Om jag fick konfigurera fritt...

47 inlägg 0 nya
Om jag fick konfigurera fritt...

... så skulle jag vilja ha en bil som ser ut ungefär som en BMW M240i coupe, men med en elmotor som möjliggör acceleration från 0-100 på 6 sekunder, 45 mil räckvidd, laddintag på höger bakskärm och bra ljudisolering. Antispinnsystem som går att stänga av och en riktig differentialbroms är önskemål för att jag ska trivas.
Varför finns inte en sån att köpa?

Behöver man ens en Quaife LSD på en bil som bara presterar måttliga 6s till 100? Det löser ju en fwd med elektronikens hjälp och bromsarna idag.

Det där är ju precis det jag vill slippa. Elektroniska ursäkter till diffbromsar värmer skivor och belägg och är bara en sniklösning för acceleration. Jag vill ha bromsen mellan hjulen för att bilen ska vara roligare att svänga med.

Om jag fick konfigurera fritt så skulle jag ha en bil likt Peugeot 308 SW GT, men på eldrift och med tesla modellernas längsta räckvidd. Alternativt samma sak men med Mercedes E-klass eller Volvo V90. Givetvis också samma acceleration som i de flesta Tesla.

Om det är 0-100 på 3 sekunder eller 6 sekunder spelar inte så stor roll dock. Dock inte som Renault Zoe med 0-100 på typ 13 sekunder :D

- Peugeot 308 SW GT -2019

Vill oxå ha diffbroms på min Mazda Miata med en 6 cylindrig BMW motor utan turbo. Motorn ska drivas med etanol, den ska ha ett gasspjäll drivet av en vajer direkt från pedalen. Åker bara bil för att det är kul ibland, så jag hoppar över eldriften.

Får jag välja vill jag ha en Tesla Model 3 cab typ....en 4-sitsig 2-dörrars cabversion av den hade vart både snyggt med de grundlinjerna och en perfekt bil ut och njuta solen med....tänk glida fram ljudlöst med taket nere genom naturen....
Saknar mina tidigare "fullstora" cabbar där barnen med kan åka med. Men känns "fel" att köpa en fossildriven cab nu när man väl gått över till el.......får nöja mig än så länge med att öppna panoramataket.

Hur kan det vara så att ingen säljer en eldriven cabriolet för folket? För mig är det mer logiskt än en M3 cab där den hårda fjädringen får chassiet att flexa så man tror dörrarna ska öppna sig.

eldriven cab har jag dock haft många ;) Skämt åsido.....nej jag tror inte det finns någon eldriven cab, iaf inte i vettig storlek. Tesla hade ju sin roadster och kommer med en ny som kommer vara 4-sitsig men den är ju mer av en targa, ger inte alls samma känsla, det var min Vette med.

Eldriven sufflett heter det. :-D
Citroën e-Méhari vet jag inte om den nånsin kom ut på marknaden, men den var väl tänkt att vara billigare än Tesla Roadster.

Mäkinen: Vill ha en bil jag kan stava till utan att behöva ha fusklapp! ;) Jag hade en gång en Saab 9-3 Aero Cab, den typen av storlek och lagom kombination av sport och komfort tänker jag i el-version. Vore perfekt. Och kolla Tesla Model 3 i profil, och jämför med Saab 9-3 årsmodell 98-03.......tror det hade gått få den riktigt snygg som Cab.

Kanske får hoppas på en Nevs "9-3 cab" då... verktygen finns ju redan

*Robban

Varför inte en bil med Teslas teknologi när det gäller Elbil. Volvo XC90 Utseende med lite högre markfrigång och sedan en GRYM AWD/4WD/Twin Eng. Sedan lika bra bekvämlighet fram som bak i bilen.... tack för den bilen!

Jag är en enkel man, och vill bara ha en kompakt MPV hybrid, tillverkad av Toyota i en japansk bilfabrik...

