Skillnad i körupplevelse mellan gamla och nya bilar

52 inlägg 0 nya
Skillnad i körupplevelse mellan gamla och nya bilar

Tänkte det skulle vara intressant att höra lite från de forummedlemmar som haft körkort lite längre än jag (tog körkort 2008). Hur skiljer sig egentligen körupplevelsen hos äldre bilar, säg från 80-talet, från bilarna idag? Bilarna idag är ju krocksäkrare, har ESP, ABS m.fl bokstavskombinationer och en massa elektroniska prylar som inte fanns i de äldre bilarna? Men hur har egentligen själva körkänslan förändrats? Vad har blivit bättre och vad har blivit sämre?
Har tyvärr inte så mycket att bidra med själv eftersom min första bil var en BMW 118d från 2008 och körkänslan i den jämfört med min nuvarande bil är inte speciellt annorlunda.

Det som är bättre är väl främst att vilken klantskalle som helst kan köra vilken bil som helst utan att ramla i diket. Till det kommer också att alla reglage är mer lättanvända.

Det kommer till priset av att man själv saknar fullständig kontroll över bilen. På tidigare bilar visste man att si och så mycket gaspådrag gav motsvarande reaktion. Nu finns det en massa runt omkring som avgör om gaspådraget ska tillåtas eller om det kanske ska vara mer gas än antalet millimetrar på pedalen indikerar.
Att de flesta bilar blivit framhjulsdrivna och tunga har gjort att man alltid (?) har styrservo. Från början var de hydrauliska med lite egenheter och numera oftast elektriska för att spara bränsle. Det gör att man inte får feedback från ratten om däcken har fäste eller inte. På en äldre bil kunde man känna att det blev en smula lättare att vrida på ratten än det borde göra och då visste man att hjulet tappat greppet.

Den Porsche 924 jag sålde nyligen saknade styrservo och den var helt underbar att köra på en krokig landsväg, men fickparkera en sån gör man bara inte. Det gick åt muskelkraft för att vrida hjulen i låga hastigheter.

L. Mäkinen wrote:

Att de flesta bilar blivit framhjulsdrivna och tunga har gjort att man alltid (?) har styrservo. Från början var de hydrauliska med lite egenheter och numera oftast elektriska för att spara bränsle. Det gör att man inte får feedback från ratten om däcken har fäste eller inte. På en äldre bil kunde man känna att det blev en smula lättare att vrida på ratten än det borde göra och då visste man att hjulet tappat greppet.

Intressanta synpunkter! Jo, man hör ju ofta numera att moderna bilar saknar styrkänsla och "feedback". Dock sägs ju Porsche ha fått till bra styrkänsla även med elektrisk servo. Flertalet VAG produkter har dock så lätt styrning att det känns som att man kör på is för jämnan :-).

Efter 30+ år och ett 40 tal bilar kan man säga att dagens bil kan vem som helst köra utan större risker.
Det går nästan inte sladda av vägen eller ställa till det.
På den väg som jag pendlade på var det garanterat 300 % mer avåkningar och dikeskörningar på den tiden.
Förmodligen en kombo mellan avsaknad av säkerhets system och sämre däck.

Och vad det gäller körkänslan så på dom budget (svenssonbilar) jag alltid haft (80-90-00tal) så skulle jag säga att allt är bättre i dag på en ny bil.
Eftersom jag aldrig haft några extrem bilar så tycker jag ordet körkänslan på något sätt är lite överdrivet i vardags sammanhanget.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag ägde en 80-talsbil när jag var student, en Audi 80 årsmodell 1989. Den lärde en respekt för vinterväglag, samtidigt var den ganska förutsägbar i sitt uppförande. Man visste liksom var gränsen gick innan det sket sig totalt.
Nu i en modern (el)bil är känsligheten helt annorlunda..

Power to the people

Får på det stora hela hålla med mso 1000 i att det mesta faktiskt är bättre idag - även när det gäller körupplevelsen. Såvida man inte med körupplevelse innefattar plötsliga bakhjulssläpp och annat liknande. Och vanliga bilar är ju trots allt gjorda för att vara rimligt säkra att köra för olika förare och vill man ha en "sportigare" upplevelse så finns det ju speciella bilar tillverkade för det ändamålet.
Sen förstår jag inte riktigt Skodaägarens påstående "Flertalet VAG produkter har dock så lätt styrning att det känns som att man kör på is för jämnan :-).". Det tycker jag absolut inte och jag har kört rätt många olika VAG-produkter genom åren och har inga som helst problem med styrkänslan och möjligheten att känna hur underlaget är. Visst - det finns alltid de som är bättre men dagens VAG-produkter anser jag är helt OK i det avseendet.

80-talsbilar, bah, jag tog körkort på 60-talet, fri fart och vänstertrafik! Bilarna var även då vänsterstyrda, så omkörningar var ett äventyr. Man kom inte upp i mer än drygt 100 km/h med dåtidens motorsvaga folkvagnar, trots avsaknad av hastighetsbegränsningar utanför tätort. Intressanta sidoförflyttningar på vägbanan i hård vind, och plötslig överstyrning i kurvor hörde också hit. Men bensinen kostade 85 öre litern...

