Rabatter i UK på nya bilar genom biltidningar/-hemsidor

19 inlägg 0 nya
Rabatter i UK på nya bilar genom biltidningar/-hemsidor

God morgon! När man tittar på recensioner av bilar på brittiska kanaler på youtube (t ex Carwow för att ta en ur högen) så är det vanligt att de erbjuder rabatter på listpriserna för nya bilar. Det senaste exemplet (Carwow) jag såg var för en Citroen C4 Cactus (nya versionen), där man kan få rabatter på 3-4000 GBP beroende på utrustningsnivå (listpriserna är från c:a 17000 GBP).

Det jag började funderade på är vilka mekanismerna är bakom detta? För Carwow är det ju enkelt; de erbjuder rabatter och får potentiellt fler tittare till sina videos och till sin hemsida. Men för tillverkarna -- villka incitament har de? De hade kunde sätta lägre listpriser direkt, eller? Eller ska man se det som vad som är rätt vanligt i Sverige: introduktionspriser som hänger kvar närmast permanent? Minskar det utrymmet för det "personliga prutandet" hos bilhandlaren i Storbritannien? Just detta moment är förmodligen något som många som köper en ny bil i Sverige tycker är jobbigt.

Och framförallt: varför finns detta inte i Sverige? Hade t ex ViB, TV och AMS kunnat förhandla fram rabatter för prenumeranter? Det finns rabatter hos en del tillverkare via vissa intresseorganisationer tror jag (Jägarförbundet?). Men det hade varit naturligare att dessa fanns via t ex biltidningar. Motormännen har massor av rabatterbjudanden, men inga på nya bilar vad jag kan hitta.

Det är störande med dessa rabatter då det nästan aldrig går att jämföra fabrikaten på ett vettigt sätt.
Det går nog att få 10% av dom flesta via organisationer och liknande men då på brutto priset vilket någon knappast betalar.
Kampanjer och liknande hela tiden.
Men den som forskar lite och tittar vad man får med ser snabbt att man kan spara pengar.
Att bara öppna hemsidan då kan man gå miste om värden för 35000:-
Det är en djungel med bilköp.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Utan egen erfarenhet av Dacia så verkar ju det märket vara det enda idag där det sällan förekommer kampanjer så frågan är om det överhuvudtaget går att pruta på en sån ? Alla övriga (?) har ju för det mesta nån form av kampanjpris på i alla fall nån modell och då är nog prutmånen lite mindre än när man utgår ifrån listpriserna. Så visst är detta med nybilsköp, som dessutom är ekonomisk väldigt dyra köp för hushållen, en djungel.

Nu är det förstås anekdotisk bevisföring, men när jag köpte en Dacia blev det inte många kronor prutat. Några få tusenlappar, men sen var det stopp. Att säga att man köper ett annat billigare fabrikat går knappt.

Sedan tillkommer problemet med inbytesbilen om man inte vill privatsälja. Handlaren kompenserar sig för rabatten genom att ge motsvarande sämre inbytespris. Vanligtvis.

6.15

Eller tvärtom, man ger ingen rabatt, men ett allt för högt inbytespris.
Finns visst en viss skattelogik i det.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Inbytesbil rör naturligtvis till ett nybilsköp en smula, men personligen skulle jag gärna ha ett antal färdigprutade -- via t ex biltidningar -- erbjudanden att välja på, istället för att åka runt bland flera olika handlare för samma märke och tjata! :-)

Nja, bilhandlare går ofta efter gröna listan, och där är inte priserna höga. Man får en chock när man ser vad lite dom betalar för inbytesbilar. Så saabnisse, det var något nytt för mig det du skrev.

Bilhandlare går snarare ofta efter det lägsta pris dom hittar på Blocket eller liknande annonsplatser för en bil liknande den man vill byta in - det är liksom utgångspriset för vidareförsäljning av bilhandlaren av den bil jag vill byta in. Tror att användning av diverse listor som gjordes tidigare har minskat i betydelse.

Svenskar är grådiga och vill tjäna så høg provition som møjligt,marginaler finns ju helt klart om man vet hur "bond" fungerar.Tullar i vanligvis 3 olika etapper 10-20 och 30 som betyder att bilsaluhallen har betalat all tull och skatter så att dom kan processa bilen och montera/stämpla compliance.
10 tar bilen från hamnen/vissa fall hela vägen till registrering såsom CD,ambassad osv.som betalar ingen tull eller skatt.(produktionkostnadspris) 20 är tullar samt en del av vad bilhandlare måste betala før att gjøra jobb på bilenman kan inte øka/ändra värde på bilen innan bond20 är betald.
Så man kan räkna ut då att en 500000kr's bil tex.kostar 100-125000 tills den når hamnen.bond 10 kan øka lite men vanligvis inte før det betalar "statsskatterna" i olika former.import/luxusskatter kan vara 50-100%+ om bil har läder trä och premium utrustning.
=250-300000.
Sen betalas "dealerfees" så dom sen äger bilen så dom kan sälja den.varierar då tex.40-100000 beroende på om dom är märkesbilsäljare och hur deras omsättning ser ut.Dom størsta/dyraste tjänar mest,upp till 100000 på en 1/4 mille bil.
Så i england eller nu det kan vara som har "rabatt" så tjänar dom ändå lika mycket som rabatten.
Sverige är känd før sina skatter och "greed" pruta funkar inget vidare här.Sjefer vill ha mer och lever "dyrt" som norm,vissa kansje nöjer sig med "nog"?
Mye vill ha mer och faen vill ha fler.