Jag behöver inte konfigurera fritt för min drömbil finns redan. En XC60 Inscription D4 AWD automat med allt extra Lull Lull. Det duger åt mig tills det finns en Elbil värt namnet.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Kommer nog att ha denna som pensionärsbil om några år: http://www.porsche.se/modeller/panamera/panamera-turbo-s-e-hybrid-sport-turismo/

Optimal konfiguration där man får en miljövinst;-)

Audi A5 SB wrote:
Kommer nog att ha denna som pensionärsbil om några år: http://www.porsche.se/modeller/panamera/panamera-turbo-s-e-hybrid-sport-turismo/
Optimal konfiguration där man får en miljövinst;-)

Inte bara en miljövinst, man behöver en miljonvinst också :)

- Peugeot 308 SW GT -2019

bejje wrote:
Audi A5 SB wrote:Kommer nog att ha denna som pensionärsbil om några år: http://www.porsche.se/modeller/panamera/panamera-turbo-s-e-hybrid-sport-turismo/
Optimal konfiguration där man får en miljövinst;-)
Inte bara en miljövinst, man behöver en miljonvinst också :)

+100
Eller sälja ett blomstrande företag där man jobbat betydligt mycket mer än 40 Tim/vecka brukar också fungera.

Jag gillar enkelhet och minimalism så det behövs inte mycket i min bil. En hastighetsmätare och bränslemätare inget mer, ett acc vred med två tryckknappar def/aut. Elhissar behöver jag inte, de få ggr jag använder rutan kan jag veva. Servo och automat givetvis med P/D/R och farthållare. Det ska vara kvalitetshögtalare i bilen med schysst stärkare, i övrigt ska den vara komfortabel och tyst. Jag märker att det stämmer in på amerikanare från 60-70 talet

Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Axel61 wrote:
Jag gillar enkelhet och minimalism så det behövs inte mycket i min bil. En hastighetsmätare och bränslemätare inget mer, ett acc vred med två tryckknappar def/aut. Elhissar behöver jag inte, de få ggr jag använder rutan kan jag veva. Servo och automat givetvis med P/D/R och farthållare. Det ska vara kvalitetshögtalare i bilen med schysst stärkare, i övrigt ska den vara komfortabel och tyst. Jag märker att det stämmer in på amerikanare från 60-70 talet

ACC är så klart ett måste, Elhissar är nästan ett måste också, men det har väl inte sålts några nya bilar på väldigt länge som inte har det per standard så. Servo likaså, också varit standard sedan föra årtusendet. Farthållare, ja samma sak där, funnits som standard länge.

Håller också med om att man vill ha schysst ljud i bilen för längre körningar. Min bil beställde jag med inbyggd förstärkare och baslåda under bagaget.

Men utöver det tycker jag backsensor och backkamera är riktigt bra att ha. Viktigast av de två är backsensorn som piper, men att kunna se är också riktigt bra. I tidigare bilar när jag inte hade det så kom jag på mig själv med att jag inte backade så långt som jag kunde göra. Även om jag tycker att jag kunnat mina bilars placering på vägen och dess mått rätt bra så har något i hjärnan tagit det säkra före det osäkra och jag har ställt mig en meter bort från objektet när jag kunnat backa längre om jag hade haft kamera.

Automatiska lampor är smidigt också, både halv och helljus. Automat är skönt, men jag har kört manuell större delen av mitt liv så jag skulle kunna leva med det också även om jag föredrar automat.

Android Auto vill jag inte vara utan nu när jag haft det ett tag. Otroligt skönt att kunna köra spotify och andra appar på skärmen för att enklare kunna styra sin musik. Visst, bilar som bara har Bluetooth kan också spela från Spotify, men då måste man ju styra via mobilens skärm.

GPS är ett måste, antingen integrerad eller via Android Auto, själv har jag både, men det hade räckt med Android Auto egentligen.

Vad mer? USB uttag är ju så klart bra att ha, min bil har dessutom 230V uttag, men det är väl inte jättenödvändigt även om det ibland kan komma att användas.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Skulle vilja ha en illröd Mazda mx5 som var tillräckligt stor så jag fick plats. Räcker med ratt och pedaler.
Prisvärd och snygg bil men tyvärr enkom tillgänglig för småväxta.
Skulle så klart vara skitkul med en elmotor i denna modell, men jag föredrar att få växla när det gäller att köra bil.
Förövrigt ingen mer utrustning förutom AC.

Ibland har faktiskt tanken slagit mig att man borde strunta i många bekvämligheter man "måste" ha och köpa en enkel bil utan en massa finesser. Lyckligtvis brukar jag vakna strax efter...:)

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.