Alla bilar har ju blivit mer lättkörda idag. Att parkera en Volvo 140 utan servo krävde sin karl. Sedan har väl det mesta blivit bättre, komfort, prestanda, ljudisolering osv. Men det jag kan sakna är den lilla ”nerven” som vissa äldre bilar hade. Som min 740 turbo, det tog en viss tillvänjning innan man lärde sig köra en bil med ett laddtryck som man fick vänta läänge på. Eller mina gamla BMW E30 med sexor, 1200kg bil med 2,5/2,3-liters sexa hittar man inte direkt idag. Vilken underbar motorgång.
Nästan alla bilar var olika då, idag är det ingen större skillnad på dom flesta bilarna i samma klass.

Skillnaden mellan min första BMW, en 320 -76 och min 30 år nyare 325a är inte stor, den är enorm.
Å andra sidan var 320in ett gigantiskt lyft jämfört med min första bil, en Opel Rekord -67. Man kände sig då (1983) som en kung i BMWn. Modern instrument layout med belysning i alla knappar, i Opeln och bilar från den tiden lös instrumentet, annars var det svart.

Den äldsta bil jag kört var en Jowett från 1927! Det var samma år som Ford A presenterades och det var den modernaste bil som kunde byggas och den skulle tillverkas många år enligt Henry.
Och jämfört med Jowett var den ju modern, jag har inte kört den årgången, men väl en 1931, som var dent sista året den tillverkades, sedan var den passe'!
Körupplevelsen på en bil från början av 1930 skiljer sig avsevärt från en från 1980 som inte skiljer sig så mycket från en från 2018.
1980 hade de flesta bilar servoassisterade skivbromsar, 1930 var det på de flesta bilar mekaniska bromsar som när de blev slitna bromsade ett hjul i taget och det var ganska obehagligt vintertid.
Och eftersom det var muskelservo som gällde i styrningen blev det stor ratt och många varv som gällde.
Blinkers fanns inte 1930, lika lite som nu, men man hade körriktningsvisare som krävde mycket justering när de blev slitna,
Värme fanns ibland, visserligen ganska dålig, men defroster var sällsynt, oftast gällde det att öppna vindrutan i nederkant några cm.
Redan i slutet av 1930-talet hade bilarna blivit mer lika det vi har nu, även om det var en bit kvar till 1980-tals standard.
Jag rekommenderar de som inte kollat vår bilhistoria att besöka några veteranbilsträffar och diskutera med ägarna, många är riktiga bilnördar och blir man riktigt tjänis kanske man får hänga med på en tripp.
Jag besöker alltid bilmuseum om något finns i närheten när jag reser. Jag har vari på både bra och dåliga,
De bästa är de man får krypa runt och kolla över och under hur man har löst drift, fjädring och bromsar. De sämsta är de museer man står 10 m bort och tittar på något väl inhägnat.
Då kan man nöja sig med Internet!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

För drygt 10 år sen träffade jag Rikard och en av hans kompisar på en sjöis. Hans kompis hade en Opel Kadett B med väldubbade däck som flera av oss fick prova. Trots avsaknaden av motoreffekt gillade alla att köra den. En välbalanserad bil med förutsägbart beteende.

Inte ens Porsche lyckades med känslan med elservo från början. Nu har de lärt sig.

Körde en Cheva från 30 talet för några år sen, blev imponerad av hur pigg motorn var, en rak 6a i okänd storlek. Hade nån föreställning innan att motorer från den tiden skulle vara sävliga historier, men få motorer jag kört i livet har haft samma gasrespons som denna gamla 6a.
Bilen i övrigt var annars ganska lik min Ferguson 35a från -62.

Min första egna bil var en Golf MK1 från 79, ingen servo där och min sannolikt efterkonstruerade och glorifierade bild så var den sanslöst kul att köra.
Jag inbillar mig att när jag gick över från hydralisk servo till elektrisk så blev det lite tråkigare, men det kan ju lika gärna vara så att modellen jag uppgraderade till då var en tråkigare bil.

Och det kanske låter dumt men kan sakna de lite yxigare kopplingarna som fanns på äldre bilar, det krävdes att man körde lite för att få till snygga och smidiga växlingar.
Nu är det lite som att trampa i smör på nya bilar med lite mindre motorer.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Rikard, det fanns två storlekar på Chevrolet på 30-talet, mot slutet var de på 60 resp 85-90 hk och den största på 3,6l.
Det var en bra motor, kom 1927, kallades "Cast iron wonder" och jag tror att den tillverkades in på 1960-talet med små modifieringar.
(Redigerad, "Cast Iron Wonder" tillverkades 1929-1953.
ursäkta min glömska).
Jag hade en 1937 års modell som bara gått 8700 mil när jag hittade den, men det krävdes ändå en renovering av toppen.
Innan hydrauliska lyftare brändes ventilerna ofta p.g.a. slarv med justeringen.
På landsväg var den ganska komfortabel, men stadskörning i låg fart var som att köra lastbil förr, allt gick tungt och krävde rejäla muskler. Den hade dock hydrauliska bromsar, något som Ford fick först 1940 och individuell framhjulsfjädring, Ford hade kvar sin stela framaxel från modell T ända till 1950!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den jag körde var en skåpbil, tror modellen hette Delivery helt enkelt.