Jag har den känslan av att den brittiska marknaden är betydligt mer individuell där alla tävlar mot alla mot vår som ofta handlar om block där i man försöker hålla en o samma linje.
Nivån i UK diffar betydligt större mot här och att engelsmännen älskar skvaller så att mekanismen är nog så enkel att en del ÅF tar ett tapp i förtjänst för att få sälja.
Dem ÅF som är allmänt gillade är nog inte lika benägna till att varken nyttja annonsering eller "klubb" rabatter.

På Youtube kan man hitta sk test och visning gjorda av handlare med någon underlig figur som försöker apa efter seriösa journalister...man kan lätt räkna ut att lokalt på ort så finns det endast ett fåtal som köper bil hos den handlaren.

Kort o gott är att jag personligen om jag vore där skulle akta mig för dem handlarna som är med i ovanstående upplägg och istället lyssna på folkets röst.

Sen är det numera alldeles för många stora kedjor som säljer massor av märken på många olika orter så konkurrensen mellan märken, orter och handlare är mer eller mindre utplånad, tyvärr. Får man en värdering på inbytet hos t ex Skoda-handlaren i hemstaden så kan man ge sig f-n på att det är samma kedja som säljer i vart fall VW men det kan också vara andra märken i grannstaden. Och då är det samma inbytespris...

Pi wrote:
Sen är det numera alldeles för många stora kedjor som säljer massor av märken på många olika orter så konkurrensen mellan märken, orter och handlare är mer eller mindre utplånad, tyvärr. Får man en värdering på inbytet hos t ex Skoda-handlaren i hemstaden så kan man ge sig f-n på att det är samma kedja som säljer i vart fall VW men det kan också vara andra märken i grannstaden. Och då är det samma inbytespris...

Jag håller med dig där, finns framförallt två stora kedjor som verkar sälja alla märken som finns. Lite läskigt då det skadar konkurrensen.

Nybilspris vs inbytespris, det är variabler som säljaren kan kollra bort spekulanten med. Det enda intressanta priset är vad jag får betala, dvs mellanpriset. Då kan jag jämföra bilar utan att behöva tänka på rabatter, introduktionspris etc. Problemet är dock, att få säljaren att klämma fram med ett mellanpris vid första kontakten...

Rallykalle73 wrote:
Nja, bilhandlare går ofta efter gröna listan, och där är inte priserna höga. Man får en chock när man ser vad lite dom betalar för inbytesbilar. Så saabnisse, det var något nytt för mig det du skrev.

Den metoden har använts i mer än femtio år!
Eftersom handlarna har stenkoll på andra säljare av samma märke vill man hålla ett gemensamt "listpris" på den nya bilen och kan därför skriva upp värdet på inbytesbilen.
Det har ytterligare en fördel, man får ett övervärderat varulager som sedan kan säljas med förlust, en förlust som ger skattereducering.
Förlusten är ju redan täckt genom vinsten på nybilen!
Som redan påpekats är det ju för kunden enbart mellanskillnaden som är intressant.
Men det är ju annat när det gäller nybilsköp utan byte, då gäller det att pruta stenhårt, antingen på priset eller på tillbehör!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Angående inbytespriser/bilbyte, skulle gärna vilja läsa från er här på forumet om era erfarenheter från att sälja en bättre begagnad bil privat. Finns det bättre sätt att sälja en blocket? planerar att byta min bil årsm 2015 nästa år och funderar på att sälja själv i stället för inbyte. Har mest erfarenhet av sonens alla försäljningar av 5000kr bilar på blocket och dem köparna vill jag inte ha med att göra. Är köpare av bilar privat kring 100000kr överlag okej att ha med att göra?

Min erfarenhet av att sälja bilar i priser från 1500 till 200 000 kr på Blocket är att det alltid ringer folk och bjuder 40% av utsatt pris. Oftast vet de inte vad de ringde om.
Senaste bilarna har jag sålt via KVD. Smidigt och utan tjafs.

Birger wrote:
Svenskar är grådiga och vill tjäna så høg provition som møjligt,marginaler finns ju helt klart om man vet hur "bond" fungerar.Tullar i vanligvis 3 olika etapper 10-20 och 30 som betyder att bilsaluhallen har betalat all tull och skatter så att dom kan processa bilen och montera/stämpla compliance.
10 tar bilen från hamnen/vissa fall hela vägen till registrering såsom CD,ambassad osv.som betalar ingen tull eller skatt.(produktionkostnadspris) 20 är tullar samt en del av vad bilhandlare måste betala før att gjøra jobb på bilenman kan inte øka/ändra värde på bilen innan bond20 är betald.
Så man kan räkna ut då att en 500000kr's bil tex.kostar 100-125000 tills den når hamnen.bond 10 kan øka lite men vanligvis inte før det betalar "statsskatterna" i olika former.import/luxusskatter kan vara 50-100%+ om bil har läder trä och premium utrustning.
=250-300000.
Sen betalas "dealerfees" så dom sen äger bilen så dom kan sälja den.varierar då tex.40-100000 beroende på om dom är märkesbilsäljare och hur deras omsättning ser ut.Dom størsta/dyraste tjänar mest,upp till 100000 på en 1/4 mille bil.
Så i england eller nu det kan vara som har "rabatt" så tjänar dom ändå lika mycket som rabatten.
Sverige är känd før sina skatter och "greed" pruta funkar inget vidare här.Sjefer vill ha mer och lever "dyrt" som norm,vissa kansje nöjer sig med "nog"?
Mye vill ha mer och faen vill ha fler.

Var är detta? För det är i vart fall inte inom EU. Går väldigt smidigt att köpa bil var som helst och ta den hem till Sverige, kostnad ca 10 000 kr inkl resa, hyrbil, boende och registrering :)

Jo, "vad är detta" skulle jag också skriva om Birgers inlägg. Liiite svåra att tyda och kanske inte heller jämt helt med sanningen överensstämmande...:)

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.