så kan man ha mycket mjukare fjädring utan att det påverkar köregenskaperna negativt. Dessutom slipper man en massa skrammel och gnek i inredningen, eftersom karossdelarna inte rör sig när man kör på ojämn väg. Att många tillverkare går från multilänkaxel till halvstel axel är just tack vare vridstyvheten. Är karossen tillräckligt styv så kan vibrationer från vägen dämpas direkt i karossen istället för i hjulupphängningen, så därför behövs inte längre multilänk för komfortens skull. Sedan så var visserligen bilarna lättare förr, men hade de bättre vägegenskaper? Denna video är ganska intressant tycker jag:

www.youtube.com/watch?v=ypVpOav8qSM

Titta framför allt vid 08:09 och 09:54 så ser man att bilarna på 80-talet inte hade så bekväm fjädring och dessutom krängde rätt ordentligt vid kurvtagning. Finns många SUV:ar idag som kränger mindre än Mercan och Audin i videon.

Något jag ofta saknar vad gäller vägegenskaper är informationen om vad bilen har för sig. Nu tycker förstås biltillverkarna att köttklumpen bakom ratten mest stör funktionen, men jag gillar inte att vara helt bortkopplad från framfarten. Då kan jag ju åka buss.

Det var längesedan jag körde en bil utan servostyrning, hade varit kul att testköra lite.

Sen så har det ju alltid varit lite tävling i att varje bil ska rymma lite mer för varje generation, då blir det såhär.
Dagens Polo är bra mkt längre och har längre hjulbas, är bredare och högre än vad den första Golfen var.
Men den är runt 500KG tyngre.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag har ju haft den stora glädjen att köra fordon från förr, det äldsta från 1920-talet och det är helt riktigt som skrivits tidigare, säkerhetstänkande var väldigt sällsynt.
Men om man tittar på 1930-talet och små folkbilar som Austin Seven så byggdes den för att rymma fyra personer och det gick, men det var trångt! Och givetvis minimal säkerhet även om det inte gick fort.
Och amerikanska bilar från samma tid, som ansågs stora, tt.ex. en Chevrolet Master vägde 1500 kg, är smala invändigt, men man utnyttjade utrymmena, det fanns visserligen kardantunnel, men ingen fånig mittkonsol som alla bilar ska ha idag så det gick att sitta tre i framsätet och fyra bak även om det blev trångt. Säkerheten var något bättre, det var en helstålkaross helt utan trä på en stadig ram.
I princip samma bil tio år senare var några hundra kg tyngre, inte mycket rymligare eller säkrare.
Det var först på 1950-talet som man började tänka på säkerhet.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har en bild i ämnet. Ingen tycker väl att en Swift är stor.

Rikard wrote:
Har en bild i ämnet. Ingen tycker väl att en Swift är stor.

Lampglasen ser lite svullna ut, inte minst. ;-)

Var finns vinterdäck med svensk text? Hittar bara dubbade.

Rikard wrote:
Har en bild i ämnet. Ingen tycker väl att en Swift är stor.

Ser ju nästan photoshoppat ut och att tysken till höger blivit förminskad.
Saker som backspeglar, framlyktor, grill osv ser ju större ut.
Skön jämförande bild.

BMW;n lär vara en bra bit längre dock, både hjulbas och total längd.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag kan nog tycka att det är en sjuk utveckling på nåt sätt.
Feta bilar som man sjunker ner i med en hög mittkonsol med en bredd på drygt 3 decimeter till ingen nytta ibland.
Frun vågar sig inte ens in i ett parkeringshus med dunderklumpen och näsan i fönsternivå.

Nja det är nog en konstig utveckling.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Fast detta med en rejäl mittkonsol är ju kanon! Förr var det ofta totalt omöjligt placera saker där......ni är det bekväma armstöd, bra förvaring, rejäla mugghållare m.m.....allra bäst på moderna bilar där de förstått att en växelspak inte behövs på automatare och ännu mer bra utrymme frigörs.

Henrik M wrote:
Fast detta med en rejäl mittkonsol är ju kanon! Förr var det ofta totalt omöjligt placera saker där......ni är det bekväma armstöd, bra förvaring, rejäla mugghållare m.m.....allra bäst på moderna bilar där de förstått att en växelspak inte behövs på automatare och ännu mer bra utrymme frigörs.

Absolut. Men ibland lyckas dom ju ändå inte åstadkomma vettiga fack/ möjligheter utom bling bling.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

mso 1000 wrote:

Absolut. Men ibland lyckas dom ju ändå inte åstadkomma vettiga fack/ möjligheter utom bling bling.

I min mittkonsoll kan jag packa för en weekend iväg! :)

Henrik M wrote:
Fast detta med en rejäl mittkonsol är ju kanon! Förr var det ofta totalt omöjligt placera saker där......ni är det bekväma armstöd, bra förvaring, rejäla mugghållare m.m.....allra bäst på moderna bilar där de förstått att en växelspak inte behövs på automatare och ännu mer bra utrymme frigörs.

Man har ju ett bagageutrymme att ha saker i, att ha en massa skräp inne i bilen tycker jag är helt onödigt.
Innan det blev separata stolar, som ju bara fanns på småbilar och spoertbilar, hade alla bilar hel soffa fram, vissa med fällbart armstöd och på finare amerikanska bilar med hydraulisk eller elektrisk servo.
Givetvis var den fåniga golvväxelspaken oftast pensionerad och ersatt med rattspak eller rattmonterad väljare, den fanns även monterad i brädan.
Rymligt och luftigt i framsätet.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Henrik M wrote:
Fast detta med en rejäl mittkonsol är ju kanon! Förr var det ofta totalt omöjligt placera saker där......ni är det bekväma armstöd, bra förvaring, rejäla mugghållare m.m.....allra bäst på moderna bilar där de förstått att en växelspak inte behövs på automatare och ännu mer bra utrymme frigörs.

Sidan 21 av 36. Tillbehör har valfri 2 st olika att välja en mittkonsol från Suzuki Swift.
https://suzukibilar.se/wp-content/uploads/2017/04/Swift_Accessories.pdf

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.