Bladfjädrarna bak har Ford kvar än, har det på min Transit.

Jag har kört ett par Citroën DS från 70-talet. Maken till bekväm bil tillverkas inte idag. Mjuka säten, mjuk fjädring, riktningsstabil och med en bekväm rattväxel. Om sådana bilar tillverkades idag skulle jag överväga ett inköp. Rostskyddet var dock lika uselt som på andra märken på 70-talet.

Rikard, bladfjädrar bak fanns på de flesta amerikanska bilar väldigt länge och de finns fortfarande kvar på några.
Men när det gäller fram så var Ford sist att få separatfjädring fram.
Henry var väldigt konservativ, han ville ogärna ändra på något som var utprovat och fungerade.
Det var därför en Ford -49 hade likadan stel framaxel med tvärliggande bladfjäder som debuterade på modell T 1908!
Det var ganska märkligt, Ford -46 och -47 blev väldigt populära bilar trots bedrövliga vägegenskaper och trots att det var samma bil som 1940 med delvis annat skal.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Och just Ford 1940 var ju förebild för PV 444 som jag också tyckte var ganska ful med sin bullhäck.
Då var PV 60 snyggare som byggde på GMs sista 30-talare, men hopplöst omodern förstås.
Men kungen har ju en och de har ett högt pris som samlarbil.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

"Opel Rekord -67. Man kände sig då (1983) som en kung i BMWn. Modern instrument layout med belysning i alla knappar, i Opeln och bilar från den tiden lös instrumentet, annars var det svart."

Kan inte säga att jag vet något om reglagebelysning i 67, men den 70 Rekord vi hade, vilket är samma serie, Rekord C, hade belysning överallt i alla reglage och knappar och handskfack och askkopp, men det var lyxmodellen L och de flesta Opel i Sverige var enkla grundmodeller.

De första årsmodellerna av den första BMW 3-serie var förövrigt ökänd för sin livsfarliga bakaxel, det fick kanske inte stor uppmärksamhet i Sverige men i Tyskland var det i varje fall stor skandal och mycket bråk.

Angående
"1980 hade de flesta bilar servoassisterade skivbromsar, 1930 var det på de flesta bilar mekaniska bromsar som när de blev slitna bromsade ett hjul i taget och det var ganska obehagligt vintertid."

En detalj är att angående servobromsar så var det just då 1928 som Opel var först i världen med fungerande hydrauliska servobromsar, inte de fösta med servo, eller de första hydrauliska, men de första med både och som fungerade utan att genast gå sönder.

Som bekant har jag inte mycket erfarenhet av olika bilmärken på långa vägar i närheten av andras, men det jämförelsevis pyttelilla jag ändå har, är att när jag provkörde nya Insignia sommaren 17 så fanns det ingen skillnad överhuvudtaget mot den 6-cylindriga Omega 2.6 jag nu kört i 15 år.
Där har tiden ståt stilla och det upplever ju jag som oerhört positivt.

Jag har väl ett gammalt minne om en BMW 520 1980 eller 81, när jag var 12 år så där, det var en oerhört negativ upplevelse, innertaket var tydligen av wellpapp målad med vattenfärg, i varje fall såg det så ut.
Sedan tog det 1 minuter att lista ut hur man skulle öppna dörren för att komma ut igen.
Outplånligt minne.

Mercedes 200 W123 82
Saab 900 Turbo 16 1984
Volvo 745 1986
BMW 520 1989
Är väl de från 80-talet men jag vet inte hur jag nu ska bedöma dem, i jämförelse med nya?
Jag körde ju inte bil på den tiden så det är inte förarintryck.

BMW var dock som att åka i en järnspis, aj vad ont det gjorde efter 35 minuter.
Måste vara bilen med sämst komfort jag åkt i, 745 1986 var också ett tortyrinstrument med evigt tickande bältes-varningslampa men baksätet var i varje fall mjukare och svampigare fast benutrymmet var noll.

Golf 2015 har ingen svårighet att överträffa de två.

Opelbilarna räknas förstås inte eftersom min åsikt i det fallet är förutsägbar så säger jag inget om det.
Eftersom min erfarenhet är uteslutande de ovanliga lyxmodellerna så skiljer sig den i vilket fall som helst från de flesta andras.

Stämmer Niklas, jag hade just den livsfarliga modellen, den första -76 som saknade kränningshämmare bak.
BMWn var ingen hitt att köra, Ascornan jag hade innan var en flera gånger bättre vägvagn.
BMWn hade trots det en känsla av att vara nått helt annat.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.